خبرفوری صحت آمارهای کرونایی را بررسی می‌کند

شکوری راد: آمار وزارت بهداشت دروغ نیست اما همه واقعیت را نمی گوید / قاضی زاده هاشمی: همه دنیا همین کار را می کنند

آمار فوتی های کرونا روند کاهشی به خود گرفته ضمن اینکه این اتفاق بسیار خوشایند است اما زیر پوست این خبر خوب، این نگرانی وجود دارد که آمارها دستکاری شود یا بخشی از آمار به اطلاع مردم نمی رسد.

شکوری راد: آمار وزارت بهداشت دروغ نیست اما همه واقعیت را نمی گوید / قاضی زاده هاشمی: همه دنیا همین کار را می کنند

خبر فوری - بسیاری از مردم و تعدادی از کارشناسان بر این باورند که وزارت بهداشت و درمان همه آمار کرونا را اعلام نمی کنند.

به شهادت نظرسنجی خبر فوری که تا به حال بیش از ۸هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند، ابهامات زیادی درباره این آمار وجود دارد. ( اینجا در نظرسنجی شرکت کنید ).

یکی از دلایل این شک افزایش آمار فوتی بیماران ریوی است. به نظر می رسد که بخشی از فوتی های کرونا را به عنوان بیماران ریوی اعلام می شود. افکارعمومی این سوال را در ذهن دارد که آیا ممکن است برخی بیماران کرونایی به دلیل عدم تست، با عنوان بیماری‌های دیگر جواز دفن بگیرند تا روند کاهشی کرونا حفظ شود؟

برای صحت و سوق این احتمال با دو پزشک سیاستمدار؛ یکی اصولگرا و دیگری اصلاح طلب گفت‌وگو کرده‌ایم. تقریبا هر دو تاکید داشتند که تست های کرونا درصدی خطا دارد و روش اعلام فوتی های کرونا در کل دنیا مرسوم است و فقط در ایران چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

مبنای آمارهای کرونایی آمریکا هم همین است

امیرحسین قاضی زاده هاشمی که هم پزشک است و هم عضو هیات رئیسه مجلس، در گفت‌وگو با سایت خبر فوری ، می گوید: ظاهرا همه دنیا به یک روش مرسوم آمار کرونایی ها را اعلام می کنند.

او توضیح می دهد: در کل دنیا تست کرونای مثبت در آمار حساب می شود، اینکه آیا این مبنا درست است یا خیر بحثی دیگر است اما کسانی که مشکوک به کرونا هستند اما تست شان منفی است و با علائم ریوی فوت می کنند در آمار کرونا حساب نمی شوند.

این پزشک و نماینده اصولگرای مجلس تاکید می کند که این اتفاق در دیگر کشورها هم رخ می‌دهد و تنها مخصوص ایران نیست.

وی با این استدلال که روش تعیین آمار پروتکل جهانی است، تصریح می کند: اگر این مبنا در دنیا پذیرفته شده نبود، تعداد آمار مرگ و میر در آمریکا و سایر کشور ها بر اثر کرونا چندین برابر آمار فعلی شان می بود، در واقع همه ما باید این قاعده را بپذیریم و تنها افرادی که با تست مثبت کرونا فوت کرده اند را در آمار بیاوریم.

فوتی ریوی یک و نیم برابر فوتی کرونا است

قاضی زاده هاشمی در ادامه این گفت‌وگو دو سوال مطرح می کند و به آن پاسخ می دهد.

این پزشک به میزان فوتی های بیماران به عوارض ریوی اشاره می کند و می گوید: آیا افراد دیگری هستند که بر اثر عوارض ریوی فوت می کنند که در آمار نیستند؟ باید گفت بله، و شاید مثلا یک و نیم برابر افرادی که با تست کرونای مثبت فوت می کنند ما فوتی با عوارض ریوی داریم که یا تست کرونای آنها مثبت نشده یا فرصت انجام تست نداشتند.

این نماینده ادامه می دهد: حالا این سوال مطرح می شود که آیا بین فوتی های ریوی ممکن است فردی کرونایی باشد؟ که این احتمال وجود دارد درصدی مبتلا به کرونا بوده و درصدی به کرونا مبتلا نبوده باشد، چرا که بیماران "برونشید" و "آنفولانزا" نیز دارای نارسایی تنفسی هستند که این بیماری ها می تواند باعث فورت این افراد شود.

وی تاکید می کند: در نهایت برای اعلام آمار افرادی که تست کرونای آنها قطعی باشد ملاک قرار می گیرد، این روشی است که کل دنیا به آن اتکا می کند.

این پزشک به درصد خطای تست کرونا اشاره می کند و می گوید: تمام تست ها درصدی خطای مثبت و منفی دارند بنابراین نتیجه تست کرونا قطعی نیست، البته تلاش می شود روش هایی در نظر گرفته شود تا پاسخ قطعی دریافت شود با این حال درصد خطا به دلیل نحوه نمونه گیری و نحوه انجام تست وجود دارد اما همچنان تست مبنای اعلام مبتلا شدن به کرونا است.

کیفیت کیت های ایرانی بهتر از کیت های چینی است

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در باره این سوال که آیا کیفیت کیت ها تاثیری بر نتیجه تست دارد یا خیر، تاکید دارد که کیفیت کیت های ایرانی در برابر کیت های چینی بسیار بهتر است و ادامه می دهد: این کیت‌ها بر اساس استانداردهای جهانی تولید می شود و همه دنیا بر اساس یک فرمول آن را تولید می کنند، با وجود اینکه ارزش علمی کیت ها یکسان است اما می توان گفت کیفیت کیت های ایرانی بهتر از کیت های چینی است.

وی با تاکید براینکه اگر با کیت های ایران تست های کرونا بررسی شود می توان به نتیجه آن مطمئن تر بود، بیان می کند: آن طور که شنیدم برخی کیت های چینی مشکل داشته و آنها را برگردانده ایم، تاکید می کنم باید دراین باره از وزارت بهداشت سوال کنید اما آن طور که شنیده ام این کیت ها را عودت داده ایم.

نماینده اصولگرای مجلس تصریح کرد: به‌نظر می رسد کیت ها درمسیر ارسال به مشکل خوره اند، با این حال باز هم باید از وزارت بهداشت سوال کرد و صحبت های من قابل اتکا نیست.

آمارها دقیق نیست

علی شکوری راد پزشک و سیاستمدار اصلاح طلب نیز در گفت‌وگو با خبر فوری با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا در کشور بر این باور بوده است که آمارهای کرونا دقیق نیست، تصریح می کند: همان زمان دکتر جهانپور توضیح داد که تست ها مبنای آمارهای کرونا است، این در حالی است که درصدی خطا دارد یعنی اگر فردی با علائم کرونا در بیمارستان بستری شود اما تست او منفی شود در آمار حساب نمی شود.

وی با تاکید براینکه تست کرونا، منفی کاذب دارد، توضیح می دهد: اگر تست کرونای فردی مثبت شود این تست ارزش دارد اما اگر پاسخ منفی شد، 50 درصد ارزش دارد، به عبارتی منفی بودن تست به معنای عدم ابتلا نیست اما به لحاظ آماری با منفی شدن تست در اطلاعات محاسبه نمی شود.

شباهت آمار کرونا با نرخ اشتغال

شکوری راد و قاضی زاده هاشمی برای پذیرش این موضوع یک مثال واحد می‌زنند و می گویند همان طور که نرخ اشتغال در کل دنیا این است که فردی در طول هفته دو ساعت کار کند، آمار کرونا نیز همین است، در کل دنیا فردی در آمار محاسبه می شود که تست کرونای او مثبت باشد هر چند که پزشک او را بیمار کرونایی می داند و برای این بیماری به او دارو می دهد وحتی در بیمارستان بستری می شود.

حتی شکوری راد به کنایه می گوید، این روش اعلام آمار کرونا شبیه رفتار شورای نگهبان در اعلام تایید صلاحیت ها است، چون درباره فردی تحقیق نمی کنند صلاحیت او را تایید نمی کنند و عملا آن فرد از حضور در رقابت انتخابات حذف می شود!

این پزشک ادامه می دهد: در آمار کرونا هم مثل همان مورد انتخابات، افرادی که به بیماری مبتلا می شود اما چون بستری نشده اند و تست نداده اند لحاظ نمی شوند، این افراد از نظر پزشکی مبتلا به کرونا هستند و چون علائم خفیف دارند دارو می گیرند و در خانه قرنطیه می شوند، همچنین افرادی بدون علائم به کرونا مبتلا می شوند که حتی پزشک هم نمی تواند آن را تشخیص دهد و تنها را تشخیص آن تست است، اما چون علائم ندارد تستی هم درکار نیست این افراد مدتی ناقل هستند و خوب می شوند، باید گفت وزارت بهداشت آمار این گروه را هم ندارد بنابراین آمارها همه واقعیت را نمی گویند.

این سیاستمدار اصلاح طلب با بیان اینکه در ایران فقط از کسانی که در بیمارستان بستری می شوند تست گرفته می شود، با تاکید بر اینکه کاری به استثناها و مقامات نداریم، توضیح می دهد: اگر فردی در بیمارستان بستری شود و تست او منفی باشد در آمار کرونا نمی آید و اگر فوت هم کند به عنوان فوتی های ریوی شناخته می شوند چرا که از نظر سی تی ریه مشکل دارد اما تست کرونا او منفی بوده است.

وی تاکید می کند: از این رو است که آمار فوتی های ریه امسال به نسبت زمان مشابه در سال گذشته بیشتر است، اما در حقیقا این افراد کرونایی هستند اما در آمار لحاظ به دلیل توضیحاتی که دادم حساب نمی شوند.

کیفیت کیت ها درصد منفی کاذب تست کرونا را افزایش می دهد

شکوری راد در ادامه به این مسئله می پردازد که آیا علت منفی کاذب بودن تست ها کرونا ارتباطی با کیت ها دارد و توضیح می دهد: از آنجایی که من با این کیت ها کار نکرده ام و از کسی هم سوال نکرده ام نمی توانم بگویم کیت ها مشکل دارد یا آیا کیت های ایرانی بهتر از چینی ها است یا خیر اما امکان دارد که کیفیت کیت درصد منفی کاذب را افزایش دهد.

کیت‌ها ناقل بیماری نیست

وی در این باره که انگلیس مدعی شده بود کیت های چینی حاوی ویروس کرونا است، بیان کرد: این ادعا درست نیست و اساسا کیت ها نمی تواند عامل انتقال بیماری باشد چرا که کیت درمحیط آزمایشگاهی است و ارتباطی به مریض نداد، وسیله نمونه گیری کاری به کیت ندارد بنابراین احتمال اینکه ویروس از راه کیت سرایت کند تقریبا صفر است.

با توجه به توضیح این دو پزشک، به نظر می رسد آمارهای کرونا در کشور بیشتر از اعلام های رسمی است اما از آنجایی که امکان گرفتن تست از همه افراد وجود ندارد و این تست ها درصد خطای به نسبت بالایی دارد، وزارت بهداشت و درمان در واقع همه واقعیت کرونای ایران را مخابره نمی کند.

با این همه، هنوز درباره خطی بودن نمودار مبتلایان و قربانیان کرونایی ابهاماتی وجود دارد که شبهاتی را برای افکارعمومی مطرح می‌کند. شبهاتی که می‌تواند بر اعتماد به سیاست‌های مقابله با اپیدمی این ویروس تاثیر بگذارد.

منبع: خبرفوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • کاربر ناشناس
    0

    خوب چرا اعتماد نکنیم همه ما وقتی به اطرافیان و اشنایان افراد محله و دوستان نگاه می کنیم و از مبتلایان درگروه اطراف خود اگاهی داریم می بینیم که صحت داره امار یا نه من که با توجه به مشاهدات خودم و اینکه در مرکز یکی از استانهای مسافر پذیر هستم به امار اعتماد دارم

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      شما در خانوادتون یا اطرافیاتون چند نفر با تصادف فوت کردند؟پس آمار فوتی تصادفات هم درست نیست دیگه

    • کاربر ناشناس
      0

      پرتقال کیلو ۱۸۰۰۰هزار تومن سیب درختی مثلا سیب سمیرم ۱۲۰۰۰ هزار تومن..هیچ کس هم دروغ نمیگه اصلا ..همش هم میگن ما نظارت داریم نظارت می‌کنیم..باید هم حرفشان را قبول کنیم اصلا دروغ نمی گن. با وجود گرانی کرونا را شکست میدهیم به اومدی حق تعالئ

    • خلیل
      0

      اساسا ایران هرگز اماری که به نفع اش نیست را درست نمیکن وقتی امار اشتغال را میدن امار دوسه سال را برای یکسال میگن وقتی امار کرونا را میگن هزارتا دست توش میبرن چون اینقدر این قاب شیشه ای خانه ما هرروز دروغ میگه با اطمینان هم کرونا را کم میگن جالبه این اقای سخنگو اصرار داره انچه طبق ازمایشات قطعی کوید؟؟؟ یعنی این اقا هرروز از کوره راه ترین بیمارستانها و درمانگاهها و ازمایشگاهها خبر داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ازشون بپرسید الان چندتا درمانگاه تو سیستان دارید میگه حضور ذهن ندارم پس این قاب شیشه‌ای خانه ما هرروز دروغ داره این هم رو اون دروغها

  • —-
    0

    فقط با كلمات بازي مي كنيد ، تا ملت و سردرگم كنيد ، درصورتيكه خوب هم ميدونيد ، چه خبره و چيكار داريد ميكنيد. ...

    نظرات شما -
    • سفیر
      0

      تقصیر خودشونه شدن چوپان دروغگو دیگه کسی بهشون اعتماد نداره

  • توحید
    0

    همه دنیا همه دنیا همه دنیا پدر ملت رو با این کلمات در آوردید

    نظرات شما -
    • ABM
      0

      سلام,دوست عزیز اتفاقا این کلمات و اظهارات تاحد زیادی درست است و روال اعلام آمارفوتی ها ومبتلایان به ویروس کرونادر برخی دیگر از کشورها ازجمله تاحدودی در آمریکا و ترکیه وغیره..بر هیمن منوال هست,به همین خاطر این اختلاف آمار رسمی با آمار واقعی فقط مختص به کشور ایران نیست,اما اینکه در تست تشخیص کرونا وشناسایی بموقع مبتلایان و متوفیان ناشی از کرونا در ایران ,ایراداتی وجود دارد شکی نیست.

  • ایرانی
    0

    پرسشگر گاه مجبور نیست همه سئوالات را پاسخ دهد .پس نحوه رفتن به سئوال بعدی را مشخص کنید.دوم اگر دولت از روز نخست قصد فریب مردم را نداشت در همان اواخر دی که در قم کرنا پیدا شد با مردم بعنوان صاحبان سرزمین موضو ع را مطرح میکرد و با خواست ملت در اسفند به هنگام اطلاع مردم از کرنا قم را قرنطینه میکرد و از بی خردی و جاهلات تام و تمام ماهان جلوگیری میکرد.ولی تا ما بخواهیم یقین پیدا کنیم که مردم صاحبان واقعی و قانونی مملکت هستند ادرار شتر و عنیر نسا و بنفشه تمام شده است.

    نظرات شما -
    • سامان
      0

      اولین مورد کرونا اواخر بهمن شناسایی شد، نه اواخر دی. ضمنا در قم زودتر از سایر شهرستانها شناسایی و اعلام شد در حالیکه همان زمان در گیلان و مازندران و تهران هم وجود داشت

  • ناشناس
    0

    آقایون کارشناساتون فرمودند آمار بر اساس تعداد تست مثبت ارائه میشه و همه جای دنیا همینه و اگه غیر این بود آمار آمریکا و اروپا چند برابر بود.منتها نمیگن که ما کلا ۳۰۰ هزار تا تست کرونا گرفتیم،آلمان بیش از یک میلیون و آمریکا بیش از ۲ میلیون تست که نتیجه آمارشون اینه.شما هم اگه بیشتر از ۱ میلیون تست کرونا گرفته بودید که قطعا آمارتون ۵ برابر این بود و یه دفعه آمار فوتی های ریوی چند برابر نمیشد.این همه دروغ و ریا تا کی آخه.

    نظرات شما -
    • شیخ پور
      0

      این قبول که که ما نسبت به آمریکا و اروپا تست های کمتری برای کرونا گرفتیم، اما حتی اگر مرگ و میر افراد مشکوک به کرونا را که جز بیماران ریوی محسوب می شوند را به آمار اضافه کنیم باز هم آمار مرگ و میر ایران از اروپا و بخصوص امریکا خیلی خیلی پایینتره . ما چرا عادت کردیم همه چیزرو سیاه و سفید و از نگاه من و تو و امثال اون ببینیم.

    • داریوش کبیر
      0

      مدیرکل قبرستان های هر کشور آمار قبرهای 3متری و مقدار مصرف آهک را دارد برای چه این قدر دنبال آدرس های اشتباهی می روید؟

  • ناشناس
    0

    شاید آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت صحت داشته باشد!! اما مسئولین اینو نمیگن که ما ۴۰۰ هزار تست گرفتیم در کل کشور بعد کشوری مثل آمریکا ۵ میلیون تست گرفته خب بعد معلومه که آمارش هم بیشتره و آمار ما کمتر!!

  • ایران
    0

    هیچ امار درستی در اختیار مردم قرار ندادن که حداقل بفهمیم کجای راهیم به پیک رسیدیم یا نه ۲‌ماه بیشتره که قرنطینه ایم معلوم نیست چه میشه با این امار قطره چکانی

  • ممدخان
    0

    حرف درست را دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر پیشین می گویند تا دروغ مشکل گشا باشد حرف راست چرا زده شود ؟

  • سید
    0

    همه امارشون دروغه اینا عادت کردند به دروغگویی نمیدونم مردم را چی فرض کردند خلاصه ماملت بد جایی گیر کردیم خدا نجاتمون بده

  • علی سهیلی
    0

    اینکه صرفا به تعداد تست های آمریکا و کشورهای اروپایی استناد بشه اشتباهه بلکه اون چیزی که مهمتره این است که نسبت مجموع بیماران کرونایی و فوتی ها به است ها چقدر هست یعنی از هر چند تا تست یکی مثبت میشه که ایران تو این جهت آمارش از میانگین جهانی بهتره یعنی وضعیتش از انگلیس و فرانسه و حتی آمریکا بهتره پس اینقدر سیاهنمایی نشه متاسفانه رسانه های مثل خبر فوری همه تلاششون را می کنن که از اوضاع سیاه‌نمایی بشه و اعتماد مردم بیشتر از بین بره البته کشورهایی مثل آلمان و کره جنوبی حقیقتا عملکرد خوبی داشتن و تو نسبت تست به موارد مثبت هم موفق بودن

  • جواد
    0

    باسلام ازآمارکه بگذریم میریم سراغ هزینه هادولت که میگه هزینه ای نداره پس این هزینه های بین ۵تا۹میلیونی چی میشه که الان دارن میگیرن ماموندیم ایناهم ازدرصدخطای کیتهای چینیه یا.....

    نظرات شما -
    • یک ایرانی
      0

      همین که پیشاپیش پایان کرونا رو اواخر اردیبهشت اعلام می کنند ، خودش پر از شک و ابهامه و این فرضیه رو که برای روز قدس چنین حرف هایی رو میزنند پر رنگ می کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها