پشت پرده چرخش سیاست مرد جنجالی کاخ سفید چیست؟

موقتا کوتاه می‌آیم تا پیروز انتخابات 2020 شوم / آیا واقعا ترامپ تحریم‌های نفتی را برمی‌دارد؟

آیا واقعا ترامپ و ایران پای میز مذاکره می‌نشینند؟ پاسخ هر چه باشد یک چیز مشخص است. ترامپ با جنگ پارتیزنی‌اش انقدر زمان می‌خرد تا پیروز انتخابات 2020 شده و بعد دوباره کمپین فشار خود را راه‌اندازی کند.

موقتا کوتاه می‌آیم تا پیروز انتخابات 2020 شوم / آیا واقعا ترامپ تحریم‌های نفتی را برمی‌دارد؟

به گزارش خبر فوری ، نشست جی 7 محل اتفاقات بسیار متنوعی برای ایران بود. رئیس‌جمهور فرانسه مذاکرات فشرده‌ای با محمد جواد ظریف داشت و بلومبرگ در گزارشی که منتشر کرده، مدعی شد که امانوئل مکرون از ترامپ خواسته که به طور موقت تحریم‌های نفتی ایران را کان‌لم‌یکن کند تا فرانسه با جلب نظر ایران بتواند این کشور را مجاب به حفظ برجام کند. برخی خبرگزاری‌ها می‌گویند که ترامپ هم این شرط را پذیرفته است.
بلومبرگ به نقل از چند مقام سیاسی فرانسه می‌گوید که بحث‌های مقدماتی بین دو رئیس‌جمهور در ناهار نشست جی 7 انجام شده است. حرف‌های ترامپ بعد از نشست جی 7 به خوبی این ایده را که ترامپ از مواضع تند خود پایین آمده، تایید می‌کند. رویترز به نقل از ترامپ در اجلاس گروه ۷ نوشته: یک ایران قوی می‌خواهیم و به دنبال تغییر رژیم نیستیم.

ایران؛ گلوگاه روسای جمهور تک دوره‌ای

اما پرسش این است که ترامپ چرا به چنین موضعی رسیده و تا چه حد این چرخش سیاسی اش قابل اطمینان است؟

مهم‌ترین نکته در این مورد این است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است. بسیاری از عوامل، نشانگر پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو هستند. شاخص‌های اقتصادی آمریکا در حال حاضر بسیار خوب و مطلوب بوده و بیکاری تنها ۳,۷ درصد است. علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا در سال های اخیر ثابت کرده که به وعده‌های خود عمل می‌کند. خروج از برجام، مذاکره با کره شمالی، جنگ تجاری با چین، بازگشت شغلها به آمریکا، دیوار کشی در مرز مکزیک و... تنها بخشی از وعده‌های رئیس جمهور جنجالی آمریکا بوده که عملی شده‌اند.

با این حال، نباید فراموش کرد که یک لغزش در سیاست خارجی می‌تواند شرایط ترامپ را فاجعه بار کند. ایران و خلیج فارس می‌تواند محل این لغزش باشد. تاریخ آمریکا یک بار شاهد این لغزش بود. جیمی کارتر از دی ماه 1355 تا دی ماه 1359 خورشیدی به عنوان سی و نهمین رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید حضور داشت و در تمام این چهار سال ذهن او را بیش از هر موضوع دیگری مباحث مربوط به ایران به خود اختصاص داد و درست نیمی از دوران ریاست جمهوری او با دو سال آخر حکومت شاه و پیش از انقلاب 1357 مقارن بود و دو سال بعد با سال‌های پس از سقوط شاه و با جمهوری اسلامی همزمان شد.

آن قدر نام جیمی کارتر با موضوع ایران و گروگان‌ها و شاه و پناهندگی و اخراج او گره خورده که دیدگاه‌های به‌نسبت مثبت او در قبال فلسطینی‌ها و نقش های میانجی‌گرانه ای که ایفا کرده تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. کارتر طی ۱۴ ماه آخر دوره ریاست جمهوریش، درگیر موضوع گروگانگیری کارمندان سفارت آمریکا در ایران بود. ادامه گروگانگیری و تورم مستمر در داخل آمریکا منجر به شکست کارتر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۰ شد.

سقوط پهباد و بحران ترامپ در سیاست خارجی

ترامپ می‌ترسد که سرنوشت او هم مانند کارتر شود. بعد از سقوط پهباد آمریکا توسط سپاه و قدرت نمایی ایران در خلیج فارس تا حدی این اتفاق افتاد. سکوت ترامپ در مقابل قدرت نمایی ایران، هیمنه این کشور را نابود کرد و باعث چرخش متحدان ترامپ از او شد.

بعد از این اتفاق، رسانه‌های آمریکایی یکی پس از دیگری به نگارش مقاله‌های تند علیه آمریکای ترامپ پرداخته و ضمن تاکید بر پاسخگو نبودن سیاست فشار حداکثری و خروج از توافق هسته‌ای، او را به بازگشت به برجام دعوت کردند؛ به طور مثال، د هیل در تحلیلش پیشنهاد می‌دهد برای جبران این سیاست اشتباه، ایالات متحده آمریکا هر چه سریع‌تر به برجام بازگردد تا بتواند از این طریق شرایط را سامان بخشیده و آمریکا و متحدان منطقه ایش مثل اسرائیل را آرام نگه دارد.

همچنین دیوید میلر(تحلیلگر مشهور آمریکایی) طی مقاله‎ای در یو اس آ تودی ضمن انتقاد شدید از سیاست خارجی ترامپ به خصوص در مورد ایران تاکید دارد که ترامپ هیچ استراتژی مشخصی برای پایان وضعیت خلیج فارس و رابطه با ایران ندارد. در بین تیم او هم هیچ نظر قطعی و مشخصی وجود ندارد. از طرفی پومپئو اعلام می‌کند که آمریکا قصد جنگ با ایران و یا تغییر حکومت را ندارد اما از طرف دیگر، جان بولتون تاکید دارد که آمریکا باید در پی تغییر حکومت ایران بوده و هدف اصلی و راهبردی‌اش را هم این قرار دهد.

جنگ با ایران ممکن نیست

این شرایط نشان می‌دهد که ترامپ باید سیاست خود را در مورد ایران تغییر دهد. او یا باید با ایران صلح کند یا یک جنگ بزرگ را علیه آن آغاز نماید. مورد دوم عملا ممکن نیست چراکه ریسک بسیار بسیار بالایی دارد.

فارن پالیسی در گزارش اخیرش مدعی است که پاشنه آشیل اروپا اکنون مانع از جنگ علیه ایران می‌شود. این وبگاه خبری تحلیلی تاکید دارد که ترامپ همیشه در آغاز جنگ‌ها به نیروی نظامی کشورهای اروپایی وابسته بوده است. اکنون به علت بد شدن روابط آمریکا و اتحادیه اروپا، تامین نیروی نظامی اروپایی سخت شده است. یک نمونه در این مورد، دانمارک است. مساله خرید گرینلند توسط آمریکا باعث به هم خورد ن روابط آمریکا و دانمارک شده است. فارن پالیسی می‌گوید آمریکا در درگیری هایش در خلیج فارس، همیشه حساب ویژه ای روی نیروهای دانمارکی می‌کرده اما اکنون، شرایط تغییر کرده و نمی‌تواند روی این نیروها حساب کند.

همچنین نشنال اینترست که عموما مسائل مختلف را از بعد نظامی می‌بیند تاکید دارد که در حال حاضر، آمریکا به هیچ وجه قادر به جنگ با ایران نیست. ایالات متحده یک بار در جنگ با عراق جنگ عظیم را تجربه کرد و هنوز در حال پرداخت هزینه آن است. طبق اعلام نشنال اینترست، ایران به لحاظ موشکی به قدرتی رسیده که می‌تواند دردسر بسیاری برای آمریکا ایجاد کند. همچنین در دریا، ایران با توان کشتی‌ها و قایق‌های تندرویش می‌تواند مشکلات بسیاری برای نیروهای آمریکایی به وجود بیاورد.

لفتش دهید تا پیروز انتخابات شوم

بنابراین، آنچه باقی می‌ماند گزینه اول یعنی کاهش سطح تنش با ایران است. اگر ترامپ بتواند از طریق یک شو و با دادن پالسهای مثبتی به ایران مدتی خلیج فارس را به نفع خود آرام نگه دارد، می‌تواند به پیروزی در انتخابات بسیار امیدوار باشد.

گاردین در مقاله ای که مدتی پیش نوشت تاکید کرد که ترامپ برای پیروزی در انتخابات باید در سیاست خارجی خود تغییر ایجاد کرده و روابط خود را با ایران بهتر کند. از نظر گاردین، هرچند او دستاوردهایی در سیاست خارجی داشته که مهم‌ترینش ملاقات با کیم جونگ اون(رهبر کره شمالی) است، داشته اما افزایش فشار ایران بر ایالات متحده باعث می‌شود شرایط انتخابات پیش رو به هم بریزد.

گاردین به نقل از جولیان اسمیث (مسئول امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما) مدعی است که ترامپ برای کسب پیروزی در انتخابات بعد، باید خود را به عنوان رهبر جهانی نشان دهد و احتمالا در این چند ماه مانده به انتخابات تغییر رفتار زیادی از او خواهیم دید. شاید فرستادن پالسهای مذاکره به ایران هم در همین جهت باشد.

آنچه مشخص است این است که ترامپ ممکن است بعد از انتخابات 2020 و پیروزی در آن، مجددا به موضع قبلی خود یعنی فشار حداکثری بازگردد. واضح است که چنین شخص نامتعادلی که به راحتی زیر یک توافق بین المللی زد به راحتی می‌تواند تعهدات دیگر خود را هم انکار نماید.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ایرانی
    0

    ایران چاره ای جز مذاکره ندارد. فقر و تنگدستی و بیکاری و ناجوانمردی و دزدی و اختلاس زیر چتر سران کشور بیداد می کند . جوانان از نظام سراسر غرق در فساد نا امید از اصلاح هستند . برای ادامه حیاط در فکر مهاجرت از کشورند. بگیر و ببند های فعلی را فیلم می دانند. خلاصه وزیر وکیل و امیر و سردار حتی علمای اعلام خود اقاشدند و فرزندهاشون اقازاده و مردم دست بر اسمان دارند برای یک معجزه ،ازدواج و مسکن اسایش برای جوانان ارزوی دست نیافتنی . ایا این حرف دروغ است ...

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      واقعا درست است

    • کاربر ناشناس
      0

      اگر ایران مقاومت کند یکی از ابر قدرتهای جهان در سالهای اخیر خواهد شد بشرط این که دولت مردان ایران بیشتر تلاش کنند و به فکر کمک کشوری های بیگانه نباشند

    • ناشناس
      0

      اره بخدا درست میگی ما ک دیگه خسته شدیم خونه اجاره کردیم ماهی 3000 میلیون خراب بشه این مملکت ک خونه خرابمون کردن

    • محمد
      0

      سلام مذاکره نه تسلیم مادر مذاکرات برجام برد داشتیم اگر برد نبود امریکا خارج نمی شد ما توانایی مذارکره داریم هرکجا هم به ضرر بود میتونم میز مذاکره را ترک کنیم. در تاریخ با ابر قدرتها که ایران یکی از انها بود مذاکره شده تمام جناهااهل مذاکره اند ولی زمانی منافغ جناحی اقتضا کنه

  • ناشناس
    0

    یه ضرب المثل داریم میگه یا باید بخوریش یا از گردنه کو ه پرت شی پایین

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      مااگه بتونیم دشمنان اقتصادی داخل کشور شکست بدیم امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند..ما دشمنان محتکر..دشمنان کمفروش..وووووووباید باتمام توان بهاشون مقابله کنیم

    • کاربر ناشناس
      0

      تاریخ نشان داده که به هیچ قدرت خارجی و اجنبی نمیتوان اعتماد کرد این خود ما ملت ایران هستیم که اولا در مقابلشان بایستیم ثانیا خودمون رو اصلاح کنیم ما خودمون به هم رحم نمیکنیم میخاهیم دشمنانمون به ما رحم کنن

    • امیر
      0

      اگر در ایران بامفاسد اقتصادی درست و هدفمند وقاطعانه برخورد شود نیاز به التماس کردن به کرگدنی همچون ترامپ نیست متاسفانه ایران چوب بی عدالتی و فساد مدیران داخلی رامیخورد تحریم بهانه است

  • yas
    0

    تو پخش مستقیم مصاحبه اش چنین چیزی بیان نشد و ابن ظریف هستش که برا التماس ابن ور و اون ور میچرخه

  • کاربر ناشناس
    0

    تا رژیم جمهوری اسلامی بر ایران حاکم است برای ۹۷ درصدی ها هیچ تفاوتی نیست باران سکه و دلار هم ببارد روزگارشان همینه (التماس دعا)

  • مهراب
    0

    به نظر من این مردم باید زیر این فشار اقتصادی بمونند تا ادم بشن و به امام عصر خودشون احترام بزارن ....

  • کریم
    0

    باسلام. قبول دارم واقعا فقر تو کشوربیداد میکنه دارم موندم چیکار کنم ولی این مشکل دلیل نمیشه با ترامپ دیوانه احمق سازش کنیم قبول کنید هیچ وقت ما با امریکا نمیتونیم سازش کنیم چون حس استکباری داره شعار نیست واقعیته.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها