"محله یهود" در غزه کجاست؟ منطقه ای به نام یهودی‌ها در قلب فلسطین

محله یهودی منطقه ای قدیمی در غزه است که حدود یک قرن قبل محل زندگی یهودیان بوده است. پیش از اشغالگری صهیونیستها مسلمانان، مسیحیان و یهودیان بدون درگیری با هم در ابن منطقه و اطرافش زندگی می‌کردند.

"محله یهود" در غزه کجاست؟ منطقه ای به نام یهودی‌ها در قلب فلسطین

"محله یهود" در قسمت شرقی منطقه غزه فلسطین قرار دارد. بسیاری نام این منطقه را به زمانی بر می‌گردانند که جمعی از تجار یهودی (پیش از اشغال فلسطین توسط نیروهای صهیونیستی) به آنجا مهاجرت کرده و در آن منطقه سکونت گزیدند. این منطقه ویژگیهای استراتژیکی خاصی دارد و مخصوصا در ارتباط تجاری دو منطقه غزه و مصر نقش بسیار مهمی داشته و دارد.

تمام خانه های این منطقه از آزبست تشکیل شده اند و فضای بسیار مخوف و ترسناکی را ایجاد کرده است. یهودیان تا مدتها این منطقه را در دست داشتند تا اینکه پس از انتفاضه، تسلط این منطقه به دست مسلمانان فلسطین افتاد. این منطقه مدتی قبل از سکونت مسلمانان تبدیل به قبرستان بزرگ یهودیان شده بود و اکنون بنای بسیاری از خانه ها بر روی قبرهای یهودیان بنا شده است.

طبق اعتراف محلی ها، یهودیان این منطقه، تجارت اجناس بین مصری ها و مسلمانان فلسطین و شام را بر عهده داشتند و به خصوص جو، گندم و ادویه را از مصر وارد کرده و به عربهای فلسطین می‌فروختند.

ناصر الیافاوی، استاد دانشگاه و دکترای رشته تاریخ در این رابطه می‌گوید: " این منطقه در واقع محل زیست و تعامل تجاری بین سه قوم یهود و مسیحی و مسلمان بوده است. در آن زمان این سه قوم حق انتقال به هر منطقه ای را داشتند و به همین دلیل، کارهای تجاریشان را در این منطقه می‌کردند.... قبل از حمله اسرائیلی ها به فلسطین، بخشی از یهودیان به این قسمت غزه انتقال یافته و در این منطقه سکونت یافتند. آنها تجارت منطقه را به دست گرفته و از طریق ارتباط با یهودیان مصری اجناس مورد نیاز را از طریق دریا از مصر به غزه و فلسطین می‌آوردند."

الیافاوی ادامه می‌دهد:" آنها(یهودیان) در آن زمان و در این منطقه در ایمنی کامل زندگی می‌کردند و مسلمانان جان و مال این افراد را تامین می‌کردند. یهودیان هم با خیال راحت به تجارت پرداخته و با بزرگترین خانواده های فلسطینی رابطه تجاری تشکیل می‌دادند. البته این شرایط خیلی ادامه نیافت و بعد از مدتی این منطقه تبدیل به یکی از گورستانهای یهودیان شد."

در زمان حکومت برخی حکام بومی، این منطقه مجددا به فلسطینی ها رسید. اما بعد از تصرف فلسطین به دست رژیم صهیونیستی یهودیها مجددا در مورد این منطقه طلبکار شده و قصد تصرف آن را داشتند البته بعد از انتفاضه، این منطقه به دست مسلمانان فلسطین افتاده و اکنون آنها در این منطقه زندگی می‌کنند.

منبع: القدس الاخباریه

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها