ماجرای نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی

چرا از نمایشگاه خانم سینماگر استقبال نشد؟

ماجرای نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی

به گزارش خبر فوری ، نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی های تهمینه میلانی با عنوان فیلم‌هایی که نساختم از ساعت 17 روز جمعه ۱۶ شهریورماه و فردای سالروز تولدش، در گالری ایوان افتتاح شد. در این نمایشگاه 23 تابلو از آثار این کارگردان سینمای کشور به روی دیوار رفته است که با انتقاداتی از سوی برخی هنرمندان و کارشناسان هنری روبرو شده است. این انتقادات در نهایت منجر شد که در روزهای ابتدایی برگزاری نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی تعطیل شود.

اما علت مخالفت‌ها و انتقادات چه بود؟

عده‌ای از هنرمندان عرصه تجسمی اظهار کردند که نقاشی‌های میلانی کپی آثار یک نقاش فرنگی است. در نهایت صبح امروز این کارگردان پستی را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر و از این بابت عذرخواهی کرد.

میلانی نوشت: «دوستان عزیز، من امروز متوجه شباهت نقاشی خودم با اثر خانم «جنی میلی هو» شدم. از این بابت قلبا متأسفم و این تابلو را از نمایشگاه خارج و صدمه وارده را نیز جبران می‌کنم. تصویر کارت پستالی که در گذشته برایم ارسال شده بود، در ناخودآگاهم ثبت شده و نتیجه آن این نقاشی شد. حتما از خود نقاش عذ خواهی خواهم کرد. کلیه عواید این نمایشگاه صرف خیریه می‌شود».

منتقدان اما کوتاه نیامدند یکی از عکاسان در گفت و گو با ایسنا به این مساله واکنش نشان داد.

«افشین پرورش» ـ عکاس ـ از جمله معترضان به نمایشگاه تهمیه میلانی بود. او عصر امروز پستی را حاوی این خبر که نمایشگاه «فیلم‌هایی که نساختم» لغو شد، در اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: «در پی اعتراض گسترده‌ی هنرمندان، دانشجویان، اساتید و کارشناسان تجسمی، «گالری ایوان» به نمایش تولیدات «تهمینه میلانی» خاتمه داد. بدین‌ وسیله از تمامی عزیزانی که روز جمعه در افتتاحیه این نمایشگاه حضور یافته و اعتراض خود را به نمایش چنین تولیدات ضعیف و سطح پایینی نشان داده بودند، تشکر می‌کنم.

فضای گالری‌ها حق هنرمندان است و هیچ فرد بی‌صلاحیتی حق این را ندارد که به واسطه ارتباطات خاص، سرمایه، شهرت و یا سکس، فضای آنها را اشغال کند. موفقیت در این رویداد خاص نشان داد که می‌شود با اتحاد و همبستگی و پیگیری مداوم، تاثیرگذار بود و جامعه تجسمی را از فساد و سقوط نجات داد.»

چرا تجمع؟

در راستای اعتراضات بسیاری از افراد هم در اعتراض به این نمایشگاه تجمع کردند. اما این گزارش حاکی است که استقبال بسیار زیاد علاقمندان این سینماگر از افتتاح این نمایشگاه، قیمت‌های چندین میلیونی آثار، احتمال کپی بودن یکی از آثار به نمایش درآمده، در کنار امکانی که یک گالری خصوصی که در سطح بالایی کار می کند، به انتقادی در قالب «استفاده از رانت شهرت» بدل شده و از سوی عده ای از فعالان هنری مطرح شده است.

این انتقادات شکلی فیزیکی هم به خود گرفت و در ساعات افتتاح این نمایشگاه تعدادی از هنرجویان در حالیکه تصاویری از آثار هنرمندان مطرح کشور نظیر نصرالله افجه ای، بهمن محصص و محسن وزیری مقدم را در دست داشتند، در مقابل گالری ایوان تجمع کرده بودند و از مردم سوال می کردند که آیا این آثار و خالقشان را می شناسید؟ و آیا اگر در این گالری نمایشگاهی از آثار این هنرمندان برپا بود، باز هم برای تماشا و خرید به اینجا می آمدید؟

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها