تشریح چارت‎های دریای خزر از سوی مدیر آبنگاری و جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور

سلطانپور گفت: چارت بنادر نوشهر و فریدون‎كنار به تایید IHO رسید. در انتظار تایید پنج نقشه دیگر برای كامل كردن چارت سواحل جنوبی خزر هستیم.

تشریح چارت‎های دریای خزر از سوی مدیر آبنگاری و جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور

تا کنون چارت‎های تهیه شده از بنادر نوشهر و فریدون‌کنار از سوی سازمان نقشه برداری به تایید IHO (سازمان بین المللی هیدروگرافی( رسیده است. چارت‎های تهیه شده از بنادر ترکمن، آستارا، انزلی و امیرآباد نیز در انتظار تایید IHO است. به این ترتیب کلیه چارت‎های تهیه شده از سوی سازمان نقشه برداری از سواحل جنوبی خزر، جایگزین نقشه‌های روسیه می‎شود که در نیم قرن اخیر مبنای بین‎المللی برای شناورها در دریای خزر بوده‎اند.

صبح امروز مراسمی با عنوان «رونمایی از نخستین چارت‎های بین‎المللی دریای خزر پس از انقلاب» به منظور ارائه دو چارت نوشهر و فریدون‎کنار به اصحاب رسانه، در سالن خلیج فارس سازمان نقشه‎برداری کشور برگزار شد. در این مراسم علاوه بر مهندس شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور، دکتر علی سلطانپور مدیر آبنگاری و جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور نیز حضور یافته و به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.

سلطانپور ضمن تشریح فعالیت‎های حوزه آبنگاری سازمان نقشه برداری کشور ، اظهار داشت : برای استفاده از موهبت های بی شمار دریا ، قدم اول شناخت دریا است و برای شناخت دریا اولین گام تهیه نقشه و چارت از دریاست. با وجود اینکه دریاها نقش مهمی در زندگی بشر داشته و حدود 90 درصد تجارت دنیا از راه دریا انجام می شود اما به دلیل عدم شناخت کافی از دریا، از این پتانسیل به خوبی استفاده نمی کنیم.

انتشار چارتهای دریایی بیشتر از خزر و خلیج فارس بزودی

وی با اشاره به تولید چارتهای دریایی در حوزه آبهای شمال و جنوب، توسط سازمان نقشه برداری کشور، اظهار داشت: تاکنون از بین چارتهای تهیه شده توسط سازمان، "41 چارت الکترونیک ناوبری (ENC) از خلیج فارس و دریای عمان و 2 چارت از دریای خزر پس از اخذ تاییدیه های لازم از سازمان بین المللی IHO در سطح بین المللی انتشار یافته اند " سلطانپور گفت : " همه شناورهای داخلی و خارجی ملزم به استفاده از این چارتها طبق قوانین بین المللی هستند". وی افزود: چارتهای دریایی بیشتری از آبهای شمال و جنوب کشور تهیه شده که پس از طی مراحل قانونی، بزودی انتشار خواهند یافت.

شناور"ایران آبنگار"

مدیر آبنگاری و جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور در ادامه اظهار داشت: همه فعالیت‌های مربوط به صنایع ساحلی و فراساحلی، سکوهای نفتی ، اسکله ها، خطوط لوله نفت و همچنین مطالعات محیط زیستی و دینامیک دریا، نیازمند کار هیدرورگرافی، تهیه نقشه و اطلاعات تراز آب دریا است. شناور «ایران آبنگار» به عنوان یکی از معدود شناورهای تحقیقاتی فعال کشور، هم اینک در آبهای جنوبی کشور در منطقه دیر و کنگان در حال انجام عملیات هیدروگرافی می باشد.

کاهش حدود 1 متر از سطح تراز آب دریای خزر طی دهه گذشته

سلطانپور با اشاره به پیچیدگی‎های تهیه نقشه های دریایی نسبت به نقشه های زمینی، گفت: " نقشه های زمینی در بسیار از موارد نیاز به تایید نهادهای بین المللی و رعایت استانداردهای آنها ندارند اما چارت های دریایی حتما باید به تایید نهادهای بین المللی برسند و همواره به روز باشند".

وی در بخشی از سخنانش اظهار داشت: اطلاعات و داده هایی بدست آمده از ایستگاههای پایش تغییرات جزر و مد در دریای خزر نشانگر آن است که در ده سال اخیر، حدود 1 متر از سطح تراز آب دریای خزر کاسته شده است. اگرچه در سال‌های 2015 تا 2016 حدود 14 سانتی متر آب دریای خزر افزایش ارتفاع داشته اما از آن سال تا کنون بار دیگر با روند کاهشی سالیانه 4 سانتیمتری آب این دریا روبرو بوده‎ایم. ایشان همچنین در خصوص میزان آب کاهش یافته از دریای خزر، این میزان را معادل 12 برابر آب دریاچه ارومیه در زمان پر آبی اعلام نمودند.

نقش موثر چارتهای دریایی و پایش تراز آب دریا در مطالعات و فعالیتهای ساحلی و فراساحلی، تعیین خطوط مبنا ، حدود و حریم دریا

سلطانپور با تشریح چند نمونه از چارتهای دریایی تهیه شده در حوزه خزر، بر نقش موثر این چارتها در پایش تراز آب دریا، مطالعات و فعالیت‎های ساحلی و فراساحلی، تعیین خطوط مبنا ، حدود و حریم دریا تاکید کرده و در این خصوص به مسائل و مشکلات مربوط به حریم دریا بویژه در سواحل شمال کشور اشاره نمودند.

وی در تشریح بخش دیگری از فعالیتهای مدیریت آبنگاری و جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور اظهار داشت: شبکه پایش تراز آب، امروزه و با توجه به تغییرات تراز آب دریای خزر، اطلاعات دقیق و برخط از تغییرات تراز آب ارائه می دهد. اطلاعات این شبکه که در سیستم ارتفاعی کشور تعریف شده است؛ در تعیین متوسط تراز آب، تعیین دیتوم‎، تعیین حدود و حریم دریا و مطالعات ساحلی قابل استفاده است. داده های این شبکه به دیتوم (صفر ارتفاعی) شهید رجایی متصل بوده و مقادیر آن در سیستمهای ارتفاعی مختلف کشور قابل محاسبه و ارائه است.

سازمان نقشه برداری کشور،متولی تعیین و تعریف دیتوم و سیستم ارتفاعی کشور

او گفت: سازمان نقشه برداری کشور علاوه بر جمع آوری و مطالعات تراز آب در سواحل شمال و جنوب کشور، متولی تعیین و تعریف دیتوم و سیستم ارتفاعی کشور بوده و همچنین به عنوان تنها تولید کننده چارتهای دریایی از آب های شمال کشور فعالیت می کند.

منبع: سازمان نقشه برداری کشور

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها