ایران، دوباره نقطه تلاقی شرق و غرب می‌شود

ایران وارد عصری جدیدی می‌شود/ پشت پرده قرارداد با روسیه و چین؛ جنگ سرد جدیدی در راه است؟

فارغ از اینکه مفاد قرارداد احتمالی با مسکو چه باشد، یک چیز مشخص است؛ توافق احتمالی ایران و روسیه مدتی بعد از مشخص شدن توافق نامه 25 ساله با چین افشا شد. همزمانی تقریبی این دو توافق نامه و همکاری چه چیزی را نشان می‌دهد؟

ایران وارد عصری جدیدی می‌شود/ پشت پرده قرارداد با روسیه و چین؛ جنگ سرد جدیدی در راه است؟

به گزارش خبر فوری ، سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه و دیدار با سرگئی لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه) و اعلام این خبر که به زودی یک قرارداد بلند مدت بین ایران و روسیه بسته خواهد شد، بسیاری از کارشناسان را به تکاپو انداخت تا در مورد مفاد این قرارداد احتمالی بنویسند. هنوز جزئیات این قرارداد احتمالی بیان نشده و همین باعث کنجکاوی بیشتر رسانه ها شده است.

بسیاری معتقدند مفاد اصلی این توافقنامه تکمیل "برنامه های هسته ای" ایران است. حسن هانی زاده (کارشناس مسائل بین الملل) در گفتگویی که با باشگاه خبرنگاران داشته گفته است: سند راهبردی بین ایران و روسیه در حوزه تکمیل نیروگاه‌های هسته‌ای است که روس‌ها در طول سال‌های گذشته علی رغم کندی کار، ولی در نهایت به تعهدات خود در مورد راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر عمل کردند. این موضوع نشان می‌دهد که روس‌ها علی رغم فشار‌های بین المللی تمایل دارند که در حوزه ساخت نیروگاه‌های اتمی با ایران همکاری کنند.

با این حال، به نظر می‌رسد این توافق شامل مفاد جزئی تر و مهم تر از صرف تکمیل نیروگاه بوشهر باشد. دیدار ظریف و لاوروف باعث توجه بیشتر بسیاری از رسانه های خارجی هم شده است. آناتولی ترکیه در گزارشی معتقد است توافق ایران و روسیه احتمالا بسیار مهم و جامع است چرا که ظریف در یک ماه اخیر حداقل 2 بار با مقامات روسی دیدار داشته و این به خوبی گویای این مطلب است که گفتگوهای جدی بین ایران وروسیه در حال جریان است.

توافق با روسیه و چین؛ راهبردی جدید در زمینه ای جدید

فارغ از اینکه مفاد قرارداد احتمالی چه باشد، یک چیز مشخص است؛ این توافق احتمالی مدتی بعد از مشخص شدن توافق نامه 25 ساله ایران و چین افشا شد. همزمانی تقریبی این دو توافق نامه و همکاری چه چیزی را نشان می‌دهد؟ با بررسی همین مقدار اطلاعاتی که از این دو سند همکاری داریم، می‌توانیم موارد زیر را بیان کنیم:

الف. قرارداد احتمالی ایران و روسیه و ایران و چین طولانی مدت خواهد بود. درمورد توافق ایران و چین عدد 25 سال آمده و برخی نیز از توافق جدید طولانی مدت ایران و روسیه (10 سال) گفته اند. این به خوبی نشان می‌دهد که ایران قرار است یک راهبرد طولانی مدت برای سیاست خارجی خود اتخاذ کند.

ب. سفر ظریف به مسکو و دیدار با مقامات چین و مقدمه چینی برای رسیدن به دو توافق مهم و راهبردی زمانی جدی می‌شود که بدانیم قرار است در ماه اکتبر رسما دوره تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران لغو شود. هر چند آمریکا به شدت به دنبال تمدید این تحریم ها است اما ایران با توافق خود با روسیه و چین، این دو کشور را به مقابله با این طرح وا داشت. چین و روسیه در جلسه قبلی شورای امنیت مخالفت شدید خود را با طرح آمریکا اعلام کردند. همچنین ایران به دنبال این است که با برداشته شدن تحریم‌ها، یک توافق نظامی مناسب و مفید با این دو کشور ایجاد کند. برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی ایران این فرصت را به کشورمان می‌دهد که به تجهیز سلاح های خود و به خصوص سامانه های موشکی و دفاعی مبادرت بورزد.

ج. بسیاری از رسانه‌های خارجی بسته شدن پیمان جدید بین ایران و روسیه و چین را خروج این کشور از دوره "فشار حداکثری" می‌دانند. نمی‌توان انکار کرد که برجام توانست اقتصاد ایران را تا حدی سر و سامان دهد اما بعد از خروج آمریکا از این توافق نامه و بازگشت تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی داخلی ما بسیار بسیار نا به سامان شد. وبگاه اکسپرس در یک اینفوگرافی تاثیر خروج از برجام و بازگشت تحریم ها را بر اقتصاد کشورمان نشان داده است:

تصویر بالا به خوبی نشان می‌دهد که ایران در دوره بسیار سخت اقتصادی به سر می‌برد. بررسی یک نمونه به خوبی این را نشان می‌دهد. قیمت دلار در هفته های قبل به شدت در حال صعود بود و حتی مرز 25 هزار تومان را هم رد کرد. در هفته جاری اما بر خلاف پیش بینی‌ها، نرخ ارز شیب نزولی پیدا کرد. بسیاری از کارشناسان علت این امر را تزریق ارز به کشوردانسته و معتقدند با آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در خارج باز هم این نرخ کاهش می‌یابد ( اینجا بخوانید).

اکسپرس معتقد است ایران با انعقاد توافق طولانی مدت با چین و روسیه می‌تواند به اقتصاد خود سر و سامان دهد و به خصوص با تزریق ارز خارجی قیمت ارز و برخی کالاها را تا حدی پایین بیاورد.

دورانی جدید؛ شاید آغاز جنگ سرد دوم!

از این سه مقدمه چه نتیجه ای گرفته می‌شود؟ به نظر می‌رسد ایران به دنبال ایجاد یک ائتلاف جدی و طولانی مدت با دو قدرت شرقی است تا اقتصاد، سیاست و به خصوص قوای تسلیحاتی خود را قدرتمند کرده و آنطور که اکسپرس می‌گوید برای همیشه آمریکا و پروژه تحریمش را نابود کند. آنچه بر اساس شواهد می‌توان نتیجه گرفت این است که ایران در حال ورود به عصر جدیدی است. قبلاهم بیان شد که دولت روحانی بدون سیاست خارجی هویتی ندارد( اینجا بخوانید). بعد از نا امیدی کشور و دولت از توافق با غرب، حالا سیاستی جدید پیش روی کشورمان قرار گرفته است.

بسیاری از وبگاه های خارجی از جمله آناتولی ترکیه در گزارش هایش به حرفهای اخیر کاظم جلالی(سفیر ایران در روسیه) ارجاع داده که چند ماه قبل از اتحاد استراتژیک سه جانبه چین - روسیه - ایران در مقابل آمریکا خبر داد. هنوز چیزی معلوم نیست اما اگر توافق جامع ایران و چین و ایران و روسیه منعقد شود باید از حالا منتظر تغییر بزرگ استراتژیک ایران باشیم.

این چیزی است که بسیاری از وبگاه‌ های اروپایی از آن احساس خطر می‌کنند. نیویورک تایمز در گزارش اخیرش این اتفاق را پایان هرگونه امکان ارتباط بین ایران و آمریکا دانست. اکسپرس انگلیس هم در گزارشی مدعی شد که توافق ایران و دو قدرت شرقی شاید مقدمه ایجاد یک "جنگ سرد" جدید باشد.

بغداد؛ دیوار برلین جدید

شاید بحث از جنگ سرد جدید بی معنی باشد اما نباید فراموش کرد اگر گستره توافق احتمالی ایران و چین و روسیه زیاد باشد و شامل سامانه های دفاعی پیشرفته هم بشود باید بپذیریم که خاورمیانه رسما مرز بین دو قدرت می‌شود. شاید عراق در این معادله حرف اصلی را بزند. عراق محلی است که هم طرفداران ایران و متحدان جبهه مقاومت را در خود دارد و هم محل پذیرفتن نیروهای آمریکای است. این کشورها بارها به اتاق باروت خاورمیانه تشبیه شده و چند بارهم تا مرز اغاز درگیری ایران و آمریکا پیش رفته است. شاید سفرهای اخیر الکاظمی نخست وزیر این کشور به کشورهای همسایه و تلاشش برای صلح ایران و عربستان هم از این جهت باشد که احساس خطر کرده است. آنچه مشخص است این است که معادلات منطقه در سالهای آینده تغییرات زیادی خواهد کرد و عراق احتمالا در مرکز این تحولات خواهد بود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • اسماعیل
    0

    واقعا امید دارن که تا ۲۵ سال آینده هنوزم هستن؟ شاید سال ۹۹ همون سال ۵۶ باشه

    نظرات شما -
    • احمد رضا
      0

      لایک . اینبار اصلاح طلبان که ادامه منافقین و سلطنت طلبها هستند رو از راس امور و کشور بیرون میکنیم

    • بینام
      0

      بحث های اصلاح طلب واصول گرا این جر خزعبلات دیگه کارای نداره همه دزدن هیچ فرقی نداره کی باشه آدم سالم تو جمهوری اسلامی وجود ندارد

    • ادم
      0

      بینام این فقط حرف اصلاح طلب هاس که میگن همه دزدن چون دزدیهای خودشون رو شده و میخوان بگن بقیه هم مثل ما هستن و فرقی ندارن. افراد عاقل گول این ترفند اصلاح طلبها رو نمیخورند

  • سید
    0

    ما پیروزیم چون خدا راداریم

    نظرات شما -
    • نادرشاه
      0

      توبدبختی وفقراره اولیم

    • قلندر
      0

      چین کمونیست معلم نیست تخم کیست.یادتونه شعار زمان امام بود حالا بادین ها رو ول کردیم چسبیده به کافران شدیم

  • مهبار
    0

    درهرحال حرف اولوآخروتومنطقه ایران میزنه یجاروآتیش بزنن ده جاروآتیش میزنیم یکی بگیرن دوتامیگیریم خداروشکرتوهیچ جبهه ای هیچ غلطی نتونستن بکنن این درحالیه که چندسال پیش ازمرزهای خودمون عاجزبودیم دفاع کنیم الان هرجاکه باشیم حرف حرف ماست اصلآاین منطقه واسماس! شک نکنیدده سال دیگه همین وهابیابراتجارتوفروش نفت بایدبیان تهران اجازشوبگیرن

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      توهم چی به خودت زدی تو مصرف مواد به لطف امثال تو حرف اول میزنیم ودر بقیه حرف اخر

    • م
      0

      سری به بازار بزن لطفا به اتش بکشش خیلی گرونی هست منطقه پیشکشت رفاه اجتماعی رو زیاد کن بیچاره شدیم از این همه گرونی قطی

  • مصطفی
    0

    ولله هیچی گیر ملت نمیاد الکی هیجانی نشید تهش فقط فقر و گرونی براما میونه تومنطقه حرف اول رو میزنیمو این چرت و پرتها رو بیخال از ارزونی ثروت و رفا اجتماعی حرف بزنیم وگرنه شعار که هی زیاد میدیم کوعمل گرونی بیچاره امون کرده

  • بینام
    0

    هی غوغا وهیاهو ایران چنین ایران چنان کو کجاست درحالی که مردم محتاجند کی برای ایران تره خورد می‌کند دراین سه سال همه چیز برای مردم ثابت شد این بزرگنمایی ها فقط مصرف داخلی دارد در حالی که در سطح جهان ایران هیچ جایگاهی ندارد فقط ثروت منابع رو هدر می‌دهند مردم رو در تنگنا فقر

    نظرات شما -
    • مهبار
      0

      شمامثل اینکه اینجاروبا اسکاندیناوی اشتباه گرفتی یاخیلی کیفت کوکه یادت رفته وسط داعشیو وهابیازندگی میکنی بنظرم ازنزدیک خطروحس نکردی اگه امثال حاج قاسم نبودمثل عراقیا یروزخواهرتویروزمادرتو زنوبچرووهابیامیبردن خودتم سلاخی میکردن اونموقع میفهمی امنیت یعنی چی دیگه غصه پرایدنمیخوردی مشکل اقتصادی همه جاهست حتی توفرانسه!

  • صداقت
    0

    چهل گذشت اما مسؤلان نشان دادند فقط پول مفت نفت راخورده اند وحکومت کرده اند.اصلا هیچ کدام به فکر امروز نبوده،نمونه اش تعطیلی کارخانه ها واین همه گرانی چهل سال مثل دوران شاه کشور تک محصولی بوده ایم،فرقش این است که این دوره روحانی امریکا غلط خودش کرد وبا خروج ازبرجام گرانی کمر مردم را شکست، معلوم شد تنها سپاه پاسداران به فکر آینده بوده وتا جایی که توانسته پبشرفت کرده،،دولت ومجلس ها تا حالا شیره سرمردم مالیده اند

  • مرحوم پیکان
    0

    ایران دیگه یه مهره سوخته برای سایر کشورهاست ، همه کشور ها در ظاهر با ایران دوست هستن اما در باطن از دادن منفعت و کمک به ایران فراری اند چون میترسند شامل تحریم آمریکا شوند و روزگارشون مثل ایران بشه مگر اینکه نفت بگیرند و کالاهای ضروری بدهند . بستن قراداد با روسیه و چین آخرین شانس و آخرین اتاق فکر مسؤلین متفکر ماست که از حداقل مشکلات بکاهند هر دو کشور مذکور فقط به منافع خودشون فکر میکنند شاید در اوایل قرارداد منافعی عایدشان بشه اما آخرش مثل برجام چیزی جز کاغذ بی ارزش نخواهد شد و ایران تنها خواهد ماند با دریایی از تورم و گرانی و ... البته مشکل از داخل کشور هم هست دلالان و سوداگران ارز و سکه و مسکن و ... هستن که بازار را متلاطم و متشنج میکنند تا اجناس و خورد و خوراک مردم گران بشه و از کالا های انبار کرده خودشون سود کلانی به جیب بزنن . ما خودمون به مردم کشور خودمون رحم نمی‌کنیم انتظار داریم دیگر کشور ها به کمکمان بشتابند !!! تا زمانی که گرگ صفت ها در کشور دارن خون مردم را در شیشه میکنند روزگار ما همین است فقط بگم خدا به دادمان برسه

  • علی حسینی
    0

    سلام کلید حل مشکلات درون کشور است

  • نگین
    0

    اول انقلاب گفتند لا شرقیه لا غربیه جمهوری اسلامیه از ابتدا می گفتید که حکومت شرقی کمونیستیه حکومت فاشیست کمونیستی فقط فقر و خفقان و بد بختی داشته برای ملت

  • علی
    0

    ظریف فروشنده دوره گرد

  • محمد
    0

    من هرگز به کمونست هیچ اعتقاد ندارم ‌.چون به هیچ چیز پایبند نیستنند.

  • مسعود
    0

    نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی . اگه از داخل مملکت رو درست کنیم به شرقی ها نیاز نداریم ‌. ولی فعلا این توافق نامه ها خوبه .

  • ناشناس
    0

    ببینم ایران واقعآ جمهوریه یعنی حکومت هر قراردادی به مصلحت خودش بود رو انجام میده نمونه اش برجام حالا هم که دوبل شرق .قراردادهای جدید یعنی تعامل با دنیا خدا حافظ ..ایران می شود خاک ریز وخط مقدم برای دوستان کمونیست دیروز برادران امروز

  • ایرانی
    0

    ما ایرانی ها سند راهبردی و توافقنامه در خصوص نیروگاههای هسته ای وامثالهم نمی خواهیم ، ما صلح و دوستی با کشورهای دیگر را طالب ایم ،مردم ایران با هوش اند،با روابط پنهانی کشورمان را به بهانه های مختلف به دشمنان و بیگانگان بهیچوجه وبرای هیچ کاری قرار داد نبندید ،ایرانی کشورش را دوست دارد و نگدارید دشمنان به بهانه های مختلف بر کشورمان چیره و تسلط یابند، اگر خداشناسید صدای مردم ایران را بشنوید که ملت ایران حفظ ایران از گزند اجنبی را خواستار و فرزندان و جوانان اندیشمندی دارد که مملکت را خود اداره و از گزند بیگانگان بر حذر دارد !!!

  • ایرانی
    0

    از ترکیه بیاموزیم و کشور مان را از گزند دشمنان بر حذر داریم . ونگداریم به تاراج ببرند .

    نظرات شما -
    • ...
      0

      ترکیه خودش استقلال نداره و تحت الحمایه امریکاس

    • ناشناس
      0

      ایرانی ها فقط از ایرانی ها میآموزند اگر قرار شد از بیگانگان بیآموزند میشوند مزدور

  • امیر علی
    0

    رابطه اجتماعی چه در داخل چه در خارج معلول زندگی هست دوستان همه ما وقتی بیرون از خونه میریم با اشخاص خارج تعامل میکنیم یک کشور هم مانند شخص به سبب داشتن شخصیت حقوقی محکوم به تعامل هست حالا ممکنه تعامل فرهنگی باشه سیاسی یا اقتصادی...... مشکل اینجاست که ما فقط اتحادیه اورپا و ایالات متحده آمریکا رو دنیا میدونیم نخیر این کشور ها کشور های توسعه یافته هستند نه دنیا اینکه با هر کشوری رابطه برقرار کنیم یه عده اسم براش میزارن گرسنه ، کمونیست ، خائن هیچ دلیلی نیست که تعامل با اون هارو پشت گوش بیاندازیم هر کشوری برمبنای نیاز هاش تعامل میکنه اگه چین حاضره ازتون نفت بخره نیاز داره و درمقابل شما نیاز به ارز دارین اگر روسیه با شما تعامل میکنه نیاز داره و شما هم به اون نیاز دارین ارتباط با این دو کشور برای هر کشوری که کوچکترین شم سیاسی داشته باشه بسیار مهمه شما دارین از دو کشور دارای حق وتو صحبت میکنین که مانند دست های اثرگذار شورای امنیت اجازه مانور به شما میدن اگر قرار بر بدبینی باشه شما باید از خونت هم خارج نشی چون ممکنه ماشین بهت بزنه .

  • قلندر
    0

    خدا به خیر کند.ما هم گاو شیر ده نشیم آینده معلوم میکند

  • یک ایرانی
    0

    همیشه برایم عجیب بوده که ایران همیشه نگران مسلمانان همه جهان بوده به جز مسلمانان چین و روسیه و گاهی نشده از شکنجه هایی که انها میشده و میشوند حتی یک کلام بگوید تا چه برسد به انتقاد یا دفاع!این که با کومونیست بودن این دو کشور کاری نداشته هم بماند.

  • عزیزه مروجی زاده
    0

    ریشه شرق وغرب یکیست همه شان کشور خوارند مسئولین کشور ما هم بارهاوبارها ثابت کردند که نه بامردم هستند ونه آب وخاک مردم ایران را دوست دارند اینو خطاهای زندگی سیاسی شون را ثابت کرده به جانب شرق رفتن فقط نابودی همه چیز است در حالیکه مردم ایران همان کسانی که به حساب نمی آیند خواستار این هستند که برای جلوگیری از نابودی توسط شرق اهرم غرب را هم در دست داشته باشیم.

  • صابر
    0

    مردم دیگه باید بپذیرند ایران هم گاو شیرده به روسیه بوده و خواهد بود حالا چین که جای خود دارد تا 25 سال آینده.میدونید 25 سال خودش یه عمره.ای کاش مسئولان به فکر مملکت خودمون هم بودند و این همه چشم پوشی و لاپوشانی نمیکردند...

  • محسن
    0

    بجز دو سه نفر که از جمله بندی و انشاء جملاتشان معلومه که یکبار میشن نگین یکبار ایرانی یکبار مسعود که اعتقاد دارند ایران هیچی نیست شما را ارائه میدم به سخنان رئیس جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه اش اگر ادعا میکنید ایران هیچی نیست پس چطور مگرانی از این دارند که ایران در انتخابات آمریکا تاثیر گذاری میکند دولت آمریکا کلیه دوایرش ایران را در کنار چین و روسیه بعنوان سه کشوری که تاثیر گذاری در روند انتخابات آمریکا دارند معرفی میکند خودکم بینان اینو ارباب هاتون میگن نه دیگران شاید کهولت سن اجازه نمیده یک مطالعه داشته باشید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها