چگونه برنامه کاری پیچیده خود را برای اطرافیان تان توضیح دهید

اگر شغل تان برای اهمیت دارد، باید بدانید که رسیدن به آمال و آرزوهایتان در زندگی نیازمند ایثار است. در مواقعی که کار به اولویت اول زندگی تان بدل شده باشد، ممکن است زندگی خصوصی و شخصی تان را به سمت مسیری فرعی هدایت کند.

چگونه برنامه کاری پیچیده خود را برای اطرافیان تان توضیح دهید

برای کسانی که درآمدهای بالایی دارند، بهترین بودن در کار همواره بخشی از تعریف کار است. به عقب راندن محدودهای موجود در این مسیر می تواند مفید باشد. چیزهایی که رسیدن به آنها را در مقابل خود گذاشته اید تا به آنها دست پیدا کنید، می تواند انگیزه بخش باشند. حس خوبی است که الهامات کاری خود را پس از تلاش فراوان، با به دست آوردن مشتری های جدید در کارتان و یا شروع یک پروژه جدید کاری نظاره گر باشید.

اگر شغل تان برای اهمیت دارد، باید بدانید که رسیدن به آمال و آرزوهایتان در زندگی نیازمند ایثار است. در مواقعی که کار به اولویت اول زندگی تان بدل شده باشد، ممکن است زندگی خصوصی و شخصی تان را به سمت مسیری فرعی هدایت کند.

چالش کار و زندگی از جمله چالش هایی است که همواره در زندگی افرادی که به دنبال آمال بزرگی هستند به وجود می آید. گذراندن زمان طولانی و مشغولیت احمقانه کاری از موارد غیر قابل اجتناب در این روند به حساب می آید. چنین روندی مب تواند به طور موقت ادامه داشته باشد اما برای مدت طولانی به زندگی شخصی و خصوصی تان آسیب خواهد رساند. توصیح دایم تنش هایی که در محل کارتان با رئیس و یا سایر کارمندان دیگر دارید به اعضای خانواده و دوستان تان کار دشواری است.

وقتی تمام روزهای هفته و در زمانی که باید در کنار خانواده تان باشید که اتفاقا بسیار هم به این همراهی احتیاج دارید و دایم در حال پاسخگویی تماس ها و مراجعات کاری هستید، پس چگونه می خواهید با این چالش کنار بیایید؟

مستقیم و بی واسطه با این جریان مواجه شدن بهترین راه برای کنار آمدن با آن است. راهکارهایی را که در این مقاله به آنها اشاره شده به کار گیرید تا یک تعادل مثبت را بدون آنکه فشار زیادی متحمل شوید، در زندگی تجربه کنید. به این موارد که می توانند در ایجاد چنین تعادلی به شما کمک کنند توجه کنید:

۱- در مواردی که می توانید از اطرافیان تان کمک بگیرید کاملا شفاف باشید و این کار بکنید

درست زمانی که شما عمیقا مشغول انجام یکی از پروژه های مهم کاری خود هستید و کارهای مهم دیگری را که در دفتر کارتان باید در آینده انجام دهید را برنامه ریزی می کنید، ممکن است به سختی به خاطر داشته باشید که اعضای خانواده و دوستان تان در مورد جزئیات این مسایل کاری هیچ اطلاعی ندارند.

و وقتی شما خسته و بدون آمادگی قبلی وارد خانه می شوید، تمامی این افراد آنچه از شما می بینند، زبان بدنی کاملا بسته و ناگشوده و احساسی ناخوشایند است. آنها هیچ چیزی به غیر استرس و نگرانی در شما نمی بینند. همسرتان هرکاری انجام می دهد که برای تان همراه خوبی باشد و با عباراتی چون چرا به کلاس یوگا نمی روی، پیشنهاداتی را به شما می دهد تا شاید حالتان بهتر شود. آیا اصلا اطرافیان تان به شما گوش می کنند؟ آیا آنها نمی دانند که چقدر انجام کاری که مشغول آن هستید ضرورت دارد؟

به جای آنکه عکس العمل شدیدی نشان دهید و سیستم دفاعی خود را به کار اندازید تلاش کنید که جزئیات کار فعلی تان را برای آنها توضیح دهید. طوری که دقیقا بدانند که چگونه می توانند به شما کمک کنند. به عنوان مثال، به مادرتان مستقیم بگویید که که چقدر می تواند مفید باشد اگر زمانی که راجع به کارتان صحبت می کنید به شما گوش کند. اگر شما مسئولیت هایی همچون، کارهای داخل خانه و یا وظایفی درخارج از خانه به غیر از شغل تان دارید، اجازه دهید اطرافیان تان بدانند که با به عهده گرفتن آن کارهای اضافی در این شرایط خاص، مثلا یک هفته یا یک ماه تا چه اندازه می توانند به شما کمک کنند.

شفافیت در ارتباط با افرادی که دوست شان دارید، به آنها بصیرتی خواهد داد که در کاهش استرس و فشار روانی در شما موثر خواهد بود. آنها با همراهی کردن و راه های سازنده ای که ممکن است ارائه دهند می توانند باعث افزایش قدرت تان شوند.

۲- برای کارهایتان قانون تعیین کنید

معین کردن مرزها در رسیدن به اهداف حرفه ای بسیار بنیادی هستند خصوصا زمانی که کارکردن با زندگی شخصی تان تداخل پیدا کرده باشد. برای اینکه با توفیق کامل بتوانید در زمانی که کار می کنید روی کارتان تمرکز داشته باشد، باید بدانید که چگونه محدودیت ها را تنظیم کنید حتی در مورد افرادی که در زندگی تان بسیار به شما نزدیک هستند.

کلید از میان برداشتن مرزها این است که این کار را محکم اما مهربانه انجام دهیم. در زمانی که ناهار درست می کنید، به همسرتان اطلاع دهید که در طول ماه آینده، نمی توانید این کار انجام دهید و برای او توضیح دهید که چرا به این زمان اضافه در برنامه کاری تان نیاز دارید. اینکه تا چه اندازه این زمان می تواند در میزان تمرکز شما نقش داشته باشد. در عوض زمان ناهار خوردن دیگری را که بتوانید در برنامه روزمره تان بگذارید با او هماهنگ کنید. یا اگر با دوستان تان یک برنامه بسیار فشرده و ناکافی دارید، کارهای اضافه ای را که انجام می دهید و می توانید از فهرست فعالیت هایتان بردارید را با یک زمان مناسب صحبت دوستانه جایگزین کنید. با این کار قادر خواهید بود، تمرکز بیشتری در ارتباطات خود داشته باشد.

مرزهایی که در اطراف خود به وجود آورده اید، زمانی که دورکار هستید بیشتر هم می شوند. حتما برای اطرافیان تان معلوم و مشخص کنید که در چه زمان هایی می توانند وارد حریم کاری شما شوند و شما هم متعهد باشید که در زمان های تعیین شده دست از کار بردارید.

۳- استرس را به سمت مسیر درستی هدایت کنید

در خانه و بعد از کار کردنی طولانی روزانه، تصمیم می گیرید با همسرتان یک فیلم یا یک کانال تلویزیونی تماشا کنید، همسرتان فیلم یا کانال خاصی را پیشنهاد می دهد که مورد علاقه شما نیست. شما غر می زنید و می گویید که دوباره مجبور به نگاه کردن برنامه مورد علاقه همسرتان هستید. اما صبر کنید، چرا این همه عکس العمل نشان می دهید آن هم برای یک فیلم یا برنامه تلویزیونی؟

آنچه در این ماجرا در جریان است به کار بردن سیستم دفاعی است که از آن به جابجایی (displacement) نام برده می شود که اگر با استرس مان کنار بیاییم، این موضوع هم برطرف می شود. جابجایی، زمانی اتفاق می افتد که عکس العمل منفی را از منبع استرسی که در شما وجود دارد به سمت فرد دیگری که تهدید کمتری برای تان محسوب می شود، انتقال می دهید. به عبارت دیگر، برای اینکه از احساس فشار زیادی که روی شما وجود دارد نجات پیدا کنید، آن را بر کس دیگری وارد می سازید که آن فرد عمدتا همسر، خواهر برادر، هم اتاقی و یا یکی از والدین است. این جابجایی، زمانی اتفاق می افتد که شما به خوبی نتوانسته باشید، استرس تان را در مسیر سالم و سازنده هدایت کنید و بدانید که اگر نتوانید استرس تان را در مسیر درست آن هدایت کنید به طور مداوم با اعضای خانواده تان نزاع خواهید داشت.

اگر دایم با این مسئله روبرو هستید و تصویر نه چندان زیبایی به زندگی تان داده است، سئوال زیر را از خودتان بپرسید:

آیا این موضوع اصلا ارزش این را دارد که برای آن دعوا و مرافعه راه بیاندازیم؟ آیا بوجود آوردن تنش و به دنبال آن نزاع، به نفع من و رابطه عاطفی ام است؟ اگر در موقعیت مشابه چنین اتفاقی برای من می افتاد، عکس العمل من به چه صورت بود؟

برنامه هایی چون مدیتیشن، ورزش و یا کارهای هنری را برای خود در برنامه زندگی تان بگنجانید که بتوانید این استرس را در مسیری درست هدایت کنید.

۴- متوجه باشید که واقعا چه اتفاقی در حال رخ دادن است

اگر در یک برهه از زمان، کار برای تان اولیت است، در آن زمان، اتاقی را به خود اختصاص دهید که در آن به تعهدات اجتماعی خود پاسخگو باشید. بنابراین، اگردر میان وسوسه هم شوید که ناهار را با یکی از دوستان تان میل کنید می توانید به موقع به کارهایتان هم برسید. بدین ترتیب به وسوسه ای هم در وجودتان افتاده بود، پاسخ داده اید.

الفاظی که در زندگی خصوصی و با اعضای خانواده تان به کار می گیرید به همان اندازه که لغات در محل کار اهمیت دارند، مهم و حیاتی هستند.

زمانی که در حال کار کردن هستید، با خود مواردی را خیلی سریع چک کنید: اگر این مقدار زیاد کار کردن، زندگی ای را که آرزوی آن را دارید برای تان به وجود نمی آورد، چرا اینقدر زیاد کار می کنید ؟ بسیار اهمیت دارد که معنا و هدفی را برای کارتان بیابید. آیا این تنها یک راه برای ایجاد تعادل در زندگی کاری تان است. فراموش نکنید که محروم ماندن از روابط شخصی و خانوادگی در طولانی مدت تا چه اندازه می تواند به سلامتی تان آسیب برساند. در غالب موارد ارزش دارد که برای رسیدن به چیزهایی که از کارتان طلب می کنید، ایثار کنید اما نه تا جایی که این کار شادی تان به مخاطره بیاندازد. خوب است که در تقویم روابط احتماعی تان که خیلی هم فشرده است، زمانی را برای دوستان تان اختصاص دهید. برخی از برنامه هایی که باعث می شود مدام به کامپوترتان متصل نباشید و برای سلامتی تان سودمند است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها