عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرفوری:

بعد از انقلاب عزاداری را از مساجد گرفتیم و آن را به کف خیابان منتقل کردیم/ پیش از انقلاب هم روضه‌ها سیاسی بود اما توهین آمیز نبود

نماینده مردم تهران گفت: نباید فضای روحانی و معنوی روضه امام حسین(ع) را به دعوای سیاسی تقلیل دهیم.

بعد از انقلاب عزاداری را از مساجد گرفتیم و آن را به کف خیابان منتقل کردیم/ پیش از انقلاب هم روضه‌ها سیاسی بود اما توهین آمیز نبود

سوگل دانائی- یک روز خبر از بریده شدن گوش کودک مهاجر در رسانه‌ها پر می‌شود و یک روز خبر از گم شدن کودکان پاکستانی در محله‌های فقیر نشین پایتخت. مشکلات اجتماعی این روزها بیشتر از گذشته متوجه کودکان کار علی الخصوص کودکان کار مهاجر در ایران است. آخرین آمار در ایران نشان می دهد که حدود 80 درصد از کودکان کار در ایران کودکان مهاجر هستند. این روزها اما به شکرانه لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان قوانین زیادی در این حوزه تدوین شده است تا بتواند از آسیب‌های وارده به کودکان جلوگیری کند. طیبه سیاوشی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که در حوزه حقوق کودکان و حقوق زنان فعالیت زیادی داشته، در مصاحبه‌ای تفضیلی که با او داشتیم از لایحه حمایت از کودک و نوجوان و لایحه حمایت از حقوق زنان گفت. به طرح تازه مجلس درباره حذف مهریه اشاره کرد و از مداحی‌هایی گفت که این روزها بیشتر جنبه سیاسی پیدا کردند. قسمت ابتدایی مصاحبه با عضو کمیسیون فرهنگی را در ادامه مشاهده می‌کنید و بخش‌های مهمی از آن را می‌خوانید.

.....

طیبه سیاوشی درباره بهره کشی اقتصادی که از کودکان صورت می‌گیرد گفت: من چندی پیش به همراه تعدادی از نمایندگان از گود محمودآباد بازدید کردم واقعا نمی‌شد حدس زد کودکان کاری که در آن مناطق حضور داشتند چند ساله هستند.

نماینده مردم تهران درباره سنی که برای کار کودکان تعیین شده است گفت: این لایحه قواعدی برای افراد زیر15 سال در نظر گرفته است و برای افراد بالای 15 سال دستورالعمل شفافی ندارد.

وی ادامه داد: شهرداری باید مسئولیت بپذیرد و پیمانکاران خود را موظف کند که از استخدام کودکان پرهیز کند.

سیاوشی همچنین درباره زندگی مهاجران افغان و پاکستانی در ایران توضیح داد: میان مهاجرین افغان با پاکستانی باید تفاوتی قائل شد. مهاجران افغان همگرایی بیشتری با ما ایرانیان دارند این اتفاق برای مهاجران پاکستانی رخ نداد. آنها بافت شهری را نمی‌پذیرند و ترجیحشان همان زندگی کپرنشینی که در اطرافشان مملو از زباله است را ترجیح می‌دهند.

وی ادامه داد: پس از بازدید ما از گود محمودآباد بسیاری به ما گفتند که بازدید شما باعث تخریب خانه‌های اطراف شهرری شده است و حضور شما مشکل ایجاد کرده است. در صورتی که اینطور نبود و ما صرفا وضعیت بهداشتی مناطق را بررسی کردیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره سیاسی شدن مداحی‌ها و وضعیت فرهنگی حاکم بر مجالس عزاداری ماه محرم گفت: اشتباهی فاحشی که بعد از انقلاب رخ داد این بود که مساجد که خودشان پایگاهی بودند برای انقلاب از موسسات قرآنی و البته عزاداری‌های ماه محرم جدا شدند و به چادرهایی منتقل شدند که معلوم نیست چه اتفاقی در آن‌ها رخ می‌دهد اصلا نظارتی روی آن‌ها نیست و ما هرروز قصه تازه‌ای از آنها می‌شنویم.

وی ادامه داد: درست نیست که ما محتوای مساجد، موسسات قرآنی و تکیه‌ها را از آن‌ها بگیریم امروزه عزاداری از مساجد جدا شده و به کف خیابان منتقل شده است. این اتفاق برای مداحی‌ها هم افتاده است. آنها از تکیه و خیمه‌ها فراتر رفته و محتوای خود را از دست دادند و بیشتر جنبه سرگرمی برای جوانان پیدا کردند.

سیاوشی درباره محتوای مداحی‌ها در زمان ابتدای انقلاب گفت: در ابتدای انقلاب هم ما محتوای سیاسی در مداحی‌ها داشتیم اما هیچوقت توهینی در کار نبوده است. ما نباید فضای روحانی روضه امام حسین(ع) را به دعوای سیاسی در مداحی‌ها تقلیل دهیم.

وی در پایان گفت: متاسفانه هنوز نظارتی بر مداحی‌ها صورت نگرفته است و به نظرم باید یک دستگاهی به این ماجرا ورود کند البته بدون اقدام سلبی و قهری زیرا آن رویکرد قطعا جوابگو نیست.

33

حجم ویدیو: 24.70M | مدت زمان ویدیو: 00:10:48 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • کاربر ناشناس
    0

    متاسفم عزاداری ها متولی ندارد به نام امام حسین ع هیت ها به انحراف می روند

  • ناشناس
    0

    مهم ترین وظیفه ی دین شناسان نسبت به نهضت عظیم عاشورا چیست؟ --- باید در سایه نظام مقدس اسلامی ج.ا.ا بعنوان مهم ترین وظیفه و بزرگ ترین مسئولیت دینی و مذهبی تلاش بی وقفه ی دین شناسان و فادار به اسلام و نظام ، محض رضای خداوند یکتای جهان آفرینش ، در رها ساختن نهضت الهی عظیم انسان ساز و حیات بخش عاشورای حسینی از تحریف ننگ زای من در آوردیهای نهضت ستیز تحمیل شده ی طاغوتان ستم پیشه و دین فروشان از خدا بی خبر از این نهضت والای الهی برای همیشه باشد. این تلاش صداقت و وفا داری دین شناسا ن را در دفاع از دین خدا و مکتب قرآنی پیامبر (ص) و مذهب اهل بیت مظلوم آن حضرت (ع) در مبارزه ی بی امان علیه من در آوردیهای تحریف گر بد نام کننده به اثبات می رساند. با در نظر داشتن هشدارهای سخت و هراسناک قرآن کریم نسبت به تحریف دین الهی ، بیم آن می رود که نظام اسلامی ج.ا.ا ایران و شیعیان وفا دار به این مذهب حق ، وظیفه ی اساسی خود را که مبارزه با تحریف دین و مذهب است ، و نخستین وظیفه پیامبران بوده ، ادا نکرده باشند.

  • مومن
    0

    یا مساجد بخیر

  • ذوالقرنین
    0

    چرا با وجود این همه حسینیه وتکایا مردم باید کف خیابانهای اصلی راه بیفتند وعزاداری کنند .بارها اتفاق افتاده که خسارت هایی غیر قابل جبران به مردم رسیده که باعث دل سرد شدن مردم از نحوه عزاداری و خودخواهی عده ای به اسم دین شده..واقعا عزاداران محترم نمیدانند که با راه بندان درخیابانها یا باعث تصادف شده اند ویا بیماری به دلیل راه بندان به اسم حسین ع از بین رفته وواقعا کسانی که بیمار قلبی تشنجی در خانه دارند چرا باید تاوان یه مشت انسانهایی را بدهند که فقط برای خودنمایی نشان دادن اعتبار خود این کار را میکنند نه به خاطر حسین ع

  • ناشناس
    0

    شگفتا ، شگفتا ، شگفتا!!! چگونه بشر فانی جایز الخطا که دانش ناچیز او حتی از اندازه یک ذره از علم جهان شمول خداوند یکتای ابدی و ازلی جهان آفرینش کمتر است به خود اجازه می دهد بی این که به پیامدهای شوم بیاندیشد بنام دین و مذهب و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) برای خود و دیگران اعتقادها و مراسم و مناسک و شعایر من در آوردی ابتکار کند و به ابتکارهای خود تقدس ببخشد و مردم غافل را با خود با پیوستن به این من در آوردیها به گناهان کبیره و عذاب پایان ناپذیر جهنم گرفتار کند؟؟؟!!!

  • محسن
    0

    اكثر هيت ها منحرف شده اند

  • محمد
    0

    خبر فوری تو خبرقوری هم نیستی بیشتر خبرهات ازچندروز پیشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها