ابزارآلات اندازه‌گیری کارگاه نجاری

در صنعت چوب، تولید و ساخت وسایل چوبی باید طبق فرآیند مشخصی انجام گیرد و مهم‌ترین بخش در فرآیند کلی آن اندازه گیری دقیق چوب برای ساخت وسایل می‌باشد که نیاز است از ابزارهای مشخص و کاربردی استفاده کرد.

ابزارآلات اندازه‌گیری کارگاه نجاری

صنعت چوب یکی از صنایع کاربردی در زمینه تولید و ساخت انواع وسایل و سازه‌ها در محیط داخلی و خارجی می‌باشد. در این صنعت وسایل بسیاری مانند مبلمان، سرویس خواب، کمد و کابینت، میز و صندلی و موارد مشابه دیگر ساخته می‌شود. این وسایل در مدل‌ها و انواع مختلف تولید می‌شود تا افراد بر اساس نیاز و کاربرد آنها را انتخاب و استفاده کنند. افراد تمایل زیادی به استفاده از سازه‌های چوبی در خانه و محل کار خود دارند؛ زیرا به دلیل جنس و متریالی که دارد حس زندگی و طبیعت به محیط می‌دهد. از این رو باید در ساخت و تولید آنها دقت و کیفیت بالا در نظر گرفته شود که مهمترین مرحله آن اندازه گیری دقیق چوب می‌باشد. اندازه گیری دقیق چوب برای ساخت از طریق ابزار آلات گوناگونی مانند گونیا، زاویه سنج، خط کش، شابلون و غیره امکان پذیر است. از این رو در ادامه مطلب به توضیح هر کدام از ابزار آلات کارگاهی مربوط به نجاری و چوب پرداخته می‌شود؛ پس با مطالب زیر همراه باشید.

ملزومات اندازه گیری کارگاهی

همانطور که در مطالب بالا بیان شد، در صنعت چوب تولید و ساخت وسایل چوبی باید طبق فرآیند مشخصی انجام گیرد. مهمترین بخش در فرآیند کلی آن اندازه گیری دقیق چوب برای ساخت وسایل می‌باشد که نیاز است از ابزارهای مشخص و کاربردی استفاده کرد. در برخی مواقع ممکن است اندازه گیری قسمتی از کار با استفاده از وسایل اولیه مانند خط کش غیر ممکن باشد؛ در این صورت می‌توان از ابزار آلات پیشرفته‌تری مانند گونیا نجاری متحرک، زاویه سنج دیجیتال یا موارد دیگر استفاده کرد. حساسیتی که در این مرحله از کار وجود دارد به این دلیل است که اگر اشتباهی رخ دهد، باعث خرابی و عدم کارایی وسیله چوبی ساخته شده در انتهای کار خواهد شد. بنابراین با آشنایی و درک انواع ملزومات اندازه گیری کارگاهی و نحوه استفاده از آنها در نجاری انتخاب مناسبی برای این ابزار آلات خواهید داشت.

گونیا نجاری گونیا

از ابزار گونیا برای اندازه گیری قائم بودن یا 90 درجه روی کار استفاده می‌شود. معمولا در صنعت چوب برای ساخت قفسه، قاب و اتصال دو قطعه کار به صورت قائم از این ابزار استفاده خواهد شد. با این ابزار اندازه گیری می‌توان دو قطعه را به صورت ثابت کنار هم نگه داشت تا مونتاژ قطعات برش خورده به راحتی انجام گیرد. گونیا به عنوان یک ابزار پر کاربرد در مونتاژ قطعات چوبی در نظر گرفته می‌شود که برای استفاده از آن باید صفحات چوبی یا ام دی اف را درون آن قرار داد تا نری قطعات به یکدیگر متصل شود و ثابت بماند؛ سپس قطعات را به یکدیگر پیچ کرد تا محکم بماند. گونیا در صنعت چوب انواع مختلف دارد که شامل گونیا نجاری متحرک، گونیا مرکب نجاری و غیره می‌باشد که هر کدام نسبت به نوع کار مورد نظر استفاده می‌شود.

گونیا نجاری متحرک

گونیا نجاری متحرک شامل اجزایی برای ترسیم خط می‌باشد که روی میز کار یا تخته متصل است. این گونیا به دلیل اهرم‌هایی متحرکی که روی خط کش دارد می‌تواند با عرض مشخص روی چوب تنظیم شود تا فرد در اندازه گیری دلخواه روی چوب بتواند از این نوع گونیا استفاده کند. با این ابزار اندازه گیری برای سازه‌های طبقه‌ای مانند کتابخانه که نیاز به اندازه گیری دقیق برای قفسه‌های یک اندازه دارد، استفاده می‌شود تا بتوان خطوط اتصال شبیه هم در فاصله‌های مشخص با آن ترسیم کرد. هنگام استفاده از این گونیا جهت اندازه گیری می‌توان آن را روی کار ثابت و قفل کرد تا زمان ترسیم خط روی چوب جا به جا نشود و خطایی رخ ندهد. به کمک زاویه سنج گونیا متحرک می‌توان خطوط مشخصی را روی چوب به صورت زاویه دار ترسیم کرد. بنابراین از کاربردهای شاخص این نوع گونیا در برش فارسی روی چوب می‌باشد که با ترسیم خط برش به صورت دقیق این برش را انجام دهید.

گونیا مرکب نجاری

گونیا مرکب نجاری عملکردی شبیه به گونیا نجاری متحرک دارد، با این تفاوت که علاوه بر گونیا شامل مرکز یاب و زاویه یاب نیز می‌باشد. گونیا مرکب نجاری به دلیل اینکه چند تکه است به گونیا مرکب معروف است. از گونیا مرکب برای مشخص کردن زاویه و اندازه گیری استفاده می‌شود تا با آن بتوان زاویه‌های 90 و 45 درجه، خط کشی موازی، مشخص کردن مرکز مدل‌های گرد و دایره شکل، اندازه عمق شیار روی چوب و شیب سطح به دست آورد. خط کش این نوع گونیا حالتی کشویی دارد که به افراد کمک می‌کند در هر موقعیتی بهترین استفاده را از آن بکنند. گونیا مرکب نجاری برای اندازه گیری امکان قرار گرفتن روی چوب به صورت ثابت را نیز دارد که با محکم کردن و تنظیم پیچ‌‌های موجود روی خط کش این کار انجام می‌شود. با در نظر داشتن این خصوصیت گونیا مرکب فرد از اندازه گیری بدون خطا اطمینان کافی به دست می‌آورد. همچنین این امکان برای افراد وجود دارد که به صورت جداگانه از هر قسمت گونیا مانند خط کش، زاویه یاب و مرکز یاب استفاده کند.

ابزارآلات اندازه‌گیری کارگاه نجاری زوایه سنج دیجیتال

زاویه سنج دیجیتال یکی از ابزارهای دقیق و کاربردی برای تعیین زوایا در زمان ساخت محصولات مختلف می‌باشد. اگر به ابزار دقیقی برای اندازه گیری زاویه کارتان نیاز دارید بهتر است از زاویه سنج دیجیتال استفاده کنید. این ابزار قابلیت اندازه گیری میلی‌متری دارد که مقدار زاویه را به صورت درصد یا درجه نشان می‌دهد. زاویه سنج دیجیتال دستگاه بسیار کوچک و سبکی است که برای اندازه گیری زاویه انحراف سطح افقی یا سطح عمودی کاربرد دارد؛ به این صورت که باید آن را روی سطح کار قرار دهید تا کنترل بهتری روی زاویه انحراف و جهت کار داشته باشد. از این نوع زاویه سنج می‌توان در تیغ اره‌های رومیزی استفاده کرد زیرا با خاصیت آهنربایی بودن در قسمت زیر آن این امکان فراهم است که به تیغ اره متصل شود و برش قطعاتی مانند چوب را با زاویه دلخواه انجام دهید.

زاویه سنج دیجیتال شابلون الگوبردار

شابلون الگوبردار یکی از ابزارهای کارآمد برای ساخت ماکت، قالب و غیره است. این ابزار انواع مختلفی مانند الگوبردار سوزنی دارد که برای برجستگی‌ها، گوشه و کنج‌های دور از دسترس، برش چوب و لوله در سایزهای مختلف و غیره کاربرد دارد. شابلون الگوبردار سوزنی برای کپی برداری با کیفیت و دقت بسیار بالا استفاده می‌شود که از خط کشی با دقت اندازه گیری بالا تشکیل شده است. این ابزار در انواع و سایزهای مختلف تولید شده است که نسبت به نیاز افراد در مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت انواع ابزارهای اندازه گیری در نجاری

همان‌طور که در این مقاله گفته شده انواع متنوعی از ابزارهای اندازه گیری وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع و امکاناتی که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی چوبینر انواع متنوعی از ابزار آلات اندازه گیری کارگاهی را مشاهده نمایید. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت خرید می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

09021235626 - 02166563048 - 02634647972

Choobiner.ir

24

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد