سخنگوی سازمان آتش‌نشانی :

ضرورت تسهیل دریافت جواز و وام نوسازی بافت‌ فرسوده/ مالکان حوصله درگیری با بروکراسی اداری را ندارند

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درخصوص راهکارهای جذب مشارکت بخش خصوصی برای فعالیت در حوزه نوسازی شهری گفت: به طور قطع باید شرایط و امتیازات بهتری را برای جذب مشارکت سازندگان در بافت های فرسوده درنظر بگیرند.

ضرورت تسهیل دریافت جواز و وام نوسازی بافت‌ فرسوده/ مالکان حوصله درگیری با بروکراسی اداری را ندارند

جلال ملکی با بیان اینکه در یک مقطع زمانی درباره حمایت از انبوه‌سازان و بخش خصوصی مانور داده شد، ادامه داد: اما به یکباره به دلایل نامعلوم که می‌تواند افت بازار مسکن یا مشکلات دیگر باشد، این روند ادامه پیدا نکرد. این در حالی است که در مقایسه با فردی که می‌خواهد ساختمانی برای خود بسازد، به طور قطع مشکلات آن برای انبوه‌سازان بیشتر است.وی با ارائه یک مثال تاکید کرد: به طور نمونه اگر به یک سرمایه‌گذار پیشنهاد بدهند که به جای ساخت‌وساز در یک منطقه جدید با قدمت حداکثر 10 ساله (مثل منطقه 22 تهران ) کند، اگر در بافت فرسوده شروع به ساخت‌وساز کند، از عوارض معاف می‌شود و امتیازات خاصی نظیر افزایش تعداد واحدها به وی تعلق می‌گیرد، می توانند انگیزه مشارکت بخش خصوصی در زمینه احیا و نوسازی را ارتقا دهند.

هزینه جذب مشارکت بخش خصوصی از جیب دولت نمی رود

ملکی در عین حال تصریح کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط نباید تصور کنند که اگر امتیازی به بخش خصوصی در زمینه احیا و نوسازی می‌دهند، این هزینه از جیب آنها می‌رود. درواقع اگر این روال را در پیش بگیرند در درازمدت و بعد از دو دهه بافت‌های فرسوده ما به حداقل می رسد و متعاقبا حوادث ناگوار و مرگ‌ومیر و آتش‌سوزی در این بافت ها در حد قابل توجهی کاهش می یابد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی برنده نهایی در این حوزه را دولت و دستگاه‌های قضایی و نهادهای ذی‌ربط دانست و با اشاره به مزیت های نوسازی و احیای بافت های فرسوده خاطرنشان کرد: دولت درواقع به ازای هزینه‌ای که در نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده صرف می‌کند، از بروز بسیاری از آسیب‌ها که هزینه‌های هنگفتی را به دنبال دارد، جلوگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: بنابراین دولت باید به تبعات عدم نوسازی مناطق فرسوده و ناکارآمد توجه کند. چون درصورت بروز حوادث غیرمترقبه، باید در آینده متحمل هزینه‌های چندبرابری شود.

وظایف دولت و شهرداری

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درخصوص وظایف دولت و شهرداری در این زمینه گفت: دولت و شهرداری باید کمک کنند و برای مالکان خانه های فرسوده مسکن موقت اختصاص دهند و خانه آنها را نوسازی کنند و یا وام‌های کم‌ بهره و بدون بهره دهند که خود آنها اقدام به نوسازی کنند.

ملکی همچنین با تاکید بر اینکه این افراد را نباید درگیر چالش‌ها و بروکراسی گرفتن جواز و سند و وام بانکی بکنند، بیان کرد: معمولا ساکنان و مالکان بافت‌های فرسوده جزو افراد مسن هستند که حوصله درگیر شدن با بروکراسی های امور اداری را ندارند. بنابراین شرایط برای مشارکت آنها در زمینه دریافت جواز و تسهیلات، باید ساده و آسان باشد و نهادهای دولتی برای این مالکان ایجاد انگیزه کنند.

وی با بیان اینکه البته در سال‌های گذشته اقداماتی از طرف شهرداری در بافت‌های فرسوده صورت گرفته است، گفت: شهرداری با خریداری بخشی از اراضی، در این مناطق فضای سبز و پارک احداث کرده و یا بزرگراه‌ها را در مسیر بافت‌های فرسوده ساخته تا از این طریق بخشی از بافت‌های فرسوده به کاربری دیگری تبدیل شود.

ملکی یادآور شد: همچنین نهادهای متولی سیاست‎های انگیزشی را به کار می گیرند و امتیازاتی را از نظر صدور جواز و تسهیلات برای تجمیع‌کنندگان املاک فرسوده در نظر می‌گیرند، اما مهم این است که خود شهروندان هم پای کار بیایند.

منبع: صما

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها