سوگواری قمر منیر بنی هاشم(ع) در شهر‌های مختلف با آداب و رسوم مختلف+عکس

در روز تاسوعای حسینی مردم شهر‌های مختلف مطابق با آداب روسوم همان شهر به عزاداری قمر منیر بنی هاشم حضرت اباالفضل العباس(ع) می‌پردازند.

سوگواری قمر منیر بنی هاشم(ع) در شهر‌های مختلف با آداب و رسوم مختلف+عکس

ایران اسلامی در روز تاسوعای حسینی در ماتم شهادت امام حسین(ع) و برادر مظلومش آقا اباالفضل‌العباس(ع) سراسر سیاه پوش و عزادار است.

حرم مطهر امام رضا(ع) پذیرای دسته‌های مختلف عزاداری است که از نقاط مختلف مشهد و کشور راهی مشهد مقدس شده‌اند و در صحن‌های مختلف آستان امام هشتم به عزاداری می‌پردازند. همچنین ویژه برنامه‌های مختلفی در رواق امام خمینی(ره) و صحن جامع رضوی برای عزاداران درنظر گرفته شده است.

مراسم مقتل‌خوانی مهم‌ترین برنامه حرم حضرت معصومه(س) است که امروز در این آستان نورانی باحضور حجت‌الاسلام‌ ظهیری و حضور پرشور مردم در حال برگزاری است، همچنین مراسم احیای شب عاشورا امشب از ساعت یک بامداد همراه با اجرای برنامه‌های قرآنی برگزار خواهد شد.

حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در روز تاسوعای حسینی شاهد حضور دسته‌های عزاداری است که از نقاط مختلف تهران و ری راهی این آستان نورانی شده‌اند. امروز در این آستان نورانی حجت‌الاسلام سعیدیان سخنرانی و مجتبی باقری به مرثیه‌سرایی می‌پردازد.

آستان مقدس امامزادگان سراسر کشور هم میزبان عزاداران سید‌الشهدا(ع) هستند و در این راستا مراسم عزاداری در ۲ هزار ۳۵۰ آستان امامزاده کشور برگزار درحال برگزاری است.

حسینیه اعظم زنجان در روزی که مزین به نام حضرت ابالفضل العباس(ع) است یکپارچه سیاه‌پوش شده و دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان باحضور صد‌ها هزار نفر از محل این حسینیه واقع در خیابان فردوسی حرکت خود را آغاز و پس از عبور از سبزه‌میدان و خیابان امام در محل امام‌زاده سید ابراهیم (ع) زنجان به پایان خواهد رسید.

در تهران هم مراسم های مختلفی در حال برگزاری است که در این میان آیین عزاداری بازار تهران و حرکت دسته‌های مختلف با استقبال بالای عزاداران روبرو است، همچنین در میدان امام حسین(ع) هم شاهد تجمع گسترده مردم و عزاداری آنها هستیم. حرم مطهر امام خمینی(ره) هم برنامه‌های مختلفی برای عزاداران تدارک دیده و حجت‌الاسلام علوی سخنران امروز برنامه‌های حرم است.

آذری زبان‌ها که ارادت ویژه‌ای به دردانه ام‌البنین حضرت اباالفضل(ع) دارند در روز تاسوعای حسینی در شهر‌های مختلف عزاداری‌های باشکوهی باحضور صد‌ها هزار نفر برپا‌ کرده‌اند که در این میان عزاداری مردم اردبیل در میدان عالی قاپوی این شهر باشکوه خاصی درحال برگزاری است، همچنین مردم شهر‌های تبریز، ارومیه و دیگر شهر‌های آذری زبان با برگزاری تجمعات ده‌ها هزار نفری به سوگواری برای امام حسین(ع) و یاران باوفایش در روز تاسوعا می‌پردازند.

حاج حسین فخری مداح اهل بیت(ع) باحضور در مسجد جامع خرمشهر به مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی در عزای قمر منیر بنی هاشم می‌پردازد که این مراسم با استقبال باشکوه مردم خرمشهر قهرمان درحال برگزاری است، عزاداری سنتی مردم بندرعباس هم به دلیل برگزاری در کنار سواحل نیلگون خلیج فارس تصاویر زیبایی خلق کرده است. مردم آبادان و اهواز هم بابرپایی آیین سنتی عزاداری روز تاسوعا را به سوگ امام حسین(ع) و یارانش نشسته‌اند.

مردم شهر یزد هم در نقاط مختلف این شهر از جمله مسجد روضه محمدیه و دیگر حسینیه‌های این شهر با نظم باشکوهی در حال عزاداری روز تاسوعا هستند.

پخش زنده مراسم‌های عزاداری شهر‌های مختلف از شبکه‌های مختلف تلویزیونی اتفاقی است که در چند سال اخیر توسط رسانه ملی انجام می‌شود و در هرکجای ایران مردم می‌توانند از قاب تلویزیون در مراسم عزاداری شهر مختلف شرکت کنند که در این میان عزاداری شهر‌هایی چون مشهد، قم، یزد، بوشهر، آبادان، اهواز، بم، بندرعباس، زاهدان، گرگان، تبریز، اردبیل، اهواز، ارومیه، ایلام، ساری، اصفهان، سمنان، خرم‌آباد، کرمانشاه، شهرکرد، و... آیین‌های عزاداری از شبکه‌های مختلف سراسری درحال پخش است. همچنین پخش زنده از کربلای معلی هم از دیگر آیتم‌های شبکه‌های مختلف تلویزیونی است که در خلال پخش برنامه‌های عزاداری داخلی پخش می‌شود.

منبع: فارس

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها