رایزنی‌ها برای فروش هنر زنده ایران به خارجی‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه سفال کلپورگان در کشورهای حاشیه خلیج فارس، سوئد، بلژیک و استرالیا متقاضیان بسیاری دارد، از رایرنی با سفیران کشورها برای صادرات این محصول خبر داد.

رایزنی‌ها برای فروش هنر زنده ایران به خارجی‌ها

علیرضا جلالزایی درباره اقدامات این اداره برای سفال جهانی شده منطقه کلپورگان بیان کرد: بعد از ثبت جهانی روستای کلپورگان چون برند سفال این منطقه یکی از برندهایی است که اخیرا در حال مطرح شدن در کشور است، سعی کردیم صادارت آن را که تا کنون چمدانی و به شکل سفارشی بوده است، وسعت دهیم.

او ادامه داد: صنعتگران فعال در این حوزه را شناسنامه‌دار کردیم یعنی صنعتگری که سفال تولید می‌کند با صنعتگری که سوزن دوزی انجام می‌دهد، از همدیگر تفکیک شده‌اند تا بر این اساس بتوانیم پیش بینی کنیم تا چه اندازه می‌توانیم صادرات داشته باشیم و چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سایت kalporagan.ir را راه‌اندازی کرده‌ایم، افزود: این سایت به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی راه‌اندازی شده و دسترسی‌ به آن را برای همه آزاد کردیم تا مراجعه کنندگان بتوانند با مراجعه به آن از طریق درگاه‌های بانکی آنچه را که نیاز دارند، انتخاب کرده و خریداری کنند.

جلالزایی همچنین از یکسان سازی قیمت‌های سفال کلپورگان خبر داد و گفت: با سندیکایی که به وجود آورده‌ایم، با توجه به محصولات هنرمندان، قیمت‌های سفال کلپورگان را یکسان سازی کردیم. اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روی قیمت محصولات ارائه شده نظارت دارد، این موضوع را بررسی و پیگیری می‌کند و کارت صنعتگری هنرمندی که این موضوع را رعایت نکند و خلاف آن عمل کند، باطل می‌شود.

او هدف از این کار را جلوگیری از ورود دلالان به سفال این منطقه عنوان کرد و ادامه داد: دلالان محصولات هنرمندان این منطقه را با قیمت ناچیزی می‌خرند و با قیمت بسیار بالایی می‌فروشند اما با اقداماتی که ما در حال انجام آن هستیم ورود آنها را محدود کرده‌ایم. ما در حال تلاش هستیم که به طور کلی جلوی آنها را بگیریم. یکی از اقدامات مهم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بر اساس رسالتی که دارد، این است که روی این موضوع تمرکز کند تا به مرحله اجرایی برسد.

رایزنی‌ها برای فروش هنر زنده ایران به خارجی‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان درباره بسته بندی سفال کلپورگان نیز به ایسنا، توضیح داد: اخیرا با شرکت‌های بسته بندی‌ جلساتی داشتیم تا بسته بندی‌های مناسب سفال کلپورگان را طراحی کنند. همچنین کلاس‌هایی در این زمینه برگزار شده تا نوع بسته بندی به صنعتگران ما آموزش داده شود.

جلالزایی اظهار امیدواری کرد: با رویکردی که این اداره کل در پیش گرفته است، بتوانیم از بحث صادرات گمرکی استفاده کنیم که تا کنون به صورت چمدانی و سفارشی بوده است و این موضوع موجب ورود دلالان و مسائلی می‌شد تا صنعتگران از بهره‌برداری اقتصادی که می‌توانستند داشته باشند، محروم باشند. از زمانی که از طریق گمرک به این مسئله ورود پیدا کرده‌ایم، هنرمندان می‌توانند با بسته خوبی که شامل ارسال محصولات آنها با تیراژ بالا می‌شود، تولیداتشان را صادر کنند و سود اقتصادی از این امر به خود آنها برسد.

او همچنین به نمایشگاهی که قرار است در کشور عمان برگزار شود نیز اشاره کرد و گفت: نمایشگاهی در تاریخ ۲ تا ۴ مهر ماه در کشور عمان برگزار می‌شود و هنرمندان صنایع دستی این منطقه می‌توانند محصولات خودشان را در یک بازار بسیار خوب عرضه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان درباره مشکلات کوره کارگاه سفال کلپورگان نیز اظهار کرد: کوره دیگری برای این کارگاه با برند و کیفیت بهتری از همدان تهیه شده است. کارشناس سازمان نیز با نگاه پژوهشی نظارت کافی درباره این مسئله داشته و تا کنون که کوره جدید نصب شده شاهد هیچ‌گونه اتفاق ناگواری در این زمینه نبوده‌ایم.

جلالزایی گفت: همچنین برای آموزش به صنعتگران این حوزه برای پخت سفال برنامه‌ای داریم که قرار است مهرماه برگزار شود. از استادان دانشگاه تهران یا دانشکده هنرهای زیبا برای آموزش در این کارگاه دعوت کرده‌ایم زیرا معتقدیم آموزش زیربنای تولیداتی است که می‌تواند در بازار به شکل بهتری عرضه شود.

به گزارش ایسنا، پیشینه سفال کلپورگان متعلق به هزاره‌های پیش از تاریخ است و یک هنر زنده محسوب می‌شود که قرن‌ها استمرار داشته و از چرخ در ساختش بهره نمی‌برند. الگوهای این سفال به یافته‌های باستان شناسی هزاره دوم و سوم پیش از میلاد و حدود ۵ تا ۶ هزار سال پیش برمی‌گردد، نقش مایه‌هایی که روی سنگ نگاره‌ها و مناطق پیرامون وجود دارد، گواه این است که این سنت پایدار، توسط زنان این روستا استمرار یافته است. روستای کلپورگان به واسطه سفالگری زنان این منطقه به عنوان نخستین روستای آسیا و اقیانوسیه در فهرست شورای جهانی صنایع دستی ثبت شد.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها