ارکستر شهر تهران الگویی برای دیگر شهرهاست

ارکستر شهر تهران الگویی برای دیگر شهرهاست

رییس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران در آیین رونمایی از «ارکستر شهر» با تاکید بر این‌که موسیقی برای تعالی فرد و جامعه است، گفت: باید موسیقی را پاس بداریم و در خدمت فرهنگ و هویت خود درآوریم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از نخستین اجرای ارکستر شهر با حضور محمود صلاحی - رییس این سازمان -، اسماعیل تهرانی - رهبر ارکستر شهر -، امیر عبدالحسینی - معاون هنری این سازمان -، بابک ربوخه - مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری - و جمعی از هنرمندان حوزه موسیقی مانند فریدون شهبازیان، محمد معتمدی، میلاد کیایی و هادی منتظری شامگاه ۱۴ اسفندماه در سالن شهیدآوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، بابک ربوخه - مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری - گفت: هدف از تشکیل «ارکستر شهر» این است که یک نگاه را در میان موسیقیدان‌های جوان جا بیندازیم و آن نگاه، این است که با آداب نوازندگی بیشتر آشنا شوند. مدتی است که اتفاق پیشکسوتی کمرنگ شده است. حضور دو نسل کنار هم در این ارکستر، جوان‌هایی که حدودا ۴۰ نفر را تشکیل می‌دهند و ۱۴ موسیقیدان پیشکسوت وجود دارند، ابتدا ما را با چالش‌هایی مواجه کرد؛ ولی کم‌کم این قضیه جا افتاد و امشب شما شاهد خواهید بود این دو نسل کنار هم چگونه می‌نوازند و لذت خواهید برد.

ارکستر شهر تهران الگویی برای دیگر شهرهاست

در ادامه این مراسم، اسماعیل تهرانی - رهبر ارکستر شهر - گفت: باید از سه انسان فرهیخته که به‌راستی به ما کمک کردند، دغدغه این کار را داشتند و باعث شدند این مهم شکل بگیرد، تشکر کنم؛ محمود صلاحی رییس، امیر عبدالحسینی معاون هنری و بابک ربوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری که به‌راستی اگر مهربانی این اشخاص نبود، این مهم شکل نمی‌گرفت.

او ادامه داد: بذر این ماجرا در اسفند ۹۴ پاشیده شد، زمانی که ربوخه به من گفت که قصد چنین کاری را دارد و جلسات متعددی را برگزار کرد. از آنجا که من زیاد به این ماجرا امیدوار نبودم، اواسط سال به ربوخه گفتم، این ارکستر را فراموش کن. ربوخه به من گفت: چرا؟ گفتم حاشیه‌ها تو را اذیت خواهد کرد. در نهایت، او برنده شد و من شکست خوردم و امروز از شکستی که خوردم و حضورم در اینجا، بسیار خوشحالم.

رهبر «ارکستر شهر» درباره تمرین این گروه گفت: اواخر آذرماه ۹۵ اولین تمرین روی صحنه رفت و تا امروز ۱۷ جلسه تمرین داشته‌ایم. برای اعضای ارکستر به‌شخصه ترجیح دادم فراخوان داده شود، شاید در کوچه و پس‌کوچه‌های این شهر یا شهرهای دیگر نوازنده‌ای باشد.

تهرانی درباره قطعات اجرایی نیز گفت: امشب شش قطعه بدون آنتراکت (میان‌پرده) اجرا خواهد شد که سه قطعه آن کرال همراه آواز جمعی، یک قطعه ارکستر همراه خواننده و دو قطعه سازی است.

رهبر ارکستر شهر اضافه کرد: دو آرزو دارم؛ امیدوارم این ارکستر تداوم پیدا کند. همیشه یک سیکل مریض‌احوالی داشته‌ایم که در آن از «آ» به «ب» حرکت کرده‌ایم و دوباره این مسیر تکرار شده است و هیچ‌وقت به مراحل بعد از «ب» نرسیده‌ایم. همچنین امیدوارم تمام شهرداری‌های این مرز و بوم، کاری را که شهرداری تهران و سازمان فرهنگی - هنری انجام داده است، برای خود الگویی قرار دهند. ما جوانان بااستعداد کم نداریم. ما در کشور ۸۰ میلیونی فقط دو تا و نیم ارکستر داریم و این اصلا خوب نیست.

ارکستر شهر تهران الگویی برای دیگر شهرهاست

اسماعیل تهرانی

«ارکستر شهر» تلاشی برای ارائه موسیقی درست و خوب است

فریدون شهبازیان - رهبر ارکستر ملی و آهنگساز - نیز در این مراسم گفت: وقتی ارکستری تشکیل می‌شود و برای اجرا سامان می‌گیرد، برای همه ما جای امیدواری بسیار است. تشکیل یک ارکستر به پیش دریافت‌های بسیاری نیاز دارد تا بتوانند پیش هم بنشینند، هماهنگ شوند و آثار قابل قبولی ارائه دهند. آقای تهرانی گفت، ۱۷ جلسه تمرین کرده که واقعا کم است و لازم است بیشتر تمرکز داشته باشند، ولی تشکیل چنین ارکستری با سازهای ایرانی که از خیلی قبل دل‌مشغولی استاد دهلوی و من بوده، قابل اعتناست و باید گفت شهرداری کار بزرگی کرده است.

او افزود: ۴۰ نفر نوازنده کنار هم، آن هم با سازهای ایرانی بی‌اغراق گویی باید گفت از نظر کوک و شنیداری و با این تعداد نوازنده مشکل‌تر از یک ارکستر سمفونیک باشد. برای این‌که سازهای ایرانی از نظر کوک بسیار مشکل دارند. امیدوارم نظیر این ارکستر در مملکت ما شکل بگیرد و باعث شود جوانان کمک کنند موسیقی خوب را مردم ما بشنوند و این سال‌های گذشته‌ای که از موسیقی درست و خوب دور بوده‌ایم، پایان بگیرد و بتوانیم موسیقی خوب را به مردم ارائه دهیم.

ارکستر شهر تهران الگویی برای دیگر شهرهاست

فقر ارکستر در کشور

شهبازیان اظهار کرد: من نمی‌دانم برای رپرتوآری که در این ارکستر تشکیل شده است، چقدر زحمت کشیده شده، اما می‌دانم زمان بسیاری می‌برد که بتوانید قطعاتی را برای چنین ارکستری آماده کنید و قطعا هماهنگی این جوان‌های نوازنده کنار هم بسیار سخت است. امیدوارم شهرداری تهران حالا که همت به این کار کرده است، با همه قدرت از این کار حمایت کند. تشکیل این ارکستر کافی نیست و باید حمایت شود، باید جوان‌هایی که اینجا فعالیت می‌کنند، از هر نظر خیال‌شان راحت باشد.

وی بیان کرد: چند شب پیش، در تالار وحدت با سه نفر از فرهنگیان ایتالیایی درباره موسیقی صحبت می‌کردیم که یکی از آن‌ها که اهل شهر فلورانس بود، گفت در شهر فلورانس به آن کوچکی به‌جز ارکسترهای مجلسی، ملی و محلی، چهار ارکستر سمفونیک وجود دارد. با این وجود، فقط دو یا سه ارکستر برای مملکت ۸۰ میلیونی ما بسیار کم است.

وی اضافه کرد: یکی از آن نهادهایی که می‌تواند حمایت کند، شهرداری است. در تمام کشورهای جهان تمام ارکسترهای سمفونیک متعلق به شهرداری است. امیدوارم این اتفاق اینجا بیفتد و مسئولانی که از «ارکستر شهر» حمایت کرده‌اند، حمایت خود را ادامه دهند تا پابرجا بماند و دچار حاشیه‌ها نشود و مهم‌تر از همه این‌که «ارکستر شهر» موسیقی اصیل ایران را برای شما اجرا می‌کند و این خیلی اهمیت دارد. ارکستر شهر تهران مثل یک ارکستر ملی عمل خواهد کرد.

محمود صلاحی - رییس سازمان فرهنگی هنری - نیز گفت: مجموعه کارهای فرهنگی و هنری که در شهر تهران آماده می‌شود، ما را به جایی می‌رساند که مردم هر شب بتوانند یک تئاتر و فیلمی ببینند که نزدیک محل زندگی آن‌ها هم باشد. ما در زمینه ارکستر کم و کوتاهی داشته‌ایم برای همین در یک جلسه از چهارشنبه‌های هنر که خدمت استاد تهرانی بوده‌ایم، از ایشان درخواست کردیم تا ارکستر را راه بیندازند، ما هم کمک می‌کنیم و امروز دیدید که راه افتاد و قطعا سازمان فرهنگی هنری حمایت می‌کند تا این جریان ادامه داشته باشد.

او ادامه داد: همه جلوه‌های هنر مانند خط، نمایش، موسیقی، تصویر، شعر، ادبیات و ... در خدمت فرهنگ و هویت تاریخ ماست. بالاخره شما حافظ را هم بدخط بنویسید، می‌توانید بخوانید، اما آیا در شأن حافظ است که کلام او را بدخط بنویسند؟ خیر. باید استاد امیرخانی و استادان پیشکسوت حافظ را بنویسند. هنر وقتی با فرهنگ آمیخته شد آن را ماندگارتر و جاودانه‌تر می‌کند. ما یک ملت با تاریخ چندهزار ساله و با هویت بزرگ باید از همه جلوه‌های هنری استفاده کنیم تا بتوانیم هویت و تاریخ خودمان را به نسل جوان بعد از خود و هم به مردم دنیا برسانیم. عیبی ندارد جوان‌های ما هنرمندان دنیا را بشناسند، اما عیب آنجاست که جوان ما هنرمند کشور خودش را نشناسد. عیب نیست که جوان‌ها تاریخ و هویت دنیا و جهان را بشاسند عیب آنجاست که تاریخ و هویت خودمان را ندانیم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: موسیقی، هدیه‌ای الهی است باید آن را پاس بداریم و در خدمت فرهنگ و هویت خود بیاوریم. موسیقی برای تعالی فرد و جامعه است. یک آهنگ و موسیقی خوب، حال آدم‌های عصر ماشین را که گرفتار شلوغی و ترافیک است، خوب می‌کند.

صلاحی اضافه کرد: باید از استادان بزرگی که در جمع هستند، شهبازیان، رستمیان، میلاد کیایی، شهرام میرجلالی، مجید اخشابی، محمد معتمدی، محمد میرزا آقایی، کریم قربانی، پیشکسوت‌های هنر خط و نقاشی، استاد محجوبی، فلسفی، الهه خاتمی، هر کدام به نمایندگی از ۱۰۰ نفر تشکر کنم.

«مهربانی»، «آزادی»، «ای ایران»، «چنگ رودکی»، «به زندان» و «نخست گلبانگ مضرابی» قطعه‌هایی بودند از آهنگسازانی مانند روح‌الله خالقی، گلنوش خالقی، ابوالحسن صبا و حسین دهلوی که در نخستین کنسرت «ارکستر شهر» اجرا ‌شدند.

ارکستر شهر تهران الگویی برای دیگر شهرهاست

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها