ایجاد بیش از ۱۰۰ هزار شغل با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت کار

برنامه‌ریزی و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت کار در قالب ۶ برنامه‌ی اشتغالی موجب ایجاد بیش از ۱۰۰ هزار شغل می‌شود.

ایجاد بیش از ۱۰۰ هزار شغل با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت کار

وزارت کار و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، تفاهم‌نامه‌ای را با هم امضا کردند که پس از اجرایی شدن، حدود ۱۲۴ هزار و ۷۰۰ شغل را در کشور ایجاد خواهد کرد. این تفاهم‌نامه در ۶ محور راهبردی انجام می‌شود که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکزیت آن قرار دارد.

اولین محور این برنامه‌ی مشترک، مقیاس‌دهی به تولید و اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند است. این روند با اهدای تسهیلات، ظرفیت تولید این شرکت‌ها را افزایش می‌دهد تا علاوه‌بر افزایش اشتغال نیروی داخلی متخصص، به افزایش تولید داخلی نیز بیانجامد. در بخش دیگر، تلاش‌ها برای بهبود بازار داخلی و فراهم کردن امکاناتی برای افزایش خرید کالای داخلی توسط مردم و سازمان‌های دولتی، پیگیری می‌شود.

در محور سوم این تفاهم‌نامه، تولید ۶ محصول تحول‌آفرین دانش‌بنیان در کشور تقویت می‌شود. توسعه‌ی این محصولات به برطرف کردن چالش‌های مهم ملی کشور و افزایش سطح رفاه عمومی از طریق به‌کارگیری راه‌حل‌های فناورانه خواهد انجامید. اگرچه هنوز مشخصاتی از این محصولات منتشر نشده است، اما به‌نظر می‌رسد توسعه‌ی آنها در جهت به‌کارگیری فناوری روز دنیا با هدف‌گذاری مصرف‌کننده‌ی نهایی باشد.

محور بعدی به‌طور کلی به توسعه‌ی نوآوری و خلاقیت در تمام سطوح کسب‌وکار می‌پردازد. در این بخش، نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار و همچنین فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکزیت قرار دارد. در واقع هدف این محور، توسعه‌ی فعالیت این شرکت‌ها و همچنین بهبود قانون فعالیت آنها است. پیرو همین طرح، شرکت‌های بزرگ خصوصی و بخش‌های بزرگ اقتصادی نیز برای ورود به عرصه‌ی نوآوری تشویق می‌شوند. در واقع، بخش پنجم به تشویق سرمایه‌گذاری فعالان بزرگ اقتصادی در استارتاپ‌های فناوری اختصاص دارد.

بخش آخر که مهم‌ترین محور این سند همکاری است، به تامین نیروی ماهر برای شرکت‌های داخلی می‌پردازد. در این طرح، افزایش مهارت دانش‌آموختگان و آماده کردن آنها برای ورود به بازار کار، در اولویت قرار دارد. در تصویر زیر، برنامه‌ریزی دولت را برای اشتغال‌زایی بر اثر هر یک از محورهای بالا مشاهده می‌کنید.

لازم به ذکر است که سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور و معاونت علمی و فناوری، پیش از این ۱۲ برنامه و ۲ برنامه‌ی مکمل را برای اشتغال‌زایی تصویب کرده‌اند که در مجموع به ایجاد ۳۹۸ هزار شغل خواهد انجامید. برنامه‌های اشاره‌شده در این خبر، اشتغال‌زایی در حوزه شرکت‌های داش‌بنیان و صنایع خلاق را هدف قرار داده‌اند که به‌صورت مستقیم، بیش از ۶۴ هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

تمرکز این طرح بر حمایت هرچه بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان است
اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح‌ها در بهش معاونت علمی و فناوری، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است که ۱۸۰۰ میلیارد تومان آن از شبکه‌ی بانکی و ۲۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات تبصره‌ی ۱۸ قانون بودجه‌ی سال ۹۷ تامین می‌شود.

در بخش وزارت کار، ۶ محور گفته‌شده همراه با برنامه‌هایی همچون مشوق بیمه کارفرمایی برای ۲۰۰ هزار نفر، برنامه‌ی مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار برای ۲۰۰ هزار نفر، تامین حداقل دستمزد ۶۰ هزار نفر در استان‌ها محروم (از جانب سازمان برنامه و بودجه)، توسعه‌ی تامین مالی خرد برای روستاییان و ایجاد مشاغل خانگی برای ۳۷ هزار نفر با همکاری جهاد دانشگاهی اجرا خواهد شد.

سرمایه‌ی مورد نیاز برای اجرای موارد گفته‌شده، از محل صندوق توسعه‌ی ملی، اعتبارات تبصره‌ی ۱۸ قانون بودجه‌ی سال ۹۷ و اعتبارات بانکی تامین می‌شود. اعتبار مورد نیاز حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعلام‌شده که ۷۵۰ میلیارد تومان آن از محل تسهیلات بانکی تامین خواهد شد. مابقی این سرمایه‌ی مورد نیاز از اعتبارات تبصره‌ی ۱۸ تامین می‌شود.

منبع: زومیت

61

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها