استقلال، مهمترین امتیاز انقلاب اسلامی

رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: امام فردی نبود که ژورنالیستی سخنی بگوید، یکی از مهمترین امتیازات انقلاب اسلامی همان استقلالی هست که در اولین شعار انقلاب هم تجلی می‌کند.

استقلال، مهمترین امتیاز انقلاب اسلامی

وحید جلیلی با بیان این مطلب افزود: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، این استقلال در مراحل بعدی استقلال سیاسی و اقتصادی است. در مرحله اول استقلال فکری است که مهمترین و برجسته‌ترین نماد آن هم تفکرات حضرت امام است.
وی خاطرنشان کرد: امام واقعا مستقل از شرق و غرب فکر می‌کرد و به قول شهید آوینی از هر 10 کلمه‌ای که می‌گفت هر 10 کلمه آن از دین بود و از قرآن و اهل بیت (ع) بود. جا دارد بخصوص نخبگان جوان علوم انسانی، بچه‌های چه فضلای حوزه علمیه و چه بچه‌های دانشگاهی و.. روی واژگان امام و مفاهیمی که مطرح می‌کرد، از شیطان بزرگ گرفته تا مثلا مستضعفین و ولی نعمت و...روی همه اینها تفکر کنند و منظومه فکری انقلاب اسلامی را تبیین کنند و امکان توسعه آن را با نیازهای جدیدی که جامعه و حتی جهان با آن روبرو می‌شود فراهم کنند.
وی گفت: من بحث را از اینجا شروع می‌کنم که امام هم مطهر اسلام است، فقیه است و مرجع تقلید و ذوب در اسلام است و هیچ شکی نیست و هم در خاطره جمعی ایرانیان و جهانیان به عنوان یک انسانی که عمیقا مردمی تثبیت شده است. در حالی که خیلی‌های دیگر مسلمان هستند اما خیلی مردمی نیستند. و دینداری‌شان نسبتی با مردم پیدا نمی‌کند و بالعکس کسانی هم هستند که ممکن است دم از مردم بزنند و آنها هم مبانی سکولار و لائیک دارند..
رییس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان کرد: شاهکار امام در تلفیق این دو تا بود و نگوییم تلفیق در فهم نسبتی که این دوتا در واقع باهم دارند. یعنی امام اینگونه نبود که بیاید این دو تا را مونتاژ کند. مبنای فکری امام اسلام ناب محمدی(ص) بود. به قول امروزی‌ها قرائتی که از اسلام داشت اسلامی بود که خود آن اسلام عمیقا مردمی است. چند مثال مرور کنیم.
در قران آمده که دلسوزی برای مردم خصوصا اقشار ضعیف یک چیزی است که در ذات اسلام ناب است.
جلیلی افزود: حضرت فاطمه (س) و امیرالمومنین (ع) و امام حسن (ع) آن شب مسکین یتیم اسیر، اینها چه بیان می‌کنند؟ می‌گویند آن دینی که ما داریم آن خدایی که می‌پرستیم و آن قیامتی که به آن اعتقاد داریم ما را به این سمت می‌آورد که عمیقا دغدغه جامعه را داشته باشد. حضرت فاطمه (س) به امام حسین و امام حسین که ان زمان بچه 6 یا 7 ساله بودند می‌فرمایند که یک نفر در خیابان گرسنه است و ما چگونه سیر باشیم؟ بعد هم می‌گویند ما روز قیامت چه جوابی بدهیم. ما اگر باشیم می‌گوییم کاری ندارد که، روز قیامت چه خبر است. کوثر و ساقی کوثر آنجا نشسته‌اند. شما حب علی و فاطمه را داشته باش هر وظیفه‌ای را در دنیا خواستی اصلا ترک کن، کاری نداشته باش در خانه همسایه‌ات چه خبر است، کاری نداشته باش در دنیا چه خبر است و یک یا علی بگو و برو در بهشت.
امیر المومنین خودش می‌گوید خود حضرت فاطمه (س) این‌ها همه با هم هم هستند، می‌فرمایند که اگر یک اسیری در بین آن سه تا وجود داشت، اسیر در زمان پیامبر از غیر مسلمان‌ها بوده. اهل بیت می‌گویند اگر یک نفر غیر مسلمان گرسنه باشد ما در قیامت باید جواب بدهیم. خب این اسلام اهل بیت است.
وی افزود: اسلام امام هم دقیقا اسلام اهل بیت است. کاری نداریم که بعضی‌ها در همین جامعه امروز ما ادعای ولایت می‌کنند و این ولایتی‌های انجمن حجتیه‌ای که جمهوری اسلامی را هم خیلی وقت‌ها متهم می‌کنند به این‌ها مثل خلفای بنی امیه زندگی می‌کنند ولی ادعای‌شان این است که ما طرفدار فاطمه زهرا (س) هستیم که این هم یکی از مظلومیت‌های اهل بیت (ع) و بخصوص حضرت فاطمه (س) است که کسانی ادعای پیروی از ایشان را داشته باشند که زندگی‌شان کوچکترین شباهتی در بسیاری ابعاد به زندگی حضرت ندارد یا آن حدیث فلک فرسای ثم الدارکه امام حسن می‌فرمایند من گوش خواباندم ببینم دعاهای مادرم چه هست. ایشان در نماز شب‌شان انقدر دیگران را دعا کرد که دیگر من به نوعی گلایه کردم چرا مادر خودمان را دعا نمی‌کنید که حضرت فرمودند که یا بنیه ثم الدار.
رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه اساس تفکر دینی تشیع بر دیگری بعد خود. تاکید دارد گفت: اسلام امام عمیقا یک اسلام مردمی است. حالا این موارد متعددی وجود دارد در موردش. مثلا در سیره خود امیرالمومنین یک بخش آن دلسوزی نسبت به عامه مردم است. باز در قرآن در مورد خود پیامبر است. می‌فرماید خدا پیامبر را دلداری می‌دهد، می‌گوید پیامبر جانش انگار می‌خواهد از تنش به در بیاید از دریغی که می‌خورد که حتی آن یک نفر هدایت نشده است. یعنی این همه حضرت رسول (ص) دغدغه این را دارند که همه مردم به اصطلاح کافه ناس به سمت هدایت بیایند. در مقام تعقیب اهداف اجتماعی هم همین گونه است. باز آیه شریف می‌گوید که اگر پیامبران می‌آیند به این خاطر است که اصل کار را خود مردم باید انجام دهند. یک خیزش فراگیر عمومی برای برقراری عدالت شکل بگیرد. خود مردم به شکل داوطلبانه بیایند. یا آن وقتی که حضرت در خطبه شقشقیه می‌فرمایند یا باز در نامه‌ای که به عثمان بن حنیف حضرت می‌نویسند که من که امیرالمومنین هستم به تنهایی نمی‌توانم اهداف دین را و اراده الهی را در جامعه محقق بکنم. این نیازمند به کمک همگانی مردم دارد
می‌خواهم بگویم وقتی که یک چنین قرائتی از دین وجود داشته باشد که قرائت اهل بیت و از دیدگاه ما دین واقعی است دین واقعی دینی است عمیقا مردمی.
جلیلی یادآور شد: باز در عهد مالک امیرالمومنین می‌فرمایند که اسلام دین اشرافی نیست. دینی که برای تامین منافع طبقات خاص، اقشار خاص آمده باشد نیست. هیچ دینی نیست اما ادیانی که تعریف شدند این شکلی بوده‌اند دیگر. حالا اشاره کردند به آن ماجرای محاکمه مردمی که سال 81 بچه‌های مشهد انجام دادند و یکی از سخنرانان آن جلسه هم من بودم یادم است آن زمان فکر کردم چه چیزی را بخوانم. از خطبه منای امام حسین شروع کردم. خطبه سیدالشهدا که مبنای عاشورا است که متاسفانه نسبتا هم غریب است و کمتر به آن توجه می‌شود من بارها دیدم که هم امام و هم آقا عمیقا متاثر از آن خطبه هستتد. خطبه منای حضرت یک سخنرانی از سوی امام حسین در جمع نخبگان جهان اسلام آن روز بوده است. همه جمع شدند فکر کنم یکی دو سال قبل از عاشورا است. حضرت اصلا مبانی‌شان را آنجا بیان می‌کنند. آنجا می‌گویند که من نگران جامعه دینی خودمان هستم. وقتی آن را مقایسه می‌کنم با یهود و مسیحیت. بعد می‌گویند قرآن آسیب‌شناسی کرده جوامع یهودی و مسیحی چگونه به انحطاط رسیدند. می‌گویند اساس آن همین است که نخبگان و خواص و آن‌هایی که ادعای دینداری داشتند از عامه مردم غافل شدند و دل‌شان برای ضعفا نسوخت و به اصطلاح صرفا به منافع خودشان فکر کردند. حضرت از آن جا شروع می‌کنند که حالا بحث مفصلی دارد.
رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان کرد: اساس انقلاب اسلامی اسلام ناب است و اسلام ناب عمیقا یک اسلام اجتماعی و مردمی است و آموزه‌ها و معارف آن برای همه مردم است. و حتی یک نفر هم از دایره خطاب دین خارج نیست، امام هم از لحاظ مبانی نظری اسلامش اسلام ناب و اسلام اهل بیت است که عمیقا یک اسلام مردمی است و هم از آن موقعی که حضرت امام انقلاب را شروع کرد و علم انقلاب را بدست گرفت تجربه عینی امام هم این بود. من بنظرم می‌آید که آن تجربه هم مبانی نظری امام را تایید و تقویت کرد.
بعضی‌ها هنوز که هنوزه تردیدی در ذهن دارند و می‌گویند چرا امام مثلا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساختار نظام را جمهوری قرار داد. چون امام با محبوبیتی که داشت و مردم برایش جان می‌دادند شاید اگر مدل‌های دیگری از حکومت را هم پیشنهاد می‌کرد ملت به آن رای می‌دادند. این خیلی چیز دور از ذهنی نیست . امام به جای جمهوری اسلامی مثلا می‌گفت حکومت اسلامی. رفراندم بگذاریم برای حکومت اسلامی. ملت به هرچه امام می‌گفت رای می‌دادند. ولی امام تاکید داشت که ساختار نظام جمهوری باشد. برای امام رای مردم موضوعیت و اصالت داشت.

جلیلی اظهار کرد: من اینطور به ذهنم می‌رسد که یک مقدار تجربه تاریخی امام هم در این‌جا بکارشان آمد. اما اولا تاریخ ایران را خوب مطالعه کرده بود. در اسناد هست هنگامی که امام بازداشت بودند در انفرادی بعد یک مدتی رژیم به ایشان اجازه داد در سلولی که بودند کتاب داشته باشند. امام در کتاب می‌گوید برایش بیاورند. یک کتاب مست الرسائل و یکی تاریخ مشروطه کسروی است. یعنی امام بعد از 15 خرداد تازه شروع می‌کند یکبار دیگر تاریخ مشروطه را دقیق می‌خواندکه از این کتاب اتفاقا امام علی‌رغم اینکه کسویه بعدها سرنوشت خوبی پیدا نکرد و منحرف شد، از این کتاب ذکر خیری می‌کنند که نسبتا کتاب منصفانه و خوبی است.
وی تاکید کرد: امام مشروطه را دومرتبه مطالعه می‌کند. در دل اتفاقات سیاسی رضاخان و مابعد آن تا کودتای 28 مرداد هم که امام هست. یعنی در خاطرات امام هست که می‌آمدند از قم تهران می‌رفتند مجلس شورای ملی برای اینکه آقای مدرس را ببینند نطق‌هایش را و همان اوایل قرن سال 1302 و امام خیلی تحت تاثیر شهید مدرس هم بودند.
جلیلی افزود: می‌خواهم بگویم امام به تجربه تاریخی اعتنا می‌کرد. صرفا نظامی که پیشنهاد کرد و ساخت صرفا از انتزاعیات و گزاره‌های به اصطلاح نظری نشات نمی‌گرفت. امام در 15 خرداد تجربه کرد که بسیاری از اقشار پایین دست کسانی که شاید تصورش هم نمی‌شد، کارگران فصلی آذربایجانی که مثلا در پیشوای ورامین داشتند در مزارع صیفی جات کار می‌کردند. آن‌ها خیلی خالصانه‌تر و شجاعانه‌تر به یاری حضرت امام آمدند تا بسیاری از خواصی که مثلا در قم بودند. آن‌ها امام را تنها گذاشتند ولی بدنه مردم به صحنه آمدند. وقتی ایشان را مقایسه می‌کنیم با روش بسیاری از دیگر افرادی که با شاه مبارزه می‌کردند چون یا به ساختارهای حزبی روی می‌آوردند مثلا حزب توده یا به کارهای زیرزمین و خیلی تشکیلاتی محدود. آنها از مردم ناامید شده بودند. اتفاقا آن‌ها می‌گفتند که نه مردم لیاقت و شایستگی و آمادگی آن را دارند و نه قابلیت آن را که بشود با آن یک نهضت عظیمی راه انداخت. ناامید بودند از مردم ولی امام از همان روز اول بشدت به مردم امیدوار بودند تا روز رحلتش هم این امیدواری ادامه پیدا می‌کند و نتیجه و برکاتش هم آشکار می‌شود.
رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تصریح کرد: پس امام در تجربه تاریخی خودش هم به این رسید و در تجربیات بعد از انقلابش هم تایید کرد. یعنی اینکه آن جمهوریتی که امام در این کشور ایجاد کرد می‌دانید که هزاران سال بر این ملت گذشت که کوچترین نقشی در تبادل قدرت نداشتند، یعنی از قبل اسلام تا بعداز اسلام سلسله‌های مختلف صرفا با جنگ با زور و اصلا مردم محلی از اعراب نداشتند. این افتخار روحانیت شیعه است که یک فقیه به اصطلاح آمد علم جمهوریت را به دست گرفت و امام توانست. در حالی که این افتخار در کارنامه روشنفکری لیبرال یا چپ و راست ثبت نشد. این امام بود که آمد و جمهوریت رابرای این کشور به ارمغان آورد و بساط سلطنت را جمع کرد و مردم را به شکل واقعی در تبادل قدرت سهیم و شریک کرد.
جلیلی گفت: کسانی که ما را می‌بینند سوال می‌کنند از کسانی که عمرشان قد می‌دهد که در دوره رضاخان یا محمدرضا، بالاخره مجلس داشتند دیگر، بپرسند از پدربزگان‌شان که شما چندبار در انتخابات شرکت کردید.
پدر ما معلم بودند و می‌خندد. می‌گویند انتخابات برگزار می‌شد ولی همه می‌دانستند که 100درصد فرمایشی است.
وی تاکید کرد: باید هشدار بدهیم و مراقبه کنیم که آن مبانی جمهوریتی که امام و اقا مطرح می‌کنند این‌ها وقتی به یکی دوسطح پایین‌تر می‌رسد و وقتی در سطوح اجتماعی مطرح می‌شود یک عده نیایند آن‌ها را مخدوش بکنند با ادبیات‌های ظاهرا اصلاح. این بنظرم جای کار دارد. نه اتفاقا یک بخشی از این ممکن است ناشی از سوء عملکرد بعضی از کارگزاران و سیاسیون باشد که این را هم نمی‌شود انکار کرد. که تفاوت جدی در مبانی نظر مراجع به انتخابات ما نمی‌توانیم انکار کنیم که تفاوت جدی در مبانی نظر انتخابات بین دیدگاه‌های آقا و بعضی از مدعیانی قرار دارد که حتی خودشان را پیروی ایشان می‌دانند. خود ایشان تصریح کردند و در جمع دانشجویان گفتند که من در سخنرانی‌ها می‌گویم که همه مردم بیایند پای صندوق‌های رای، بعضی از این دوستان به من اعتراض می‌کنند که شما چرا می‌گویی همه مردم باید بیایند. این هم نتیجه‌اش. به آن کسی رای می‌دهند که ما نمی‌خواهیم. و بعد آقا فرمودند من که از مبنای خودم دست نمی‌کشم. شما می‌خواهید یک نفر دیگر رای بیاورد خب شما هم تلاش کنید مردم را اقناع کنید تا به آن کسی که شما می‌خواهید رای بدهند.
رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی عنوان کرد: ببینید در مهمترین مسائل نظام بین رهبری نظام با کسانی که مدعی‌ترین آدم‌ها در نزدیکی به تفکرات ایشان هستند تفاوت 180 درجه‌ای وجود دارد. این را یک جایی باید علاج کرد. هم در قرآن هم در سیره اهل بیت (ع) مثلا دارد که پیامبر در ماجرای جنگ احد از مردم نظر خواهی کردند که آقا داخل شهر بجنگیم یا برویم بیرون. خود پیامبر فرمودند که من نظرم این است که بمانیم. مشورت شد مردم گفتند برویم بیرون. رفتند بیرون و شکست خوردند. نیامده است در تاریخ حتی پیامبر یک بار این‌ها را شماتت کرده باشد و فرموده باشد که دیدید چه شد. یعنی آن که پیامبر خدا بود، عقل کل بود و انقدر هم اگر حضرت امر می‌کردند می‌پذیرفتند. حتی در آیه قرآن می‌گوید که حتی پیامبران قرار نیست همه اختلافات امت را حل بکنند. بعضی از اختلافات اگر به پیغمبر ارجاع بشود حضرت فصل الخطاب می‌شوند، ولی حرف پیامبران و معصومین این نبوده که صددرصد مسائل را بگویند فقط ما حل می‌کنیم. نه خود مردم باید تجربه و انتخاب کنند و نمی‌شود که شما برای مردم تکلیفی قائل باشی و وسعی قائل نباشی اصلا.
جلیلی تاکید کرد: شما در عرصه سیاست باید یک وسعی مردم داشته باشند که بدنبال آن تکلیفی داشته باشند. اگر بگوییم نه ملت وسعی ندارند فقط تکلیف دارند. اصلا این با مبانی قرآن در تضاد است. شما وسع دارید و می‌توانید انتخاب کنید. امام در ماجرای بنی صدر که 11 میلیون رای آورد.و خیلی‌ها فکر می‌کردند که نظر امام بنی صدر است. چون بعضی از اطرافیان و خانواده امام و خانواده پسندیده طرفدار بنی صدر بودند. آن زمان هنوز دست بنی صدر رو نشده بود. ولی خواص می‌دانستند که امام نسبت به اقای بنی صدر آنچنان نظر مثبتی ندارد.
رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ولی دیدید امام چقدر از بنی صدر حمایت می‌کند به عنوان منتخب مردم. بعضی از نزدیکترین مریدان امام نامه نوشتند که شما اینقدر از بنی صدر حمایت کردید که ما شک کردیم بنی صدر حق است یا ما امام می‌فرماید که من از ایشان حمایت می‌کنم در چهارچوب اختیارات قانونی که دارد. ولی همین باعث می‌شود که ملت تجربه کنند در عرض یک سال و نیم خود همان مردمی که به بنی صدر رای داده بودند فشار آوردند و مجلسی که باز منتخب همان مردم بود از سازوکارهای قانونی استفاده کرد و اقای بنی صدر عزل شد.
جلیلی بیان کرد: این اساس جمهوریتی برای نظام برای رشد است. یعنی اگر کسی امکان تجربه نداشته باشد اخرینش مثلا ماجرای برجام، خب آقا از دولتی که رای مردم را داشت و شعارش مذاکره با کدخدا بود حمایت مفصلی کرد. حتی یک سال را گذاشتند مردم و دولت، همدلی و همزبانی. با اینکه همه می‌دانستند که آقا مثلا با مذاکره با آمریکا مخالفند. جمهوریت یعنی این که این اجازه داده می‌شود، این امکان فراهم می‌شود که مردم تجربه کنند. خودشان تجربه کنند. ممکن است یک خسارت‌هایی هم داشته باشد. هزینه‌هایی هم داشته باشد ولی وقتی که شما بلند مدت نگاه می‌کنید. حضرت امام هم اینگونه بودند. بعضی‌ها می‌گفتند آقا شما اگر یک کلمه علیه بنی صدر بگویید ملت به بنی صدر رای نمی‌دهند. ولی امام می‌دید که یک فایده فوری مقطعی را باید فدای یک فایده بزرگتر کرد که خود ملت رشد کنند در مسیر و خودشان به نتیجه برسند.
رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: اساس رسالت انبیا یا برای این است که یک خیزش فراگیر و عمومی، یک حرکت همگنی داوطلبانه برای رفتن به سمت یک جامعه‌ای که در آن قسط و عدالت به معنای وسیع خودش محقق شده شکل بگیرد. بنظر من یک کلید واژه‌ای وجود دارد که آن توجیه می‌کند همه حرکت اجتماعی و سیاسی را در جامعه دینی، و آن کلید واژه مسئولیت است. تکلیف است. یک خبطی که صورت می‌گیرد این است که ما فکر می‌کنیم اگر حکوت اسلامی و جمهوری اسلامی تشکیل دادیم برای این است که بتوانیم از کارگزاران و مدیران و دولتمردان مطالبه بکنیم که آن‌ها درست عمل بکنند و حقوق مردم را و وظایف قانونی‌شان را درست انجام دهند. ولاغیر. در حای که این گونه نیست. یعنی این که حکومت اسلامی از یک طرف دولتمردان و مدیران و کارگزاران را پاسخگو می‌کند، ولی از طرف دیگر قرار نیست بار پاسخگویی را صرفا روی دوش این‌ها بگذارند. بلکه همه مردم مسئولیت دارند با تشکیل حکومت جمهوری اسلامی این گونه نیست که بگوییم مسئولیت غیر سیاسیون و دولتمردان منتفی می‌شود.
جلیلی بیان کرد: اتفاقا جمهوری اسلامی شکل می‌گیرد برای این که تسهیل کند که مردم هم تک تک مردم احساس مسئولیت بیشتری بکنند و برای انجام تکلیف اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی‌شان به صحنه بیایند.
وی تاکید کرد: این نکته مهمی است، چون من می‌بینم متاسفانه به یک شکل خزنده و نرمی دارد نرم‌افزار جمهوری اسلامی آلوده می‌شود توسط آدم‌های بعضا مدعی. که ما عدالت خواهیم. عدالت خواهی یعنی چه؟ یعنی صرفا ما از بالا بخواهیم اصلاحات انجام بشود؟ نه، بخش قائده عدالت خواهی در بدنه مردمی باید اتفاق بیفتد.

جلیلی افزود: فرهنگ عدالت خواهی باید در آحاد مردم وجود داشته باشد، اگر اینگونه شد آن موقع هرکسی بنابر احساس مسئولیتی که دارد تلاش می‌کند که جامعه را یک گام به پیش ببرد.
مردمی شدن حکومت به معنای بازنشست کردن مردم از انجام تکالیف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نیست.
رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: الان مثلا در عرصه فرهنگ، در این عرصه یکسری وظایفی دولت دارد که باید انجام بدهد، خیلی وقت‌ها هم انجام نمی‌دهد، دولت که می‌گوییم به معنای وسیعش از قبیل مجلس و دستگاه حکومتی غیر دولتی را هم شامل می‌شود و خود بنده کلی انتقاد کردم. ولی واقعیت این است که بسیاری از کارها هم است که نمی‌شود آن‌ها را ارجاع کرد به ناکارآمدی‌های دولتی. بسیاری از مشکلات ما در سطوخ خرد وخانوادگی و محلی و شهری قابل حل است. اگر ما این‌ها را هم بخواهیم از سطوح بالاتر این یک اشتباه است.
وی افزود: اگراین احساس مسئولیت شکل بگیرد آن موقع بدنبالش تحرک ایجاد می‌شود و بدنبال آن ممکن است چالش‌هایی بوجود بیاید که برای حل آن چالش‌ها آن موقع باید مجلس و دولت به صحنه بیاید برای این که استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی بشود.
آیه‌ای در قرآن است که می‌گوید همواره باید در جامعه دینی قله‌ها برجسته‌سازی شوند. الگوها باد به چشم بیاید. همین امروز در جامعه 1398 ایران شما ده‌ها و صدها و هزارها می‌توانیم بگوییم آدم داریم که می‌توانند بعنوان الگو در سطوح مختلف معرفی شوند. در شاخه‌های گوناگون. ولی ما اثری از اینها در فضای رسانه‌ای نمی‌بینیم.
جلیلی با بیان اینکه این موضوع یکی از مشکلات جدی ما است یادآور شد: شهید احمدی روشن سال 90 شهید شد و من ندیدم یک فیلم کوتاه داستانی راجع به ایشان ساخته شده باشد تا چه برسد به سریال و بحث من این است که از یک طرف ظرفیت‌های طبیعی وجود دارد از یک طرف هم ظرفیت بالقوه نیروی انسانی وجود دارد. این چه موقع به فعلیت می‌رسد. آقای جوادی آملی یک جمله‌ای راجع به امام دارند که شاید بعضی دیگر هم بودند که به اندازه امام یک علمی داشتند و راه را نشان می‌دادند. امام کاری که کرد این بود که فرمود مردم راه این است ومن رفتم. هر که خواست دنبال من بیاید. امام یعنی کسی که پیشرو است و پیشوا. ما به امام نیاز داریم. امام نه صرفا به معنای اخص خودش که یک نفر در راس جامعه باشد. نه. الگو. نظام امامت یعنی نظام الگوها. این الگوها از یک طرف باید وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: از یک طرف دیگر یک عده موظفند که مردم را به سمت امام و الگوها هدایت کنند. امروز ما در جامعه چهل و یک سال بعد از انقلاب اسلامی حتما این الگوها را داریم. در وادی‌های گوناگون. از نخبگانی‌ترین عرصه‌ها مثل نانوتکنولوژی وبیوتکنولوژی تا در رده علم جهان ما دانشمندان درجه یکی داریم که دارند با ایمان دینی و انگیزه‌های معنوی و انقلابی خدمات بزرگ علمی و اجتماعی انجام می‌دهند. چه در حوزه دفاعی و امنیتی و پزشکی و صنعتی ولی متاسفانه نظام رسانه‌ای ما بجای اینکه بیاید این‌ها را پشتیبانی کند مثلا می‌رود سمت سلبریتی‌ها و عناصر این شکلی که فضیلت خاص آنچنانی ندارند خیلی‌های‌شان.
رییس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: امام کاری که می‌کرد از یک طرف ان مسئولیت شرعی و آخرتی و دینی مردم را به آن‌ها یادآوری می‌کرد . خیلی‌ها می‌گفتند ما این مسئولیت را قبول داریم. قربان امام حسین هم بشویم. در هیات هم سینه می‌زدند. ولی این باور را نداشتند که می‌شود. امام ما می‌توانیم را اثبات کرد و اول تذکر داد و بعد قدم به قدم این را اثبات کرد و البته این نیاز به صبر و جهاد داشت.
امام عمیقا معتقد بود. مکالمات ایشان با بعضی از بزرگان حوزه هست که انها هم آدم‌های خوبی بودند ولی با امام که صحبت می‌کردند ناامید بودند .امام ولی ایمان داشت. می‌گفت مگر در قرآن شما نخواندید که خدا راه را باز می‌کند.
جلیلی افزود: امام عمیقا به این یقین داشت و این یقین خودش را به مردم منتقل کرد و در صحنه عینی و عملی هم این تقریبا از همان اوایل نهضت کم کم به تجربه مردم تبدیل شد. یعنی صرفا دیگر ایمان درونی وگزاره ذهنی مردم نبود. امام می‌گفت امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. جالب است این سخنرانی امام می‌گویند در جمع نانواهای قم است. امام اینقدر با مردم صمیمی بود مهمترین سخنانش را در جمع صمیمانه اقشاری میزد که شاید برای خیلی از نخبگان قابل قبول نبود در ان جمع عنوان شود. ولی امام می خواست به پشتوانه همین مردم اثبات کند که امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
وی تاکید کرد: امام چون یقینش را به میدان اورد و مردم هم چون به ایمان امام ایمان داشتند همراهی کردند و این ما می توانیم جربه و تکثیر شد. در عرصه های مختف. در جنگ یک امام گفت شما مسئولیت دارید. بچه سیزده ساله هم احساسا مسئولیت نه فقط ان چیزی که متعارف است در کل دنیا راجع به وطن و...یک احساس مسئولیت ملکوتی و اخرتی میکرد. اقا من در زندگی ابدی ام باید این را پاسخ بدهم که در مقابل با دشمنی که با انقلاب اسلامی هجوم کرده وظیفه خودم را انجام داده ام یا خیر. و بعد امام میگفت شما می توانید اگر با هم همکاری کنید. مرحله به مرحله این اثبات شد. از همان روز اول یک عده می گفتند نمی شود. از این ادم ها زیاد بودند در مقاطع مختلف. از شروع نهضت تا حوادث بعد از انقلاب. امام میگفت ما می توانیم ودرعمل هم اثبات شد این ما می توانیم.
رییس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تاکید کرد: الان امریکا و ترامپ این چنین به زوزه کشیدن افتادند چون این ما می توانیم اثبات شده و دارد ابروی شان می رود. اینها می گفتند لیبرالیسم پایان تاریخ است. کتاب نوشتند فلاسفه شان که دیگر برتر از این چیزی نیست. امام در گام اول مارکسیسم را منهدم کرد. یعنی پرچم عدالتی که انها 150 سال دست شان بود و می گفتند عدالت منهای دین و خدا و ملکوت. امام اوا اولا پرچم عدالت را از انها گرفت و فرو پاشیدند.
جلیلی افزود: بیانیه گام دوم هم به نظرم پرچم پیشرفت با معنویت را بلند کرده که اگر غرب می‌گوید پیشرفت منهای معنویت و خدا و بر اساس مبانی سکولار، ما داریم در جمهوری اسلامی اثبات می‌کنیم که نه.
700 سال سابقه رنسانس را به چالش کشیده انقلاب اسلامی که می شود نمازشب خواند جهاد را براساس مبانی دینی پیگیری کرد و جزو رده یک علم جهان هم بود. شهید مجید شهریاری. شهید علیمحمدی.
وی یاداور شد: این‌ها جزو نوابغ علمی ایرانند و در رده یک علمی فیزیک اتمی جهان حضور دارند. در عین حال عمیقا ادم های متدینی هستند. انهم دینی که دین اجتماعی است نه صرفا دین فردی. یکی پس از دیگری اینها دارد اثبات می‌شود. در بیوتکنولوژی آقای دکتر بهاروند. شاهوردی. کاظمی. اشتیانی و این‌ها همه بچه مسلمان هستند.مسلمان‌های عمیقا متدین.
جلیلی تصریح کرد: نوک پیشرفت علمی در کشور اینها هستند. بیانیه گام دوم یعنی این . یعنی پیشرفت بر اساس معنویت که صدها سال در غرب گفته بودند اگر می‌خواهید پیشرفت کنید و از منابع جهان بهترین استفاده را بکنید باید با دین خداحافظی کنید و یا لااقل با دین اجتماعی و سیاسی خداحافظی کنید الان جمهوری اسلامی دارد این را در عمل نفی می‌کند و اثبات می‌کند که می‌شود این مسیر را پیمود بدون آسیب‌هایی که در غرب وجود دارد.
رییس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: من یکبار به دوستان رسانه ملی عرض کردم که شما خودتان بگویید سرویسی که دارید به لیگ برتر فوتبال می دهید بیشتر است یا سرویسی که به نخبگان اختصاص می دهید. سرویسی که به کل فوتبالیست های حرفه ای ما شاید سه یا چهر نفر بیشتر نیستند . لیگ یک و دو و سه. شما در هر بخش خبری ما باید هفته اینده شموشک نوشهر با ابومسلم مشهد مسابقه دارد باید پیش خبرش را بروند، بعد خبر و بعد داوری را تحلیل کنند و ده‌ها برنامه در رادیو و تلویزیون و سایت های مختلف و فضای مجازی و...
گفتم شما ببینید سرویسی که به اینها می‌دهید و سرویسی که دارید به ده‌ها هزار دانشمند و متخصص ونخبه و استاد و پژوهشگر ایرانی که همین الان در ازمایشگاه ها و مراکز گوناگون پژوهشی صنعتی و.. دارند برای پیشرفت کشور کار می کنند به اینها چقدر سرویس می دهید. اینها را مقایسه کنید معلوم می شود ما در چه وضعیتی هستیم.
رییس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: الگوهای مردمی ، یعنی کارهای موفقی که در بستر انقلابی و با انگیزه های دینی و انقلابی و نگاه جهادی شکل می گیرد، اینها اگر برجسته سازی شود ان موقع ان دفائن العبور؟ بیدار می شود. یعنی کسی که پای تلویزیون نشسته بجای اینکه بنشیند راجع به لیونل مسی صحبت کند یا هنرپیشه‌های خارجی و ایرانی مشاهده می‌کند این ادم مشابه او چقدر کار کرده و می گوید در من هم استعدادهایی وجود دارد. من هم شرایطی دارم مشابه او که چه بسا من هم اگر به صحنه بیایم به همان میزان می توانم موفق باشم. این بنظرم کاری است که برعهده نظامات ارتباطی و تبلیغاتی و رسانه‌ای و هنری مشهور است که کمک بکنند به این که گام دوم با قدرت و شتاب بیشتر و مناسب‌تری شکل بگیرد انشاءالله.

منبع: مشهد فوری

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها