نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه گمان درباره «نگرش ایرانیان به دین»

87 درصد مردم ایران در روز دعا می خوانند/55درصد جمعیت آمریکا روزانه دعا می کنند

اخیرا نظرسنجی با عنوان «نگرش ایرانیان به دین» توسط موسسه گمان (گروه مطالعات افکار سنجی ایرانیان) با پیشتیبانی مالی و همکاری لادن برومند، از موسسان بنیاد عبدالرحمن برومند،انجام گرفته است.

87 درصد مردم ایران در روز دعا می خوانند/55درصد جمعیت آمریکا روزانه دعا می کنند

اخیرا نظرسنجی با عنوان «نگرش ایرانیان به دین» توسط موسسه گمان (گروه مطالعات افکار سنجی ایرانیان) با پیشتیبانی مالی و همکاری لادن برومند، از موسسان بنیاد عبدالرحمن برومند، در تاریخ 17 خرداد 99 تا 1 تیر 99 انجام گرفته است که ادعای شرکت بیش از ۵۰ هزار پاسخ‌دهنده در آن مطرح شده است. این نظرسنجی با استفاده از روشی آنلاین تلاش کرده است تا دیدگاه‌ها و نظرات مردم ایران را درباره دینداری بدست آورد.

این نظرسنجی با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی(virtual snowball sampling) با شیوه ایجاد زنجیره های متعدد و متنوع نمونه گیری از طریق شبکه های مختلف اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، واتس آپ، توییتر و فیس بوک صورت گرفت

موسسه گمان بر اساس این نظرسنجی ادعا می کند «نیمی از جامعه ایران از دین داری به بی دینی رسیده اند و فقط 32 درصد جامعه، خود را "مسلمان شیعی" می نامند».

برای بررسی صحت ادعای صورت گرفته ابتدا روش نمونه گیری استفاده شده توسط این موسسه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در انتها با مقایسه با یک تحقیق علمی در زمینه دینداری اثبات می کنیم نتیاج به دست آمده به لحاظ روشی، علمی نمی باشد و اصلا قابل تعمیم به جامعه ایران نیست.

نمونه‌گیری گلوله برفی

روش نمونه‌گیری گلوله برفی یک روش غیر احتمالی است که در نظرسنجی های کیفی مورد استفاده قرار می گیرد و از این روش بیشتر برای به دست آوردن چارچوب و کشف جامعه هدف استفاده می گردد.

در این شیوه که از جمله روش های نمونه گیری شبکه ای است، از تعداد معینی از اعضای جمعیت با صفت نادر خواسته می‌شود که اعضای دیگر جمعیت را معرفی کنند و به همین ترتیب از اعضای معرفی شده خواسته می شود که اعضای دیگری را با ویژگی مد نظر معرفی کنند و الی آخر.

نمونه گیری گلوله برفی روشی برای جمع آوری نمونه هایی است که از راههای دیگر به سختی به دست می آیند؛ چرا که از شبکه اجتماعی و دوستان با ویژگیهای مشترک استفاده می شود. در واقع در این روش از شرکت کنندگان اولیه و در دسترس خواسته می شود تا افراد همسان خود را به پژوهشگر ارجاع دهند و بیشترین کاربرد را زمانی دارد که شرکت کنندگان نادر و یا به سختی در دسترس باشند.[1] در واقع این شیوه برای موضوعاتی کاربرد دارد که اگر بخواهند از بین کل جامعه و با احتمال یکسان نمونه گیری کنند، احتمال کشف نمونه مطبق نظر آنها صفر خواهد بود.

این روش به خصوص برای زمانی که نمونه ها از لحاظ اجتماعی دارای قدر و منزلت نیستند (الكلیها ، استفاده کنندگان از کودکان ، متعرضين جنسی ، معتادین، مجرمین) مفید می‌باشد. این افراد کمتر تمایل دارند، شناخته شوند. در این نمونه‌گیری در شبکه ای از اطلاعات بین فردی و بین سازمانی استفاده می‌شود. هر فرد با شخص دیگری مستقیم در ارتباط می‌باشد و با استفاده از شبکه اجتماعی می تواند افراد بالقوه شرکت کننده و یا مؤثر در پژوهش را (جمعیت پنهان) معرفی نماید.

معایب نمونه‌گیری گلوله برفی

1. این شیوه نمونه گیری، غیر احتمالی است. روش‌های نمونه‌گیری غیر احتمالی، برای نتیجه گرفتن رفتار یک جامعه بر اساس نمونه آن استفاده نمی‌شوند، بلکه از آنها زمانی استفاده می‌شود که تمرکز تحقیق بر روی درک پیچیدگی یک قضیه یا اتفاق است. در آنها همه اعضاشانس انتخاب شدن ندارند و شانس هر عضو هم مشخص نیست. پس قابلیت تعمیم به کل جامعه ندارد.

2. در این شیوه نمونه گیری، با توجه به اینکه انتخاب نمونه اولیه با توجه به هدف و سوال مورد نظر انتخاب می‌شوند لذا سوگیری در انتخاب نمونه در این شیوه مشهود است.

3. شیوه های نمونه گیری در این روش، داوطلبانه است. یعنی تعداد بسیار زیادی دعوتنامه به افراد مختلف ارسال می شود و از بین اینها کسانی در نظرسنجی شرکت می کنند که در آن زمینه، به صورت رادیکال فعال هستند و از نظر فکری، با هدف طراحان نظرسنجی همسویی دارند.

با توجه موارد مطرح شده اکنون این سوال مطرح می شود که این مدل روش نمونه گیری گلوله برفی آیا برای ارزیابی دینداری افراد یک جامعه مناسب می‌باشد؟ برای یافتن پاسخ باید نگاهی به مشخصات جامعه مورد بررسی داشت که مردم جامعه قابل دسترس و مشخص می باشند یا خیر؟

بدون شک افراد هر جامعه مشخص بوده، پس استفاده از نمونه گیری غیر احتمالی و گلوله برفی برای ارزیابی دینداری مناسب نیست، بلکه باید از روشهای نمونه گیری احتمالی استفاده کرد و هر فرد بطور مستقل از افراد دیگر انتخاب گردد تا بتوان نتایج بدست آمده را در صورت انتخاب درست نمونه، انجام دقیق پژوهش ، طرح سوال کامل به لحاظ روایی و پایایی و انجام سایر شرایط آماری به جامعه هدف تعمیم داد. به عنوان نمونه می توان به پژوهش موج سوم -که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد - اشاره کرد که به ارزیابی شاخص های دیندرای مردم با روش نمونه گیری چند مرحله ای پرداخته است.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که نتایج بدست آمده از روش نمونه گیری گلوله برفی نشان دهنده چه موضوعی است؟ و اگر واقعا تمامی روشهای علمی روش گلوله برفی در تحقیق گمان رعایت شده باشد و پرسشنامه ها بصورت درست طراحی و بدون جهت گیری و باهدف خاص پر نشده باشد اطلاعات بدست آمده نشانگر چیست؟!

با توجه به شاخصه اصلی روش نمونه گیری گلوله برفی که نمونه ها بصورت زنجیر وار به یکدیگر وصل می شوند و فرد اول معرف فرد بعدی برای پرکردن پرسشنامه می باشد می توان به این نتیجه رسید که اکثر پاسخ دهندگان این موسسه که دارای شاخص دوم نمونه گیری گلوله برفی مخفی بودن‌اند دارای وجه اشتراکاتی می باشند مانند دیندار نبودن و ...

بنابراین بجای اینکه این موسسه اعلام کند «جامعه ایران» باید اعلام نماید «طرفداران یا دنبال کنندگان ما» دارای ویژگی های زیر می باشند و نتایج به لحاظ علمی به هیچ وجه قابل تعمیم به مردم ایران نیست.

نگرش ایرانیان به دین

برای نگاه دقیق آماری از وضعیت دین داری، باید به پایش های علمی مراجعه کرد. آخرین پیمایش کشور درسال 94 با عنوان موج سوم ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان با فاصله دوازده سال از موج دوم در دفتر طرح‌های ملی طراحی و اجرا شد. این پیمایش علاوه بر سنجش اکثر مفاهیم موجود در موج دوم، برخی مفاهیم جدید را نیز در کشور مورد سنجش قرار داد. موج سوم که با حجم نمونه ۱۴۹۰۶ نفر انجام گرفته، و بر خلاف دو موج پیشین، از نمونه کشوری شهری و روستایی برخوردار است که منبع اطلاعات مهمی درباره تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران محسوب می‌شوند. جامعه آماری این پیمایش افراد بالای ۱۵سال خانوارهای شهری و روستایی ساکن در ۳۱ استان کشور و به روش چندمرحله‌ای و انتخاب هدفمند شهرها و روستاها، نمونه‌گیری تصادفی از بلوک‌ها و انتخاب تصادفی پاسخگویان از بلوک‌های مسکونی از همه استانهای کشورکه از استان مرکز و یک شهر به‌علاوه دو روستای تابعه هر شهر استخراج شده است

فصل هشتم این پیمایش ملی به نگرشها و رفتارهای دینی مردم ایران می پردازد که به بخشی از آن به همراه تفکیک استانی اشاره می کنیم .

هر چند که نمی شود میزان دینداری مردم را با 40 سال پیش به دلیل تغییرات عجیب جهانی مقایسه کرد اما به جرات می توان گفت که بسیاری از ما تصور اشتباهی نسبت به دینداری دوران پهلوی داریم به عنوان مثال بحث حجاب- که آخرین تصویر بالا است- برخی تصور می کنند در زمان پهلوی همه مردم عاشق حجاب بوده و فقط خاندان پهلوی مخالف این امر بودند در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست.

در روز ۱۷ اسفند 57 که دستور الزامی بودن حجاب در ادارات مطرح شد هزاران زن بر ضد این دستور الهی تضاهرات کردند. روزنامه‌ی کیهان، ۱۷ اسفند ۱۳۵۷ تعداد تظاهر کنندگان را 15 هزار نفر تخمین می زند. البته برخی منابع این عدد را تا 100هزار نفر نیز بیان کرده اند -که البته احتمال اغراق وجود دارد-

به عنوان نمونه کتابی تحت عنوان " خیزش زنان ایران در اسفند ۱۳۵۷" نوشته شده است هرچند این کتاب از لحاظ محتوا و سند بسیار ضعیف بوده و فقط جنبه سیاسی دارد ونه علمی، اما در آن آمده است:

" بیش از ۱۵ تن از زنانی که بین روز‌های پنجشنبه ١٧ و شنبه ١٩ اسفند ١٣٥٧ در این راه‌پیمایی شرکت کردند، در مصاحبه ‌با نویسندگان کتاب جمعیت تظاهرکننده را در کل بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن تخمین می‌زنند که در مکان‌هایی از جمله دانشگاه تهران و کاخ دادگستری گرد هم آمده بودند"

و یا در رابطه با ارادت به اهل بیت علیهم السلام که در این 40 سال -علی رقم تمام تبلیغات دشمنان- ارادت و عشق مردم بیشتر شده است.

شرکت در مراسم روضه خوانی از اولین آمار موجود در سال 74 تا آخرین پیمایش در سال 94 افزایش چشمگیری داشته است.

و در نقطه مقابل کسانی که در مراسمات روضه خوانی شرکت نمی کنند و یا به ندرت شرکت می کنند، به شدت کاهش یافته است.

نه تنها شرکت در مجالس روضه بلکه در بسیاری از امور دیگر مانند زیارت اماکن مذهبی و... نیز افزایش داشته است و در بسیاری از امور آمار برای قبل از انقلاب در دسترس نیست

این میزان معنویت در حالی است که در این سالها چالش های جدی در مسیر دین داری قرار گرفته است؛ مشکلاتی که تا چهل سال پیش و شاید تا همین 20 سال پیش وجود نداشت؛ مشکلاتی مانند:

1. گسترش فساد در دنیا؛

2. گسترش روز‌افزون رسانه‌های صوتی و تصویری در دنیا؛ مانند ماهواره با کانال‌های بسیار متنوع، اینترنت با جلوه‌های بسیار بالا و... ؛

3. آسان‌شدن دستیابی به هرگونه محصول مبتذل؛

4. فراوانی مجموعه‌های مبتذل، مانند سواحل خاص، مراکز ارائۀ سکس، مراکز ارائۀ کنسرت و رقص و... ؛

5. آسان‌شدن مسافرت به کشورهای دنیا به کمک وسایل نقلیۀ مدرن؛

6. تهاجم برنامه‌ریزی‌شده ازسوی قدرت‌های جهانی برای ایجاد فساد در جمهوری اسلامی ایران؛

و ده‌ها عامل دیگر.

اوضاع امروز با قبل از انقلاب اسلامی بسیار متفاوت است. بسیار فرق است بین جامعه‌ای که مردم در آن یا تلویزیون ندارند و یا اگر هم دارند، کارایی خاصی ندارد، با جامهه‌ای که در آن، شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی در تمام نقاط کشور، حتی روستاها و مناطق محروم نفوذ کرده و با ایجاد فضایی بسیار متنوع، همۀ امکانات جذاب برای نسل جوان را فراهم ساخته‌اند. در این فضا نه‌تنها افراد معمولی دائماً در معرض خطر ابتلا هستند، بلکه کمتر مؤمنی پیدا می‌شود که بتواند خود را از آسیب‌های ویرانگر این فضای مبتذل، به طور کامل، حفظ کند.

با همۀ این موانع و مشکلات، باز هم مردم، به‌ویژه جوانان در مسیر دین‌داری گام برمی‌دارند که می توان به نمونه هایی عینی از آن اشاره کرد:

· گسترش کمی و کیفی تشکل‌های مذهبی:

1. تأسیس خودجوش بیش از نودهزار هیئت مذهبی، بعد از انقلاب اسلامی و حضور جوانان عاشق اهل بیتb در این هیئت‌ها و وجود بیش از ۶۴۰ هزار مداح در ایران و استقبال جوانان از مداحان اهل بیتb.

2. برگزاری هزاران جلسۀ خانگی اعم از روضه‌ها، مجالس قرآنی و... .

· پاسداشت مناسبات و شعائر مذهبی:

1. اقبال گسترد‌ۀ جامعه به شعائر اسلامی و انقلابی با تأسیس و تجهیز ۷۵۲۸ حسینیه در سراسر کشور؛

2. حضور سالیانه بیش از 800هزار نفر برای برگزاری مراسم اعتکاف در بیش از ۵۵۰۰ مسجد کشور؛

3. حضور میلیونی مشتاقان اباعبداللهA در اجتماع اربعین حسینی در کربلا؛

4. برپایی جشن‌های مردمی دینی، از جمله جشن‌های باشکوه عید غدیر؛

5. برگزاری مراسم عزاداری اهل بیتb، خصوصاً سید و سالار شهیدان با جمعیت انبوه میلیونی؛

6. برپایی مراسم شهادت حضرت زهراE (که قبل از انقلاب اسلامی، تقریباً فراموش شده بود)؛

7. برپایی جشن‌های مردمی دهۀ کرامت در دوهزار نقطه از کشور؛

8. برگزاری مردمی صدها برنامۀ وحدت‌بخش در سراسر کشور در هفتۀ وحدت؛

9. برگزاری دعاهای ندبه، کمیل، عرفه، توسل و... با تجمعات میلیونی؛

10. برگزاری ده‌ها میلیونی مراسم شب‌های قدر؛

11. حضور میلیونی مادران به‌همراه کودکان شیرخواره در همایش شیرخوارگان حسینی در بیش از ۴ هزار شهر و روستا و ۸۳۹ بقعۀ متبرکۀ کشور؛

12. طنین‌انداز ‌شدن شعارهای «یا علی!»، «یا حسین!»، «یا زهرا!» و «یا ابوالفضل!» در مسابقات بین‌المللی ورزشی؛

13. حضور 12هزار نفر از زنان ورزشکار در مسابقات بین‌المللی، با حجاب اسلامی، باوجود تبلیغات گسترده علیه حجاب.

· گسترش کمی و کیفی زیارت معصومانb و امامزادگان:

1. تشرف سالانه، بیش از 30میلیون زائر، به حرم مطهر حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضاA؛

2. تشرف سالانه، بیش از 10میلیون زائر به زیارت حضرت فاطمۀ معصومهE؛

3. تشرف بیش از یک میلیون زائر به حرم حضرت شاه‌چراغA، فقط در نوروز ۱۳97؛

4. تشرف سالانه، 20میلیون زائر منتظر به مسجد مقدس جمکران؛

5. تشرف 45میلیون زائر به بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در سال ۱۳۹۶؛

6. برگزاری هفتگی دعای توسل، در ۵۶۳ بقعۀ متبرکه، هزاران مسجد و هیئت‌های مذهبی کشور؛

· گسترش کمی و کیفی مساجد و فعالیت‌های نماز:

1. افزایش 5/2 برابری تعداد مساجد کل کشور با مشارکت مردمی؛ از 30هزار مسجد در سال 1357 به حدود 75 هزار مسجد در سال ۱۳۹۷؛

2. برگزاری نماز جماعت در تمام پادگان‌ها و مراکز نظامی و انتظامی با حضور پرشور سربازان؛

3. افزایش عناوین کتب مروّج نماز از کم‌تر از 10عنوان به بیش از ۲0۰۰ عنوان؛

4. نگارش صدها هزار پایان‌نامۀ دانشگاهی و مقالۀ تحقیقی و پژوهشی، در زمینۀ دفاع از دین اسلام، نماز و... ؛

5. حضور میلیونی مردم در نماز عید سعید فطر در کشور؛

6. حضور بسیاری از دانش‌آموزان مدارس و دانشجویان در نماز جماعات؛

7. برگزاری سالیانه ۷۰۰هزار جشن تکلیف دانش‌آموزی -اکثراً خودجوش و مردمی- در سراسر کشور؛

8. حضور صدها هزار نفری مردم در مراسم عبادی-سیاسی نماز جمعه.

· گسترش چشمگیر فعالیت‌های تبلیغی:

1. استقبال چشمگیر خانواده‌ها از تحصیل فرزندانشان در حوزه‌های علمیه، باوجود هجمۀ بی‌سابقۀ دشمن به روحانیت و فعالیت 150 هزار طلبه در سراسر کشور؛

2. افزایش تعداد طلاب خانم، به بیش از 80هزار طلبه؛

3. استقبال مردمی از فیلم‌هایی با مضامین دینی، از جمله فیلم امام علیA، یوسف پیامبرA، مریم مقدسE، مختارنامه و... .

· گسترش فرهنگ انفاق و نیکوکاری:

1. رشد ده برابری وقف در دهۀ گذشته‌؛

2. استقبال بی‌نظیر مردم کشور از تأسیس و راه‌اندازی مؤسسات خیریه و ثبت بیش از ۱۵۰۰۰ مؤسسۀ خیریه تا سال ۱۳۹۷؛

3. پرداخت بیش از ۳۰۰میلیارد تومان زکات فطره در سال ۱۳۹۵؛

4. مشارکت و همراهی میلیونی ایرانیان با حجاج بیت‌الله‌الحرام در برپایی سنت حسنۀ عید قربان؛

5. احیای موقوفات (حتی موقوفاتی که در زمان پهلوی در مکان خود استفاده نمی‌شد)؛

6. حضور پرشور مردمی در جشن عاطفه‌ها و جمع‌آوری ۴۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در شهریور 1398 و افزایش ۴۱ درصدی آن نسبت‌به سال قبل؛

7. کمک چشمگیر مردم در مراسم گل‌ریزان و همیاری مردم و ستاد دیه و درنتیجه آزادی 7932 نفر زندانی غیرعمد از زندان‌ها، با مجموع بدهی بالغ بر 15977 میلیارد ریال؛

8. برپایی سفره‌های افطار در هزاران مسجد و حسینیه و محله در ایران؛

9. ثبت بیش از ۶۸۰۰ موقوفۀ علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در سطح کشور؛

10. سهم ۲۵ درصدیِ وقف در حوزۀ درمان؛

11. وجود هزاران کتاب و کتابخانۀ وقفی؛

12. بهره‌مندی دانشجویان از چهل دانشگاه موقوفه.

· گسترش حیرت‌آور فعالیت‌های جهادی:

1. افزایش تعداد گروه‌های جهادی از چهل گروه در سال ۱۳۷۹، به دوازده‌هزار گروه در سال ۱۳۹۸؛

2. حضور 5/2 میلیون نفری جهادگران (غالباً جوان) در مناطق محروم؛

3. حضور ۶۰‌هزار مهندس جهادگر برای سازندگی مناطق سیل‌زده در سال 1398؛

4. اشتغال‌زایی و محرومیّت‌زدایی نیروهای جهادی در ۲۸۹۸ روستا، در مدّت دو‌سال‌ونیم؛

5. اجرای طرح کرامت مناطق آسیب‌پذیر حاشیۀ شهرها در سال 1397 و اجرای 1052 پروژۀ عام‌المنفعه در چهارصد محله؛

6. بهره‌برداری از 1220 واحد مسکونی برای زلزله‌زدگان، با کار جهادگران؛

7. ساخت 350 مسکن مربوط به بهزیستی، با کار و تلاش جهادگران؛

8. خدمت‌رسانی 5380 گروه جهادی شناسه‌دار و محله‌محور با 78 هزار نبروی جهادی برای کمک به سیل‌زدگان؛

9. انتظار 2200 گروه جهادی در صف خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان؛

10. پاک‌سازی 20هزار خانه و 2400 کوچه و خیابان در مناطق سیل‌زده، با کار جهادگران؛

11. حضور 616 تیم عمومی پزشکی، 302 تیم پزشکی تخصصی، 110 تیم دام‌پزشکی و 200 تیم مشاوره برای خدمت‌رسانی در مناطق سیل‌زده؛

12. احداث 1300 سیل‌بند و 400 پل موقّت روستایی در استان‌های سیل‌زده در همان روزهای اول، با کار جهادگران.

· پاسداشت ارزش‌های دفاع مقدس:

1. حضور میلیونی مردم در تشییع جنازۀ شهید حججی و شهدای غواص؛

2. برگزاری پرجمعیت 20هزار یادوارۀ شهدا در هر سال، با اقدامات خودجوش مردمی؛

3. افزایش حضور مردم، خصوصاً جوانان، در یادمان‌های عملیاتی دوران دفاع مقدس، از 400هزار نفر در سال 1384 به بیش از هفت میلیون نفر در سال 1396؛

4. دیدار هفتگی بسیاری از بسیجیان با خانوادۀ شهدا و حضور در منزل آن‌ها.

· گسترش فعالیت‌های قرآنی در ایران:

1. برپایی بزرگ‌ترین اجتماعات قرآنی جهان، در ماه مبارک رمضان و با حضور مردم روزه‌دار؛

2. افزایش چشمگیر مدارس قرآنی و استقبال والدین از این مدارس؛

3. ترجمۀ قرآن کریم به ۱۴۸ زبان زندۀ دنیا، اکثراً به‌صورت مردمی و خودجوش؛

4. انتشار 37هزار عنوان کتاب قرآنی؛

5. ایجاد بیش از چهارصد سایت قرآنی؛

6. راه‌اندازی مؤسسات و مدارس و کانون‌های قرآنی؛

7. حضور گستردۀ زنان در محافل، مسابقات و مؤسسات قرآنی کشور و پرورش استادان قرآنی از میان بانوان.

وضعیت دینداری ایرانیان در مقایسه با سایر کشورها

درمقایسه‌با دیگر کشورهای جهان نیز گرایش‌های معنوی در ایرانیان برجستگی و درخشش ویژه‌ای دارد. براساس نتایج پژوهش‌های مرکز تحقیقاتی پیو، درصد افرادی که هر روز دعا می‌خوانند، در کشورهای مختلف به شرح زیر است:

· چین ۱%

· انگلستان ۶%

· آلمان ۹%

· فرانسه ۱۰%

· استرالیا و روسیه ۱۸%

· کانادا ۲۵%

· رژیم غاصب صهیونیستی ۲۷%

· آمریکا ۵۵%

· ایران ۸۷%

منبع: خبرفوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 101
  • علی
    0

    دین رو مرز جغرافیا تائین میکنه ما اگر در اروپا بودیم مسیحی اگر در اسرائیل به دنیا میآمدیم یهودی ودر ژاپن بدنیا میومدیم هم یه دین دیگه اما چیزی که مرز نداره انسانیته دین برای انسان بودن آدمها آمده هر جا از انسانیت فاصله گرفتیم بی دین هستیم دین رو از روحانی ومداح گرفتن عاقبت به بیراهه رفتن است

    نظرات شما -
    • یک دبیر بازنشسته
      0

      اتفاقا، دین منهای روحانیت انسان را به بیراهه می برد، همانطور علائم رانندگی راننده را در درست پیمودن راه کمک می کند،روحانیت هم که مفسر قرآن و آگاه به زیر و بم های این کتاب آسمانی هستند، می توانند ما را به صراط مستقیم هدایت کنند. کسی که سرخود و بی راهنما بخواهد به خدا برسد،سر از ترکستان در می آورد. هیچ مسافری بی راهنما و هادی، به سرمنزل مقصود نمی رسد،این که قرآن از ما می خواهد،از خدا و رسول و اولی الامر اطاعت کنیم،خود گواه این مطلب است،که پیمودن صراط مستقیم،بی راهنما امکان ندارد.در زمان غیبت که امام زمان در پس پرده است،روحانیـون هادیان مردمند.

    • علی
      0

      من اگر میخواستم دینم رو از روحانی ومداح بگیرم الان یه عوضی لا اوبالی شده بودم

    • نگین
      0

      دبیر باز نشسته کی گفته مردم گوسفندن و روحانی چوپونشون خدا به ادم عقل و خرد و بینش داده چرا باید با فکر انها حرکت کرد چهل ساله داریم نتیجه را می بینیم همین چوپونا چه بلایی سر مردم اوردن اگر دین را هم تو بوقو کرنا بکنید و طرف مسلمان زاده هم باشد اگر خلافکار باشد خلافش را انجام می دهد پس ربطی به چوپون ندارد شاید در زمان جاهلیت دین کاربرد داشته در این زمان ندارد

  • M
    0

    این آمارها رو از کجاتون در میارید ۵۰ درصد ایرانیا اصلا اعتقاد ندارن مشروب میخورن بعد تو محرم میگن حسین حسین

    نظرات شما -
    • یک دبیر بازنشسته
      0

      چندتا شرابخوار دورت را گرفته اند، خیال می کنی همه مردم شرابخوارند. کافر همه را به کیش خود می خواند.

    • علی
      0

      بخدا حاضرم شرابخوار دورم باشه ولی دزد واختلاس گر وریاح کار نباشه نماز شرابخوار از این آدما ارزشش بیشتره ولی واقعا راست میگه همه کار میکنن بعد حسین حسینم میزنن

    • سروش
      0

      دین بستگی به جیب وپول داره اگردارای خدیجه نبود اسلامی وجود نداشت.دین یعنی پول فقط آخون حالاچون پول ودرآمد یک کشور ثروتمندزیر دستشه خودشو دیندار میدونه .اما زمان شاه پول دست مردم بود ومردم دینداربودن حالا برعکس

  • زلفعلی
    0

    والا ما هر چی جوان میبینیم نماز بلد نی بخونه ، زیر ۱۸که اوضاع خرابه

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      گفته دعا نه نماز . کلا حداقلی گفته. وگرنه که یه درصد هم مسلمون واقعی نیستن

  • سالار شیخ الاسلامی
    0

    من اسلام و مسلمانی رو با یه کشور پر از اختلاس و مسئولان فراری و فرزندان مسئولان که تو کانادا و آمریکا مشغول خوش گذرانی هستن شناختم ترجیح میدم نه خودم و نه فرزندانم نه مسلمون باشیم و نه به هیچ مذهب دیگه ای معتقد باشیم و نه شاید حتی ایرانی متاسفانه مسئولین کشور ما رو تبدیل به یک لکه ننگ در جامعه جهانی کردن . این کشور فقط اسم اسلام روشه فقط تظاهر و نمایش هست اینها حتی کافر هم نیستن حتی کافران هم انسان هستن اینها هیچ بویی از انسانیت هم نبردن واقعا برای خودم متاسفم

  • نبی فروغی
    0

    سلام،بنده با توجه به موقعیت کاری که دریک مجموعه بزرگ وشناخته شده و نظامی مشغول به کارهستم ودین واحکام یکی ازموضوعات اصلی این ارگان میباشد،لذا درمورد این نظرسنجی متأسفانه باید بگم که این میزان باتوجه به شناخت همکاران دوستان وآشنایان وشهروندان درحال حاظربه ۹۲ درصد رسیده است

  • زلفعلی هستم
    0

    تازه با این فرقی که بین مردم و اقازاده ها میذارن و همچیز شده واسه بچه مسیولین اعتقادا بدتر هم شده مخصوصا جوونا که کلا بریدن از همچیز

  • صادق
    0

    امیرالمومنین میفرمایند؛ الناس علی دین ملوکهم... مردم شبیه حاکمانشون میشن... اینجا بحث، بحث بی دینی نیست...بحث تاثیر حاکمان ظالم نسبت به دین هست، که دین رو کردن برای خودشون آبشخور...اینکه حاکمان ظالم دم‌از دین بزنن و هدفشون این موضوع نباشه،و نهایتا موضوع مثلا از آقازاده گی سر در بیاره، بالطبع میشه حال فعلی مردم نسبت به ایمان و دینداریشون...

  • داروغه
    0

    دین باید انتخابی باشه نه اجباری هرکس هر دینی را که بخواهد باید انتخاب کند ،دین اجباری انسان های آزاده را زد دین میکند

  • ع،ف
    0

    کافرهمه رابه کیش خودپندارد.

  • کورش
    0

    چاخان محض ۸۷درصدمردم ایران درروز دعا می کنند پس چرامستجاب نمی شود روزبه روز داریم داغونترمی شویم؟

  • پوران
    0

    در کشوری زندگی می کنیم که پدران و مادران به فرزندان خود عشق می ورزند و در تحصیل و بهتر بودن اخلاق اهمیت می دهند و ارزوی هر خانواده بااخلاق بودن فرزندانشان است ریشه خانواده انتخاب دوست و هر چه اعمال با صداقت و درست انجام بدهیم جامعه سالم و دینداری خواهیم داشت مهم این است که خودمان را باور کنیم و قدر زندگی و جامعه سالم را داشته باشیم برای بدست اوردن جامعه درست اسلامی و دیندار تلاش و رنج و توام عمل درست می خواهد خدا را شکر در کشور مان مردم دینداری داریم و با هر سختی خانواده و جامعه را حفظ می کنند ما مردم خوبی داریم

  • سنا
    0

    دين يعني تقليد كور كورانه حتي اگر اشتباه باشه اخلاق يعني كار درست رو انجام بده حتي اگر ديگران انجامش نميدن

  • فرهاد
    0

    بخاطر اینکه آنان که از دین و دین داری میدانند ونظام به انها صلاحیت مدیریت یدهد وبعدها تسبیح وانگشتر وریش ادعای دین داری و شعیه بودن میدهند وبعد یا اختلاس یا دزد میشوند کلا از همه چیز زده میشویم که اکر اینها صلاحیت مکتبی ومسلمان انها تایید میشود وبعد بیت المال را چپاول میکنند از دین گریزی راهی دیگر نداریم....به جز اینکه طبق اصول اسلام رعایت کرده ودزد را قصاص کرده ومچ ودست قطع کنند ونامی از رفعت اسلامی برده نشود مردم بیشتر اعتماد کرده وبر میگردنند..عیب از رعایت کردن ونکردن اصول توسط آنان که باید به عدل وانصاف عمل کنند بر میگردد وگرنه اوضاع چند سال دیگر بدتر وبدتر میشود

  • پویا
    0

    من هر چی نگا کردم دیدم اشتباه می کنه .من میگم ۹۰ درصد بی دین ۱۰ درصد هم با تخفیف دین دار.

  • سیامک
    0

    والله 32 درصد خوب گفته. ما که فقط دزد می‌بینیم

  • شیدا
    0

    بله متاسفانه هدف بعضی از دولتمردان که دست نشانده انگلیس و صهیونیست هستن همین بوده .. بازم متاسفانه بعضی از مردم دنبال بهانه برای راحتی و انجام بعضی از گناهان لذت بخش هستن بخاطر همین وقتی میبینن ادیان مخصوصا دین اسلام نهی می‌کنه میگن نه ما اسلام رو قبول نداریم دین ما دین انسانیت هست درحالیکه اسلام یعنی انسانیت و برابری و صلح و دوستی. پدر مادرهای سست عنصر ایرانی تحت تاثیر ماهواره قرار گرفتن و از تربیت اسلامی بچه ها غافل شدن .. امیدوارم همه به خودمون بیایم چون اون دنیا نمی‌تونیم چیزی رو جبران کنیم

    نظرات شما -
    • دوست
      0

      جمع کن این حرفا رو، تربیت اسلامی! تربیت اسلامیون و دیدیم مملکت به کثافت کشیده شده...

  • فاطمه
    0

    این یک دبیر بازنشسته اگه باهمین دید به بچه ها درس داده که بدا به حال جامعه چون فقط اون چیزی رو که بهش اعتقاد داره وتو ذهنش حک شده تحویل بچه های مردم‌داده نه واقعیت جامعه رو خب بچه ها وقتی وارد جامعه شدن خودشون تضاد بین حرفهای یک‌دبیر بازنشسته رو با واقعیتهای جامعه حتما دیدن ودچارسرخوردگی وسردرگمی شدن به قول یکی از مخاطبین نمیگم اکثر جوونها ولی خیلی از جوونها نماز نمیخونن روزه نمیگیرن وتقریبا به چیزی اعتقاد ندارن دبیربازنشسته ای که میفرمایید روحانیون هادیان جامعه هستند چشمهاتوبستی روواقعیت جامعه ازهم‌گسسته ایران روحانیونی که از فرط فربهی فقط دهانشون میجنبه اونم یا برای وراجی ویا خوردن بیت المال فربه هستند چون کار نمیکنن پیروی از پیامبر اسلام نمیکنن پیامبر چوپانی میگرد زراعت میکرد سخت ترین کارها رو میکرد درکنار همه این‌کارها مردم رو هم‌هدایت میکرد نه اینا که رو ی منبر میشینن تکون نمیخورن فقط فکشون میجنبه پول دراوردن از طریق حرافی اسونترین وراحترین کار دنیاست درعین حال راجع به همه مسایل هم صاحب نظر میدونن خودشونو الحمدلله رب العالمین بله دبیرمحترم بازنشسته

  • ابراهیم قاسمی
    0

    عملکرد مسولین نظام به دینداری مردم آسیب جبران ناپذیر وارد کرده است. خصوصا جوانها نسبت به اسلام بدبین شده اند.

  • سوسن
    0

    بنظرم نظرسنجيش کاملا دقيق بوده هيچکس ديگه اعتقاد درستي نداره

  • ایرانی هستم
    0

    سیاست های کشور باعث زده شدن مردم از دین شده است .وقتی حاکم ظالم از دین برای بقای خود استفاده می کند و بهره از آن می برد ور از قرآن برداشت به نفع خود می کند که منجر به ترویج دروغ و کذب و ریا در جامعه می شود چون حکومت اسلامیست مردم باید بی دین هم بشود.این نظر من است بعنوان یک ایرانی با آنکه می دانم منتشر نمی شود

  • کاربر دور
    0

    نیازی به آمار گرفتن نیست کافی به مسجد سر بزنی قبل از انقلاب با اینکه کاباره بود مسجدا شلوغ تر بودن الان تو هر مسجدی چندتا پیرزن پیرمرد هستند با دوسه تا بسیجی ذینفع

  • پوریا
    0

    از دین فقط اسمش مونده...

  • من ایرانیم
    0

    من خودم جز کسانی هستم که در گذشته به مسائل دینی و نماز و روزه بسیار اهمیت میدادم هیاتی بودم اما سالهای اخیر همه چیو گذاشتم کنار سعی میکنم مردم آزاری نکنم و به کسی آسیب نرسونم و به دیگران کمک کنم چون وظیفه انسانیمه نه چون مسلمان زاده شدم اما دیگه نماز نمیخونم پای روضه نمیشینم همه اون کارا بخاطر آموزه هایی بود که تو برنامه ریزی حکومتی که خودش دزدو ظالمه من باید از بچگی میدیدم پس اگه این دین اوناست من به این دین نیستم با این تعاریف اگه منم جز بی دینا حساب میشم لطفا به اون آمار اضافه کنید

  • اشرف الهی فر
    0

    بنظرمن خیلی کم شده وحشتناک شده

  • ملت
    0

    حتما توجامعه نمیگردی بزرگوار برو مساجدو تومردم ببین کدوم جوان چنددرصدش اهل نمازن این امارهم ازحسن کلیدساز گرفتی توبازارتهران خیلی ها دیگه مسجد هم نمیرن وقتی فقر از درب بیاد ایمان از پنجره میره خداوکیل این امارها رو کی بهتون میده دمش گرم دیگه نمیشه خودتون رو گول بزنید تو جامعه بگردید ببینید چخبره

  • مصطفی نبوی
    0

    مولاعلی میفرمایند:از هر دری که فقر آید دین از پنجره میره.(اگه اشتباه نکنم)نظامی ک ملتش تا خرخره درگیر قسط و بدهی و نداری فقر ونداریه؛کجاش میتونه دینداری کنه!؟همه فقیر و ندار شدن و متاسفانه افسار همه چی از دستمون افتاد...کل فکر و ذکرمون شده قسط.کرایه خونه.کرایه مغازه و هزینهای سنگین روزمره... اونایی که بقول خودشون دینداری میکنن مداحامونن کشبی۳۰الی۴۰میلیون گیرشون میاد و.....

  • مهدی
    0

    به نظر من ۱- حکومت اسلامی باعث شد همه دزد و دروغگو بشن و تا دزدی و دروغ نگی نمیتونی چیزی برای خوردن پیدا کنی ۲- شخصا خود من وقتی میبینم خیلی از مسئولین جای مهر روی پیشونیشون هست و جانماز و هر روز اب میکشن بعد گندش در میاد اختلاس کردن و دزدی کردن و فرار کردن به یک نتیجه میرسم دین فقط برای جلب اعتماد و دزدی استفاده میشه و چون من قصد دزدی ندارم پس نیازی به دین هم ندارم

  • محمد
    0

    سلام بنظرم شما که برای هرچیزی یه نظرسنجی میذارید برای این مبحث هم یه نظر سنجی تو کانال هاتون بذارید تا خودتون راحت تر متوجه بشید میذان دینداری مردم رو... هرکی موافقه رو علامت مثبت سبز کلیک کنه

  • بهزاد
    0

    سلام.بحث اعتقاد به خداوند کلا تو وجود همه هست منتها بحث مذهب کلا گره خورده به سیاست و همین عامل سبب گریز مردم از برخی اعتقادات مذهبی شده.در واقع مردم از سیاست مذهبی متنفر شدند .سیاستی که نتیجه اش فقر و بدبختی و ویرانی جامعه است و مردم تنفر خودشون را منتقل می کنند به مذهب. این که تو ایران هیئت زیاد شده یا امام زاده ها رونق پیدا کردند هم شاید به نوعی کاسبی بعضی ها تو این جور چیزها ست. وقف کلا در تمام دنیا رایج ه. ۳۷ درصد مدارس انگلیس با موقوفات اداره میشه اون هم بهترین مدارس و دانشگاه ها.اما تو ایران درآمد و هزینه کرد موقوفات در چه راهی صرف میشه خدا داند.

  • ملت
    0

    خدایی خودتون رو گول زدید یا خودتون رو خواب زدید نگاه به تعطیلات مذهبی کنید ایا بجای مسجد به کجا دارن میرن دیگه ملت میبینن که جاده های انتهای شمال چه خبر میشه بجای سرتون روزیر برف کنید ارزش پول رو بالا ببرید به ارمان های انقلاب پایبند باشید نه اینکه خودتون رو گول بزنید بلاخره گندکاری ها از یه جاهایی صداش در میادتا کی ملت رو گول میزنید

  • افشین
    1

    کاش ما بتونیم شکم زن و بچمون رو سیر کنیم....دین برای امورات زندگی کاری از دستش نیومده و نخواهد اومد....تمام شد اون دوران

    نظرات شما -
    • زهرا
      0

      متاسفانه مردم ایران بیشتر از اینکه ندار باشن، پر توقع و تنبل و تن پرور و طمع کار و تجمل گرا هستن و درگیر چشم و هم چشمی، وگرنه مردم شیعه ی یمن و عراق و پاکستان و افغانستان زیر بمب و موشک و بدبختی و فلاکت و فقر و گرسنگی دین نگه داشتن، بله وقتی خودتو میکشی برا ماشین بهتر، خونه بهتر و در کل دنیای آباد تر، وضعیت دینت هم همین میشه

    • مجتبی
      0

      شما که دم از فقر میزنی برو ببین مردم مومن و متدین چه کمک های مومنانه ای به فقرا کردن. این نشانه خیرخواهی و دین دوستی نیست؟؟؟

    • درجواب زهرا
      0

      اگه ایران مث اونا یه کشور عادی میشد و سیاست تخریب منطقه را کنار میذاشت ازونابهترمیشدیم.مث اوناهم تحریم نبودیم

    • فریده
      0

      زهرا خانم ازپرستوهای صادراتی هستند باجیبی پرپول خبرازدردندارند.جامعه فقروفلاکت بیکاری خودکشی جوانها تن فروشی بی آبی و.......نفسشون ازجای گرم ونرم درمیاد بخاطرهمین مردم راپرتوقع تجمل گراو.....فرض کرون

    • هستی امینی
      0

      درجواب زهرا خانم,شما آمار دینداری کشورهای عراق وپاکستان ویمن وافغانستان رو دارید؟اگه قرار باشه فقط به دنیا اومد وبا بمب وموشک مرد چه به دنیا اومدنی وچه رفتنی!!!دیگه وقتی با داغون ترین کشورها ایران رو مقایسه میکنید نتیجه همین وضع اسفناک میشه ,تو ایران حکومت اسلامی برقراره باید مسئولیت وضع موجودرو مسئولین قبول کنن واینقدر هم مردم رو به بهشت وجهنم حواله ندن فقط فقط درستکار باشن هرچند که خیلی خیلی دیرشده

  • اریو
    0

    دین افیون ملت هاست جمهوری اسلامی اینو ثابت کرد

  • مجید وثو
    0

    شایدم بیشتر

  • ح .ق
    0

    اینهم یک نسخه جدید ی است نه با نیت خیر خواهانه بلکه قصد غرض دیگری در پس آن وجود دارد

  • میثم
    0

    دین به چه دردی میخورد وقتی من در تامین نیازهای اولیه زندگی خود مانده‌ام؟

  • ح
    0

    1- بحث دینداری ویا نماز خواندن روش آمار گیریش آیا این شکلی است ؟ 2-از طرفی آن نمونه های آماری را به صورت مستند نشان دهند که نشان ندادند 3-در این جا خدا ناباوری با نماز نخواندن ومسلمان نبودن قاطی هم کرده 4- بالاخره از مسلمان بودن آمار گرفته یا از نماز خواندن 5-سال 54هجمه های تبلیغاتی در راستای بی دین کردن وسست کردن جوانان نسبت به اعتقاداتشان چقدر بوده الان چقدر است ؟حمله های هزاران ماهواره واینترنت وفیلم ومجله امروزی که قلب ومغز جوانان را هدف قرار داده غیر قابل مقایسه با سالهای 54 بوده اصلا در آن زمان حمله هایی بوده؟ ...

  • بهنام
    0

    تمام این آمار ارقام دروغه فقط حیف میل بیت المال و در آخر بگن ما در حوضه دینی موفق هستیم یک نگاه به مردم بکنین به والله اگه کسی دغدغه دین داشته باشه درسته وقتی مذهب سیاسی کردین نتیجه میشه این شاید به جرعت میگم حداقل ۶۰ درصد مردم اسم مذهب میاد دگرگون میشن چون ریاکاران مذهبی نما کاری کردن که اعتقادی دیگه نمونده.جانم دین و طبعا مسائل احکام باید اختیاری باشه نه در ایران که همه چی به زوره.شما میخوای کاری کنی بکن ولی به دین نچسبان سالهاست دیگه کسی بهتون اعتقاد نداره اونایی هم که دم میزنن یمشت ریاکار هستن نون به نرخ روز خور والسلام

  • سهیلا نظری
    0

    با عملکرد مسیولین، دینداری مردم خیلی خیلی کم شده، خدا از این مسئولین نگذره

  • محمدعلمداری
    0

    دین کجا بود اخه کم خودتونو گول بزنید

  • هستی امینی
    0

    اگه منظور از دینداری مسلمان واقعی که نمازو روزه وحداقل واجبات رو انجام بده هست که باید گفت آمار نزدیک به واقعیت جامعه است ,بهتر واقعیت رو قبول کرد دیگه هیچ چیز مثل گذشته نیست باید واقع بین بود

  • سمیه اسماعیلی
    0

    از بس دیدیم هر کی پیشانیش رو مهر کرده آخر درد از آب در اومد

  • افشین
    0

    من خودم تا چند سال پیش به شدت معتقد بودم ولی الان به عنوان یه جوان اصلا اعتقادی ندارم و به بی دینی رسیدم

  • علی بابا
    0

    مگه کور باشی که اینو نتونی تو جامعه ببینی . هرکیو میبینی فقر و بدبختی و مشکلاتشو از دین و حکومت دینی میبینه ( به درستی ) بعد توقع دارین دین دار باشن . البته بالارفتن سواد و فهمیدن یه سری واقعیت ها و کشف و شهود عیانی مردمم با عث شده چشمشون باز بشه و بتونن سره رو از ناسره تشخیص بدن .

  • علی
    0

    معیار دین داری دعا خوندن و هیئت رفتن نیست.اگر دروغ نگفتن و حروم نخوردنو دست همدیگه رو گرفتنه معیار قرار بدی خیلی خوب معلوم میشه مردم دین دار تر شدن یا نه.

  • علی
    0

    تو حکومتی که اسم دینو هرچند به دروغ یدک میکشه نصف مردم تو روزمرشون گیر کردن. این خودش بزرگترین عامله برا دین گریزی. این آمار بدرد خودتون میخوره.

  • کهنه سرباز وطن
    0

    بستگی ملاک شما از دینداری چی باشد ما اگر اساس دینداری را پیروی از اخلاقیات وهمچنان که در قرآن خداوند فرموده است تقوا باشد باید دید چه مقدار از افراد جامعه مقید به به رعایت اخلاق وتقوای الهی هستند اینکه مجامع قرآنی وهیات های مذهبی ومساجد ومدرسه های دینی را افزایش یابند بعد مدعی افزایش دینداری داری در جامعه شویم بسیار ساده لوحانه است هر چند که نباید خالی شدن مساجد را هم پای گسترش بی دینی در مردم قرار داد ملاک عمل دین دار بودن ونبودن مردم یک جامعه عمل کردن انسان ها به دستورات وهنجارهایی که مورد قبول جامعه وخداوند قرار دارد شاید اگر ملاک دین داری وبی دینی را رعایت دستورات دین اسلام قرار دهیم چه بسا آمار بی دینان بیشتر از درصد اعلام شده باشد وچه بسا جای افراد سوال شده عوض شود

  • حسن
    0

    دروغ و دروغ بزرگترین مسجد شهر ما که مرکز استان هست قبل از کرونا بزور ۱۵ نفر برای نماز جماعت جمع میشدن، نماز و روزه کنار گذاشته شده! از بس از دین سو استفاده شده همه ازش زده شدن از دینداری فقط محرم مونده و اعتقاد به نذری

    نظرات شما -
    • مجتبی
      0

      الان مسجد شما شد محور ارزیابی دین داری کل کشور؟؟؟ درثانی دین داری فقط به مسجد؟؟؟ معلومه فقط تیتر رو خوندی. متن رو میخوندی پارامترها دستت میومد

  • امید
    0

    مگر این حدیث پیامبر رو فراموش کردین که فرمودند فقر از هر دری وارد شود ایمان از درب دیگر فرار خواهد کرد جامعه ای که ظلم و بی عدالتی در آن باشد دین و ایمانی نخواهد ماند

  • ابوالفضل
    0

    انسانیت بالاتر و مهم تر از هر چیزیست

    نظرات شما -
    • مجتبی
      0

      یه جوری میگی انگار مثلا دین میگه انسان نباشید اگه از دین چیزی مطالعه ای داشته باشی مطمئن باش به همین میرسی

  • محمد،
    0

    با این آمارها فقط خودتون رو گول میزنید، الان دینی وجود نداره توی جامعه، دیندارها اقلیت هستن

  • محمد،
    0

    خدا وکیلی نظرات رو بخونید، قشنگ متوجه میشید که دین وجود داره یا نه

  • فرید
    0

    دین فقط برای فریب عوام است ومردم سواری من که خودم هیچ اعتقادی به دین ندارم.هرجا هم که به نفعم باشد با زبان ویا درفرمهای که پر می کنم الکی میگم مسلمانم اما هیچ اعتقادی به اسلام ومسلمانی ندارم دراین ۴۱سال آنقدر فریب ونیرنگ دیدم که ازهرچی دین ودینداره گریزانم .

  • جوادعبدی
    0

    بااین زندگی که اینهابرای مردم درست کردن باکشورغنی که ماداریم یااین همه ثروتی که کشورماداره ازنظرمنابع.بایدهم دینشونو عوض کنن چون هیشکی برای خدمت نمیادهمه برای دزدی میان توراس کاربرای اینکه کشورمااین همه گداداره این همه بدبخت داره کدوم چرخه اقتصادمامی چرخه.

  • رضا
    0

    قشنگ تابلوعه دیه کسی به دین اهمیتی نمیده همسنای من ک اصن بچگی مسجد میرفتن این نسل بعد ما اصن نمیدونن دین چیه این اماری که میدی هم از سال های بعد انقلابه وگرنه شما بیا برو مسجد و امامزادها ببین جز پیرمردا و پیر زن ها کی میره الکی هم خودتونو جای رسانه مردمی و آزاد نزارید :)

  • علی
    0

    دین فقط برای فریب افکارعمومی است.من هیچ اعتقادی به دین ندارم خصوصا"طی این چندسال چه چیزهای غیرانسانی که ازسردمداران دینی که ندیدیم.

    نظرات شما -
    • هالو
      0

      اسمت را عوض کن علی جان

  • محمد
    0

    فقط سری به مساجد محلات بزن وآمار نماز خونهارا با جمعیت اون منطقه مقایسه کن بعد خواهید فهمید مردم دین گریز هستند یا دیندار.دین فقط آدم را از انسانیت دور میکند.

  • ابراهیم قاسمی
    0

    بدجوری دین مردم را از بین بردن. دین فقط اعتقاد داشتن نیست.رفتاری های انسانی مبتنی بردین مهم است که که دیگر اثری از ان نیست.

  • مصطفی نبوی
    0

    تا کی میخواین دروغ بدین!!!!@!مگه ملت ما نیستیم.آغا دروغ تا کی....همه جریانات سیاسیه و دروغ.از ۱۰۰تا جوون چندتاشون نماز میخونن!؟خودت و خدات!؟دینداری که به مسجد ساختن و حسینیه رفتن نیست!؟ماشااله تنها چیزی ک ما میبینم فقط دزد و کلاهبرداری و حق خوری و غارت بیت الماله...

  • سید ابو رسول
    0

    سلام خدا قوت ..تو ایران دعاء ونماز واعتقاد کم وخیلی کم شد ..واکر هم نماز بخواند ودعاء گند شک میکند این واجبه ..َشک زیاد شد ..وایمان گم شده ونماز ریاء شد ...وهمه این اعمال شعار شده. ودین در ایران ۱۰ صد شد ....خدا عاقبت مارا بخیر گند

  • شهروند
    0

    بنظر من دینداری بیشتر هم شده. دوستانی که نظرات منفی میدن قشنگ از کامنت ها معلوه متن رو نخوندن و فقط از یه جنبه سطخی نگاه میکنن. لطفا فهمتون رو از دینداری تغییر بدین

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خب نظرت چرت و پرته :)

  • ناشناس
    0

    وقال موسی ان تکفرو ا انتم ومن فی الارض جمیعـا فان الله لغنی حمید و (به یاد آر) زمانی که موسی گفت اگر شما و تمام مردم زمین کافر شوید (زیانی به خدا نمیرسد ) چرا که او بی نیاز و ستوده است . گره زدن معیشت و دینداری و بالعکس ،دو مقوله ای که روی هم تاثیر دارن اما بهم وابسته نیستن اینطور نیست مردم بخاطر معیشت یا رفتار برخی از دین گریزان شده باشند چرا که در طول تاریخ افرادی زیادی بودند که به اسم دین کارهایی کردند اما روی دین مردم تاثیری نداشتند یا مردم زمان گذشته اکثرا تهی دست بودند. دین گریزی در آخرالزمان شیوع پیدا میکنه و از نشانه های آخرالزمانه پس اینکه یه عده میخوان وضعیت موجود رو بهانه بی ایمانی خودشون کنند ازشون پذیرفته نیست. کسی که حق بر او ثابت شد و روی برگردوند خدا هیچ بهانه ای ازش نمیپذیره.

    نظرات شما -
    • هالو
      0

      بسیار عالی فرمودید

    • ناشناس
      0

      همه ادیان می خواستند که حرفشان را مردم باور کنند گفته هایشان را به خدا نسبت دادن این که انتهای بحث بسته شود از جانب خدا حرف زدن خدایی که نه دیده می شود نه زاده شده نه می زاید پیغمبر گفته من هم یکی هستم مثل شما درک این حرف انقدر سخت نیست حالا قال موسی عیسی و بقیه همه مثل هم هستند به مرور زمان آبگریتر شدن زیاد و کمش کردن حرف وسخنانشان را

  • .
    0

    دوستان گفتن اینحرفا که چقدربی دین یابادین داریم چیزیو عوض نمیکنه.باید فکر اساسی کرد.تنهاراه علاج همه مشکلاتی که فکرشو میکنید رفراندوم ازاده..هرکس هرچقدر میتونه وظیفه داره این موضوع را در جامعه تبلیغ کنه

  • وکیل مدافع
    0

    مشکل ما این هست که خدارو نشناختیم تا دینشو بشناسیم اگر معتقد باشی که همه کاره خداست رازق خداست صاحب اختیار خداست دیگه بخاطر شکم ،نمیزنی زیر همه چی ،از بچگی تا حالا کی روزیتونو داده ؟ از سگ باید درس بگیریم یک لقمه نون بهش بدی تا مدتها یادشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هروقت مثل وجوانهای که چه پسر وچه دخترکه تاکمر درسطل زباله فرورفتن برای تیکه پلاستیکی ویا لقمه نانی .اونوقت دم ازشناخت خدابزن امثال اینهای که خودرابجای خدانشانده اندسلطان شکرها سلطان گندمها سلطان دزدها .امثال توباعث این بی خدای شدن

    • نگین
      0

      بحث خدا شناسی با دین که یک تفکرس جداست در ضمن شما به دم تکاندت ادامه بده موفق خواهی شد

  • ناشناس
    0

    انچه که من می بینم در نسل جوان اغلب هویت دینی ندارند عین موج از این طرف به ان طرف هستند و بیشتر مثل ساشا سبحانی عمل می کنند جایی که با تظاهر به دین کارشان رابیفتد دو اتشه می شوند و روز دیگر ائتیست مطلق

  • ناشناس
    0

    اره هر روز بیدار میشیم قیمت هارو میبینیم داد میزنیم یا حسین،لباسام!

  • برق رایگان
    0

    شکم گرسنه دین و ایمان نداره.شما اقتصاد و دنیای مردم رو آباد کن مطمن باش خودِ مردم راه دین و کمال الهی رو پیدا میکنن.یه نکته:؛اروپا هم زمانی تونست به شکوفایی و رفاه دنیوی دست پیدا کنه که پاپ و دستوراتش رو کنار زد و افسار مملکت داری رو از دست پاپ و پاپیون کشید بیرون،پس نتیجه خیلی واضحه و ما خواهان رفراندوم جهت رسیدن به شکوفایی و پیشرفت هستیم. این قصه های دینداری هم دیگه تو گوش جوانها نخواهد رفت با وجود حکومت به ظاهر دینی ولی مختلس از بالا تا پایینش

  • ناشناس
    0

    اگه راست میگید یه نظر سنجی بگذارید ببینید خودتون چه خبره؟! البته بعید میدونم جرات اینکار رو داشته باشید.

  • ع،ف
    0

    بی جهت راجع به دین داری قضاوت نفرمایید.دینداری هیچکدام ازاینهانیست.دین که به نماز وروزه وادااطوارنیست.دین یعنی رشد واگاهی هرچه اگاهی ازحقایق بیشتردین دارتر ولو ادا واطوار دینی نداشته باشد.اصلاکسی نمیتواند راجع به دینداری یانداری ان قضاوت کند.کسی که شعورداشته باشد دینداراست والا هیچ بویی هم از دین که هیچ ازانسانیت هم نبرده است.عذرخواهی میکنم بابت بی پردگی مطلب.امام سجاد جمله خوبی دارند:درانتخاب دوست هیچ به دینداری و دیگراعمال ان توجه نکن مگربه قول وتعهدش زیراهمه میتواند ریاباشد وتورابفریبدمگرقول وتعهد او.

  • Abbas
    0

    می خواستند آرزوی خود را با آمار ونتایج ساختگی بازگو کنند. هیهات إن شاالله مردم دیندار تر شده هرچند مردم از وضع اقتصادی می نالند.

  • عباس کریمیان
    0

    توابادی ما 4مسجد .وحسینه هست .ولی درمواقع نماز جماعت دریغ از جمع 7نفربه بالا ...تا زمانی که مهرپیشانی .وریش وتلاوت قران ومناجات نشانه برتری وفساد باشد ..مردم ازاین ریا کاری .وفساد خسته شده اند ...اکنون شما دربین اختلاس گرها ومفسدین .ودزدان ادمهای معمولی نمی بیند ..همه.انسانهای هیت ومسجدی هستن ...پس اگر دین نداری ..حداقل ازاده باش ...

  • L
    0

    اینها همه نتیجه ی پادگانی اداره کردن کشوره..مردم باید به سمت رفراندوم پیش برن.بخاطر همینه که میگن زمان شاهنشاه مردم دیندارتر بودن.چون ازادتر بودن.نباید اقدام زور رضاشاه رو برعکسش تجربه کنن.چون اون موقع ناموفق بوده.حالاهم شکست میخوره.مردم پادگان ودشمن فرضی نمیخوان.فقط یه کشور عادی میخوان که مشکلاتم خودش حل شه..

  • سبحان
    0

    به نظر من نظر سنجي تقريباً درسته چون دينداري فقط با رفتن به زيارتگاه ها واقامه نماز نيست اينها جزئي از دين هستن واين كارهارو حتى دزد وشراب خوار هم ميتونه انجام بده ولي مشكل مردم امروز تمسك كامل به دين كه هم شامل عوام الناس وهم شامل زمام داران مملكت

  • اشرف السادات موسوی فخرزاده
    0

    با سلام، اگه بخوام واقعیت افرادی که در اطراف خودم رو میبینم بگم واقعا کم شده مردم دارند اعتقادات خودشونو از دست میدن اول که انقلاب شده بود پدرم میگفت آقایان روحانی و مجتهد دروغ نمیگن مملکت وقتی دست روحانیون بیفته به عدالت رفتار میکنند و هیچ فقیری پیدا نخواهد شد و ی مملکت امام زمانی خواهد شد ولی...‌.به نظر من هنوز دیر نشده میشه دولت به داد مردم برسه و جلوی اختلاسها و دزدیها رو بگیره به به مردم کمک کنه مگه مردم ما چی میخوان جز کمی از لحاظ اقتصادی آسایش کمی ارزونی کمی رفاه تا دوباره ایمانشون زیاد بشه و دیدشون نسبت به دین بهتر بشه از اول گفتند فقر که از یک در بیاد ایمان از در دیگه میره پس خواهشا نگذارید مردم بیچارگیشونو از چشم دین ببینند و بی دین شوند

    نظرات شما -
    • ع،ف
      0

      چشم حتما بررسی میشه.همه گزینه روی میزه.

  • افشار
    0

    میگم خوابیدین یا خودتون زدین به خواب

  • ناشناس
    0

    با سلام خدا وکیلی یه سوال منو جواب بدید غیر از عزاداری و مراسم مذهبی و مکانهای زیارتی چه چیزی به عنوان تفریح و سرگرمی وجود داره که من حق انتخاب داشته باشم؟شما تو هر شهری کاباره بزنید مشروبم آزاد کنید چندتا ساحل کشورم آزاد بگذارید که مردم راحت باشن بعدا آمار بگیرید بین مسجدی ها و کاباره ای ها.اگر بازم تعداد نمازخون ها زیاد تر بود من سیبیلمو میزنم جاش مالتیک میمالم.

    نظرات شما -
    • ع،ف
      0

      قبل ازشما همینجوری بود.اگرنبودپس چراانقلاب شد؟این هم حق انتخاب خودمردم بوده وهست.شما وهرکسی هم هرلحظه درانتخاب گزینه های پیش روهستید تاهمانگونه رشد کنید.ایا کسی درمجلس عروسی حق انتخاب عزاداری دارد واصلا چنین چیزی ممکن است؟پس باید جای دیگری برای انتخاب خودپیداکنید.شماهمیشه حق انتخاب دارید.دنیای خدا وسیع است اما پرداخت هزینه ونرخش باخودته.

  • سیروس
    0

    نمیدونم چرا ولی هرکسی که کنار میشنه در مورد دین حرف میزنم حس میکنم الانه که سرمو کلاه بذاره:) بخصوص اینای که تو تلویزیون صحبت میکنند

  • هالو
    0

    دوستانی که در معنی دین داری دچار مشکل هستند را به کتاب (( پیامبر)) با قلم نویسنده مسیحی جبران خلیل جبران سفارش میکنم . بسیار مفید است .

  • عليرضا
    0

    يه زماني محرم ميشد لااقل تا فرداي عاشورا عرق خوراشو لات و لوتاش ميگفتن حرمت داره، الان متاسفانه ميزارن شب و روز تاسوعا و عاشورا جوري رفتار ميكنن كه...!! اگه قبلاً يكي كاهل دين و مذهب بود تو جمع نظرش را با احتياط و بصورت ايده شخصي ابراز ميكرد، الان اوناييكه يكم دين دارترن بايد احتياط كنن مورد تمسخر قرار نگيرن، دهه ٧٠ با بالاكه كلاً دنياشون متفاوته. من به واسطه فعاليتم و اطرافيانم با پولدا رو كارگر و مدهبي و غير مذهبي زياد دمخور بودم، خيلي قرآن خون ديدم كه بي دين شده، لائيك نديدم كه ديندار بشه، من نديدم لااقل. به شخصه نظرم به حكومت لتئيك و مردم ديندار تا حكومت ديندار و مردم بي دين نزديكتره، لااقل حكومت بهانه اي نداره جز كار و پيشرفت و ايجاد رفاه. ريشه بي ديني فقر و فساد و ريا است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها