معاون امور بازرگانی وزارت صمت خراسان رضوی خبر داد

توزیع روزانه 200 تن مرغ گرم در مشهد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت وزارت صمت خراسان رضوی گفت: با توجه به اينكه در چند روز اول سال كشتارگاه‌ها تعطيل بودند در حال حاضر روزانه 200 تن مرغ گرم در مشهد در حال توزيع است.

توزیع روزانه 200 تن مرغ گرم در مشهد

علي غفوري مقدم در گفت‌و‌گویی در خصوص وضعيت بازار مرغ در مشهد و دلايل توزيع مرغ با كارت ملي اظهار كرد: مدتي است كه نه تنها در خراسان رضوي بلكه در سطح كشور در فرايند تامين و توزيع مرغ با مشكلاتي رو‌به‌رو هستيم. همچنين خراسان رضوي به شدت متاثر از استان تهران و استان‌هاي ديگر است. در برخي مواقع مرغ مورد نياز خراسان رضوي از طريق استان گلستان تامين مي‌شود، يا در برخي مواقع مرغ به استان تهران ارسال مي‌شود. به طور كلي شرايط استان‌ها متاثر از يكديگر است.

وي افزود: در حال حاضر تقاضا براي مرغ بسيار افزايش يافته است كه دلايل بسياري دارد. با افزايش قيمت گوشت قرمز، گوشت مرغ كالاي جايگزين شده است. همچنين در سال جاري و در عيد نوروز ورود زائرين به مشهد نسبت به ماه‌هاي اخير افزايش يافته است و رستوران‌ها بازگشايي شده‌اند، بنابراين حجم تقاضا به شدت افزايش داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: بايد براي رفع اين مشكل اقداماتي صورت مي‌گرفت. سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي براي حل اين مشكل برنامه‌ريزي انجام داد و عزم خود ر‌ا جزم كرد. اما همچنان تقاضا بالا است. سعي شد تا بخشي از اين تقاضا از طريق توزيع مرغ منجمد پاسخ داده شود. از اواسط اسفند ماه تا امروز 1080 تن مرغ منجمد در بازار توزيع شده با اين وجود تقاضا همچنان در شبكه بالا است.

وي بيان كرد: حدود يك ماه و نيم قبل و بر اساس مصوبه ستاد تنظيم بازار استان توزيع كالاهاي اساسي مانند روغن، برنج ، شكر و .... از طريق سامانه شروع شده و با انجام اين كار توزيع كالاهاي اساسي نظم خوبي پيدا كرده است. در گذشته اين صف‌ها براي روغن نيز وجود داشت ولي پس از مدتي صف‌ها جمع شدند. با وجود اين تجربه مثبت در ستاد تنظيم بازار استان تصميم گيري شد كه توزيع مرغ منجمد و گرم نيز از طريق كد ملي استفاده شود.

غفوري مقدم با اشاره به اينكه «اين موضوع ابتدا براي مرغ منجمد صورت گرفت»، عنوان كرد: از چهار روز گذشته توزيع مرغ گرم با كد ملي نيز آغاز شده است. فرآيند تامين مرغ گرم با كد ملي با بقيه اقلام تنظيم بازار متفاوت است. زيرا مرغ كالايي نيست كه در اختيار سازمان صمت قرار داشته باشد. مرغ در اختيار مرغدار و كشتاركن است و آن‌ها مرغ را به شبكه توزيع وارد مي‌كنند.

وي تصريح كرد: سازمان صمت تنها در بحث توزيع نظارت انجام مي‌دهد. در جلسه كه در مورخ 7 فروردين برگزار شده است تصميم گرفته شده تا اصلاحاتي در سامانه صورت گيرد. در چند روز آينده افرادي كه مرغ را با كد ملي دريافت كرده‌اند نمي‌توانند مرغ دريافت كنند و به تدريج اين صف‌ها جمع خواهد شد. همچنين شبكه توزيع را نيز به سرعت گسترده كرده‌ايم. در حال حاضر 250 تا 300 واحد صنفي روزانه به طور ميانگين 500 كيلوگرم مرغ در سطح مشهد توزيع مي‌كنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مردم بر اساس ذهنيت قبلي تنها به بخش‌هاي خاصي از شهر مانند استقلال و ... مراجعه مي‌كنند اما توصيه مي‌شود تا مردم در شرايط كرونا به واحدهاي صنفي نزديك مناطق زندگي خود مراجعه كنند. شبكه توزيع روز به روز گسترده‌تر مي‌شود.

وي در مورد ميزان توزيع مرغ در مشهد عنوان كرد: از ابتداي اسفند ماه تا پايان اسفند به طور ميانگين روزانه 185 تن مرغ در مشهد توزيع مي‌شد. در حال حاضر با توجه به اينكه در چند روز اول سال كشتارگاه‌ها تعطيل بودند در حال حاضر روزانه 200 تن مرغ گرم در حال توزيع است. با توجه به عيد نوروز، اعياد نيمه شعبان و نزديكي ماه مبارك رمضان تقاضا بيش از عرضه است. اميدواريم با همكاري ساير دستگاه‌ها همچون سازمان جهاد كشاورزي، دامپزشكي و .... اين مشكل حل شود.

غفوري مقدم در مورد مقطع زماني گرفتن مرغ با كد ملي و يا كد شناسايي اتباع عنوان كرد: مقطع زماني اين مساله هنوز بسته نشده است. براي اين مساله در جلسه تنظيم بازار استان كه فردا برگزار مي‌شود تصميم‌گيري خواهد شد و تا زماني كه وضعيت مرغ به حالت عادي برگردد مرغ با كد ملي عرضه خواهد شد.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها