در گفت‌وگو با خبر فوری مطرح شد؛

پاسخ تأمل‌برانگیز سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس درباره رد طرح کودک همسری/مادربزرگ خود من در ۹ سالگی ازدواج کرد /دختر ۱۵ ساله کودک نیست و توانایی ازدواج را دارد

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس در توجیه رد طرح کودک همسری در این کمیسیون، گفت: برای دختری که تنها است و کسی را ندارد قطعا ازدواج راهگشا خواهد بود.

پاسخ تأمل‌برانگیز سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس درباره رد طرح کودک همسری/مادربزرگ خود من در ۹ سالگی ازدواج کرد /دختر ۱۵ ساله کودک نیست و توانایی ازدواج را دارد

فاطمه علی اصغری- یکشنبه ۲ دی طیبه سیاووشی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از رد طرح کودک همسری در کمیسیون حقوقی مجلس خبر داد، بعد از اعلام این خبر بلافصله موج خبری و انتقادی بسیاری در فضای مجازی و رسانه ای نسبت به رد طرح کودک همسری منتشر شد.

این درحالیست که طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی بسیاری از مراجع رسمی و البته استنادات نمایندگان مجلس ازدواج زیر ۹ سال بیش از ۳۰۰ نفر و آمار ازدواج زیر ۱۳ یا ۱۴ سال در دختران ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار نفر در کشوراعلام شده است که یکی از تبعات منفی این گونه ازدواج ها شکل نگرفتن فیزیولوژی زن هنگام بارداری است از این رو برای مقابله با این وضعیت طرح «افزایش حداقل سن ازدواج» که به «کودک‌همسری» معروف شده برای «جلوگیری از ازدواج کودکان» توسط فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی تدوین شد، اما این طرح نتوانست باتوجه به مخالف فقهی برخی از نمایندگان موافقت کمیسیون قضایی مجلس را جلب کند.

***

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبر فوری درباره علت رد طرح کودک‌ همسری در کمیسیون متبوعش اظهار کرد: از نظر ما ایراداتی به طرح ارائه شده وجود دارد چرا که بسیاری از معیارهای مطرح شده در این طرح قابل قبول نیست. از نظر نمایندگان در کمیسیون حقوقی دختر ۱۵ ساله کودک محسوب نمی شود و برحسب سنجش توانایی ها و ویژگی ها قابلیت ازدواج را دارد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در طرح ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ممنوعیت سن ازدواج برای دختران زیر ۱۶ سال و برای پسران زیر ۱۸ سال درنظر گرفته شده است از این رو اگر اعداد و ارقامی برخلاف واقعیت مندرج در این طرح بیان شود به هیچ وجه قابل قبول نیست.

نوروزی خاطرنشان کرد: درباره رد این طرح در کمیسیون حقوقی مجلس باید به این موضوع اشاره کنم که دو گروه پزشکان و روانشناسان در بررسی هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که دختر ۱۴ یا ۱۵ ساله توان اداره زندگی ندارد ولی در مقابل براساس شرع اسلام، مرکز فقهی قم، نظر کارشناسان ایرانی و لبنانی و رویکرد مطرح شده از سوی برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارسال نظر مراجع این نظر استنتاج شد که دختر حد بلوغش از ۹ سال شروع می شود.

وی تاکید کرد: سال گذشته طبق آمار ارائه شده زیر ۱۶ سال تنها یک زن براساس زایمان جان خود را از دست داده است در حالیکه در گروه سنی بالای ۳۰ بیش از ۴۰ نفر جان خود را از دست دادند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره ازدواج دختران در سنین پایین در استان هایی چون سیستان و بلوچستان اظهار کرد: موافقت و یا عدم موافقت ما درباره این موضوع ملاک نیست و بحث ما این است که دختری که پدر ندارد و مشکل دارد اگر با یک جوان ۱۷ ساله ازدواج کند مشکلی ندارد و نمی توانیم به خاطر این موضوع دختر یا پسر را زندانی کنیم.

نوروزی درباره ضربات روحی و جسمی که به دختران به دلیل ازدواج در سنین پایین وارد می شود تصریح کرد: اگر یک دختر مثلا در منطقه ای چون سیستان و بلوچستان کسی را نداشته باشد و گرسنه باشد برای وی تشکیل خانواده بدهیم بهتر از این است که وی را به پاکستان بفرستیم.

وی درباره ازدواج دختران در سن ۱۰ سالگی در برخی از مناطق کشورمان خاطرنشان کرد: مادربزرگ خود من در ۹ سالگی ازدواج کرد و مشکلی هم نداشت.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • علی
    0

    خوب گیرم که مادربزرگ شما در 9سالگی ازدواج کرده باشد ایا شما که زن نیستی می تونی بفهی اوسختی هایی را تحمل نکرده!!!

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      الان همه مشکلات مملکت درست شده فقط همین مورد بوده دمتون گرم

  • هستی امینی
    0

    همین تفکرات در سیستان رایج هست که نمیتونه پیشرفت کنه چون اکثریت جوانانش بجای بهتر زندگی کردن فقط به سمت ازدواج زود هنگام سوق داده میشن ,درضمن چرا فقط دراینطور مواقع یاد سیستان وبلوچستان میفتین واونجا میشه معیار وشاخص برای شما ,هیچ وقت کسی که درفقرمطلق هست نمیتونه ازدواج درست وبراساس عشق وعلاقه داشته باشه,فقط میتونم بگم که برای طرز تفکرتون متاسفم

  • زهرا
    0

    مگر فقط بلوغ جنسی است ایا یک دختر نباید توانایی تربیت یک فرزند را داشته باشد کسی که خود کودک است چگونه می تواند کودکی تربیت کند و این سیر نادانی و فقر فرهنگی هیچ وقت قطع نمی شود چون همه مثل مادر بزرگ شما در سن نه سالگی می مانند

  • مهدی اسکندری
    0

    آقای نوروزی چرا همه جوانب رو در نظر میگیرین به جز تمایلات و قدرت تعقل دختر رو . دختری که بدون فکر و عشق در ۹ تا ۱۳-۱۴ سالگی ازدواج کنه چه زندگی خواهد داشت؟ به شخصه چندین نفرو میشناسم که بدون عشق زندگی کردن و عمرشونو تباه کردن . این حق یه انسانه که با کسی که دوستش داره باشه حالا فقر و گرسنگی و شرایط بد زندگی مقصرش شما و مسئولان دیگه هستین ولی یه دختر بچه باید پاش بسوزه؟ چرا باید شرایط بد اقتصادی مملکت و فقر قشر ضعیف باعث تغییر روال زندگیه یه شخص بشه؟ شما حاضر بودی دختر خودتون تو ۹ سالگی مثل مادربزرگت ازدواج میکرد اگه میگی مشکلی هم نداشت؟ همش تفکرات یک جانبه میکنین و به خیال خودتون خیلی فقیه هستین . جای پاک کردن صورت مسئله مشکلات اجتماعی و اقتصادی رو کم کم کاهش بدین فقری باقی نمیمونه که یه دختر بچه مجبور شه تن به ازدواج بده . زار باید زد به حال و روز فرزندان و نوجوانان و جوانان این مملکت که پرپر شدند زیر دستان شما و میشن . واقعا پشیمونم که نماینده شهر ما تو مجلس همچین عقایدی رو به کرسی مینشونه .

  • دختر آریایی
    0

    جهان چهارمیای عقب مونده عقلتون در همین حده که کشورو به ورطه نابودی کشوندید

  • علی
    0

    رد این طرح به نفع خود دخترها و جامعه ست چون واقعا بعضی دخترها در سن پایین به انواع بلوغ میرسن و آماده ازدواجن الان همکلاس دختر بنده 14 ساله س و از هر لحاظ جمس و عقلی آمادگی ازدواج داره اما دختر بنده خیر چرا با این طرح اون دختر با غرایزی که خدا تو وجودش گذاشته محدود بشه اینقدر هم جامعه به بلوغ فکری رسیده که بسیار معدودن اون پدر مادرایی که به زور دختر شوهر بدن پس لطفا دلسوزی بیجا نکنید و به تفاوت خلقت آدمها که احترام بگذارید نماینده ای محترم لطفا طرحی بدید که مشکل جوانهایی که داره از سن ازدواج و باروریشون میگذره حل بشه اگه خائن یا احمق نیستید!

    نظرات شما -
    • دختر
      0

      همکاسی من دوم راهنمایی عاشق شد و باوجود مخالفتهای مدیر و معلمها ازدواج کرد ...ما سوم دبیرستان بودیم که یک روز اومد مدرسه و فقط با جیغ و گریه و فریاد التماس میکردن بگذارید بیام مدرسه درس بخونم من نمیخوام زن خانه دار باشم میخوام مثل دوستهام و با اونها برم بیرون وقتی میام خونه پدر و مادرم ازم بپرسن کجا بودی چی کار کردی ؟؟ پدر مادرو شوهرش اومدن بردنش بعد فهمیدیم 2ماه توی بیمارستان روانی بستری شده... شما همینجور به بلوغ فقط بخوای فکر کنی تو زندگی خیلی به مشکل بر میخوری همه چیز مسائل جنسی نیست!!!

  • محمد حسین محسنی
    0

    آیا شمای نماینده حاضری دختر نه ساله ات به عقد یک پسر ۱۸ ساله دربیاد؟ یکم فکر کنید خواهشا

  • Dariush
    0

    بله‌ در ۱۵ سالگی تواناییش رو داره تا وقتی که به زن از دید ماشین سکی نگاه میکنی!!??

  • نگین
    0

    اگر مامان بزرگ ایشون به هر دلیلی در نه سالگی ازدواج کردن دلیل نیست سر مشق بقیه بشوند ببینم ایشون دختر دارن ایا توی نه سالگی حاضرند عروسش کنند از بعضی از استانها بخاطر فقر و عدم اگاهی زود ازدواجشان را به راه می اندازند تا باری از دوششان بر داشته و این بار را به گردن فرد دیگری می اندازند اگر زود ازدواج کنند این ایده این است سر مردم را به یکدیگر گرم می کنند و انتظارات از انها برداشته می شود و هر چه نا اکاهتر بهتر رسم عرب دلیل این نیست که ما هم ان را انجام دهیم

  • حسین
    0

    خاک

  • دختر
    0

    قدیم ؟؟؟!!!...قدیم وقتی بت پرستی رواج داشت وپیامبران آمدند برای ارشاد مردم ....مردم میگفتن پدران و پدربزرگان ما بت پرست بودن پس ما هم بت پرستیم!!!! ...یعنی دقیقا حرف و بهانه این جناب نوروزی رو میآوردن!!!!

  • آزادی
    0

    یه سوال ؟ اگه دختر ۱۵ ۱۶ ساله توان ازدواج نداره چرا دوست پسرش ظهر ها میاد دم در مدرسه دنبالش؟؟؟؟ چرا همش رمان های عاشقانه فلان میخونه چرا عکس ها و فیلمای فلان میبینه بعضی ها توانش رو دارن بعضی ها هم ندارن ولی مشکلی که الان پیش اومده اینه که دخترا رو از ازدواج میترسونن میگن برو کار کن بعد و اون موقع اکثرا از سن ۲۵ سالگی یا خواستگار ندارن یا کم میشه..... حیف عمر دختراست که تو خیابون هدر بشه

  • جارسن
    0

    دمتون گرم مشکل ازاین بهتر نیست ک حل کنید .

  • تفغت
    0

    مشگل ما اینه که چه نفراتی نشستن دارن قانون تعریف میکنن. واقعا عقب افتاده جای تاسف نگرانی و انده بسیاری داره من به عنوان یک ایرانی نه مسلمون ایرانی چرا که در اسلام هم همچین چیزی نیست شرمنده ام

  • م موحدی
    0

    دختر ۹ ساله در قدیم از لحاظ فکری و جسمی درحد خودش رشد کرده ولی دختر ۱۵ ساله امروزی فقط از لحاظ ظاهری رشد کرده و متاسفانه اکثر ازدواجها در این سن یا به طلاق انجامیده و یا به افسردگی شدید منتهی شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها