گزارش سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری / پزشکیان: اگر زنی نخواست چادر بپوشد، چرا باید با او برخورد کنیم؟ / دفاع زاکانی، قاضی‌زاده و جلیلی از فیلترینگ / پورمحمدی: آقای قالیباف، چرا در برابر تجارت فیلترشکن سکوت کردید؟

سومین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست‌ جمهوری دوره چهاردهم برگزار شد.

گزارش سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری / پزشکیان: اگر زنی نخواست چادر بپوشد، چرا باید با او برخورد کنیم؟ / دفاع زاکانی، قاضی‌زاده و جلیلی از فیلترینگ / پورمحمدی: آقای قالیباف، چرا در برابر تجارت فیلترشکن سکوت کردید؟

مناظره سوم در ساعت حدود 2 دقیقه بامداد تمام شد

جمع بندی زاکانی

کارنامه من مشخص است و پاسخگوی کارهایم هستم

کارنامه من در طول انقلاب مشخص است و پاسخگوی کارهایم هستم. من به لطف خدا در تمام فراز و نشیب‌ها در طرف درست تاریخ ایستاده‌ام.

پیشینه‌ام مشخص است و برای روز روز آن پاسخگو هستم.

مشهورم به اینکه در حق‌خواری جوری حرکت می‌کنم که مخالفین حقوق‌شان را استیفا می‌کنند.

 برنامه تحولی دارم

برنامه ای برای تحول در کشور دارم و از بیان آن هم ابایی ندارم. با صدای رسا بیان می‌کنم.

کارشناسان به من گفتند که برنامه اقتصادی من کشور را متحول می‌کند.

جمع بندی قاضی زاده هاشمی​

هر جریانی که بخواهد بین ملت ایران اختلاف بیندازد از ما نیست

هر کس بخواهد به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خدشه وارد کند از ما نیست

صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و فعالان رسانه را تقویت خواهیم کرد.

بودجه صداوسیما به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ با این توجه که به سمت تولید محصولات فاخر برود! 

۱۴ سال است از تولید مختارنامه گذشته و کاری در آن سطح نداشته‌ایم.

 افتخار نیست که خبرنگار ما پایش به دادگاه باز شود

افتخاری نیست که دادسرای فرهنگ و رسانه داشته باشیم و پای خبرنگار را به دادگاه بکشانیم.

عده‌ای در کشور نانشان در حل نشدن مشکلات اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی است.

دختران ایران از ریاکاری مسئولان ناراحتند وگرنه عفیفند.

جمع بندی جلیلی​

زمینه‌های زیادی برای تبادلات فرهنگی پیش روی ماست

یک جهان فرصت مشتاق شنیدن حرف ما در عرصه فرهنگ است.

زمینه‌های زیادی برای تبادلات فرهنگی پیش روی ماست.

اگر رئیس جمهور یا مدیران فرهنگی ما در کنار بازاریابی برای فناوری های سطح بالا، یک محصول فرهنگی را هم ارائه کنند، مثل آتش و باد و آلبوم موسیقی نینوا را و ... میتواند یک جهان فرصت ایجاد کند.

تولیدات فرهنگی می تواند جهان را فتح کند

سریال مختار زمینه‌های وحدت فرهنگی ایران و عراق را فراهم کرد.

کار فرهنگی از خود دولت و اصلاح فرهنگ سیاسی شروع می‌شود.

دین را باید دینی برپا کنیم و از خطاکار قهرمان نسازیم.

فرهنگ سیاسی مسئولان را باید توجه کرد؛ دروغ و خلافگویی مسئولان ممکن است میلیاردها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد.

جمع بندی پزشکیان​

برخورد ما با دختران بی‌حجاب نباید خشن باشد

نوع برخورد ما با دختران و زنانی که پوشش و لباس آنها با آنچه فکر می‌کنیم فرق می کند نباید به این شکل خشن و اجباری باشد. آیا می خواهید به زور عده‌ای را آنطور که دلتان میخواهید درست کنید؟ باید با زبان خوش و رفتار مناسب با خانمها مواجه شویم.

در سه سال گذشته کسب و کار عده‌ای در فضای مجازی با مشکلات روبرو شده است؛ تا زمان تهیه زیرساختها، الان برای اینهایی که نانشان را بریدیم در فضای مجازی چه کرده‌ایم؟

درباره هنر و فیلم و سینما، دولت باید سیاستگذاری و نظارت کند و اختیار را به خانه سینما و خانه تئاتر بدهد. چرا باید هنرمندان و کارگردانان و هنرپیشه های ما بعضی شان ممنوع الخروج شوند و عده ای هم از کشور بیرون بروند؟

دولت باید فرهنگی باشد، اما فرهنگ نباید دولتی باشد.

من جلوی سانسور سلیقه‌ای کالاهای فرهنگی را می‌گیرم و اجازه مداخله سایز نهادها در امر ممیزی را نخواهم داد.

ساختار اجتماعی باید طوری شکل بگیرد که تئوری‌ها در آن قابل اجرا باشد.

برجام همان دولتی که این‌ها به آن گیر می‌دهند را این دولت نتوانست به توافق در موردش برسد 

برخورد ما باد دختران بی حجاب نباید خشن باشد/ در دیدگاه اعتقادی فرقی بین زن و مرد نیست

نوع برخورد ما با دختران و زنانی که پوشش و لباس آنها با آنچه فکر میکنیم فرق می کند نباید به این شکل خشن و اجباری باشد.

زنان باید در جایگاهی قرار بگیرند که نقش سازنده داشته باشند.

 تعداد دختران [بی حجاب] کم نیست؛ از مردم بپرسید رفتارهای شما را با این قشر چقدر قبول دارند؟ 

نوع برخورد ما با دختران و زنانی که پوشش و لباس آنها با آنچه فکر می‌کنیم فرق می‌کند نباید به این شکل خشن و اجباری باشد. آیا می‌خواهید به زور عده‌ای را آنطور که دلتان می‌خواهید درست کنید؟ باید با زبان خوش و رفتار مناسب با خانم‌ها مواجه شویم.

در سه سال گذشته کسب و کار عده‌ای در فضای مجازی با مشکلات روبرو شده است؛ تا زمان تهیه زیرساختها، الان برای اینهایی که نانشان را بریدیم در فضای مجازی چه کرده‌ایم؟

درباره هنر و فیلم و سینما، دولت باید سیاستگذاری و نظارت کند و اختیار را به خانه سینما و خانه تئاتر بدهد. چرا باید هنرمندان و کارگردانان و هنرپیشه‌های ما بعضی‌شان ممنوع الخروج شوند و عده‌ای هم از کشور بیرون بروند؟

همین دولت روحانی که انقدر بهش گیر می دهید، برجام همین دولت روحانی را دنبالش هستید و نتوانستید احیایش کنید

 قبل ازینکه دیگران رو اصلاح کنید، اول باید خودتان را اصلاح کنید، در رفتار و نه در حرف!

 لازم نیست ما زور بگیم و حرفشون رو قطع کنیم.

جمع بندی قالیباف​

توصیه‌ها و نگاه فرهنگی رهبر انقلاب در دنیا بی‌نظیر است

رهبر معظم انقلاب، فارغ از رهبر و ولی بودن برای ما؛ بدون شک یک شخصیت بی نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف هستند و در دنیا شناخته شده هستند در این عرصه.

ایشان  در سال ۹۵ توصیه داشتند به مدیران فرهنگی که"هزاران مجموعه خودجوش مردمی که کار فرهنگی میکنند باید روز به روز توسعه یابند و دستگاه های فرهنگی به اینها کمک کنند".

ما با این  نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگ چه کردیم؟

دستگاه‌های فرهنگی خروجی لازم را ندارند

حتما باید دستگاه نظام فرهنگی داشته باشیم.

مردمی سازی که باید در اقتصاد بکنیم ولی نکردیم، در فرهنگ هم باید همینگونه باشد و مردمی کنیم فرهنگ را.

حتما یک سازمان نظام فرهنگی مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی باید داشته باشیم  تا خود اهالی فرهنگ مدیریت کنند.

اثرات فرهنگی مثل داوود خطر و سیاه ساکتی و خواب و بیدار در دوره نیروی انتظامی درست شد؛ و باعث شد که در ۷۰ روز بیش از ۸۰ درصد مردم کمربند ایمنی بستند و این از طریق تولیدات فرهنگی صورت گرفت.

جمع بندی پورمحمدی ​

 در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم

جوری درباره گذشتگان قضاوت کنیم که دوست داریم آیندگان درباره ما داوری و قضاوت کنند.

من در دولت نهم که بودم؛ به هرحال هدفمندی یارانه ها و مسکن مهر و سهام عدالت و انتخابات الکترونیک و ... شد؛ البته نواقصی هم بود. باید انصاف داشته باشیم.

باید به زنان کشور اعتماد کرد و از توان آنها برای توسعه کشور استفاده و به آن باور کرد.

باید بین جذاب حداکثری یا سیاست تنگ نظرانه دفع حداکثری یکی را انتخاب کنید.

در بحث حجاب هی کشیدیم و کشیدیم تا پاره شد!

برخی الان حسرت همان حجاب سال ۱۴۰۱ را می کشند(قبل از حوادث ۱۴۰۱)

بین دولت تصدی گر و فضول و مداخله گر و دولت تنظیم گر و تسهیل کننده باید مردم انتخاب کنند.

باید بین دولت فرار یا قرار انتخاب کنید

بین دولت فرار از مسئولیتها و دولت قرار مردم باید انتخاب کنند.

دولت قرار شما مردم را سرمایه بی بدیل این کشور می داند و به وجود شما می بالد و در جریان مصائب و مشکلات شما هست.

پورمحمدی در پایان این شعر معروف را خواند؛

همراه شو عزیز

تنها نمان به درد

کاین درد مشترک

هرگز جدا جدا درمان نمی شود

نظر زاکانی درباره اظهارات دیگر نامزدها

مردم سالاری دینی باید عمق پیدا کند

 دولت خدمت دولت حامی برای ایجاد بستر و فضای مناسب فرهنگی است.

در دولت سیزدهم شادی‌های میلیونی متعدد رخ داده است

باید به اصحاب فرهنگ و هنر احترام گذاشت.

ما محتاج به اصحاب فرهنگ و هنر هستیم تا بیشترین اثر و همکاری و همیاری مردم را داشته باشیم.

نظر قاضی زاده هاشمی درباره اظهارات دیگر نامزدها

صداوسیما تنها بازیگر حوزه فرهنگ ما نیست

باید بپذیریم که الان صداوسیما تنها بازیگر حوزه فرهنگ ما نیست؛ پلتفرمها جای زیادی گرفته‌اند و رقبایی به وجود آمده‌اند.

باید تلاش کنیم که با یک تفاهمی با جامعه فرهنگی امور فرهنگی کشور را جلو ببریم. این جز با اعتماد و سپردن کار به خودشان و خودکنترلی ممکن نیست.

اگر در فضای مجازی تولیدی داشت و فیلم کمدی خوبی داشت یا برنامه آموزشی خلاقی داشت باید حتماً سهمی از فروش پنهای باند که فروخته می شود را داشته باشد تا تشویق شوند.

دولت به کتاب و سینما و تفریح خانوار یارانه بدهد

رشد تولیدات فرهنگی جز با مردمی سازی محقق نمی شود.

در بنیاد شهید رویدادهای مختلفمان را چند برابر کردیم با سپردن کار به مردم. بسیار باکیفیت تر و کم هزینه تر شد.

باید دولت به کتاب و سینما و خانوار ایرانی و تفریح خانوار یارانه بدهد.

ما یک کارت هوشمند خانوار ایرانی تهیه کردیم برای این یارانه ها.

کسی در اینجا دولت روحانی را گردن نمی‌گیرد

آقای زاکانی تلاش می کنند مقایسه ای شود بین دولت شهید رئیسی و دولت قبلش دولت آقای روحانی.

ظاهرا کسی دولت آقای روحانی را گردن نمی گیرد! 

اینکه حرفهای کلی بزنیم و برنامه ندهیم و کارنامه ندهیم، درست نیست.

نظر جلیلی درباره اظهارات دیگر نامزدها

مدیریت فرهنگی یک مدیریت عابربانکی نیست 

رئیس‌جمهور باید حداقل یک مصرف‌کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد.

رئیس‌جمهور باید بتواند نقش راهبری را در فرهنگ کشور و اداره این بودجه‌های فرهنگی ایفا کند.

مدیریت فرهنگی یک مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهد؛ گزارش ثمره بودجه‌های فرهنگی بسیار مهم است.

این هزاران میلیارد تومان که تخصیص داده می‌شود آثارش چیست؟

بودجه فرهنگی نباید میز و صندلی و دستگاه‌های چاق و چله شود؛ باید در آثار فرهنگی دیده شود.

قاعده‌مند کردن و استانداردسازی بر اساس منطق و قانون برای تولید کارهای فرهنگی بسیار مهم است.

 از سال ۱۳۶۸ به اینطرف شغل کارکنان صنعت سینما را ذیل صیادان فصلی جنوب ثبت کرده‌اند! 

اگر مدیر فرهنگی فرهنگ را خوب نشناسد با اندک چیزی ممکن است دچار خطاها و انحراف شود که هم هزینه ها را از بین ببرد و هم کمک لازم را نکند.

وقتی دبیر شورای عالی فرهنگی بودم نامه ای درباره فیلمی آمد و گفتند خیلی مشکل دارد؛ فیلمنامه را گرفتم دیدم مشکلی ندارد؛ فیلم ساخته شد و خیلی دیده شد و نه تنها به امنیت ملی لطمه نزد بلکه خیلی هم کمک کرد.

الان ۳۵ صنف داریم که در صنعت سینما مشغول کارند؛ وقتی می‌بینید از سال ۱۳۶۸ به اینطرف شغل کارکنان صنعت سینما را ذیل صیادان فصلی جنوب ثبت کرده‌اند! این خیلی عجیب است!

الان ۳۴ میلیون بازی کننده رایانه ای داریم که هزاران میلیارد تومان گردش مالی آنهاست؛ این فرصت است برای ما.

وقتی تولیداتی مثل بچه زرنگ و فیلشاه و پسردلفینی دارید که می تواند بازار جهانی پیدا کند اینها فرصت‌های شماست.

نظر پزشکیان درباره اظهارات دیگر نامزدها

دولت باید ناظر فرهنگ باشد

 اجازه مداخله سایر دستگاهها در فرهنگ را نخوا هم داد

 تلاش می کنم دولت من دولت فرهنگی باشد

ممیزی نباید سلیقه‌ای باشد، باید شفاف و مطابق قانون باشد 

دولت باید از مداخله‌گری خارج شود وسیاستگذار و ناظر برنامه باشد.

دولت کار را باید به سازمانها و نهادها و بخش خصوصی بگذارد.

ممیزی باید شفاف باشد و مطابق قانون؛ نباید به هیچوجه سلیقه ای باشد.

به هیچوجه اجازه‌ی مداخله سایر دستگاه ها در حوزه تخصصی فرهنگ را نخواهم داد.

قانون مالکیت معنوی یک ضرورت است.

تلاش می کنم دولت من دولت فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ را دولتی کنیم.

تلاش می کنم امنیت فرهنگی را برای اهالی فرهنگ تضمین و از مداخله نهادهای غیرمسئول جلوگیری کنم.

باید تلاش کنیم مهاجرت نخبگان اتفاق نیفتد.

باید منابع مورد نیاز صداوسیما برای تولید آثار فاخر تامین شود.

نظر قالیباف درباره اظهارات دیگر نامزدها

باید فرهنگ را از سیاست‌زدگی دور کنیم

باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی یا به تعبیری سیاست‌زدگی دور کنیم.

فرهنگ ساحتی دارد و صاحبانی دارد و افرادی دارد؛ پیشکسوتانی دارد؛ در بحث‌های تخصصی فرهنگ اهل خود فرهنگ باید کارها را دنبال کنند.

 دولت باید تولی‌گری فرهنگ را انجام دهد

بنده به عنوان خدمت‌گزار در ۱۲ سالی که در شهرداری با همین نگاه به موضوع فرهنگ دنبال کردم.

در شهرداری تهران ۳۶۰ کتابخانه و چندین سالن سینما و تئاتر تاسیس کردم.

دولت باید تولی‌گری فرهنگ را انجام دهد

ممیزی هنری نباید سلیقه‌ای باشد

دولت باید از مداخله‌گری خارج شود وسیاستگذار و ناظر برنامه باشد.

دولت کار را باید به سازمانها و نهادها و بخش خصوصی بگذارد.

ممیزی باید شفاف باشد و مطابق قانون؛ نباید به هیچوجه سلیقه ای باشد.

به هیچوجه اجازه‌ی مداخله سایر دستگاه ها در حوزه تخصصی فرهنگ را نخواهم داد.

قانون مالکیت معنوی یک ضرورت است.

تلاش می کنم دولت من دولت فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ را دولتی کنیم.

نظر پورمحمدی درباره اظهارات دیگر نامزدها

دعواهای ما باعث ندیده شدن دستاوردهای ما شده است

حقوق مالکیت بحث بسیار جدی است. یکی از مصائب فرهنگ و هنر همین سرقتهای فرهنگی و هنری است که خیلی آسیب می زند.

موضوع کتاب، قله فرهنگ است؛ خوشبختانه بخصوص با اشراف مقام معظم رهبری در این جهت پیشتازیم ولی به کمک نیاز دارد این حوزه. گرانی کاغذ و اقلام مشکل ساز شده است.

به زندگی مفاخر فرهنگی و هنری‌مان باید توجه کنیم.

کتاب قله فرهنگ است

پیگیری و تقویت بخش خصوصی در کتاب باید بهش توجه شود.

اجازه دهیم بخش خصوصی حضور قوی‌تری در فرهنگ داشته باشد.

شبکه نمایش خانگی که ایجاد شده در کشورمان، خیلی مهم است؛ اینها بسترهای قوی هستند تا اقتصاد قابل توجهی جذب شود. دستگاه های حاکمیتی از اینها احساس نگرانی نکنند؛ البته بحث نظارت مهم است. نهاد نظارتی بر شبکه های نمایش خانگی را باید اصلاح کنیم.

رسالت ما در دولت قرار دفاع از هویت فرهنگی، عدالت فرهنگی و دفاع از امنیت جامع و حقوق خلاقان و آفرینندگان آثار هنری است.

نظر زاکانی درباره سوالات مربوط به تولیدات فرهنگی

فرهنگ مثل هواست و باعث حیات می‌شود 

دولت خدمت حامی مردم در تولیدات درست فرهنگی و هنری است.

«بی‌بدن» که سازمان فرهنگی هنری شهرداری ساخت پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی کشور شده است.

توجه به هنرمندان و صندوق اعتباری هنر در دولت خدمت مورد توجه قرار خواهد گرفت.

از دخالت دستگاه های غیرمتخصص در حوزه فرهنگ جلوگیری خواهم کرد.

کتاب فرهنگی فرمایشات رهبری را به پزشکیان هدیه می‌دهم

همینجا دو کتاب معرفی می‌کنم: یکی دغدغه های فرهنگی برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است که به آقای پزشکیان تقدیم می‌کنم.

کتاب دیگر، کتاب سالهای بنفش است که درباره عملکرد دولت آقای روحانی است.

اگر این را مردم مراجعه کنند، فاجعه اتفاق افتاده را می‌فهمند. از آن سیاه چاله که دوستان میخواهند ما را برگردانند به آن، پرهیز می‌دهد.

زاکانی در واکنش به پزشکیان: بنده، نه خدا هستم و نه ملت؛ امّا این دوران گذشته که کسی عکس مار را بکشد و کلمه مار را تصویر دهد! مردم آگاه شده اند و با بصیرتند. توهین به بصیرت مردم نکنید.

نظر قاضی زاده هاشمی درباره سوالات مربوط به تولیدات فرهنگی

فرهنگ و هنرمندان باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند

ساخت سریال حشاشین بخاطر کم‌کاری ماست

دولت باید نقش پیشرانی را در عرصه فرهنگی ایفا کند. حوزه فرهنگ باید مورد حمایت دولتها قرار بگیرد.

امروز فرهنگ ایران مورد هجمه است؛ سریالی مثل حشاشین مصری ها می سازند و تاریخ ما را آنگونه که میخواهند می سازند. این بخاطر خلأ و کم کاری است که اینطرف هست.

باید از آثار فاخر حمایت کرد؛ خوب نیست که کارهایی مثل سلمان فارسی سالها طول بکشد تا آماده شوند.

رقبای ما استوره سازی می‌کنند چون استوره ندارند

قهرمانان تاریخی بزرگی داریم؛ شهدا که قهرمانان بزرگ ما هستند و همگی قابل روایت هستند.  دیگران قهرمان ندارند و میخواهند برای خودشان قهرمان بسازند. ولی ما قهرمان داریم و باید آنها را روایت کنیم و آنها را به جهانیان معرفی کنیم.

توانسته ایم گفتمان مقاومت را به دانشکاه های امریکا برسانیم؛ آیا فرهنگ و میراث ایرانی را نمی توانیم؟

نظر جلیلی درباره سوالات مربوط به تولیدات فرهنگی

دشمن می‌خواهد جلوی پیشرفت هنری ما راهم بگیرد

تاریخ کشور ما مملو از تولیدات فرهنگی است و این از افتخارات کشور ماست.

امروز زیرساختهای فنی و نیروی انسانی بسیار ارزشمندی برای تولید فرهنگی داریم. دشمن با تمام توان تلاش می‌کند جلوی این را بگیرد.

همانطور که آمریکا سعی می کند از فناوری هسته ای یا صنایع دیگر ما جلوگیری کند، در همین زمینه های هنری هم این تلاشها را دارد.

فیلم‌هایی مثل آرگو و ۳۰۰ و قبل از آنها «بدون دخترم هرگز» را نه تنها علیه انقلاب بلکه علیه ایران می سازند.

چون دشمن نتوانسته جلوگیری کند از زیرساختهای ما، پس حالا می خواهد نرم افزار را منحرف کند و امیدها را جلویش را بگیرد.

زیر‌ساخت‌های خوبی برای تولیدات فرهنگی داریم

ما کارگردانی داریم فیلمهای بسیار خوبی می سازد؛ مثلاً آقای احمدرضا معتمدی؛ ایشان کتابی نوشت به اسم فلسفه فیلم که سه فیلسوف برای آن مقدمه نوشتند. کتاب عمیق و خوبی است.

یا همین کارگردان آتش و باد؛ اصلا‌ ایشان می گفت 6 سال مطالعه تاریخی کردم در اسناد تا این را به دست بیاورم.

میخواهم بگویم زیرساختهای ارزشمندی داریم برای تولیدات فرهنگی.

یکی از  کارهای اساسی برای تولیدات فرهنگی این است که دولت باید بداند چه نقشه کلانی دارد و آن مدیر فرهنگی باید این شایستگی ها را داشته باشد.

مدیر فرهنگی ما باید کسی باشد که بین اهل هنر و خبرگان و مولدان فرهنگی شناخته شده باشد و او را بپذیرند و این قدرت را داشته باشد که جوانان این عرصه را راهبری کند.

او حداقل باید یک مصرف کننده حرفه ای فرهنگی باشد اگر  تولید کننده حرفه ای هم نبود.

نظر پزشکیان درباره سوالات مربوط به تولیدات فرهنگی

باید مشکلات سینما رفع شود

موانعی که باعث می شود هنرمندان ما در زیرزمینها فعالیت کنند را باید اصلاح کنیم. امسال ۱۷ فیلم‌های بلند که در کن به نمایش گذاشته شد یا زیرزمینی یا خارجی بود و در ایران مجوزهای لازم را نگرفته بودند. اصغر فرهادی را شما همگی می شناسید که در خارج چه اعتباری برایش قائلند.

واحدهای مسکونی مهر که در زمان آقای احمدی نژاد شروع به کار شد، نه مسجدش و نه مدرسه اش و نه ورزشگاهش و نه کتابخانه و جای تفریحش دیده نشده و فقط مسکن ساخته شده است. وقتی پیوستهای فرهنگی همراهش نباشد مشکلات رخ می دهد.

برای کتابخوانی یکی از مشکلات ما گرانی کتابهاست؛ تا کتابخوانان قدرت خریدی نداشته باشند طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش می یابد. برای درست کردن این  مسائل باید از مدارس شروع کرد.

اینکه آقای زاکانی گفته نمیگذارم شما رئیس جمهور شوید؛ نشان میدهد یا جای خدا نشسته یا جای مردم!

کودکان باید از مدرسه کتابخوانی را یاد بگیریند

برای کتابخوانی یکی از مشکلات ما گرانی کتابهاست؛ تا کتابخوانان قدرت خریدی نداشته باشند طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش می یابد. برای درست کردن این  مسائل باید از مدارس شروع کرد.

باید دولت به فیلم و فیلمسازان کمک کند که تقویت شوند و موانع مقابل کارگردانان و هنر پیشه ها باید برداشته شود. نباید اینها ممنوع الخروج شوند یا از کشور خارج شوند.

اصغر فرهادی را می‌شناسید که در خارج چقدر برای او اعتبار قائل هستند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره انتخاباتی:

امسال ۱۷ فیلم ایرانی که در جهان به نمایش در آمد یا زیرمینی بود یا خارجی.

نباید فضا به سمتی برود که هنرمندان زیرزمینی کار کنند.

نظر قالیباف  درباره سوالات مربوط به تولیدات فرهنگی

مصون سازی در اینترنت را لازم داریم اما محدویت را خیر.

عضو شورای عالی فضای مجازی بودم به خاطر سمتم در مجلس؛ ۵ نکته کاربردی را میتوانم در زمینه فضای مجازی بگویم:

۱- باید از پلتفرمهای داخلی موفق بی قید و شرط حمایت کنیم؛ مثل نشان و بله و ایتا و ...

۲- کسب و کار را باید امنیتش را برقرار و تقویتش هم کنیم. این نیازمند یک گروه در شوراست.

۳- در تولید محتوا به شدت عقب هستیم؛ زیرساختها الان دارد آماده می شود ولی دولت باید از تولید  محتوا حمایت کند و پاداش بدهد در این زمینه.

۴-نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی هم لازم است تا این دغدغه از خانواده ها برداشته شود مخصوصاً از نیروهای نواجوانمان.

۵- حتماً باید با یک پلتفرم خارجی به صورت مشارکتی، کار کنیم.

 باید از پلتفرم‌های موفق داخلی حمایت کنیم

باید از پلتفرم‌های موفق داخلی حمایت کنیم. در تولید محتوا به شدت عقب هستیم.

همه جا عدالت اساس است و در حوزه فرهنگی و هنری هم این مهم است. باید بپذیریم که فرصت‌های تهران را کمتر در شهرستانها داریم.

عدالت فرهنگی از چالشهای فرهنگی ماست که باید برای آن فکری شود.

نظر پورمحمدی درباره سوالات مربوط به تولیدات فرهنگی

انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده است

هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست؛ انواعش متفاوت است البته. 

عدالت فرهنگی هم برای فعالان و هم برای مصرف کنندگان باید مورد توجه باشد.

باید تنوع فرهنگی و قومی را بپذیریم و ارتقا بدهیم توان‌ها را.

سوالات نوبت سوم از نامزدها 

راهکاری هست که فیلمهایی ساخته شود که مشکلات جامعه را نشان دهد ولی سیاه نمایی نشود؟

مجید شاه حسینی: در دولت سیزدهم طرح ناتمامی تهیه شد برای سینما و فضای مجازی و نمایش خانگی تا حقوق معنوی را تامین کند. سیاست شما در این مقوله چیست؟‌آیا این حقوق را به رسمیت می شناسید؟ و قانونی تدوین میکنید؟

طالبی: چه تدبیری دارند که فضای افسردگی را از بین ببرند و آنچه داریم را به مردم نشان دهند؟

شرفخانلو: برای پیوست فرهنگ به طرحهای توسعه ای و اقتصادی چه برنامه ای دارید؟

سبحانی‌ نسب: برای امنیت فرهنگی ما چه فکری کردید؟

گل علی بابائی: برنامه های شما برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از نویسنده ها چیست؟

محور سوالات، سیاست گذاری در تولیدات فرهنگی و هنری است

ساعت 22:34 راند دوم مناظره شروع شد

وقت استراحت

نظر زاکانی درباره اظهارات دیگر نامزدها

ستاد پزشکیان و پورمحمدی با هم هماهنگ کردند

توصیه ام به آقایان پورمحمدی و پزشکیان این است که وقتی ستادهایشان می‌خواهند هماهنگ کنند جوری باشد که آبرویشان برود. اینکه با هم بگویند که فلان نامزد می‌ماند یا نه...

در هیچ دوره‌ای نگذاشتم حق مردم را بخورند؛ در دانشجویی و مجلس و ... ؛, امروز هم نمی‌گذاریم شما کلاه سر مردم بگذارید.

تا اخر می مانم و نمی گذارم پزشکیان رییس جمهور شود

این چه نحوه صحبت کردن است؟ چرا عصبانی می شوید؟ هنر داشته باشید برنامه تان را بگویید؛ چرا تخریب می کنید؟

آقای پزشکیان شما قرآن و حدیث می خوانید و پای بندی شما پایبندی خوبی است  و آدم باارزشی است ولی کلاه سرتان می گذارند. وقتی هم مجلس بودید کلاه سرتان می گذاشتند.

پزشکیان: تا آخر می مانید دیگر؟

زاکانی: حتماً؛ حتماً. حتما می مانم و نمیگذارم شما رئیس جمهور شوید.

شما کلی گویی می گویید و مطالبه گری فقط میکنید؛ برنامه ارائه کنید به مردم.

پورمحمدی بیشتری عامل فیلتر در کشور بوده است

اگر بنا باشد کسی راجع به فیلتر صحبت کند آقای پورمحمدی نباید صحبت کند چون ایشان بیشترین عاملیت را در این زمینه داشته است.

نمیگذارم حق شهید رئیسی نابود شود؛ کاری که روحانی نکرد و زیرساختها را توسعه نداد، این شهید بزرگوار رئیسی توسعه داد؛ حالا او بدهکار است چون اتوبان درست کرده ولی دست انداز دارد به گفته شما؟

آقای پورمحمدی می گوید در سال‌های 92 و 96 که پیامبرسانها را فیلتر کردند نقشش چه بود؟ آیا ایشان از گذشته اش توبه کرده است؟

نظر قاضی زاده هاشمی درباره اظهارات دیگر نامزدها

دوستان توهین می‌کنند بکنند ولی بی‌انصافی نکنند

هرچه ما برای فرزندان خود و سلامت فکری و روحی و روانیشان انجام میدهیم،  نباید همین احساس را نسبت به بقیه خانوارها داشته باشیم؟ این سایتهای مستهجن روان انسان ها را تخریب می‌کند.

بعضی حرفها که میزنیم از سر بی مسئولیتی است متاسفانه.

دوستان توهین می‌کنند بکنند ولی بی انصافی نکنند؛ به امار مراجعه کنند ببینند در این ۲ سال و ۱۰ ماه دولت آقای رئیسی چه اتفاقات بزرگی رخ داده است.

پیام‌رسان‌های خارجی حاج قاسم قهرمان ملی ما را فیلتر کرده است

یک سوال دارم؛ اصلا کل فیلترینگ را برداریم و همه چیز را به پلتفرمهای خارجی ببریم؛ اگر خواستند یکدفعه همه حسابهای ما را ببندند چه کنیم؟ اگر کسی کلاهبرداری کرد چه کنیم؟  مگر عکس حاج قاسم را اجازه داد اینستاگرام منتشر شود؟

مکرون می گوید ما باید اینترنت اروپایی را توسعه بدهیم.

چرا الان کسی از اوبر و آمازون در ایران صحبت نمیکند چون توانسته ایم پلتفرمهای خوبی توسعه بدهیم و مردم احساس نیاز نمی کنند. عدم سرمایه  گذاری دولت برای ایجاد شبکه های اجتماعی بزرگ و موثر و جهانی باعث شده است که عقب بیفتیم.

باید پلتفرمهای بزرگ ایجاد کنیم و ما باید وارد حکمرانی اینترنت در دنیا شویم. دیگران نباید شاخصها و استانداردهای خود را برما تحمیل کنند.

نظر جلیلی درباره اظهارات دیگر نامزدها

به جای محدودیت باید مسئولیت پذیری گذاشته شود

وظیفه دولت این است که از فرصتها در فضای مجازی استفاده حداکثری کند و تهدیدها را حداقلی کند.

حق  مردم است که داده های آنها حفظ شود. در فضای مجازی جلوی کلاه برداری و هرزه نگاری گرفته شود.

هر محدودیتی اگر پیش می آید و یا اگر درباره حقی صحبت میکنیم، چگونه حق پایدار می ماند؟ وقتی همراه با مسئولیت پذیری باشد.

به جای محدودیت باید مسئولیت پذیری هوشمندانه روشن و غیرسلیقه ای شکل بگیرد چه برای سکوهای داخلی و چه برای خارجی ها.

مسئولیت پذیری است که آزادی را مستمر می کند.

گزارشهایمان خوب است که واقعی باشد و عدد بگوییم! 

 شبکه ملی اطلاعات در دولت شهید رئیسی ۶۰ درصد پیشرفت داشته است

شبکه ملی اطلاعات در تمام این سالها چند درصد درست شده؟ 20-30 درصد! الان 60 درصد موفقیت داشته است.  

با فیبرنوری که انجام شده صدها برابر سرعت اینترنت بهتر می شود. اینها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی است.

شاهد بودم مجلس محترم در همین برنامه چقدر جدیت انجام داد تا فیبرنوری به پیش برود و موانع برطرف شود.

نظر پزشکیان درباره اظهارات دیگر نامزدها

لازم نیست جواب زاکانی را بدهم / اخلاق را رعایت نمی کنید / با مردم هم همین طور رفتار می کنید / با کسب و کارها ببینید دارید چکار می کنید؟

زاکانی خطاب به پزشکیان: شما دارید با یک رییس جمهور صحبت میکنید

پزشکیان: همین اخلاقی که داریم می گوییم، اخلاق را مراعات نمیکنیم در بحثها و رفتارهایمان. با مردم هم همینطور عمل میکنیم.

مردم ببینند روند اخلاقی ما با کسب و کارها و اتاق های اینترنتی چگونه است؟

موانعی که در اینترنت هست اعصاب مردم را خراب می کند

باید با دنیا ارتباطات اینترنتی داشته باشیم

اگر زیرساختهای اینترنت را بهبود می دهیم نباید موانع دسترسی مردم را هم زیاد کنیم. 

اگر بخواهیم آینده را مثلا در هوش مصنوعی و ... عقب نمانیم لازمه اش این است که با دنیا ارتباط اینترنتی داشته باشیم. با در نظر گرفتن محدودیتهای امنیتی که باید آنها را توجه کنیم.

نباید نخبگان از کشور ما خارج شوند؛ باید بستر آماده کنیم خارج نشوند.

می‌گویند تقصیر ماست؛ الان داریم تقصیر را گردن هم می اندازیم. ولی مساله این است که بستر را برای کار آماده نکرده‌ایم.

نظر قالیباف درباره اظهارات دیگر نامزدها

 در حوزه اجرای قوانین رسانه دچار مشکل هستیم

چندین کارخانه خودروسازی داریم ولی پیشرفتی نکردیم؛ در حوزه فضای مجازی هم همین مشکل را داریم 

در حوزه فضای مجازی دچار اشکال هستیم

در خودروسازی می بینیم که چندین کارخانه خودروسازی داریم ولی هرگز خودروساز نشدیم و با این سیاست فعلی هیچوقت خودروساز نمیشویم.

در حوزه فضای مجازی هم دچار اشکال اینگونه شدیم.

امروز همه سیاست های کلان برای جهش در این فناوری را مصوب کرده‌ایم ولی در حوزه عملکرد و اجرا دچار مشکلیم.

آقای پورمحمدی! در دولت یازدهم و دوازدهم ببینید در بحث شبکه ملی اطلاعات چه  کردید؟ ۵۰ درصد هم پیشرفت نکرده است! ‌در حالی که یک کار اساسی است و باید انجام می شد. ولی دولت سیزدهم این کار را کرد. امروز پیشرفت بالای ۷۰ درصد است و حتماً یک سال دیگر به آن دست می یابیم.

پیشرفت در حوزه فضای مجازی در دولت سیزدهم بالای ۷۵ درصد بوده است

چرا پیامرسانها سرورها را داخل نمی آورند؟ چون نتوانستیم امنیت مادی و معنوی و حوزه شخصی افراد را تضمین کنیم. فکر میکنند اگر در  خارج باشد سرورها بهتر از اینجاست.

مقام معظم رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است.

ما این باور را در مردم باید به وجود بیاوریم.

عدالت و مبارزه با فساد در بستر فضای مجازی ممکن می شود. کوچک سازی دولت و کاهش هزینه با فضای مجازی ممکن است.

در دولت چهاردهم مبنای کارمان شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی در همه عرصه‌ها و بخصوص در حوزه مسائل اقتصادی است.

نظر پورمحمدی درباره اظهارات دیگر نامزدها

 کی بود؟ کی بود؟ من نبودم

اقای قالیباف! رییس مجلس بودی و الان حرف های قشنگی زدی، چرا پس این موضوعات را پیگیری نکردید

 اسم بعضی آقایان را نمیارم چون کاندیدای جدی نیستند

 برخی از نامزدها را نامزد جدی نمی‌دانم

بحث جدی تر شد و مناظره باید همینطور باشد.

همه مسائل و مشکلات را  گفتیم؛ خب پس کی مسئول بوده؟ همه می گویند کی بود کی بود من نبودم!

آقای قالیباف حرفهای قشنگی زدید ولی چهار سال مجلس بودید چرا پیگیری نشد؟ چرا داریم تعارف می کنیم؟

داستان VPN جلوی چشم همه ما دارد اتفاق می افتد و گردش مالی اش 50 درصد کل گردش مالی فضای مجازی است!‌ خب آقا دولت عزیز ما در دولت شهید رئیسی که من هم مدافعم سه سال وقت داشتید چه  کردیم؟

دولتهای یازدهم و دوازدهم و سیزدهم را در کم کاری در این عرصه مهم مجازی مقصر می دانم.

نمیخواهم الان از کسی اسم ببرم چون برخی آقایان را نامزد جدی نمی دانم!

میگویند چرا خودتان نکردید و فلان! 

از چند پیام رسان تعریف میکنید ولی باید استراتژی روشن داشته باشیم. وقتی 6 پیامرسان بخواهیم درست کنیم کار درست نمی شود.

نظر زاکانی درباره سوالات مربوط به فضای مجازی

باید سرور پیام‌رسان‌های خارجی در ایران فعال شود

هیچ ملت و دولتی نیست که سرزمین و افکار خود را بخواهد با درک درست در اختیار بیگانه قرار دهد.

صیانت موضوعیت دارد ولی فیلترینگ با آن متفاوت است.

برخی همین آقایان که درباره فیلترینگ صحبت می کنند ابتدا بی پروایی کردند وامکان ظهور و بروز پیامرسانها را برای ما جوری فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشور ما نبود.

بعد آمدند دکانی باز کردند درباره فیلترینگ! همینها که در ستاد برخی آقایان هستند.

اگر سرور برخی از این پیامرسانها به ایران بیاید دیگر فیلترینگی وجود نخواهد داشت.

اگر آنها متعهد به قواعد کشور ما باشند مانعی ندارند.

 الان در شهرداری از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم

برخورد با تیک تاک را از امریکایی‌ها یاد بگیریم.

ستاد آقای پزشکیان ایشان را به قعر چاه می‌برد

بیشترین فیلترینگ در زمان خود پورمحمدی صورت گرفته است

نظر قاضی زاده هاشمی درباره سوالات مربوط به فضای مجازی

 اینترنت در خانواده یک کالای اساسی است

یکی از بهترین مشاغل زنانه، مشاغل اینترنتی هست.

دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال بدون اینترنت ممکن است؛ نقد مسئولان و نظارت بر مسئولان هم بدون اینترنت امکان ندارد اتفاق بیفتد.

شفافیت باید در بستر دولت هوشمند شکل بگیرد. 

باید اینترنت سریع و بی کیفیت و امن داشته باشیم.

زیرساختهای کشور یک دهه در حوزه ارتباطات توسعه نیافته است. 

برخی محدودیتها هم فکر نشده و غیرحداقلی است.

 متخصصان حوزه فضای مجازی قالبا مهاجرت می‌کنند

نیروی مجرب و متخصص ما در این حوزه بعضاً مهاجرت می‌کنند چون در بیرون درامدهای شگرفی دارند و ما نتوانسته‌ایم این نیروها را حفظ کنیم.

رتبه ما از ۱۸۰، ۱۵۶ بود در اینترنت ثابت ولی پروژه فیبر نوری در دولت شهید رئیسی آغاز شده و سرعت اینترنت ثابت از ۹ به ۱۴ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

البته رشد سرعت‌ها در ایران محسوس نیست بخاطر استفاده از فیلترشکن.

البته محدودیت‌ها موثر نبوده؛ تلگرام ۴۰ میلیون مشترک دارد و نشان می‌دهد که محدودیت‌هایی که گذاشتیم موثر نبوده است. یک جاهایی افراط کرده‌ایم.

در خیلی از کشورهای جهان دسترسی به سایتهای مستهجن راحت نیست و آنجاها باید برخورد کرد.

ولی بعضی کارها که شده نیاز نبوده است؛ مثلاً فیلتر گوگل پلی یا بعضی بازیها...

بهترین قاضی برای فیلترینگ عرف جامعه است؛ باید نقش بدهیم به خانواده ها برای کنترل اینترنت. برای اینکار مدلهایی هم در داخل و خارج کشور هست.

باید وارد بحث حکمرانی اینترنت در دنیا شویم. باایجاد سکوهای جهانگیر مثل تیک تاک

نظر جلیلی درباره سوالات مربوط به فضای مجازی

کاربران فعال فضای مجازی را تحسین می‌کنم 

درود می‌فرستم به کاربرانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکردند؛ فعال برخورد کردند. سعی کردند سوار آن بشوند و حکمرانی کنند.

پیامرسانهای بله و سروش و ایتا و روبیکا و نشان و بلد و اسنپ و تپسی و کافه بازار و بادصبا و... کار بزرگ انجام دادند یعنی برخورد فعالانه داشتند و نه منفعلانه.

امروز سکوهای مجازی نقش مهمی در حکمرانی دارد؛ خیلی از قدرتها و دولتها به دنبال بین المللی کردن سکوهای خود هستند و یا قوانین سختگیرانه گذاشتن برای سکوهای دیگران.

مثلا کاری که امریکا با تیک‌تاک کرد. اروپا هم قانون دوقلو تصویب کرد و برای آمریکا و کشورهای دیگر هم حتی محدودیت‌هایی قائل شد.

امروز نشان جای ویز را گرفته است

امروز نشان جای ویز را گرفته چون خدمات خوبی داده است. خیلی از سکوهای دیگر هم همینطور.

سکوهای ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند.

اگر با استفاده از ظرفیت‌هایی که هست برای هر کسی که محتوا تولید می‌کند ۱۰ درصد هزینه اینترنت را بپردازید، چقدر اشتغال ایجاد می‌شود. و چقدر درامد کسب خواهند کرد. میلیون‌ها نفر با تولید محتوایشان می‌توانند درآمد کسب کنند.

نظر پزشکیان درباره سوالات مربوط به فضای مجازی

 خیلی از شغل‌ها را با فیلترینگ از دست دادیم

حجاب بان ها را کی در مترو می گذارد؟

 معلوم نیست اما الان از احترام به زنان سخن می گویند.

خیلی از شغل‌ها را با فیلترینگ از دست دادیم

خیلی از شغل‌ها را با فیلترینگ از دست دادیم و زندگی‌های خیلی‌ها به هم ریخته است.

از اینور هم عده‌ای کاسب شده‌اند و دارند فیلترشکن می‌فروشند. چه کسی این‌ها را می‌فروشد؟ چرا بررسی نمی‌شود؟

وقتی اینطور صحبت می‌کنیم انگار مشکل جای دیگری است و همه ما اینجا مخالفیم! 

اگر از حقوق زنان دفاع می‌کردیم، وضع اینطور بود؟

 با فیلترشکن دسترسی به فضای مستجهن راحت‌تر شده است

اعتقاد دارم باید آزاد کنیم؛ توئیتر محل آموزش است و خیلی از علم را می شود آنجا یاد گرفت.

اگر به ریاست‌جمهوری برسم درباره این ممنوعیت‌ها که باعث عصبانیت شده و شغلهای مجازی تخریب شده، جلویش را خواهم گرفت.

البته در بحرانهای خاص که لازم باشد باید مداخله کرد در اینترنت. در همه کشورها اینطور است. ولی الان چه لزومی دارد که اینترنت را فیلتر کنیم و عده ای هم فیلترشکن بخرند. 

تازه این فیلترشکنها را که می زنند خیلی راحت تر می توانند به آن فضاهای مستهجن دسترسی پیدا کنند.

دولت اگر اینترنت را آزاد کند خیلی بهتر می‌تواند مدیریت کند و نگذارند به آن فضاها برخی بروند.

 اگر به ریاست جمهوری برسم، قطع و یقین، این روند فیلترینگ که زندگی مردم را متاثر کرده و مردم را عصبانی می‌کند را تغییر خواهم داد، این چه روندی است که مردم را مجبور می‌کنیم ۲۰۰ هزار تومان پول فیلترشکن بدهند در حالی که قبض تلفن‌شان ۵۰ هزار تومان است

نظر قالیباف درباره سوالات مربوط به فضای مجازی

حمکرانی فضای مجازی یک ضرورت است

در آینده نزدیک باید سرعت اینترنت حل شود

حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی خودمان یک ضرورت است. الان بخش عمده اقتصاد در فضای مجازی است که باید استفاده کنیم.

مردم خودشان فرهنگ را تولید و خودشان مصرف می‌کنند؛ دولت‌ها باید آن را ناوبری و هدایت کنند. 

فرهنگ سه بخش است؛ یک بخش کالاها و تولیدات فرهنگی است؛ امروز پنجره طلایی جمعیتی را داریم در همین توان نیروهای متخصص و حرفه‌ای در فضای مجازی.

الان بچه‌های ما در دنیا در حوزه گیم می‌توانند در تراز دنیا حرکت کنند. الان با این سرعت اینترنت و رفتار فیلترینگ... بعد از فیلترینگ به جای مصون سازی خطر را بیشتر کردیم. هم خسارت مالی دیدیم و هم خسارت اخلاقی.

بعد از فیلترینگ استفاده از وی پی ان از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است. در آینده نزدیک باید سرعت اینترنت حل شود و اعصاب خردی مردم برداشته شود.

یک دلیل که مردم به سکوهای خارجی می‌روند بخاطر این است که احساس ناامنی می‌کنند. مقام معظم رهبری در این باره گفته‌اند که ورود به حریم شخصی حرام شرعی است.

نظر پورمحمدی درباره سوالات مربوط به فضای مجازی

مافیای فیلتر شکن امنیت را به خطر می اندازد

فیلترینگ در مقطعی تصمیم درست و قابل‌دفاعی بود اما استمرار آن نگران‌کننده است

ما باید از ابتدا روی ایجاد یک پیام‌رسان بسیار قوی تمرکز می‌کردیم.

رهبرانقلاب فرمودند اگر رهبر کشور نبودم رئیس‌ فضای مجازی کشور می‌شدم که نشان می‌دهد که این موضوع چقدر مهم است

متاسفانه هر نهادی راه افتاد که یک پیامرسان راه بیندازد

باید از ابتدا روی ایجاد یک پیام رسان بسیار قوی تمرکز می کردیم. من این را در دولت یازدهم به طور جدی مطرح کردم. چون روی استفاده از فضای مجازی و اینترنت همیشه فعال بوده ام و  کارهای بزرگی در این حوزه کرده‌ام!

تاکید کردم آن موقع که باید یک پیامرسان توانمند ایجاد کنیم که در منطقه قدرت برتر و در عرصه جهانی، حداقل جهان اسلام حرف برای گفتن داشته باشیم.

اما متاسفانه هر نهادی راه افتاد که یک پیامرسان راه بیندازد! و اینطور شد که الان گرفتار شدیم.

با یک پیامرسان شرقی صحبت کردیم آماده شراکت و سهیم شدن بودند، اما متاسفانه نشد و آقایان همه عقب‌نشینی کردند.

سوالات کارشناسان

بخش دوم پرسشهای مردمی و کارشناسان از نامزدها در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در حوزه فضای مجازی و اینترنت

برنامه شما برای شبکه اینترنت داخلی چیست؟

سیاست شفاف نامزذها برای مقابله با فیلترینگ چیست؟

به ابعاد سواد فضای مجازی و هوش مصنوعی چقدر توجه دارید؟

بخش دوم درباره رسانه و فضای مجازی

نظر زاکانی درباره اظهارات دیگر نامزدها

 نه محبوس بودن را برای زنان می‌پذیریم و نه ابزار بودن را

امروز در شهرداری بیش از گذشته از خانم‌ها استفاده می‌کنیم.

با موضوع زنان که نمی‌شود شعاری برخورد کرد. زنان هم در خانه و هم جامعه امنیت می‌خواهند؛ نقش می‌خواهند؛ اگر نقش ندهید کشور متضرر می‌شود.

صرف میدان دادن به زنان هنر نیست؛ باید بدویم که این ظرفیت را در خدمت کشور قرار دهیم و الگویی برای جهانیان شویم.

نه محبوس بودن را برای زنان می‌پذیریم و نه ابزار بودن را.

نظر قاضی زاده هاشمی درباره اظهارات دیگر نامزدها

محدودیت را ما برای بانوان ایجاد کردیم

الان ۳.۵ میلیون ورزشکار داریم که ۴۰ درصدش زنان هستند؛ چقدر از امکانات ورزشی ما برای زنان است؟

جنس زن و مرد متفاوت است؛ نظام برنامه‌ریزی ما برای زنان و مردان باید متفاوت باشد. ما تنها کاری که کردیم زن و مرد را در مدارس جدا کردیم. در حالی که باید متناسب‌سازی امور هم صورت بگیرد.

در دولت خانواده اعتباری برای خانواده‌ها در نظر گرفتیم. یک میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه که می‌تواند در اشتغال یا تامین جهیزیه یا ازدواجش استفاده کند و یا در حوزه دیگری سرمایه‌گذاری کند.

اگر زمینه بارداری و فرزندآوری را آسان کنیم همه خانم‌ها علاقمندند که حداقل دو فرزند داشته باشند.

نظر جلیلی درباره اظهارات دیگر نامزدها

 نباید اجازه داد نقش زنان نادیده گرفته شود

نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه های مختلف سانسور شود. 

زن، همه‌ زنان ایران است. چرا نقش زنان خانه‌دار دیده نمی‌شود؟ 

خیلی از هزینه ها برای مقابله با آسیب های اجتماعی که در دستگاه های دیوان سالار می‌رود و خروجی‌اش صفر است را باید اینجا یعنی زنان خانه دار اختصاص داد. ما برای این طرح مفصل داریم.

چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم که علاوه بر نقش مادری کار بزرگتر انجام می‌دهد. آیا اینها نباید دیده شوند؟

نظر پزشکیان درباره اظهارات دیگر نامزدها

با هرگونه برخورد خشن با هر انسانی مخالفم، چه رسد به زن 

ظاهراً اینجا وضع خوب است پس چه می‌شود که نارضایتی در جامعه وجود دارد؟

با هرگونه زورگویی یا برخورد خشن با هر انسانی، چه رسد به زن مخالفم.

چرا به اتفاقاتی که در خیابان می شود اعتراضی نکردیم؟

اگر کسی نخواست چادر بپوشد، باید باهاش برخورد شود؟ 

کلی پول مراکز تربیت و دینی و مذهبی گذاشته ایم و نشده است؛ حال الان میخواهیم با این روشی که انتخاب کرده ایم درست کنیم؟

برخورد کردن و گرفتن و... اصلا آدم خجالت می کشد برخی رفتارها را بگوید.

باید نگاهمان را نسبت به زنان عوض کنیم. از اینکه فکر کنیم جنس دو هستند و فقط برای خانواده هستند باید ذهنمان را عوض کنیم. باید در پستها  و جامعه حضور داشته باشند.

باید در عمل بگوییم؛ در تئوری کافی نیست.

به جای برخورد خشن با اینها ببینیم چه کردیم که این وضعیت در جامعه ایجاد شده است.

نظر قالیباف درباره اظهارات دیگر نامزدها

 قانون مبارزه با خشونت علیه زنان درحال بررسی است

در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را بعد از ۱۵ سال تصویب کردیم.

در لایحه مبارزه با خشونت در منزل و بیرون، ظلمی که به زنها می شود را پرداخته‌ایم. الان در کمیسیونها تصویب شده است و در صحن مجلس است و مراحل سیر خود را طی می کند.

در شهرداری مرکز مداخله برای زنان را ایجاد کردم. اگر زن در خانه مشکلی پیدا کرد و مرد ناجوانمردی زن را بیرون کرد، کاری کرده بودیم که آن خانم شب بتواند در جای امنی حضور یابد.

ما در شهرداری شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم و نه با نگاه مردسالار.

نظر پورمحمدی درباره اظهارات دیگر نامزدها

 لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم 

زنان و دختران ما نجیب و عفیف هستند؛ با زنانمان ستیز نکنیم. آیا اگر در خانه با زنان و دخترانمان ستیز کردیم ما پیروزیم؟

باید از خانه و مدرسه و اداره هر کاری را سامان دهیم و نکشد به جاهایی که ناچار شود پلیس عزیزمان که حافظ امنیت است و بسیجیان از جان بهترمان که شرف نظام و انقلابمان هستند را درگیر حوادث تلخ کنیم.

همه می‌دانیم موضوع حجاب پیچیده و ظریف است و نمی‌شود بی‌برنامه و فقط با روشهای تند با آن برخورد کرد. جواب نمی‌دهد! چرا اینقدر کشیدیم و کشیدند که پاره شد؟ ادامه بدهیم؟

موضوع زن و حجاب و عفاف و جایگاه زن ایرانی، نقطه قوت و امتیاز ماست. اشتباه نگیریم.

قرار من با شما بانوان و دختران و جوانان عزیزمان این است: اگر موفق به اعتماد شما شدم، لایحه عفاف و حجاب که مطرح است و مورد بحث است را پس می گیرم حتما و در دولت با کارشناسان و دلسوزان و با خود خانمها می‌نشینیم و مفصل صحبت می‌کنیم که ببینیم چه راهکار و ضوابطی را باید اعمال کنیم.

photo_2024-06-21_20-45-57

نظر علیرضا زاکانی درباره سوالات مربوط به سبک زندگی

 امام خمینی حق ورود به حریم خصوصی مردم را نمی داد

آزادی، امنیت و حفظ حریم مردم باید ارتقا یابد.

نباید حرفهای خوب دیگران را فقط تکرار کرد. امام در دهه شصت بیانیه 8 ماده‌ای صادر و حریم خصوصی را از عمومی جدا کرده است. در حریم خصوصی نباید هیچکس دخالت کند.

خیلی از حرف‌هایی که زده می شود جنبه شعاری است اما اسلام جایگاه زن و دختر را به نحوی قرار داده که اینها یک فرصت هستند ونه اینکه مسئله باشند! آنها باید از دیگران دست‌گیری کنند، نیاز به دست‌گیری ندارند.

photo_2024-06-21_20-43-10

نظر امیرحسین قاضی زاده هاشمی درباره سوالات مربوط به سبک زندگی

نگاه غرب به زن در کشتار دختران غزه دیده می شود

امروز روز تولد ریحانه عزیز ما، دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی است که نماد خشونت غرب آدمخوار علیه ماست.

برخی از کاندیداها از زنان سو استفاده انتخاباتی می کنند

برخوردهای شعاری با موضوع زن کار صحیحی نیست؛ نباید سوءاستفاده انتخاباتی از موضوع زنان شود.

ایران مهد خانواده است و زن هم بزرگترین سرمایه اجتماعی ماست.

عاقبت نگاه جنسی به زن در غرب امروز خود را نشان می دهد. آنها هم مجبورند به ارزشهای خانواده محور برگردند.

امروز باید میدان دار حمایت از خانواده در جهان باشیم. این را شهید رئیسی در اجلاس سازمان ملل شروع کرد.

در جهان باید با تمام جنبش های هم ارزش با ما در موضوع خانواده ائتلاف کنیم. دلیلی ندارد همه‌ی ارزشهایشان را قبول داشته باشیم ولی میشود در برخی موضوعات ائتلاف کرد.

زن یک مسئله نیست؛ یک فرصت و پیشران است.

 

photo_2024-06-21_20-35-30

نظر سعید جلیلی درباره سوالات مربوط به سبک زندگی

 ایران با الگوی جدیدی زنان خود را وارد صحنه کرده

همین کسانی که امروز در برابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می کنند و برخی هم با قاتلان عکس یادگاری می گیرند، یک دفعه در موضوع زن در ایران خیلی فعال می شوند. از بایدن گرفته تا ماکرون.

ایران با الگوی جدیدی زنان خود را وارد صحنه کرده و مدلی را به جهان نمایش می دهد که همه‌ آنها متحیر مانده‌اند. زن کارآفرین مسلمان دانشمند و مادر نمونه دارد خودش را نشان می دهد.

چیزی که خیلی زنان ما از آن نگران هستند، این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش آفرینی زن دارد سانسور می شود؟

یکی دو ماه پیش یک شرکت هوایی مپنا را دیدم که از 250 کارشناس ارشد و 80 PHD که کار بزرگی انجام می دادند نیمی از آنها زنان بودند.

خانم دیپلمات نروژی که در ایران درس خوانده بود به من می‌گفت چرا از قدرت‌های خود دفاع نمی‌کنید و آنها را عرضه نمی‌کنید؟

photo_2024-06-21_20-32-48

نظر مسعود پزشکیان درباره سوالات مربوط به سبک زندگی

در خیابان ها، برخوردهایی که وجود دارد، وقتی هم اعتراض می کنیم، برای مان پرونده سازی می کنند

پزشکیان با اشاره تلویحی به ادعاهای پورمحمدی و قالیباف درباره اهمیت زنان در جامعه گفت: اینجور که میگویید باید اوضاع زنان خیلی بهتر می بود

حل مسائل را باید از مهد کودک و مدرسه ها شروع کنیم.

وقتی برخورد با زنان و دختران را در خیابان می بینیم، اعتراض که می شود پرونده درست می کنند. این دختران و زنان را ما تربیت کردیم، بیگانگان که تربیت نکرده‌اند!

باید نوعی برخورد کنیم که وقتی نگاه میکنیم اینطور نباشد که نتوانیم بپذیریم.

خشونت علیه زنان را نتوانسته ایم حل کنیم. ولی خب الان می گوییم داریم احترام می گذاریم! احترام باید در عمل باشد. 

وقتی حقوق زنان در جامعه نادیده گرفته می‌شود باید صدای ما بلند باشد.

حقوق معلمان کفاف زندگی شان را نمی‌دهد.

برخورد ما در جامعه با قشر زنان اخلاقی نیست. در تئوری هم هرچه بگوییم در عمل آنی نیست که باید باشد.

در محله و مدرسه چگونه دختران را آموزش داده‌ایم که وضعیت اینطوری شده است؟

تبعیض ها باعث شده وقتی افراد در جامعه می آیند عقده ای باشند و نتوانند با هم حرف بزنند. ریشه اینها به همان مدرسه برمیگردد. باید به ریشه ها بپردازیم.

photo_2024-06-21_20-29-15

نظر محمدباقر قالیباف درباره سوالات مربوط به سبک زندگی

 امروز خانواده مهم‌ترین مرکز توجه دولت‌ است

خانواده بدون شک مهمترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد؛ بخصوص در دولت چهاردهم.

بر این باوریم که جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می تواند بر مشکلات فائق شود.

اگر ایران قوی می خواهیم باید خانواده قوی داشته باشیم. 

زن محور حرکت در خانواده است.

حتما نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ماست.

زن به عنوان مادر و همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ هر بی‌تدبیری و اشکال و مشکل اقتصادی که می بینیم، زن هست که در خانواده جبران همه کاستی ها را از سطح ملی تا خانواده را انجام می دهد. تنها کسی که غمخوار و غمگسار خانواده است مادر است.

photo_2024-06-21_20-24-38

نظر مصطفی پورمحمدی درباره سوالات مربوط به سبک زندگی

امام(ره) با حضور زنان صفحۀ جدیدی را رقم زدند و انقلاب و جنگ را با حضور زنان به پیروزی رساندند.

هنوز زنان را باور نکرده ایم می خواهید آنها ما را باور کنند

 عده ای جای زبان رضایت را با زبان باتوم اشتباه گرفته اند

نگاهی بوده که از هر فرصتی استفاده کرده تا زنان را کنار بگذارد

متاسفانه الان هالیوود و بالیوود و نتفلیکس سبک زندگی زنان ما را تعیین می‌کنند

هنوز به زنان اعتماد نداریم و آن ها را باور نکرده‌ایم؛ میخواهیم آنها ما را باور کنند و سبک زندگی که بهش باور داریم را از ما بپذیرند؟

متاسفانه دیگران دارند کعبه آمال زنان ما را در هالیوود و بالیوود و BTS و نتفلیکس تعریف می‌کنند!

عده ای جای زبان رضایت و اعتماد را با زبان تهدید و باتوم در فرهنگ اشتباه گرفته اند.  اگر به زبان باتوم روی بیاوریم جوابش ناسزا و فحش و درشت گویی است.

زن لطیف است و نمی شود با خشونت و زیردستی و تحمیل با او رفتار کرد.

سوالات کارشناسان 

پرسش مردمی: برای مهدهای کودک ارزان قیمت چه برنامه‌ای دارید؟

برای آینده جوانان و ازدواجشان چه برنامه‌ای دارید؟

چگونه باید اعتراضمان به وضعیت را نشان دهیم که جزو اغتشاشات نشویم؟

مجدانی:‌ راهکارشان برای آسیبهای سبک زندگی اسلامی چیست؟

فتح‌اللهی: حل مساله آمار بالای سقط جنین در کشور را جزو راه حلهای حل مشکل جمعیت می دانید؟

رحمانی: در برابر پدیده بی حجابی غیر از رویکرد فرهنگی چه راهکاری را مدنظرتان است؟

موضوع این بخش سبک زندگی است

مناظره حدود ساعت 20:10 شروع شد

قرعه‌کشی ۴ مناظره با حضور نمایندگان نامزدهای ریاست‌جمهوری و اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات روز چهارشنبه برگزار شد و صندلی هر یک از آنها در مناظرات مشخص شد که به ترتیب زیر است:

مناظره سوم

 سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی شماره پنج

 علیرضا زاکانی شماره شش

مصطفی پور محمدی شماره یک

محمد باقر قالیباف شماره دو

مسعود پزشکیان شماره سه

 سعید جلیلی شماره چهار

بیشتر بخوانید:

گزارش دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

گزارش اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

این خبر بروز رسانی شده است.

منبع: خبر فوری
کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 98
  • مردم
    30

    زنده باد دکتر پزشکیان

    برای ایران

    نظرات شما -
    • ناشناس
      55

      پزشکیان هم یکی مثل ۵ نفر بقیه هست وگرنه از فیلتر شورای نگهبان رد نمیشد !!!!!

    • امیدوارم باور کن
      12

      طرف رفته چین با پول نفتهایی که فروختیم و چین پس نداده اتوبوس
      و تاکسی برقی آورده و بعدش با پشتیبانی اون پولها و طرف چینی
      اومده برای ریاست جمهوری !!!
      دیگه چینی ها رییس جمهور دارن برامون انتخاب میکنن
      رفته چین بک آپ حمایتی گرفته ازشون . خخخ خخخ

      نکته بعدی
      طبق اصل 113 قانون اساسی رییس جمهور نفر دوم مملکته
      یعنی باد دستورات نفر اول رو اجرایی کنه
      خب یعنی ..........

      نکته بعدی
      همشون وعده میدن و فقط از وضعیت حال گله و شکایت میکنن همدیگر رو متهم میکنن
      جالبه که همشون هم از مسئولین هستن
      پس !!! پس مقصر وضع موحود کیه ؟ مردم هستن . بله . فهمیدین ؟ مردم مقصر هستن . مسئولین اصلن مقصر نیستن بوخودا
      اما من میرم رای میدم .
      باور دارم 4 سال دیگه همه مشکلات حل میشه
      اگر هم نشد 4 سال بعد . نشد 4 سال بعدش و بعدش و بعدش .

      امیدوارم باور کن

    • ناشناس
      3

      همچین از حق و حقوق زن و حقوق شهروندی و آزادی بیان و آزادی اینترنت و ... صحبت میکنن کسی ندونه فکر میکنه اینا تا حالا حتی کارمند ساده هم نبودن

    • پزشکیان روحانی دوم
      41

      پزشکیان طرفدار بنزین ۲۵ هزار تومانی

    • ناشناس
      24

      کی چه وقت واسه چادر پوشیدن سخت گرفتن .دهه شصت هم اینطور نبود .پزشکیان فقط شانتاژمیکنه

    • ناشناس
      7

      پزشکیان خاتمی دوم
      چون وزیرش بوده ......
      تو دولت روحانی اصلا تو ساختار دولت نبوده

    • ناشناس
      11

      در ساختار دولت روحانی همگی اصلاح طلب بودن

    • ناشناس
      1

      خاتمی هم اصلاح طلب بود
      مگه بد بود؟!

  • ناشناس
    4

    موندن توچه کنم چراشعارمیدن حرفهای کلی

  • ناشناس
    19

    درود بر بانوان دلیر سرزمینم. همین که جماعت طالبانی و عصر حجری مجبور شدند درباره زن و زندگی گفتگو کنند یعنی آغاز پیروزی بزرگ.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      32

      از کی تا حالا حجاب که دستور خدا هست و هم حفظ خانواده شده طالبانی؟!!!
      آهان یادم آمد از 100سال قبل فمینیست که مردان پشت آن بودن و در جهان بی حیایی را رواج دادن تا کسب سود کنند از زنان!!

    • علی
      23

      طالبان امروز همین اصلاح‌طلبان هستن
      اوایل انقلاب بهشون چپی میگفتن، با پونز تو پیشونی زنان و دختران فرو میکردن.

      اون زمان افراط
      الان تفریط

    • ناشناس
      0

      برای شما دستور خداست ، برای من دستور خدا نیست

  • ناشناس
    7

    این مناظره در مقابل مناظره ۷ تیر بین ترامپ و بایدن؛ بچه بازیه !!!

  • ناشناس
    47

    پورمحمدی و پزشکیان همانند مناظره اقتصاد مشخص هست هیچ برنامه ای ندارد و ناله می کنند فقط

    نظرات شما -
    • چای دبش باغ ازگل
      14

      پزشکیان صددرصد رییس جمهور است پورمحمدی هم معاون اول رئیس جمهور است!!! تندروها باید بروند مرخصی دایمی!!! لازمه اش مشارکت بالای مردمی است! انتخاب مردم ایران پزشکیان پزشکیان!!!

    • ناشناس
      3

      لابد کاندیدهای پوششی دارن
      در ضمن یکی بود ۳ هزار صفحه برنامه داشت ولی یکیش رو اجرا نکرد لطفا سکوت

    • ناشناس
      4

      تندرو همین ها هستند

    • ناشناس
      16

      3هزارجون یکی یکی داشت اجرا می شد و نصفه ماند با شهید شدن ولی قالیباف انتخاب شود ادامه دار خواهد و ثبات اقتصادی بنیادی ایجاد خواهد شد

  • ناشناس
    6

    خودتان تفکر زنان را مردانه کردید از 35 سال قبل و در تقلید از غرب و الان نتیجه اش در آب رفتن حجاب و طلاق و فرزند نا آوری و... دارید درو می کنید!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      به نظر من مسیله جایگاه زن در جامعه نیست که حالا میتواند درس بخواند یا کار کند یا نه، ما مشکل خشونت جنسی داریم از نگاه تا کلام و عملی.

    • ناشناس
      0

      حتما با آزاد گذاشتن مردها واسه این که با هر زنی بگردنند و چندتا هم صیغه کنند مهریه ام ندند همیطور داره فرزندآوری زیاد میشه و جلو طلاقم گرفتند، خواهشا این فکر پوسیده که فکر کردید زن و مرد حیوانات گله هستند و باید تولید مثل مثل حیوانات بکنند را کنار بگذارید بفهمید معنی خانواده وزن چی هست، شما اگه میخوایید سنگ اسلام را به سینه بزنید برید قرآن را قشنگ بخونید ببینید مهریه را چرا قسطی و دلبخواهی کردید بعد بیایید در مورد زن و بچه داری حرف بزنید

  • ناشناس
    13

    تنها کسی که اولین قول در اقدام عملی داد وازشعارهای اضافی پرهیز کرد آقای پورمحمدی بود
    «پس گرفتن لایحه حجاب وعفاف» البته اگر قدرت واختیاری را داشته باشد

    نظرات شما -
    • علی
      4

      یکی نیست بگه، این لایحه اصلا تصویب نشده که کسی بخواد پس بگیره
      در ضمن تو و پزشکیان، اول آرای باطله را شکست، بدین بعد رجز بخونین🤣🤣

      پزشکیان تبریز مردم نخواستنش، با ۸ درصد رای دوم شده
      حالا انتظار داره ، اول بشه، اونم ریاست جمهوری 😁😁

      میگن موش تو سوراخ نمی رفت، جارو به دمش می بست

  • ناشناس
    2

    تا اینجا که امشب فکر میکردیم با توجه به بحث امشب مناظره شکل و شمایل جدی مناظره بگیرد و رقیبان با توجه به گذشته وعملکردشان در مسولیت های که داشته و دارند همدیگر نقد کنند فقط دور هم نشسته اند وقصه علی کرد شبستری برای هم تعریف می‌کنند،پزشکیان جرقه های کوچکی میزند ولی دوباره در لاک دفاعی فرو می‌ره ،پور محمدی هم امشب تا اینجا حملات به رقیب آنچنان شروع نکرده و فعلا شبیه شب نشینی با تم انتخابات

    نظرات شما -
    • چای دبش باغ ازگل
      1

      حسین کرد شبستری

    • یه هموطن
      0

      اصلاح‌طلبان ۳۲ سال کشور را به گند کشیدن
      حالا طوری برخورد میکنن، انگار اصلا تو این کشور نبودن

  • ناشناس
    5

    همه فقط شعار دادند که خانواده مهم است ،اصل است،بانوان محترمند ،فقط پورمحمدی گفت لایحه راپس میگیرد چون مقوله حجاب فقط تربیتی است وبا زور نمیشود ونشده است دمش گرم البته اگر بگذارند یا اختیارش را داشته باشد (دولت اختیار لایحه را دارد نه اختیار طرح نمایندگان را)

  • ایران
    7

    از حرف زدن جلیلی مشخصه کاملا موافق فیلترینگ و محدودیته و همینو بدترش هم میکنه. کلا دیدش محدود کردن امورات و زندگی مردمه

    نظرات شما -
    • یه هموطن
      7

      دیدتون بسته هست
      طالبانی فکر می‌کنید.

      هر که همفکر شما نباشه ، حتما باید هر جور دلتون خواست بهش تهمت میزنید.

  • چای دبش باغ ازگل
    7

    در موضوع حجاب جلیلی قالیباف زاکانی و قاضی زاده هاشمی فرار رو ب جلو انجام دادن!!! بخدا قسم مردم همه شماها را بخوبی تشخیص می‌دهند در سوالات زیر آبی پاسخ ندهید!!!

    نظرات شما -
    • علی
      27

      مشکل شما اینه که به اصلاح طلبان خوش بین هستید.
      ۸ سال روحانی مملکت را به گند کشید، ما را به عصر حجر برد
      ولی از نظر شما جلیلی اخه.بده.

    • چای دبش باغ ازگل
      0

      حسن روحانی ادای اصلاح طلب را در میاره اصلاح طلب واقعیی سید محمد خاتمی و دولت ایشان بود همه رضایت داشتند مرغ کیلویی ۲۵۰۰تومان گوشت قرمز ۹۵۰۰تومان سیب زمینی پیاز ۲۰۰ تومان خودرو صفر ۵میلیون خرید خانه مسکن در دسترس همه بود یک سخنرانی در سازمان ملل متحد توسط خاتمی سیل خروشان سرمایه‌گذاران خارجی را بهمراه داشت حسن روحانی مانند لاریجانی ادای اصلاحات را در آوردن

  • ناشناس
    3

    تو بحث امشب مناظره در خصوص حجاب و محدودیت فضای مجازی ۵نماینده اصول گرا کلا خیلی نمیخوان جواب روشن وشفافی بدن وسعی میکنند کلی گویی بحث کنند و مسولیت قبول نمیکنند،آقای پزشکیان هم گرچه مخالف هست اما قدرت بیان موضوع خیلی خوب نداره و جرات پرداختن صریح و شفاف به آن ندارد

  • ناشناس
    8

    لازم نیست کسی چادر بپوشه سر و بدنشون رو لخت نکنند و نمایش ندهند کافیه
    میلیون ها تومان خرج این رنگ و مش و این چیزهاست و قشر مرفه سردمدار برهنگی است
    الان قشنگ موها رو رنگ کرده و روسری را می اندازند
    پاها را شیو کرده و نمایش می دهند
    شکم را لخت کرده و نمایش می دهند
    بالا تنه را لخت کرده نمایش می دهند
    حرکت به سمت برهنگی کاملا آشکار هست

    نظرات شما -
    • اخرت
      10

      یکم کافور بخور‌ داداش

    • ناشناس
      12

      امثال شماها که عاشق برهنگی و بی بند و باری جنسی و "عازادی" هستید کافور لازمید.
      تا اونجایی که میتونید کافور مصرف کنید تا برای جلب توجه مردها نیازی به رنگ آمیزی کردن سر و بدنتان و لخت کردن خودتون و فروش بدنتان نداشته نباشید. باور کنید کافور از لوازم آرایش و رنگ مو خیلی ازرانتر براتون میفته.

    • ناشناس
      2

      چقدم با جزئیات بررسی کردی، به قول دوستمون کافور لازمی😂

  • ایران زیبا
    7

    اقای زاکانی فکر میکنی تلگرام میاد سرورش رو توی ایران قرار میده مدیریتشم میده شما که هر وقت دوست داشتین برین زندگی مردم و رصد کنید اطلاعات مردم رو در بیارین؟. اصلا تلگرام و واتس اپ و ... به خاطر امنیت شخصی خیلی بالایی که دارن مردم دنیا ازش استفاده میکنند. چرا ایفون رو ممنوع کردید؟ چون امنیتش خیلی بالاست نمیتونید نفوذ کنید اطلاعات مردم و رصد کنید. کلا عاشق این هستید زندگی مردم و دست بگیرید هروقت خواستید برید بالاسرشون بکونیدشون تو گونی

    نظرات شما -
    • پزشکیان بازیچه روحانی
      7

      نه بابا چه کشفی کردی

    • ع
      12

      فکر کردی واتساپ و تلگرام و اینستاگرام امنیت داره؟؟
      خیلی خوش خیالی.
      یه کم خبر بخون
      تا الان بارها تو اخبار خارجی نه ایران، بحث فروش اطلاعات کاربران همین پلتفرم ها به سازمان های جاسوسی منتشر شده.

      در ضمن
      اگه دولت اطلاعات شما را بخواد از هزار راه میتونه به دست بیاره، ( البته اطلاعات همه من و شما را داره، نیازی نیست از طریق پیام رسان به دست بیاره).

    • ناشناس
      9

      همه ی تروریست ها از تلگرام و واتس و اپ و غیره جهت هماهنگی برای اقدامات خودشون استفاده می کنند آخرین مورد تروریست های حرم حضرت شاهچراغ در شیراز
      رصد اطلاعات موضوعی پیچیده و به شدت امنیتی است اگر مشکل خاصی ندارید چرا نگران میشید یعنی دستگاه های امنیتی اطلاعاتی غرب برای تامین امنیت خودشون اطلاعات کاربران رو رصد نمی کنند؟؟؟
      شاید هم طبق معمول نظر غرب پرستان هر کاری غربی ها می کنند درسته اما اگر همون کار رو ایران بکنه جنایت کرده

  • ناشناس
    1

    قصه گو قصه میگوید من که می شنیدم یک خواب عمیقی بهم دست داد که اگر قرص خواب آور میخوردم چنین خوابی بهم دست نمیداد.شاید برای بعضی رخ داده باشد که وقتی رادیو را بیخ گوشتون روشن کنید برایتان لالایی میگه دراین مناظره لالایی میگویند بجای اینکه ما را بیداروهوشیار نگه دارند تا امیدآفرینی را بیشترکنند ما را بخواب بردند وانگهی بیدارشدم دیدم خیلی اززمان آن سپری شده است .نصیحت میکنم به این آقایان که قصه نگویید عملگرا باشید بزرگترین وغیرقابل باورپذیرترین درحوزه فرهنگ وسلامت را هزینه های وحشتناکی را برمردم تحمیل کردند همین اخیر بوده است.مردم انتظاردیگری داشتند قانونگذار ساز دیگری میزد این یک واقعیت است .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      من کلا اختلال خواب دارم اکثرا به سختی خوابم میبره دیشب واقعا وسط مناظره خوابم گرفت و رفتم خوابیدم. نگو فقط من نبودم. نکته اش اینه که از قسمتهایی که بیدار بودم هم هیچی یادم نیست. حس میکنم کلی مطالب بی سر و ته شنیدم.

  • ناشناس
    1

    قبليها هم همين شعارها را مى دادند ولى وقتى در راس كار قرار گرفتند كلا طور ديگرى عمل كردند!

  • ناشناس
    26

    درودبرقاضی زاده که پیراهن مشکی دارد

  • ناشناس
    11

    حجاب دستورخداست درسورہ نور

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      سلام . در مورد اینکه این آیه مربوط به عموم زنان و یا زنان نمونه است، ظاهراً اختلاف نظر وجود دارد.
      از این گذشته اگر بی حجابی را یک حرام شرعی بدانیم ( که به نظر من هم هست) ، آیا برای این فعل حرام در احکام شرعی مجازاتی پیش بینی شده است؟ برای شرب خمر ، زنا و... که افعال حرام هستند , حد شرعی جاری می شود اما برای برخی دیگر حکم حد شرعی نداریم. مثل خود ارضایی، که یک فعل ناپسند و فعل حرام است اما حد شرعی برای آن وضع نشده است.

    • ناشناس
      3

      متاسفانه آقای پزشکیان آمادگی برای توضیحات ندارند و ضمن ارادتی که به ایشان دارم، اما در مناظرات مسلط به موضوع نیستند شاید از خستگی باشد و شاید مشاورین متن خوبی تهیه نمی کنند و در اختیار ایشان نمی گذارند. در بحث امشب که فضای مجازی بود، انتظار می‌رفت که ایشان کاملا مسلط و با اطلاعات روز و سوابق گذشته حاضر شوند اما خیلی سطحی آمدند. البته همانطور که رهبری فرمودند خداوند دلها را بسوی بهترین گزینه هدایت میکند و طبیب جمهور انتخاب خواهند شد.

  • ناشناس
    3

    خیلی حرف عجیب و غریب وآمرانه و توهین آمیزی امشب زاکانی رو به پزشکیان در طعنه که پزشکیان به ایشان زد و گفت شما کاندید جدی نیستید وتا آخر نمیمانیدزد وگفت من نمی‌ذارم شما رئیس جمهور بشوید ،انگار پزشکیان کارمند ایشان در شهرداری هست ویا اینکه رای مردم در انتخاب ایشان بی تاثیره .باید پزشکیان حجب و حیا کنار بگذارد و جوابهای ایشان با مستنداتی که در خصوص عملکردشان در شهرداری وسایر موارد در اجحاف حقوق شهروندان داره رو دایره بریزد مثل خودش واینقدرمنفعلانه برخورد نکند

  • ناشناس
    24

    با احترام به آقای پزشکیان متاسفانه ایشان هیچ برنامه و شناختی نسبت به شرایط اداره کشور بعنوان رئیس جمهور ندارند..

    نظرات شما -
    • ناشناس
      15

      دقیقا

  • چای دبش باغ ازگل
    10

    دمت گرم دکتر پزشکیان و پور محمدی امشب زاکانی را با خاک یکسان کردین دلم خنک شد وقتیکه ب زاکانی گفتید تا آخرش نیستی طبش قلب گرفته بود و موضوع سوال را فراموش کرد!!!

    نظرات شما -
    • پزشکیان بازیچه روحانی
      9

      چای دبش جان دادا چطور نمی فهمی که این طرز حرف زدن پزشکیان ناشی از ضعف و جواب نداشتنش بود خخخخخخخ برو دادا برو یه بار دیگه با دقت فیلم مناظره رو ببین

    • پزشکیان بازیچه روحانی
      13

      این مناظره کاملا نشون داد که پزشکیان هیچی بارش نیست و هر چی که دست و پا شکسته میگه مشاوره ی مشاورینش هست که همه خوب همه میدونن مشاوراش کیا هستن

    • پزشکیان بازیچه روحانی
      10

      به :امیدوارم باور کن : همه رو چرند گفتی

    • ناشناس
      0

      جناب چای دبش
      برا شما ، آب نیست، وگرنه شناکردن ماهری هستی
      اگه آب باشه، تو خودتم به اندازه کرسنت به کشور خسارت میزنی
      چون تفکرات خرابه

      همه اصلاح‌طلبان همین طورن

  • ناشناس
    4

    زاکانی میگه :
    دوره جنگ نذاشتم صدام بیاد
    دوره دانشجویی نذاشتم سیاست زدگی بشه دانشگاه
    تو مجلس نذاشتم دزدی بکنند
    الان هم اینجام که شماها حق مردمو ضایع نکنید
    و چی فکر کردید ؛
    شما الان دارید با رییس جمهور حرف میزنید !!!!!
    دونکیشوت کی بودی تو زاکان ؟!
    اعتماد به سقف ۲۰ !!!!
    اگر یک ملیون رای اوردی؟؟!!!

    هیچی دیگه لازم شد صبح زود برم رای بندازم !
    جهنم و ضرر !

    نظرات شما -
    • دکتر جلیلی رئیس جمهور ایران اسلامی
      18

      دمش گرم
      خوب لهشون کرد
      عشق کردم.

  • ناشناس
    4

    دزدهای کلاهبردار سرمایه ما را در بورس نابود کردید انتظاردارید به حرفتان گوش کنیم حجاب را رعایت کنیم

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      بیچاره فکر میکنی، حجاب را آقای زاکانی آورده؟
      حجاب که دستور خداست

      نمیدونم چرا تو کشور ما، هر کی از دولت و نظام و مجلس انتقاد داشت، میخواد سر خداوند مهربان و دستورات و احکامش خالی کنه

      خب ، اگه راست میگین، مثلا اعتصاب غذا کنید

  • ناشناس
    1

    این سری همشون خوبن

  • ناشناس
    6

    زاکانی ودیگر اصولگراها خودشان را قیم مردم میدانند و میگن اونجوری که ما میخواهیم باید مردم اونجوری باشند این تفکر غلط آنها باعث شده که ۹۰درصد جامعه با آنها مخالف هستن و بزور خودشان را به جامعه تحمیل میکنند بابا مردم از عملکرد و تفکرتان نفرت دارن مگر یه عده ای که از آنهاسودی بهشون میرسد یعنی مگسان دور شیرینی

    نظرات شما -
    • پزشکیان
      3

      دقیقا

  • ناشناس
    22

    ان شاالله دکتر جلیلی

  • ناشناس
    29

    جلیلی
    جلیلی
    جلیلی
    جلیلی
    جلیلی
    جلیلی
    جلیلی
    جلیلی
    جلیلی
    جلیلی
    جلیلی
    جلیلی
    جلیلی
    جلیلی
    جلیلی
    جلیلی

  • علی
    25

    منم جلیلی

  • ناشناس
    7

    پزشکیان باید تعارف رو کنار بذاره و صریح به امثال زاکانی ها جواب بده...کج دار و مریز جواب نمیده ... این اصول گرا ها هیچ جز هیاهوی توخالی نیستند به ویژه زاکانی، جلیلی و هاشمی

  • ناشناس
    2

    باسلام ، ببخشید بنظرم تمام سوالات مطرح شده در این مناظره هیچ کدوم به درد نمیخوره و سوالات مهم و مربوط به مشکلات زندگی مردم و اقتصادی کشور و تحریم ظالمانه که از دوره احمدی‌نژاد تا حالا بر سر مردم حاکم است و قیمت نجومی مسکن و خودرو و وسایل خانگی و دلار و سکه و طلا و اجناس بازار و همچنین استخدام در ادارات دولتی که چرا فقط مخصوص قشر خاص مثل بنیاد شهیدهس و بقیه افراد جامعه از استخدام محروم هستند ،این مشکلات رو مطرح نمیکنن چون متاسفانه نمیخان برای حل مشکلات مردم کاری بکن.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      خب این مناظره موضوعش فرهنگه
      مناظره اول موضوعش اقتصاد بود

  • چای دبش باغ ازگل
    3

    وابستگی‌های جلیلی قالیباف زاکانی و قاضی زاده هاشمی حزبی است و این وابستگی منفی اجازه نمی‌دهد درک کافی از مشکلات اقتصادی رفاهی فرهنگی داشته باشند ب همین دلایل نزد مردم ایران زمین هیچ رأیی ندارند فقط باید روی رأی هم حزبی های خود تمرکز کنند یا باید تقلب کنند!!!

  • چای دبش باغ ازگل
    6

    خیلی متاسفم برای دانشگاهی که دکتر زاکانی از آن فارغ‌التحصیل شد! ایشان تفاوت بین نمودار و مار را هنوز یاد نگرفته!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      بابا نام دانشگاه تهران رو با بعضی افراد نیارید
      بزرگان زیادی هستند در این دانشگاه استاد های معتبر جهانی که به علم خدمت میکنند

    • ناشناس
      0

      اینها دانشگاه را ارث باباشون میدونند مدرک که جای خود دارد کسی که به پزشکیان میگه نمیزارم رییس جمهور بشی یعنی این کشور را ارث باباش میدونه دقیقا زور گیرای محله هم همین تفکر را دارند

  • ناشناس
    0

    باسلام و عرض ادب، بنده متاهل و بچه مدرسه دارم و از دوره روحانی تا حالا تقریبا ۱۰سال در مدرسه دو شیفت ،نیروی آزاد هستم و هم نظافتچی وهم نگهبان مدرسه هستم و خدا وکیلی نه استخدامم کردن و نه حقوق ونه بیمه دارم ، جز بوفه فصلی که در آن هم زندگی میکنیم و نه ماشین و نه مسکن ونه شغل دارم و متاسفانه بلا تکلیف ماندم .از ریاست جمهوری آینده خواهشمندم در این زمینه استخدام آموزش و پرورش در بخش سرایداران بدون شرایط سنی و مدرک تحصیلی و بدون آزمون برای نیروهای آزاد در کشور رو ابلاغ کنند سپاسگزاریم...

  • چای دبش باغ ازگل
    4

    رأی من ب کسانی است که خاک علم و دانش را خوردند رأی ب عقلانیت است که در دانشگاه تربیت شده است!!! نظامیان عزیز هستند و وظیفه نظامیان نگهداری از مرزهای شرقی و غربی شمالی و جنوبی وطن می‌باشد منظورم دقیقاً ب جلیلی قالیباف زاکانی و قاضی زاده هاشمی است که مدارک تحصیلی سهمیه ای گرفتن!!! رأی من تقدیم ب پزشکیان است!

  • چای دبش باغ ازگل
    6

    زاکانی رأی را گدایی نکن جاذبه رأی آور است!!!

    نظرات شما -
    • دکتر جلیلی رئیس جمهور ایران اسلامی
      0

      زاکانی بتاز، لهشون کن، از رو غربزده ها رد شو

  • یادمانها
    10

    ارزیابی مناظره سوم نسبت به مناظره اول و دوم نسبت به کاندیدای عزیز و بزرگوار...و نمره کسب شده تاکنون از نمره20 به شرح ذیل می باشد
    با احترام به همه کاندیدای محترم و مخاطبین عزیز
    آقای قالیباف14
    آقای پزشکیان12
    آقای پورمحمدی10
    آقای جلیلی8
    آقای قاضی زاده6
    آقای زاکانی2
    نسبت به نمره کسب شده در مناظره اول و دوم
    حال ببینیم در آینده چه پیش خواهد آمد...

    نظرات شما -
    • چای دبش باغ ازگل
      8

      حضور پررنگ مردم ایران زمین پای صندوق های رای همه معادلات را بر هم می‌زند تنها کسی که رأی مردمی دارد دکتر پزشکیان است!!!

    • قالی
      0

      قالیباف فقط حرف زیادی میزند اگر رفع محرومیت بلد بود چراتا الان که رئیس مجلس است هیچ اقدامی نمیکنه حتی حاضر نیست به منااطق کشور سر بزنه کسی به قالیباف رای نمیده

  • تحلیلگر
    19

    چرا واقعا دلتون برای دوره روحانی تنگ شده !!!!
    چرا واقعا
    علت چیه
    تمام افرادی که به روحانی رای دادید
    چرا واقعا دارید دوباره اشتباه می کنید
    پزشکیان میارید بالا که بشه روحانی دوم !!!!!
    واقعا علت این همه اصرار بر انتخاب اشتباه چیه !!!!
    من واقعا همین نمی فهمم !!!!

  • ناشناس
    5

    زاکانی و قاضی زاده نباید زیاد رئیسی، رئيسی بگن اینها به خاطر عزاداری خانواده اش جواب نمی دهند وگرنه ایشان وعده داده بودند بورس را یک هفته‌ای درست می کنند ولی بعد از ۳ سال خرابتر هم کرده است. پس زیاد ازش بت نسازند!!! سهامداران ازش خیلی ناراحت هستند

  • چای دبش باغ ازگل
    11

    مناظره سوم یک برنده داشت دکتر مسعود پزشکیان!!!

  • ناشناس
    1

    خبرفوری:یک پیشنهاد بهتون بدهم ،پس ازپایان تبلیغات نامزدها یک نظرسنجی بکنید کاملا علمی واز مردم بپرسید که دردوره تبلیغات انتخاباتی دوره سیزدهم ریاست جمهوری ازنظرشما کدامیک ازنامزدها اخلاق انتخاباتی با معیارهای قانونی وشرعی را رعایت کردند البته قبل از اینکه رای ریزی شود مورد پرسش قرار گیرد .پاسخهای آنان جالب بنظر خواهد رسید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دکتر جلیلی

  • ناشناس
    0

    اصلاح طلبی فقط هشت سال خاتمی بود.بعد این اصولگرا که از همه جا رانده میشوند واسه جلب پایگاه اجتماعی خودشون به اصلاحات می چسپانند.امثال روحانی و لاریجانی و رفسنجانی خودشون از همه تندروتر بودند.پزشکیان ادم پیر و فرتوتی است اما بازم بهتره تا جلیلی بدون فکر بیاد.

  • ناشناس
    0

    نتیجه گیری میکنیم بهتر پزشکیان بشه رئیس جمهور

  • به دربون باغ ازگل
    1

    فقط وفقط جلیلی وقالیباف وقاضی زاده هاشمی و زاکانی .

  • به وطن فروش
    0

    بورس رو روحانی و جهانگیری وآخوندی و ربیعی وظریف ترمالی کردن بعد توقع دارین دولت شهید رئیسی درستش کنه خیلی رودارین پرروها.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مگه رییسی شرایط رو نمیدوست و قول داد سه روزه درستش می کنه؟

  • مردم
    0

    خدایی تیپ وقیافه پزشکیان به رئیس جمهوری میخوره -

  • پرسپولیس
    0

    فقط جلیلی و قالیباف ------------------------------------------- قرمزته

  • محسن
    0

    اينها كه همه از چيزاي خوب صحبت مي كنند و ميگن بايستي اينطور باشد و دولت من هم اين را مي خواهد ولي هيچكدوم هيچ طرحي براي رسيدن به اين چيزاي خوب را ارائه نميدن... با كدوم روش ؟ با كدوم برنامه؟ طي چه مدت؟ ضمن اينكه صددر صد اين موضوعات دست دولت نيست و بايستي نهادهاي ديگر هم نظر بدن , پس چرا وعده ميدن؟

  • ناشناس
    0

    سلام دارن تو مساجد جلسه میزارن برای حمایت از آقای جلیلی به نظر پول بیت‌المال هست و سخرانی به نظر من که ی آدم ساده هستم ولی درست نیست برای ی نامزد خاص برنامه حمایت بزارن ما که راضی نیستیم ا

  • ناشناس
    0

    سلام میریم به پزشکیان رای میدیم انشالله که همنچور که گفتن اونایی کا آسانسوری رفتن بالا بتونه بیاره پایین و حق ملت از این آقازاده ها خاص بگیره

  • ناشناس
    0

    هر کسی که مال حرام و بیت المال میبره به هر نحوی سر سفره اش از دماغش بزنه بیرون ما که در حاشیه شهر با بدبختی سقف ترک خورده داریم زندگی می‌کنیم هر کی قبول نداره از مسئولین بیاد ببینه