تحلیل فوربس از استراتژی جدید دریایی جمهوری اسلامی ایران؛

جنگ دریایی ایران و آمریکا در اقیانوس هند؛ توهم یا رخدادی محتوم؟

حضور فعال در اقیانوس هند آرزویی است که ایران از زمان محمد رضا شاه پهلوی در پی تحقق آن بود و به خصوص در سالهای ابتدایی دهه 70 میلادی آن را دنبال می‌کرد. با این حال، این مهم در سالهای اخیر است که در حال تحقق یافتن است.

جنگ دریایی ایران و آمریکا در اقیانوس هند؛ توهم یا رخدادی محتوم؟

به گزارش خبر فوری ، اقدامات اخیر نیروی دریایی ایران به خصوص در دریای کارائیب و اقدام جالب انتقال نفت از خلیج فارس به سواحل ونزوئلا باعث شد بسیاری از رسانه های خارجی در مورد نیروی دریایی ایران مطالب مختلفی را نگاشته و از منظرهای مختلفی به این موضوع بنگرند.

وبگاه خبری فوربس، یکی از آخرین مقالاتش را به این موضوع اختصاص داده است. این مقاله که به قلم "پُل ایدون" نگاشته شده است سعی دارد بر نفوذ و قدرت نیروی دریایی ایران در اقیانوس هند تمرکز کند.

دو نیرو؛ دو استراتژی

نویسنده ابتدا نیروی دریایی ایران را به دو دسته تقسیم می‌کند:

الف. نیروی دریایی ارتش

ب. نیروی دریایی سپاه پاسداران.

او سپس تاکید دارد که استراتژی نظامی نیروی دریایی سپاه متفاوت از ارتش است و حتی سلاح های استفاده شده در این دو نیرو با هم فرق دارد.

نویسنده مقاله فوربس معتقد است که سپاه اصولا سعی دارد با قایق های تندرو خود و با اتکا به سرعت به اهداف خود برسد. در تاکتیک های جنگی نیز روش نیروی دریایی سپاه متفاوت است. نیروی دریایی سپاه بر خلاف نیروی اصلی ارتش سعی دارد از تاکتیک جنگ های نا متقارن در آب های آزاد استفاده کند؛ عمده محل رفت و آمد و مانور این نیرو نیز آب های خلیج فارس و دریای عمان است که محل مناسبی برای پیشبرد جنگ های نا متقارن است.

بر خلاف دریای عمان و خلیج فارس که محل مانور نیروی دریایی سپاه و به خصوص قایق‌های تندرو است، آبهای اطراف یعنی دریای سرخ و دریای عرب، محل عبور و مرور و قدرت نمایی نیروی دریایی اصلی ایران و کشتی های بزرگ تر و ناوچه هایش هستند.

نویسنده فوربس معتقد است به همین علت، نیروی دریایی آمریکا در بیرون از خلیج فارس سعی دارد فاصله مناسب را با کشتی های ایران حفظ کند، اما در خلیج فارس به علت حضور قایق های تندرو سپاه، گاهی این فاصله از بین رفته و نیروهای دو طرف حتی در آستانه جنگ مستقیم نیز پیش می‌روند. نمونه های فراوانی در این مورد وجود دارد. آخرین نمونه مربوط به آوریل 2020 بود که تنش دریایی نیروهای آمریکایی و سپاه پاسداران حتی به توییت زدن های دونالد ترامپ و تهدیدات متقابل مقامات ایران و آمریکا انجامید.

حضور در اقیانوس هند؛ شاید درگیری با آمریکا

حالا طبق گفته نویسنده فوربس، قرار است محل حضور استراتژیک نیروی دریایی سپاه تغییر کند. نویسنده به استناد اظهار نظر اخیر سردار تنگسیری(فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) تاکید دارد که قرار است نیروی دریایی سپاه وارد آب های اصلی اقیانوس هند هم بشوند.

پل ایدون معتقد است که حضور فعال در اقیانوس هند آرزویی است که ایران از زمان محمد رضا شاه پهلوی در پی تحقق آن بود و به خصوص در سالهای ابتدایی دهه 70 میلادی آن را دنبال می‌کرد. با این حال، این مهم در سالهای اخیر است که در حال تحقق یافتن است.

طبق گفته فوربس، گسترش فضای حیاتی نیروی دریایی سپاه از آبهای خلیج فارس به اقیانوس هند، تحولی عمیق و استراتژیک است که نتایج بسیار بزرگ و تاثیرگذاری دارد؛ چرا که ممکن است منجر به افزایش تنش و اصطکاک ناوها و کشتی های ایران و آمریکا شود.

مروری بر تاریخ یک تلاش؛ ایران از زمان پهلوی به دنبال حضور در اقیانوس بود

طبق تحلیل نویسنده فوربس، آمریکا هرگز علاقه نداشته است که ایران حضور نظامی و به خصوص دریایی اش را گسترش دهد. این سیاست ریچارد نیکسون بود که حتی زمانی که بهترین رابطه را با ایران داشت، تلاش نمود تا حضور دریایی ایران از خلیج فارس بیرون نرود. در آن زمان، شاه ناوچه های بزرگ و مجهزی از انگلستان خرید و با تسلیحات خود توانست (به نمایندگی غرب) بر آب های خلیج فارس تسلط بیابد؛ اما این تسلط هرگز از خط و مرز آب های جنوب ایران فراتر نرفت.

قدرت گیری نیروی دریایی ایران در آن زمان، شاه را بر آن داشت که حوزه استراتژیک خود را افزایش داده و ناوهای خود را به اقیانوس هند هم بفرستد؛ این دقیقا سیاستی بود که شاه در گفتگویش با معاون رئیس جمهور وقت آمریکا یعن "نلسون راکفلر" نیز بر آن تاکید کرد؛ شاه همزمان با استرالیا و آفریقای جنوبی نیز برای اجرای این سیاست شروع به صحبت کرد اما این سیاست هرگز به اجرا نرسید چرا که آمریکا به شدت در مورد حضور نظامی ایران در بیرون از خلیج فارس نگران بود.

با انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی، اولویت نیروی دریایی ایران تغییر کرد. طبق گفته فوربس، در همان سالهای ابتدایی جنگ، ایران نشان داد که در دریا قدرت مطلق است و نیروی دریایی عراق در خلیج فارس هیچ شانسی برای حضور ندارد. قدرت دریایی ایران به حدی بود که طی یک عملیات سریع، نیروی دریایی رژیم بعث را فلج کرد و عملا جنگ در دریا پیش از اوج گیری آن، به سود ایران به پایان رسید.

در پایان دهه 80 نیروی دریایی ایران مستقیم و غیر مستقیم با آمریکا درگیر شد. با این حال، شرایط استراتژیک دهه 90 ایران را به سمتی پیش برد که سعی کرد جز در موارد استثنایی از خلیج فارس بیرون نرود. یکی از این موارد استثنا حضور در کانال سوئز و حضور در دریای مدیترانه بود که بعد از انقلاب 2011 مصر به وقوع پیوست.

تغییر سیاست دریایی ایران؛ حضور در آب های آزاد

طبق تحلیل نویسنده فوربس، از سال 2015 ایران سعی کرد حضور دریایی خود را گسترش دهد. در این سال، برخی کشتی های ایران وارد اقیانوس اطلس شدند. از آن سال تا 2019 حضور دریایی ایران گسترش بیشتری پیدا کرد و در یک سال اخر، کشتی های ایران توانسته تا آفریقا و سوئز نیز پیش بروند.

به گفته فوربس، اوج این حضور چند هفته پیش مشاهده شده که کشتی ها و نفتکش های ایران از اقیانوس گذشته و وارد دریای کارائیب شدند تا در یک تبادل تجاری مهم به سواحل ونزوئلا برسند.

اینها همه نشان م‌یدهد که ایران چگونه در چند سال اخیر توانسته از حوزه آب های سرزمینی خود بیرون رفته و گستره فعالیتش را بیشتر کند. آخرین مرحله از این حضور نظامی، حضور نیروهای سپاه در اقیانوس هند است که می تواند ارتباطات دریایی دنیا را وارد فاز جدیدی کند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 47
  • مجید
    0

    هرگز این اتفاق نمی افتد چون ایران عاقلترازآن است که خودرا به ورطه نابودی بکشاند. رویارویی با آمریکا در اقیانوس هندیعنی حمام خون ایرانی ها شک نکنید.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      تو عین الاسد دیدیم

    • ام
      0

      اتفاقا زیاد بد نشد،بگذر بیافتد بیند سزای خویش

    • مجید
      0

      جناب علی منظورتان ازعین الاسد همون انتقام سخته که پدرملت رودرآوردید؟ خجالتم خوب چیزیه

    • مهدی
      0

      فعلا که تا ونزوئلا رفتیم داداش هیچ غلطی نتونست بکنه آمریکا ،مگه ناوجنگی نفرستاد پس چی شد ،از ترامپ فقط واق واق شنیدمو بس

    • خدایار
      0

      دوست عزیزمثل اینکه فیلم امریکایی زیادمیبینی محض اطلاعت تویمن هرروزیکباربادست خالی پوزه این سگاروبه خاک میمالیم یادت باشه اسدنرفت بخاطراینکه ایران نخواست.!یاهرجاکه شمابگی دست بالابراسپاهه حتی مادورونرفت چون ایران پشتشه تحلیلات بچگانس مشکل اقتصادی همجاهست حتی فرانسه!مراقب باش بااین حرفای بچگانه توصف دشمن نباشی اونابراتکه تکه کردن ایران براناموس ایرانی براشرف ایرانی نقشه شوم دارن خیلی حرفاهست که اینجاجاش نیست تاحالیت کنم عربستانواماراتواسراعیل چه نقشه هایی دارن

    • مجید
      0

      جناب خدایار حرفهای شما بسیارسخیف کودکانه واز روی نادانی است. مطالعه کنید دوست عزیز بعید می دانم اهل مطالعه باشید چون حرفهای شما شبیه حرفهای افراد کوچه بازاری می باشد.

    • کورش
      0

      در جواب مهدی دوست عزیز چرا الان یک ماهه که اسراییل توسوریه وایران (خجیرونطنز) روداره میزنه کاری جز سکوت ندارید. اینجا داری شکم ملتو پاره می کنی؟ راست می گید مردید اسراییل رو بزنید ببینید چه بلائی سرتون میارند. پودرتون می کنند

    • علیرضا
      0

      جناب خدایار عربستان و امارات و اسرائیل چه نقشه های شومی برای ما دارن؟

    • کاربر ناشناس
      0

      درود بر سپاه آفرین

    • کورش
      0

      جناب کاربر ناشناس می شه توضیح بدید که چرا آفرین؟ بابت هواپیمای مسافربری اوکراینی؟

    • خدایار
      0

      زمون شاه وقبل شاه شرایط خیلی بهتربودچرا؟ بخاطراینکه عربای جنوب خلیج فارس بشدت فقیروعقب مانده بودن ولی الان به یومن پولای مفت نفتی شدن پولدارکه اتفاقن به خون ماایرانیاتشنن حالاتواین شرایط هیچوقت امریکااوناروول نمیکنه باایران باشه به همین دلیل به هرطریقی دنبال ضربه زدن به ایرانن ومشکلشون تک تک ایرانیاس نه حکومت ایناکینه مارودارن واتفاقن تنهاسپاه میتونه همه منطقه روبسیج کنه برعلیهشون مشکل بسیارپیچیده وبزرگترازاین حرفاس براهرقومونژادی یه کانال زدن تانفاق بندازن تنهافقط بایددست تودست هم متحدباشیمونترسیم چیزیه که بعضی کوتاه فکرادرک نمیکنن

    • آریایی نژاد
      0

      ای مزدا وطن فروشان این سرزمین آریایی را به تو واگذار می کنم.

  • علیرضا
    0

    یارو نون نداشت بخوره پیاز میخورد اشتهاش بازشه

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      سلام بر سپاهیان دلاور درود بر غیرت شما همرزمان شهید حاج قاسم سلیمانی خار چشم اسرائیل و سعودی آمریکا وهابی

    • کاربر ناشناس
      0

      سلام بر سپاهیان دلاور درود بر غیرت شما همرزمان شهید حاج قاسم سلیمانی خار چشم اسرائیل و سعودی آمریکا وهابی

  • محمدی
    0

    چرا بعضی ها بجای ترس از خدا از شیطان بزرگ می ترسند .

    نظرات شما -
    • مجید
      0

      جناب محمدی بسه ریاکاری وادعای خداترسی خداپرستی. خداپرستی شماها را درنیزار ماهشهر به وضوح قبلا دیده ایم.

    • پدرام
      0

      اگر خدا ترس بودیددست درازی به بیت المال نمی کردید،مثل کبک سرتون کردید تو برف و اونجا لختتونا نمی بینید

  • .....
    0

    جوک نگید ایران در حدی نیست که بتونه با امریکا بجنگه..... عین الاسد نیست که ۴ تا چادر خالیو بزنید و در برید

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      جک نیست حقیقته ابلهه ،عین اسد هم چادر خالی نزد بنابه گفته معاون وزارت دفاع آمریکا بیش از صدتاشون بدرک واصل شدن تو خری حالیت نیست چرا به فهم شعور باقی توهین میکنید ،مرگ بر آمریکا ،مرگ بر آل سعود ،مرگ بر اسرائیل وصهیونیست

    • .......
      0

      اقای رضا از تو بی ادب و بیشعور بیشتر از این انتظار نیست ... تو سوریه هر روز پایگاه های ایرانو زدن هیچ جوابی نتونست بده الانم که تا نطنز اومدن و ایران فقط و فقط شعار میده و دروغ میگه..

  • پرشین
    0

    سلام یعنی شما نترسی داداش زدی بغل جو گرفته با ۲تا ترقه وفششه به جنگ بقول شما شیطون بریم خوابی بیدار شو هوشیار شو ۹۰۰ سال از کشوری مثل امریکا در تمامی عرصه ها عقبیم اروپا که این همه هارتو پورت داره عقبه وای به حال ما گلم احساسی وحماسی نباش برو تحقیق کن گلم گلم

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      داداشی هشت سال جنگ ایران و عراق نتونستن کاری کنن ،همین آمریکای ابرقدرت وقتی عین اسعد را ایران پکوند که هنوزم تلفاتشو اعلام نکرده و لطفاً نگید تلفات نداشته که حتی خبرگزاری های آمریکا هم گفتن غیر ممکنه اینجا کسی زنده بیرون بیاد چه غلطی تونست بکنه یا همین اواخر کشتی بریتانیا کبیر را گرفتیم انگلیسی به غلط کردن نیوفتاد که ما گوه خوردیم کشتی شمارا گرفتیم ،یا بنزین که به ونزوئلا فرستادیم آمریکا چه گوهی خورد نه داداش عربستانی ،تو متوهمی،خخخخ

    • احمدی
      0

      کل تاریخ آمریکا چهارصد سال نمیشه نهصد سال از آمریکا عقبیم ؟ اگهدخیلی خوبه برو اونجا زندگی کن دست و پات رو که نبستن مهاجرت رو واسه اینجور وقتا گذاشتن

  • ناشناس
    0

    شما ها واقعاً احمق هستید که این تحلیل ها را میزنید آنها گاهی قدرت ایران را بزرگ نشان میدهند که سلاح بفروشند.

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      اتفاقا تو احمقی که قدرت کشورتو قبول نداری ،

  • کاربر ناشناس
    0

    وقتی نیروی ایمان بالا باشد وکار برای خدا باشد شک نکنید خدا یاری می کند

  • امیر
    0

    سلام.چند وقت پیشم دیدیم ۵ تا کشتی با قدرت رفتند ونزوئلا کسیم جرات نداشت چپ نگاهشون کنه

  • حسن کلید
    0

    اسرائیل بارها و بارها نیروهای سپاه را تو عراق و سوریه زد،الان رسیده به تهران و نطنز را زده ولی آقایان فقط خوب شعار دادن را بلدند ولی عمل صفر،در روزگاری که بسیاری از مردم قدرت خرید ماسک را ندارند و دارن مریض میشن،وقتی اقتصادمون داره فرو میریزه رفتن به اقیانوس هند برای مردم چه سودی داره

    نظرات شما -
    • Amin
      0

      اسرائیل مگه تو خواب نطنر و زده باشه خخ

  • یاسین
    0

    چقدر مزدور و وطن فروش داریم . هرجای دنیا هرکس کشورشو حتی اگه بدترین باشه به خوبی یاد میکنه و تعریفش میکنه. اینجا هم مردم جلوتر از آمریکا وایستادن جلو خودمون . وقتی تو مقام های ورزشی و علمی و برخی از صنایع از آمریکا جلوتریم(مستند) پس میتونیم به طور کامل از آمریکا جلو بزنیم . چه علمی چه جنگی چه ورزشی . آمریکا هم اگه پیشرفت کرده با پول حرام و زوری و با کوبیدن سر اینو اون پیشرفت کرده که اینجور پیشرفت کردن تومنی ارزشی نداره .

  • ارش
    0

    سلام بجای این همه فیلم چرا تسلط رو داخل کشور زیاد نمیکنید شما اول بتونید مدیر و مفت خور مملکت رو کنترل کنید بعد برید سراغ اب بین المللی شما تو 2تا3ماه ما رو چند برابر بدبخت کردید حقوقمون تا 10هم مارو نمیرسونه ایشالله باعث بانی این قضیه نابود بشه شما تو خوابم به امریکا نمیرسید به مردم و کشورش نگاه کنید هر چه قدرم بدن ولی برای مردمشون خوبن شما ما رو میدوشید میدید به کشور همسایه که فردا جنگ بشه همشون میشن دشمن درجه اول که دنبال زمین تو ایران هستن مثل ترکیه عراق

    نظرات شما -
    • امیر محمد
      0

      تیکه اول حرفتون موافقم ولی. ولی آمریکا سرمایه داری و امپریالیسته و به مردم خودش هم اهمیت نمیده. تیکه سوم حرفتون منو یاد شبکه هایی انداخت که به لبنانی ها گفته بودن ارز کشورتونو ایران برده برای خودش.

  • خواهان
    0

    محاله سپاه یه منطقه دست بذاره واونجادست خالی برگرده سپاه خارچشم وهابیاوغرورایرانیای وطن دوست سپاه یعنی سوریه عراق یمن افغانستان وخیلی جاهای دیگه سپاه کم نمیاره چون بغیرخداازکسی ترسی نداره سپاه یعنی مکتب عاشورای حسینی سپاه حاج قاسم سپاه حججیهاسپاه یعنی تلف شدن تکفیریهاووهابیاسپاه بلای جان عربستانواسراییل باافتخاربرای هرایرانی وطن دوست که به خوبی درک میکنه دشمناچقدنقشه شومی دارن برای ایران عزیز

  • ملت
    0

    این چرت پرت ها چیه نطنز رو زدن ما چکار کردیم؟

    نظرات شما -
    • حشاشین
      0

      تو دیدی ننطنزو زدن؟؟؟ صدتا جا بهتر از نطنز بود چرا اونجا رو نزدن؟؟؟ حرف مفت نزنید دیگه

    • کورش
      0

      جناب حشاشین بالاتر ازنطنز هم هست که بزنن؟ دیگه جایی نمونده همه جاتونو زدند

  • وطن پرست
    0

    دوردوسلام تمام ایرانیان به تمام نیروهای نظامی دریای دوستون محکم ارتش وسپاه پاسداران

  • ایمان
    0

    وبازهم شعار و توهم!!! بخدا آدم خندش میگیره از تحلیلاتون حتی ارزش خوندن نداره، حتما با چارتا قایق میخوایم بریم شکار ناو هواپیمابر!!! بابا این قایقا و موشکایی که شماها ازش دم میزنین رو اونا ۱۰۰سال پیش ساختن پس الان فوق العاده پیشرفته تر و جلوتر از شماها هستن.بسه بخدا خسته شدیم از این همه هارت و پورت بیخود که نتیجه این جنگ طلبیاتون فقط عقب موندگی مردم از کل دنیا شده.با کدوم پشتوانه اقتصادی و مردمی میخواین برین دنبال جنگ؟!شماها تو زیرساختهای اقتصادی و فرهنگی و ورزشی و.... کشور خودمون زائیدین حالا دم از ابرقدرت شدن میزنید؟!زهی خیال باطل

    نظرات شما -
    • سلام
      0

      دوست من سلام بد نیست این شعر فردوسی را با خودت زمزمه کنی ستایش کنم ایزد پاک را که دانا وبینا کند خاک را به موری دهد مالش نره شیر کند پشّه بر پیل جنگی دلیر حکایت همین قایق شیکسته ها ایران هستش نه

    • دهه شصت
      0

      در جواب کاربر سلام=دوره نقالی گذشته عزیز؛فعلا که همون شیر و پیل که شما پشه و مورها قصد نابودیش رو دارین با تحریم کمر اقتصاد و کشور و ملت ایران رو شکونده. دیگه رمقی باقی نمونده که بخواین ماها رو بردارین ببرین جنگ،.اینهمه جوان پرپرشده و شهید شد ولی کو نتیجه ؟فقط شعار شعارشعار!آمریکا حتی لازم نیست یک فشنگ به ایران شلیک کنه همین که ما رو تو دنیا منزوی و خار کرده کفایت میکنه. توام از خواب پاشو برو دنبال یه لقمه نون که اگر دیگه گیر بیاد!

    • امیر علی
      0

      خود آمریکا هم میدونه نباید با ایران درگیر شه کلی کارشناس نظامی و سیاسی و استراژیست های نظامی ام خودشون جر میدن که قدرت نظامی ایران با توجه به محل قرار گیری این کشور بسیار زیاده باز یه عده میان اینجا میگن تحریم اینجوری شد اونجوری شد آقا برادر مومن کارشناس اینکه قیمت دلارت مثل کلاغ پرواز میکنه بی عرضه گی مدیریت دولتته دولتی که با دیدن کلیدش قند تو دلت آب شد بهش رای دادی . بعد از اینها از تشکیل آمریکا چهارصد سال میگذره و اقتصادش هنوز هم در رکوده چهل میلیون گرسنه آمریکا زندگی میکنن به سیاه ها به چشم سگ و گربه خونگی نگاه میشه فرهنگ صفر تمدنی وجود نداره برپایه لیبراسیم هست بعد انقلاب ایران چهل سال ازش میگذره و انتظار داری آمریکا بشی شیش ماهه به دنیا نیومدی که این مملکت بالای دویست سال توسط همین غرب ثروتش مکیده شده میخوای تو چهل سال جاشو پر کنی . پشمای هر چی کارشناس هست از اظهار نظر بعضی ها ریخته

  • علی
    0

    امیدوارم صلح کنیم با امریکا

  • علی
    0

    درود بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همرزمان شهید حاج قاسم سلیمانی سپاه خار چشم اسرائیل و سعودی آمریکا و تکفیری وهابی می باشد درود فرمانده دلاور سپاه سردار سلامی همشهری وهم رزم شهیدان سرداران خرازی همت ‌کاظمی صفوی زینلی

  • ایرانی با غیرت
    0

    من و تمام دوستان با شرفم از ایران دفاع می کنیم و از شر وطن فروشان و دشمنان نیز به خدا پناه می بریم. وعده ی ما در قیامت ببینیم کی روسیاه و وطن فروشه

  • ن
    0

    آمریکا آمریکاست، هرچقدر زورگو وکثیف باشه که هست، ولی آمریکاست تمام اقتصادکشور مارو با تحریم داغون کرده وبا تهدیدش تمام کشورهای اروپایی گوش به فرمانش هستند، امیدوارم کشور ماهم روزی با آمریکا به تفاهم برسه، وقتی تمام شرکت‌های خارجی که تو ایران خط تولید داشتند همه با اشاره آمریکا گذاشتن رفتند متوجه شدم واقعا آمریکا آمریکا ست، در ضمن جنگ و خونریزی هیچ سودی برای کسی نداره، صلح و آرامش و امنیت از همه چیز بهتره به امید آن روز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها