چگونه اعتماد به نفس فرزندتان را افزایش دهید؟

یک روانشناس گفت: پذیرش کودکان صرف نظر از توانایی‌ها، مشکلات، اخلاق یا قدرتشان موجب بالا رفتن اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود.

چگونه اعتماد به نفس فرزندتان را افزایش دهید؟

بهزاد قربانی روانشناس و مشاور کودک و نوجوان اظهار کرد: ایجاد اعتماد به نفس در کودکان ممکن است دشوار به نظر برسد، اما احساس ارزش فردی پایه‌های آینده فرزندتان را پی ریزی می‌کند.

وی با بیان اینکه اعتماد به نفس کودک وقتی شکوفا نمی‌شود که او نوعی علاقه بی‌قید و شرط را ببیند، افزود: وقتی کودکتان را صرف نظر از توانایی‌ها، مشکلات، اخلاق یا قدرتش می‌پذیرید، به او بیشترین کمک را می‌کنید، بنابراین او را در عشق خود غرق کنید.

بیشتر بخوانید: افسردگی و کاهش اعتماد به نفس در کمین کودکان بیش فعال

قربانی افزود: وقتی را برای توجه کامل به کودک خود کنار بگذارید، این موضوع بسیار به ایجاد احساس اعتماد به نفس در کودک شما کمک می‌کند، زیرا به او این پیغام را می‌دهد که شما فکر می‌کنید او مهم و ارزشمند است، همچنین حتما با او ارتباط چشمی برقرار کنید تا برای او معلوم شود که واقعا به چیزی که می‌گوید، گوش می‌دهید.

وی با بیان اینکه کودکتان را به کشف چیزی تازه، مثل خوردن غذایی متفاوت، یافتن دوستان تازه یا اسکیت سواری تشویق کنید، ادامه داد: با اینکه همیشه احتمال شکست وجود دارد، اما بدون ریسک کردن موفقیت هم به دست نمی‌آید، پس به کودک خود اجازه تجربه‌های کم خطر را بدهید.

این روانشناس گفت: همه تشویق پذیر هستند، بنابراین سعی کنید کارهای خوبی که کودکتان در طول روز انجام می‌دهد را با صدای بلند اعلام کنید، به طور مثال به پدرش بگویید:«امروز همه تکالیفش را سریع انجام داد». با این کار او را در معرض تحسین خود و پاسخ دلگرم کننده‌ پدرش قرار می‌دهید.

وی افزود: به جای اینکه بگویید « خوب بود»، بگویید «ممنون که میز شام را چیدی». این عمل، درکِ انجام کار و ارزش فردی را در او بالا می‌برد و به او اجازه می‌دهد دقیقا بداند چه کاری را درست انجام داده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها