آب ۴ سد آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه رهاسازی می شود

مدیراستانی ستاد احیای دریاچه ارومیه از آغاز دور جدید رهاسازی آب مازاد چهار سد استان به سمت دریاچه ارومیه خبر داد.

آب ۴ سد آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه رهاسازی می شود

فرهاد سرخوش با بیان اینکه به دلیل اینکه هم اکنون سدهای استان شاهد ورود آب هستند اظهار داشت: بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه تا مرحله تنظیم منابع و مصارف آب مازاد سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه از امروز یکشنبه رهاسازی آب سد شهر چایی ارومیه به سمت دریاچه آغاز شده است افزود: در این راستا هم اکنون آب سد شهر چایی با دبی ۵ تا ۱۵ مترمکعب بر ثانیه به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

سرخوش با اشاره به تداوم اجرای طرح رهاسازی آب سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه عنوان کرد: هم اکنون آب سدهای شهر چایی ارومیه، سد مهاباد، سد زولای سلماس و شهید کاظمی بوکان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه تاکنون در مجموع یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی داشته ایم گفت: وضعیت دریاچه ارومیه کاملاً رو به بهبودی است و هم اکنون مرحله به مرحله احیا رسیده ایم.

سرخوش با بیان اینکه سطح تراز دریاچه ارومیه در روز هفت اردیبهشت ماه امسال به ۱۲۷۱.۶۱ سانتیمتر رسیده است اظهار داشت: این میزان در مدت زمان مشابه پارسال ۱۲۷۰.۷۵ سانتیمتر بود که ۸۶ سانتیمتر افزایش نشان می‌دهد.

وی حجم آب موجود دریاچه ارومیه را چهار میلیارد و ۳۵ میلیون مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: این میزان در مقایسه با سال گذشته که دو میلیارد مترمکعب بود بیش از دو برابر رشد دارد.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: هم اکنون وسعت دریاچه ارومیه نیز به سه هزار و ۳۶ کیلومتر مربع رسیده است که این میزان سال گذشته دو هزار و ۲۸۸ کیلومتر مربع بود.

سرخوش با تاکید بر اینکه در صورت تبخیر آب دریاچه ارومیه در فصل گرما افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده و نمونه برداری‌ها از دریاچه ارومیه نشان می‌دهد ۶ تا ۲۸ سانتی متر برخی نقاط حاشیه دریاچه ارومیه عمیق‌تر شده است.

وی یادآور شد: طی سالهای گذشته به دلیل رسوب گذاری نمک امکان عمیق‌تر شدن دریاچه نبود که با ورود آب شیرین به پیکره این تخته سنگ‌های نمکی حل شده و دریاچه عمیق‌تر شده است.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها