آخرین واکنش ایران به سریال بدعهدی آمریکایی - اروپایی چیست؟

لحظه ای حساس برای تصمیم گیری؛ ایران از برجام خارج می شود یا NPT

اگر فرض کنیم که ایران دو گزینه لغو پروتکل الحاقی و خروج از NPT را در دست بررسی داشته باشد، گزینه اول معقول تر و مدبرانه تر است چرا که می‌تواند در عین حفظ عزت ملی، زمان را هم به نفع ما تغییر دهد.

لحظه ای حساس برای تصمیم گیری؛ ایران از برجام خارج می شود یا NPT

به گزارش خبر فوری ، رابطه ایران و اروپا بعد از قطعنامه شورای حکام علیه ایران و حمایت تروئیکای اروپا(فرانسه، انگلیس و آلمان) از آن به هم ریخته است. حالا ایران با شرایط خاص و سختی مواجه است و این سختی بر دوش تیم دیپلماسی ایران بیشتر از سایر بخش ها حس می‌شود. برجام به عنوان بزرگترین دستاورد دولت روحانی در خطر نابودی قرار گرفته و شرایط سیاسی داخل و به خصوص ترکیب جدید مجلس شورای اسلامی هم به نفع دولت نیست.

در این بحبوحه، ممکن است شورای حکام گزارش خود را به شورای امنیت برده و آن را تبدیل به قطعنامه شورای امنیت بکنند. با توجه به شرایط داخلی و به خصوص افزایش اختلاف ایران و تروئیکا این امر بیش از پیش محتمل است. اما پرسش این است: واکنش ایران به این اقدام چه خواهد بود؟

لغو اجرای پروتکل الحاقی به چه معنا است؟

روزنامه ایران مدتی پیش گزارشی نوشت و در آن دو واکنش محتمل ایران را به شورای حکام، آژانس و احتمالا شورای امنیت سازمان ملل بررسی کرد. این دو واکنش شامل لغو اجرای پروتکل الحاقی و خروج از NPT است. اگر نگاهی به تاریخ ارتباطات ایران و آژانس داشته باشیم متوجه می‌شویم که گزینه اول محتمل تر و کم خطرتر است.

ابتدا بیایید نگاهی به پروتکل الحاقی داشته باشیم. ابتدا در مهرماه 1382 و در جریان حضور همزمان وزاری امور خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در تهران بود که تیم مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی حسن روحانی ، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در اقدامی که هدف آن "اعتمادسازی" با کشورهای اروپایی بود، تصمیم گرفت "به طور داوطلبانه" پروتکل الحاقی را امضا و اجرا کند. ایران پس از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد و به بازرسان آژانس اجازه داد تا به صورت سرزده از مراکز اتمی و در برخی موارد از مراکز نظامی بازدید کنند.

طبق مفاد پروتکل الحاقی، کشورهای عضو آژانس موظف هستند اطلاعات بیشتری در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای و هرگونه فعالیت مرتبط با آن از جمله اطلاعات تحقیق و توسعه برنامه هسته‌ای، تولید اورانیوم و توریوم و هرگونه واردات و صادرات مرتبط با برنامه هسته‌ای، به آژانس ارائه کنند. پروتکل الحاقی به بازرسان آژانس دسترسی وسیع‌تری در بازرسی‌های خود خواهد داد. براین اساس، بازرسان آژانس حق دارند در بازدید‌های سرزده، 2 ساعت پیش از زمان بازدید، به کشور مقصد اطلاع دهند و براساس مفاد پروتکل، آن کشور نیز متعهد است مقدمات اداری سفر بازرسان - از جمله صدور روادید و تمدید آن- و دسترسی به محل مورد نظر را فراهم کند. بازرسان آژانس می‌توانند علاوه بر نمونه‌برداری از مناطق مورد بازرسی، تجهیزات مانیتورینگ (نظارت) برای کشف فعالیت‌های احتمالی خارج از چارچوب را نصب کنند.

ایران بعد از انعقاد برجام هم به صورت داوطلبانه تعهد داد که به اجرای پروتکل الحاقی متعهد بماند. با این حال، به نظر می‌رسد لغو اجرای این پروتکل می‌تواند شرایط هسته ای را تا حدی تغییر دهد. به این شکل که در عین دفاعی بودن مانع از بسته شدن تمام راهها می‌شود. ایران در صورت لغو تعهد خود نسبت به پروتکل الحاقی آژانس را مجبور می‌کند که مجددا پای میز مذاکره بنشیند. طبق تحلیل روزنامه ایران، این گفت‌وگو می‌تواند منجر به نوعی موافقتنامه‏‌ جدید شود که طبق آن، آژانس می‌تواند از مراکز مورد درخواست خود بازدید کند مشروط به اینکه از یک سو این اقدام به معنای تأیید اسناد جاسوسی اسرائیل نباشد و از سوی دیگر به سایر اسناد ادعایی علیه ایران تسری پیدا نکند تا مقام‌های آژانس با اتکا به آن اسناد، بار دیگر درخواست بازرسی از مراکز دیگر را داشته باشند.

نباید فراموش کرد که ایران و آژانس پیشتر سابقه همکاری‌هایی این چنین را از سر گذرانده و رسیدن به مدالیته‌ای را در دستور کار قرار داده بودند که در سال 1394 و کمی بعد از حاصل شدن توافق هسته‌ای، موضوعاتی همچون اسناد ادعایی پیرامون «پارچین» را حل و فصل کرد.

شرایط سیاسی آمریکا؛ تدبیر ایران پیش از نبرد ترامپ و بایدن

به نظر می‌رسد که برداشته شدن این گام(لغو تعهد نسبت به پروتکل الحاقی) می‌تواند در جهت منافع سیاست خارجی کوتاه مدت ایران هم باشد. همانطور که مشخص شده، در پشت پرده این همه فشار علیه ایران ایالات متحده قرار دارد( اینجا بخوانید). دونالد ترامپ که حالا بیش از گذشته نگران انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر است، به صرافت افتاده تا از طریق یک توافقنامه خارجی بزرگ با ایران برگی برنده داشته باشد. او ناقض برجام بوده و حالا پس از چند سال با دست خالی باید در مقابل نیش و کنایه های جو بایدن دموکرات و مدافع برجام قرار بگیرد. از طرفی غرور خاص او مانع بازگشتش به برجام می‌شود. در این شرایط مجبور کردن ایران به بازگشت به میز مذاکره بهترین راه است.

آمریکای ترامپ این بار سیاستی جدید را به کار گرفته است( اینجا بخوانید). تیم دیپلماسی جمهوری خواهان تصمیم گرفته که به آژانس اتمی و شورای امنیت سازمان ملل فشار بیاورد تا از این طریق، حمایت اروپایی ها از برجام برداشته شده و ایران مجبور به ترک برجام شود. به این صورت شرایط برای مذاکره فراهم شده و او می تواند امیدوار باشد پیش از آغاز ماراتن انتخابات، توافقی جدید را با ایران آغاز کند.

اظهارات جدید رئیس جمهور آمریکا به خوبی گویای این موضوع و موید آن است. ترامپ بارها از ایران خواسته که تا قبل از انتخابات پای میز مذاکره بنشیند با این حال، ایران هرگز موافقت نکرده و آن را منوط به بازگشت به برجام دانسته است.

با وجود این، به نظر می‌رسد فشار از بالای ترامپ به ایران با سیاست احتمالی ایران موافق باشد. هر چقدر که ایران بتواند بازی جدید آژانس و سازمان ملل را کش بدهد بهتر است. خروج از برجام یا NPT می‌تواند تنها نخ ارتباطی ما را قطع کند اما سایر گزینه ها بدین صورت نیستند. حتی اگر نسبت به نظرسنجی های اخیر در آمریکا خوشبین نباشیم باز باید احتمال رای نیاوردن ترامپ را در نظر بگیریم. حالا فرض کنید که بایدن به جای ترامپ به کاخ سفید وارد شده است. او بارها اعلام کرده که آمریکا را به برجام باز می‌گرداند. اما اگر ایران پیش از انتخابات از این کالبد بی روح خارج شود، بعید است بایدن از این فرصت استفاده نکرده و باز اصرار به بازگشت به برجام کند.

به همین دلیل، تامل و صبر استراتژیک ایران در شرایط فعلی می‌تواند عاقلانه تر باشد. اگر فرض کنیم که ایران دو گزینه لغو پروتکل الحاقی و خروج از NPT را در دست بررسی داشته باشد، گزینه اول معقول تر و مدبرانه تر است چرا که می‌تواند در عین حفظ عزت ملی، زمان را هم به نفع ما تغییر دهد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • کریم
    0

    به نظرم هر چه سریعتر باید خارج شود. مرگ یبار و شیون یکبار

  • مری
    0

    اینکه همه چیزوتعهدداده فقط نگفته ایران تا اطلاع ثانوی برای خودتون. من نمیدونم چرامسعولین ما زیرهرحقارتی میرن بعدتصمیم میگیرن اززیراون حقارت دربیان. حتی دربوداغونترین کشورهم اینطوری تعهدنمیده اهان یکی هست لیبی. الان وضعیت عین ماست تنهاتفاوتش اینه که جنگ هنوزنداریم علی بروات الا..

  • مجید
    0

    و اگر دوباره ترامپ پیروز انتخابات بود آقای عقل کل چی میشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تمام تحریم های ممکن انجام شده . غیر یه تحریم تسلیحاتی مونده . اونم تحریم بشیم بره . چه فرقی میکنه؟

    • رضا.
      0

      خیر جناب ناشناس تحریم های فعلی می‌تواند با تایید شورای امنیت شامل همه کشورهای دنیا و دوستان ایران شود حتی گاز و برق را هم دیگر نمی‌توانیم به همسایه ها بدهیم و کشور ایزوله کامل خواهد شد و ذیل فصل 7 شورای امنیت هم می‌رویم و سایه جنگ آنهم نه با آمریکا بلکه اعضا شورای امنیت و ملل بالای سرمان چرخ خواهد زد و مطمئن باش وضعیتی پیش خواهد آمد که آرزوی حال را داشته باشیم.زمانی که دلار به 50 هزار تومان زسید آنوقت معنی حرفم را خواهید فهمید.

  • بی‌نام‌
    0

    چه خیالات بچه گانه‌ای مسئولین در‌سر می‌‌پرورانند آخه مسئولین افسانه ای و خیالی اگر برنامه هسته‌ای ایران در باخت ترامپ اثر داشته باشد فقط با درصد خیلی کمی است جهان فقط ایران نیست که مردم آمریکا براش مهم باشد و انچه‌ برای مردم امریکا اهمیت دارد وضعیت اقتصادی و اشتغال آمریکاست که موفق بوده و ترامپ تاجر ثابت کرده همیشه در لحظه‌های آخر معادلات را به نفع خودش تغییر می‌دهد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اینایی که گفتی کلمه به کلمه اش چرت محض بود

  • شهروند۱
    0

    مثلا تا حالا با مقاومت چی چیزهایی عایدمون شده ،بجز فقر و بدبختی برای مردم و اختلاس های بی حد برای کسانیکه شعار های فریبنده برای چپاول بیت المال میدن وکاسبکاران تحریم ها ،

    نظرات شما -
    • مسعود
      0

      تا کی باید نگامون به دستای بیگانه باشه بلکه چیزی بهمون بدن..گدایی بس نیست

    • مصفطی
      0

      بدتر هم میشیم با این مقاومت

    • ناشناس
      0

      کدوم مقاومت؟؟؟همش که داریم سازش میکنیم اینا نتیجه سازشه

  • ایرانی
    0

    آخه برجامی وجود نداره یه قرارداد یکطرفه که پدر ملت را درآوردید تمامشکنید دیگه دوره روحانی هم تموم داره میشه سرگرمی بسه

  • اریو
    0

    اگ مسولین و بزرگان و تصمیم گیرندگان نظام و ج اسلامی واقعا پابند ب شعائر و حرفاشون هستن و برجام رو قبول ندارن و اون رو گردن دولت بنفش،میندازن باید از NPT خارج بشن چون موندنشون دقیقا ب معنی،اینه ک امیدوارن جو خواب الود،ریس،امریکا بشه دوباره برجام رو شکل بده واسشون و این یعنی مسخره کردن افکار عمومی و نالیدن الکی از برجام

  • ایران
    0

    تنها راه خروج از رکود و رونق اقتصادی و اشتغال زایی ورود شرکت های سرمایه گذاری خارجی و ارتباط با اروپا و آمریکاست. بیاید قبول کنیم مذاکره بهترین راه خارج شدن از این بدبختی هاست. اگر قرار بود رونقی شکل بگیرد تو این 16سال تحریم رخ می داد. ایناییم ک میگن هیچوقت با امریکا مذاکره نمیکنم چون براشون حتما یک سودی داره تا مملکت تو این وضع باقی بمونه.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ۷ساله داریم ذلیلانه با امریکا مذاکره میکنیم زانو میزنیم امضای کری واسمون تضمین بود هرچی گفتن گفتیم چشم ....نتیجه ش وضعیت الانمونه . چنان رونق اقتصادی ایجاد کردن هم از جمله وعده های حسن خان بود ک خودشم میدونست توهمی بیش نیس

    • مصطفی
      0

      دیقیقا درست میفرماید

  • محسن s
    0

    سلام به ملت بزرگ ایران آمریکاییها واروپا همگی باهم هستند به هیچ وجه حاضرنیستند منافع نامشروع آنها بدست ایران به خطربیفتد فقط فرقشان این است تفکیک وظایف کردند آمریکا تحریم می کند اروپا ایران را سرگرم می کند تابه نتیجه دلخواه خود برسند درشرایط فعلی خروج ازپروتکل الحاقی مقرون به صرفه تراست ولی یادمان نرود همه آنها اتفاق نظردارند که با ایران بازی کنند وازاقتصاد وپیشرفت دوربماند که بامسئولینی که داریم وعدم اعتماد بین مردم ودولت که به واسطه مدیران نالایق وغیرشایسته که دررأس امورهستد به نتیجه دلخواه خودرسیدند مگر بزرگان به فکرکشور ومردم خوب ورنج کشیده ایران عزیز بیفتند ونظارت برمدیران را شدت بخشند که مسئول فکرنکند هرچه برد وخورد کسی به کارش کار ندارد وباید پاسخگوباشد کسی غیراز ایرانی به فکر پیشرفت ایران نیست از آمریکاییها یاد بگیرییم که فقط به فکر منافع خود هستند به امید سربلندی ایران عزیز یاحق

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      احسنت. آمریکا چه خوب و چه بد واقعیت در دنیای کنونی است و دارای بزرگترین اقتصاد و قدرت نظامی و سیاسی دنیاست. شما در تا یخ چند دهه اخیر ببینید کشوری که در تقابل با آمریکا عمل کرده چه بلایی بر سرش آمده. ژاپن و ویتنام این مهم را درک کردند و راه درست را انتخاب کردند.ژاپن جزو بزرگترین اقتصاد های دنیا شده و چون راه دشمنی و تقابل را انتخاب نکردند

  • رضا.
    0

    هر دو تصمیم یعنی خروج از برجام و یا ان پی تی یعنی ارجاع پرونده به شورای امنیت و با فشار آمریکا و اروپایی ها و ساخت و پاخت با روسیه و چین تمام تحریم های وحشتناک شورای امنیت به علاوه تحریم های خود آمریکا وضعی را برای کشور ایجاد می‌کند که تا کنون هیچ کشوری آن را تجربه نکرده باشد و اون زمان تحریم های فعلی که اقتصاد ما را ویران کرده و دلار و طلا و مسکن و.... ثانیه ایی بالا می‌رود در برابر چیزی که قرار است اون زمان سر ما بیاید هیچ نیست. اینکه بشینیم و شعار بدهیم وضع را بدتر می‌کند. هر چه قدر هم حق با ما باشد نمی‌توان با کل دنیا تقابل کرد

  • +عاقل
    0

    بنظرمن ایران میتونه تاثیر گزار باشه حتی در انتخابات آمریکا : از nptخارج شود بعد از مدتی بصورت مسقیم دولت آمریکا را خطاب وتحت فشار قرار داده تا به تعهدات ومصوبات سازمان ملل وبرجامی برگردد که100% ترامپ زیر بار نخواهد رفت بعد از يك هفته با نمایش تعدادی ماکت کلاهت هسته ی اعلام مقابله بمثل با کشور قانون گریز بکند و با توجه عکس العمل ایران در عین الاسدو... ترامپ تاجر وآمریکای بدهکار وبحران زده کرونای حاضر به ریسک وپرداخت هزینه جنگ احتمالی نخواهد بود و همزمان ایران بصورت داو طلبانه خواهان خلع سلاح هسته ی همه کشورها زیر نظر سازمان ملل با توجه به تاریخ هسته ی بودن کشورها شود که آمریکا بعنوان اولین کشوراتمی و خطر آفرین بودن واستفاده کننده بمب هسته ی در اولویت خواهد بود! که باز هم آمریکا مخالفت خواهد کرد.... واین یعنی شسکت استراتژی آمریکا و حذف 100درصدی ترامپ

  • arad
    0

    ما نیازی به برجام نداریم این اروپاییها هستند که باید دنبال ما بدوند مگر هر دولتی خواست در راستای پیشرفت کشورش اقداماتی انجام دهد باید جار بزند و از دولتی اجازه بگیرد! درسته تحریم هستیم مشکل اقتصادی داریم مشکل معیشتی داریم اما ما خدارو داریم و به فضل اللهی این روزها رو هم پشت سر خواهیم گذاشت و از این مشکلات روحی و اقتصادی باسربلندی بیرون خواهیم امد ما طی این دوران زندگی ترامپها دیدیم که امدند و رفتند و هرکدام سر کار امدند دنبال ما موس موس کردند و توافقی امضا کردن و بعدا به خاطر خودشیرینی قدرت کاذب زیر حرفشان زدند تا از لحاظ روحی به مردم ضربه بزنند که خداروشکرما ملتی فهیم هستیم و هیچوقت گول این سیاستمداران تروریستی را نخواهیم خورد چراکه با اتکا به ارمانهی رهبر عزیزمان و شهیدان و لشکر قدرتمندمان سپاه پاسداران که ستون اصلی کشورمان است نخواهیم گذاشت در حریم امن کشورمان خارجیها دخالت کنند .مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل شعار هرایرانی غیور است .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      من نفهمیدم الان دقیقا چرا اروپا باید دنبال شما بدوه این شمایین ک توکل دنیا منزوی ی گوشی افتادین و تو دردای خودتون گرفتارین هیچ کس از شماها خوششون نمیان و باهمه دنیا شما مشکل دارین همه جا هم دخالت دارین یعنی انقد سخته سر ادم ب کار خودش باشه

  • حسین خانی
    0

    با بودن و نبود برجام ایران در تحریم است چه بهتر که از قردادهای خود خارج شود حداقل غرور ایرانی حفظ شود .مسئولان می توانند قیمت تولیدات داخلی را کنترل نمایندچرا انجام نمی دهند مثلا قیمت آهن چه ربطی به تحریم دارد چه کسانی از بازار آشفته سود می کند .مرگ بر بدقولهای واقعی و ..........

  • م
    0

    لعن خدا بر روحانی وظریف...سنگی که این دودیوانه با برجام ننگین ته چاه انداختند هزارتا عاقل هم نمیتونن بیرونش کنند

  • حمید
    0

    عقل حکم میکنه تا ابان ماه ایران با گروه پنج ÷یک در نیافته تا تکلیف ترامپ مشخص بشه که اگر بایدن اومده اوضاع برای ما بهتر خواهد شد تو مذاکره و راحل دوم اینه همین الان با ترامپ مذاکره کنیم وچون میخواد برای انتخابات دستش خالی نباشه احتمالا اینکه بشه ازش امتیاز گرفت هست راحل بعدی اینه که ایران هم از همه قرار دادها پیمانها خارج بشه که تو این وضع اقتصادی بد ودلار ۲۰هزار تومنی این یعنی خود کشی

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      دوتای اول یعنی خودکشی . برجام چه نتیجه ای داشت ؟؟اینهمه امتیاز دادن و پذیرش محدودیت ها چه نتیجه ای داشت؟؟

  • ایران
    0

    برجام که یه معاهده بین المللی با بزرگترین دشمنی که خودمون ساختیم بوده و امیدچندانی هم بهش نبود ولی چرا برخی ها که خودشون رو دلسوز نشون میدن زمان مذاکرات آمدند و موشک هوا کردند؟!! چرا وعده های داخلی که ۴۱سال پیش داده شد هیچوقت عملی نشد؟(از رایگان شدن خیلی چیزا تا خانه دار شدن همه و برداشته شدن فاصله اجتماعی و برابری همه درقانون و اشتغال و امدن پول نفت توی سفره ها وهزاااااران وعده و وعیددیگه)اینها که وعده های داخلی بود و حاکمان و مسولان نتوانستند عملیش کنن اونوقت گیر دادن به برجام که با طرف خارجی هست!!! فقط شعار شعار شعار. (((البته عرزشیها الان میان میگن این حرفها الکیه و منافقان داخلی نمیذارن وعده های۴۰ساله محقق بشه!!!! خخخخخ))))

  • ایرانی
    0

    ایران با ید منافع مردم خود را در راس اهداف خود قرار دهد .خود را نیاید ابزاری واسطه ای برای نزاعهای مابین دولتهای بزرگ قرار دهد .باید منافع خود را از سیاستهای داخلی کشورها بیرون بکشید.منافع مردم با قهرمان بازی منافات دارد.ایران امروز شاید دربدترین موقعیت داخلی و خارجی خود قرار دارد.عقل دوراندیش حکم میکند که یک بار بدترین سناریو و باردیگر کم هزینه ترین سناریو را ارزیابی کند و با تکیه به توانایی در برایر هر دو سناریو تصمیم گیری کند.هزاران سال از عمر جهان میگذرد و هزاران سال تاریخ دیگر رقم خواهد خورد که ایران باید در کنار سایرکشورها قرار داشته باشد.

  • کوروش
    0

    حیف ایران که برای پیشرفت خود باید از اروپا و آمریکا اجازه بگیرد.کی باید از تاریخ عبرت بگیرید شما در طول تاریخ کجا دیدید اروپا وآمریکا برای پیشرفت شما کمک کنند...همیشه به فکر چپاول و استعمار بوده اند.کمی تامل....تا کی.....

  • سید
    0

    بسیار مضحک است که نویسنده همچنان از برجام به عنوان دستاورد دولت روحانی یاد میکند، در حالیکه از برجام بجز نام ایران چیزی باقی نمانده ،وبرجام درآینده مشخص می شود که عهد نامه ترکمنچای بوده یا خیر؟

  • عباس
    0

    قبل از شورای حکام ا ر طریق رسانه دولت تدبیر امید چکار کرده با ایران ....چرا خاموشین ....چه مصیبتی در ان برجام بوده که الان چرخ دندهای کشور قفل زده ..ایا در کشور هشتاد میلیونی یک نابغه نداشتیم همش با مدرک قلابی کلمه دکتر دکتر انداختن دنبالشون ...مگر در زمان دفاع مقدس همه تحصیل کرده دانشگاه بودن که پیروز شدیم در جهان مغز ایرانی صد تا تحصیل کرده غربگرا دور میزنه ...اینم نتیجه برجام تو که معانی انگلیسی نمی دونی چی را در بی خوابی نرجمه اشتباه نمودی که کلاه گشاد به سر مملکت کردی

  • ...
    0

    محمود احمدی کجای که جمهوری اسلامی در یابی... عمل خدا خستگی ناپذیر .... سکه شد 88000000 ریال

  • ایمان
    0

    شماها پیگیر وعده های پوچ ۴۰ساله داخلی باشید،برجام وتحریم و...رو بهانه کردین و روز به روز مردم فقیرتر و بدبختتر شدند.هی نگین چرا برجام فلان شد،خب خودتون کدوم وعده ۴۰ساله رو محقق کردین که حالا ناراحت بد و خوب برجامین!!! قبل برجامم که مملکت گل و بلبل نبود.همیشه میگین رییس جمهور بعدی بیاد ایران میشه بهشت اما غیر از فلاکت چیزی ندیدیم در این۴۰سال.خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج. بیچاره ما مردم فقط

  • یارب العالمین
    0

    ریس جمهور بعدی باید همراه جوخه مرگ بیاد ت بتونه کاری بکنه هرکس کار خودش رو خوب انجام نداد بدون محاکمه تیرباران بشه اون وقت یکساله ایران آباد میشه

  • کوهنانی
    0

    مرگ.برروحانی.بخاطر.گرانی.بخاطر.....

  • یا رب العالمین
    0

    درسته برجام دستاورد خوبی نبود ولی حداقل چیزی هست که در دست داریم باید همین رو حفظ و ازش درست استفاده کنیم بعد اگه نشد ساخت بمب اتم بهترین کار هست

  • حاج کریم
    0

    به نظر من از برجام خارج بشین یا نشین تفاوتی به حالتون نمیکنه الان در دنیا بدنام شدین کشورهای عقب مانده هم تمایلی به رابطه باهاتون ندارند تنها راه خوردن قرص ب...بزار پیامو جوان خیر میبینی

  • ملت
    0

    بهترین راه حل برای مردم ایران خروج از ان پی تی و برجام و سپس انتخاب مجدد ترامپ است که یا رومی روم یا زنگیه زنگی .ما که دیگه نه زندگی داریم نه توان زندگی کردن دستمون هم از همه جا کوتاه.یه دفعه خلاص شیم و تمام..ایران هم بمونه کلهم برای اینا

  • مسعود
    0

    سگ زردبرادرشغال است.آمریکا مستعمره اسرائیل است.جوبایدن به توافق برجام بازنخواهدگشت.شما ازآمریکاحرف راست نخواهیدشنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها