یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی:

اگر همین امروز نظرسنجی کنند ۹۵ درصد مردم به تعطیلی شنبه رای می‌دهند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمی‌دانم چرا یک عده بر تعطیلی پنجشنبه تاکید دارند، احتمالا چون فقط و فقط کارها و منافع شخصی‌شان ضرورت و اهمیت دارد. بحث مردم هستند؛ اگر همین امروز نظرسنجی کنند قطعا ۹۵ درصد به شنبه رای می‌دهند پس این مخالفت‌ها برای مردم نیست.

اگر همین امروز نظرسنجی کنند ۹۵ درصد مردم به تعطیلی شنبه رای می‌دهند

شهریار حیدری درباره تعیین تکلیف افزایش تعطیلات آخر هفته و تعطیلی روز شنبه گفت: هر شخصی یک دیدگاه و نظری دارد، اسلام دین مدرنی است. خود امام فرمایش می‌کند اسلام ما اسلام اشتهادی، یعنی به روز است. در قرآن هم آیه آمده است «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ» نگفته است خمیس یا السبت، به نظر من روز جمعه یک روز مقدسی است و در قرآن هم تاکید شده است. تفسیر این آیه که به آن اشاره کردم این است که هنگام اذان در روز جمعه از کار و تلاش دست بردارید و بروید نماز بخوانید و بعد به کار و تلاش بازگردید. آنجا هم بحث کار و تلاش است.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بالاخره ما در حال حاضر پنجشنبه و جمعه تعطیل هستیم، یادآور شد: دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل است و ۴ روز عملا با دنیا برای همکاری بین بانک‌ها، تجار و غیره فاصله داریم و این یک واقعیتی است. عملاً هم پنجشنبه‌ها تهران تعطیل است و بقیه هم تعطیل هستند. تصمیم مجلس یازدهم بلاتکلیف مانده است در اینکه جمعه یک روز مقدس برای مسلمانان است هیچکس بحثی ندارد، اما تعطیلی شنبه برای این است که در دیگر روزها با دنیا ارتباط داشته باشیم، مخصوصا در حوزه اقتصادی و تجارت این یک ضرورت برای نظام جمهوری اسلامی ایران است. 

وی با بیان این‌که اگر با نگاه کارشناسی و عقلی نگاه کنیم تعطیلی شنبه ضرورت دارد، اظهار داشت: نمی‌دانم چرا یک عده بر تعطیلی پنجشنبه تاکید دارند، احتمالا چون فقط و فقط کارها و منافع شخصی‌شان ضرورت و اهمیت دارد. بحث مردم هستند؛ اگر همین امروز نظرسنجی کنند قطعا ۹۵ درصد به شنبه رای می‌دهند پس این مخالفت‌ها برای مردم نیست. ما به خاطر مردم آمدیم در مجلس یازدهم بحث جمعه و شنبه را مطرح کردیم. در حوزه تخصصی و اقتصادی مسائلی همچون ارتباط، همراهی و همکاری با تمام کشورها یک ضرورت است. بله، ما مسلمان هستیم و کشورهای مسلمان هم زیاد هستند که اکثریت آمدند شنبه را تعطیل کردند ما خیلی نباید با جامعه جهانی و ارتباطات اقتصادی فاصله بگیریم.

حیدری عنوان کرد: برای من که کار و رشته‌ام در حوزه علوم انسانی است فرقی ندارد، اما کسانی که فعال حوزه اقتصاد هستند بارها به کمیسیون های تخصصی مجلس و نمایندگان مراجعه کردند که ما فاصله بسیاری با جامعه جهانی داریم چرا روزهای شنبه و یکشنبه ما کار می‌کنیم و آن‌ها تعطیل هستند، پنجشنبه و جمعه که ما کار نمی‌کنیم آن‌ها فعال هستند. بنابراین ضرورت دارد با یک نگاه عقلانی، منطقی و حتی دینی به موضوع نگاه شود.

وی با بیان این‌که دین ما بیشترین تاکید را بر معیشت و اقتصاد دارد، خاطرنشان کرد: هیچ دینی به اندازه اسلام بر مضوع تامین معیشت تاکید نکرده است بنابراین چه مغایرتی دارد امروز به خاطر اقتصاد مردم این کار را انجام دهیم؟ کشورهای دنیا مانند یک زنجیره به هم وصل هستند، نمی‌شود ما ۲ روز با دنیا ارتباط‌مان قطع باشد، ۲ روز هم خودمان تعطیل باشیم یعنی ۴ روز عملا ارتباط‌مان در این زنجیره قطع است. به هر شکل یک روز هم این تعطیلی را کوتاه می‌کند. این امر از نگاه عقلی و منطقی، از نگاه همراهی و همکاری با جامعه جهانی ضروت دارد و به نظر من شنبه واجب‌تر از پنجشنبه است، پنجشنبه‌ها مقدس نیست این جمعه است که برای ما مقدس است، حال این‌ها که می‌خواهند توجیه کنند پنجشنبه را نیز تقدیس می‌کنند تا به اهداف شان برسند.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • ناشناس
    11

    نه آقا شنبه و پنج شنبه برا مردم فلک زده فرقی نداره، یه مشت احمق درد مردم رو نمیفهمند دنبال تعطیلی پنج شنبه یا شنبه اند، اگه جمعه ها و شبها هم کار کنی آخرش کم میاری این تعطیلی فقط بدرد خودتون میخوره

  • 🐜
    6

    شنبه ها تعطیل فیتیله

  • ناشناس
    4

    ۷۰ درصد مردم امروز کار نکنند فردا گرسنه اند...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مگه مشکلیه؟ خب یه وعده غذا بخورند. اقتصاد مقاومتی یعنی باید مقاومت کرد

  • ناشناس
    2

    از کی تا حالا مردم توان فهم و درک مسائل مملکت را پیدا کرده‌اند که حالا قرار باشه ازشون نظرسنجی بشه؟🙂

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      از دیروز نه پریروز

  • ناشناس
    9

    کلا ملت تنبلی داریم اگر پنجشنبه و جمعه و شنبه رو تعطیل کنند رضایت می دهند!

    نظرات شما -
    • محمود
      0

      نه تنبلی ملت رو به تعطیلی آخر هفته ربط ندهید. باید اول به فکر جیب مردم بود بعد قطعا تعطیلات کمک کننده ارتقای آسایش روانی خانواده هست. همه دنیا اشتباه نمی کنن تفریح و استراحت می کنن. به خانواده میرسن و کارهای عقب افتاده شونو در ساعات کاری انجام نمیدن.

  • ناشناس
    0

    ۹۵درصد به بازنشسته شدن شمارازیند

  • علی
    10

    من موافق پنجشنبه هام

  • ناشناس
    0

    کورنا ثابت کرد که با هفته ای ۳ روز کار هم مشکلی در چرخ دولت پیش نمیاد شما تعطیل کن

  • ناشناس
    3

    مردم نماینده دارند هر کاری به صلاحه انجام بدید، این حرفها چیه واسه عموم مردم چه فرقی داره پنجشنبه یا جمعه.

  • ناشناس
    5

    ۹۵ درصد نسبت به تعطیلی شنبه ها رای منفی می دهند. چرا باید شنبه ها تعطیل شود؟ سیک ها روز شنبه را تعطیل می کنند

  • ناشناس
    6

    ولی اگر رفراندوم بزارن ۹۶ درصد مخالف هستن

    نظرات شما -
    • مسعود
      0

      چی بزارن؟

    • ناشناس
      1

      دنیا اول به رفاه مادی و اقتصادی و بعد به رفاه روانی مردم اهمیت میدن. قطعا تولید کنندگان عزیز با این طرح تعطیلات آخر هفته مخالفت چون باید بفکر استثمار کارگر و کارمندان و سود بیشتر برای خود باشند. هیتلر برای رفاه حال کارگران اسلحه سازی دستور داد خودرو ارزان بسازند و فلوکس واگن ساخته شد.

    • ناشناس
      0

      من چون شرایط اقتصادی و روحی خوبی ندارم تن به ازدواج و تعهد ندادم چون زن و بچه ای ندارم که بهشون برسم جمعه ها هم میتونم برم سر کار. ولی شما دوستانی که لطف کردید و ازدواج کردیدو بچه دار شدید بیشتر کار کنید و در مورد تعطیلی نظر ندهید. ممنون

  • مرتضی
    4


    اصلا چطوره نظر سنجی کنید اصلا مردم حرف قرآن رو گوش کنیم یا نه؟ مردم اگر گفتند نه، همه چیز رو جمع کنیم؟

    نظرات شما -
    • مهری
      0

      لا اکراه فی الدین.

    • ناشناس
      0

      مزید استحضار مردم ایران سالها متمادی در دوران عثمانی و فتح ایران به دست برادران عرب خود دارای مذهب سنی بودند و بعدا شیعه شدند.

  • حمید احمدی
    3

    همه کارهای مملکت تمام وراست وریسته فقط تعطیلی شنبه مونده که مرفعین بی درددنبالش هستند.خسته نباشید.اینهمه زحمت.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • مهری
      0

      مرفعین یعنی کسانی که بدون تخصص و صرفا با تعهد ترفیع گرفتن و رئیس شدن.

  • محمد
    4

    از‌جهانی‌شدن‌فقط‌تعطیلی‌شنبشو‌فهمیدن‌

  • ناشناس
    0

    اولا مردم بصیرت ندارند .دوما رفراندوم بگذارید که مردم اسلام را قبول دارند و شما رامیخواهند یا نه . اگر نخواستند کز و کوزتون جمع کنید برید افغانستان .قولت میدهم 90 درصد مردم میخواهند سر به تن تک به تکتون نباشد

  • هم وطن
    3

    به فکر معیشت مردم باشید نه فکر جیب خودتون تعطیلی شنبه ها برای یهودی هاست چرا مسیحی ها شنبه ها رو تعطیل نمی کنند اگه راست میگید برای ارتباط جهانی ست

  • همشهری
    0

    عمو جان مگه اینجا سوئیسه که نظر خواهی کنن. پزشکیان هم معلوم بود چون اون ور ترامپه.والا کشک چی ماست کی؟ دوغ کجا؟ آقای پزشکیان لطفا همین الان استعفا بدهید چون اگر ندهید که نمیشه. نگید نمیشه نمیشه چه کنم این دلم راضی نمیشه.دور هم یه آبگوشت هست لا اقل نون سنگکشو دو رو خشخاش که نه دو رو کنجد بزنید‌ از دهن نیفته.

  • ناشناس
    0

    ۹۵ درصد درسته ولی علاوه بر پنجشنبه

  • ناشناس
    0

    تعصبات کور مانع پیشرفت هر ملتی است

  • بابک
    1

    مزخرفه

  • فریبرز
    0

    ضرورت و مزایای افزایش تعطیلات پایان هفته کارمندان دولت :1- افزایش تعطیلات پایان هفته از آنجا که توسط 136 نفر از نمایندگان ملت به تصویب رسیده مخالفت با آن باعث بی اعتبار شدن مجلس و کاهش مشارکت در انتخابات آینده می شود. 2-از آنجا که کارمندان مستقر در تهران هم اکنون پنجشنبه ها تعطیل هستند مخالفت با افزایش تعطیلی هفتگی کارمندان دولت، موجب تبعیض و بی عدالتی علیه کارمندان مستقر در شهرستان ها می شود.3- تعطلات دو روز پایان هفته باعث وحدت رویه در تعطیلات واحد های ستادی و واحدهای شهرستانی شده و افزایش هماهنگی آنها را موجب می گردد.4- کارمندان تهرانی به دلیل بهره مندی از تعطیلی پنجشنبه ها، در طی سال، 53 روز بیشتر از کارمندان شهرستانی از تعطیلات رسمی برخوردارند این مساله باعث نارضایتی شدید کارمندان شهرستانی و احساس تبعیض، کاهش انگیزه شغلی و کاهش بهره وری آنان می شود. 5- افزایش تعطیلی هفتگی کارمندان باعث صرفه جویی در مصرف آب و برق می گردد. 6-باعث کاهش یک ششم از هزینه های تلفن، اینترنت، بنزین و گاز ادارات دولتی و حذف هزینه نهار کارکنان مستقر در تهران می شود 7- فرصت تعاملات بیشتر اعضای خانواده و تحکیم بنیاد خانواده را افزایش می دهد. 8- تعطیلات دو روز در پایان هفته فرصت لازم برای رفع خستگی جسمی و ذهنی کارمندان و آمادگی بیشتر آنها برای انجام وظایف شغلی در هفته آتی را فراهم می آورد و بطور غیر مستقیم موجب افزایش به بهره وری می گردد. 9- از 195 کشور دنیا فقط 2 کشور یعنی جیبوتی و ایران تعطلات هفتگی شان یک روز می باشد به نظر می رسد افزایش تعطیلات پایان هفته، موجب افزایش بهره وری کارکنان دولت مخصوصا کارکنان زن شود.10- حضور فیزیکی در محیط کار چندان مهم نیست آنچه مهم هست آمادگی ذهنی و خلاقیت برای انجام کار درست است نه نمایش کار کردن یا خرابکاری، فرق ایران با کشورهای توسعه یافته که بعضا تا سه روز در هفته تعطیل هستند همین است.

  • هادی
    0

    تبعات مخالفت با تعطیلی شنبه ها: چون موضوع تعطیلی شنبه ها بر اساس بررسی های دقیق متخصصان سازمان اداری و استخدامی کشور، اعضای هیات دولت، مراجع عظام تقلید(آیت الله گرگانی و آیت الله جوادی آملی)، رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی و کمیسیون اجتماعی مجلس، تایید شده و با 136 رای موافق با اکثریت قاطع در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است مخالفت با مصوبه نمایندگان ملت باعث مشکلات ذیل می گردد : 1- باعث بی اعتبار شدن و کاهش حیثیت مجلس می شود 2-از آنجا که کارمندان مستقر در تهران بجای شنبه ها، پنجشنبه ها تعطیل هستند این مساله موجب تبعیض و بی عدالتی نسبت به کارمندان شهرستانی و نارضایتی از حذف 53 روز از تعطیلات آنها (53 هفته در سال) می شود بطوریکه در طی 30 سال کارمندان تهرانی 4 سال کمتر کار خواهند کرد. 3- افزایش انزوای اقتصادی و کاهش تعاملات بین المللی کشور را موجب می گردد 4-باعث هزینه تراشی برای دولت شده و مانع کاهش یک ششم از هزینه های آب، برق، تلفن، اینترنت، بنزین و گاز ادارات دولتی و حذف هزینه نهار کارکنان مستقر در تهران می شود 5- فرصت تعاملات بیشتر اعضای خانواده و تحکیم بنیاد خانواده و فرزند آوری را کاهش می دهد6- باعت توهین و ناراحتی هموطنان کلیمی و یهودیان کل جهان می شود. 7- به رژیم صهیونیستی بهانه می بخشد که ایران نه بخاطر مساله فلسطین بلکه اساسا با یهودیت و دین پیامبر اولوالعزم حضرت موسی کلیم الله (ع) ضدیت دارد 8-تعصب دینی و یهودستیزی، اسلام ستیزی را در کل جهان افزایش می دهد. 9- باعث کاهش هماهنگی ستاد وزارتخانه ها با واحدهای استانی می شود.

  • هادی
    0

    اگر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت با تعطیلی شنبه ها مخالفند پس با تعطیلی پنجشنبه ها موافقت کنند، اگر با تعطیلی پنجشنبه ها هم مخالف هست پس چرا کارمندان مستقر در تهران که مرکز مبادلات اقتصادی کشور است هم اکنون پنجشنبه ها تعطیلی هستند؟ آیا این عدالت است؟!!! مجلس باید اشکالات مطرح شده توسط شورای نگهبان را حل کند نه اینکه کلا این موضوع را از دستور کار مجلس خارج نماید. ظاهرا مجلس عادت کرده بجای حل مساله، صورت مساله را پاک می کند!!!. جسم این مردم از مشکلات معیشتی دردمند است با روح و روان آنها بازی نکنند.

  • ناشناس
    0

    من به پنج شنبه رای می دم

  • محمد
    0

    لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص افزایش تعطیلات پایان هفته کارمندان دولت در حدود دو سال توسط دولت و مجلس و تشکل های مختلف اقتصادی مورد بررسی جامع قرار گرفت اما علی رغم آنکه این لایحه پانزده سال هست که در تهران در حال اجرا است ولی هنوز به تصویب نهایی نرسیده دلیل آن کدامیک از گزینه های زیر میتواند باشد؟
    الف- متخصصان سازمان اداری و استخدامی کشور از تعهد یا دانش تخصصی لازم برخوردار نمی باشند.
    ب- معاونت حقوقی ریاست جمهوری در بررسی لاحیه فوق، بسیار ضعیف عمل کرده است.
    پ- هیات دولت در فهم و تشخیص موضوعات مهم و راه حل آنها از توانایی کافی برخوردار نیست.
    ج- رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی از دانش حقوقی، فقهی و آگاهی لازم در این موضوع برخوردار نبوده اند.
    د- اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس از تعهد و تخصص لازم برخودار نیستند.
    ر- شصت و سه درصد از نمایندگان مجلس موافق با این طرح، به لحاظ عقیدتی و دانشی واجد صلاحیت نیستند.
    و- شورای نگهبان در خصوص بررسی طرح مذکور بی طرفانه عمل نکرده است.
    ی-برخی افراد بی ربط، توانسته اند توهم و نظر شخصی خود را بر دولت، مجلس و شورای نگهبان تحمیل کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد