برده‌داری و آپارتاید تمام شدند، تحقیر و تبعیض نه

نژادپرستی با کشتی‌های آتلانتیک شروع شد، همان کشتی‌هایی که نزدیک به سیزده میلیون سیاه‌پوست را از آفریقا دزدیدند و به دنیای جدید بردند. اما پس از لغو برده‌داری، آپارتاید از راه رسید. انگار سیاهان همیشه باید تحقیر می‌شدند.

برده‌داری و آپارتاید تمام شدند، تحقیر و تبعیض نه

نژادپرستی با کشتی‌های آتلانتیک شروع شد، همان کشتی‌هایی که نزدیک به سیزده میلیون سیاه‌پوست را پیش از قرن بیستم از آفریقا دزدیدند و به دنیای جدید بردند. اما پس از لغو برده‌داری، آپارتاید از راه رسید. انگار سیاهان همیشه باید تحقیر می‌شدند: در رستورانِ سفیدها نباید غذا می‌خوردند، مدرسه‌‌هایشان یکی نبود، و نباید در توالت عمومی دیده می‌شدند. گرچه دوران آن جداسازی‌ها به سر رسیده، اما تبعیض‌ همچنان پابرجاست، از ادبیات و سینما گرفته، تا اقتصاد و سیاست.

• نژادپرستی ذاتی نیست
گفت‌وگو با فرانسیسکو بتنکورت استادِ کینگز کالج لندن دربارۀ نژادپرستی و تاریخ‌نگاری آن

کلمۀ نژاد ابتدا برای اصلاح ویژگی‌های حیوانات یا حتی گیاهان به کار می‌رفت. اما اروپاییان، با گسترش استعمار، آرام‌آرام رنگین‌پوستان را هم نژادبندی کردند. فرانسیسکو بتنکورت معتقد است آنچه اول می‌آید رفتار تبعیض‌آمیز است و سپس نوبت به نظریۀ نژادها می‌رسد. اگر فقط تعصب داشته باشید، نژادپرست نیستید. نژادپرستی برای وقتی است که عمل تبعیض‌آمیز همراه تعصبتان شود. بتنکورت پنج کتابی را معرفی می‌کند که در تحقیق دربارۀ نژادپرستی بیشترین اثر را بر او گذاشته‌اند.


• روزگاری که اقتصادِ آزاد برده‌داری می‌کرد
پدران اقتصاد آزاد برده‌داری را نمونه‌ای عالی از تجارت و نمایشی از آزادی می‌دانستند

امروزه یکی‌دانستن آزادی و برده‌داری عجیب و حتی مضحک به‌نظر می‌رسد؛ اما در اواسط قرن هجدهم برخی اروپایی‌ها این‌طور می‌اندیشیدند و برده‌داری را صرفاً «مدلی اقتصادی» می‌دانستند. این‌ها نه تاجران برده بودند و نه ناخداهای کشتی‌های انتقال بردگان؛ بلکه اندیشمندان اقتصادی پیشرو و تأثیرگذاری بودند که به اصول «لِسه فِر» یا همان اقتصاد آزاد پایبند بودند. پدران اقتصاد آزاد تجارت برده را نمونه‌ای عالی از تجارت جهانی می‌دانستند و به آن به‌عنوان نمایشی از آزادی می‌نگریستند.


• بردگی انسان‌ها چگونه سرمایه‌داری را آفرید؟
تاریخ‌نگاری‌ جدید سرمایه‌داری با دنیای امروز خوب جور درمی‌آید

پرسش‌ از رابطۀ برده‌داری و سرمایه‌داری در ایالات متحده تاریخ‌نگاران را به تکاپو انداخته‌ است. در چند سال اخیر، تاریخ‌نگاران موجی از پژوهش‌ها تولید کرده‌اند که می‌گوید: برده‌داری هم عمیقاً سرمایه‌دارانه بود و هم نقش‌آفرینی بنیادینی در دنیای صنعتی نوظهور داشت. از نظر آن‌ها روابط بازار شاخصۀ برده‌داری در آمریکا بود. باوجوداین، جای تعجب نیست که این حوزۀ پژوهشْ دانشگاهیان و عامّۀ مردم را به یک اندازه برآشفته است.


• نیمه‌ای که روایت نشد؛ خاستگاه‌های غیرلیبرال سرمایه‌داری
بررسی کتاب‌های امپراتوری پنبه، نیمه‌ای که هرگز روایت نشد، رودخانۀ رویاهای تیره و بهای رهایی

معمولاً فکر می‌کنیم سرمایه‌داری، حوالی ۱۷۸۰ با انقلاب صنعتی ظهور کرد و با فکر کردن به سرمایه‌داری، به‌یاد کارگران کارخانجات می‌افتیم. اما پژوهشگران شاخه‌ای جدید در تاریخ معتقدند که مرحلۀ اولیۀ سرمایه‌داری نه بر نیروی کار آزاد، بلکه بر برده‌داری متکی بود. ما سرمایه‌داری صنعتی را به قرارداد و بازار مرتبط می‌دانیم؛ اما سرمایه‌داری اولیه اغلب بر پایۀ خشونت بود. استادیار تاریخ در دانشگاه یو‌.سی‌.ال‌.ای، گزارشی از مهم‌ترین و جدیدترین تحولات این حوزه ارائه می‌کند.


• تونی موریسون: از آبی‌ترین چشم تا دهانی پر از خون
برندۀ جایزۀ نوبل ادبی و یکی از بزرگترین چهره‌های ادبیات جهان در ۸۸ سالگی درگذشت

منتقدی ادبی، وقتی از فرودگاه سوار تاکسی شده بود تا به یک کنفرانس برسد، با رانندۀ تاکسی که زنی سیاه‌پوست بود مشغول گفت‌و‌گو شد. راننده دربارۀ موضوع کنفرانس سوال کرد و او جواب داد، کنفرانس دربارۀ تونی موریسون است و خودِ او قرار است بخش‌هایی از رمان منتشرنشده‌اش را آنجا بخواند. ناگهان راننده، پر از شور و شوق شد و به او گفت «هر طور شده خودم را به این کنفرانس خواهم رساند». تونی موریسون چنین نویسنده‌ای بود. کسی که سیاه‌پوستان آمریکا مثل یک مادر دوستش داشتند.


• این جایزۀ لعنتیِ برده‌دارانه
گفت‌وگوی استیو رُز با استیو مک‌کوئین دربارۀ تجربۀ سیاه‌پوستان در دنیای هنر

همۀ نامزدهای سال ۲۰۱۶ جایزۀ اسکار سفیدپوست‌ بودند. این اتفاق خشمِ انبوهی از هنرمندان سیاهپوست را برانگیخت. آنان اسکار را به «نژادپرستی» متهم می‌کنند. استیو مک‌کوئین، تنها کارگردانِ سیاهپوستی که موفق به بردن جایزۀ اسکار شده است، در این مصاحبه، دربارۀ فرایندهای حاکم بر دنیای فیلم‌سازی حرف می‌زند؛ اما معتقد است «مشکلِ اصلی جای دیگری است.»


• معنای سیاه‌پوست‌بودن
پل بیتی، برندۀ جایزۀ من‌بوکر ۲۰۱۶، از رمزورازها و ماجراهای نوشتن رمان فروش کامل می‌گوید

پل بیتی، برای رمان فروش کامل برندۀ جایزۀ من‌بوکر ۲۰۱۶ شد. نویسندۀ پنجاه‌وچهارسالۀ اهل لوس‌ انجلس، اولین رمان‌نویس آمریکایی است که برای هجویه‌ای تلخ و گزنده دربارۀ سیاست‌های نژادی آمریکا برندۀ جایزۀ من‌بوکر شده است. از نظر داوران، رمان فروش کامل پل بیتی را در ردیف کسانی چون مارک تواین و جاناتان سویفت قرار می‌دهد. پل بیتی در این نوشتار رمزورازها و ماجراهایی را روایت می‌کند که الهام‌بخش او در نوشتن رمانش بوده‌اند.

منبع: ترجمان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    سیاهپوستان از برگشت و عزیمت به قاره سیاه محروم نیستند اختیار مطلق برای ماندن ورفتن دارند ولی ملت ایران که غیر خودی نامیده میشوند به کجا بروند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها