منع قانونی برای ریاست جمهوری زنان نداریم

کارشناس مسائل سیاسی به صحبت‌های عباسعلی کدخدایی واکنش نشان داد.

منع قانونی برای ریاست جمهوری زنان نداریم

فریده غیرت در واکنش به صحبت‎‌های اخیر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه شاید در آینده رئیس‌جمهور زن هم داشته باشیم و این موضوع منع قانونی ندارد؛ گفت: بله این مساله درست است که ما در این زمینه منع قانونی نداریم و تنها اختلاف نظر بر سر واژه رِجال سیاسی در قانون اساسی است.

او ادامه داد: با یک مطالعه در قانون اساسی می‌توان دریافت که اصلا قید مساله زن یا مرد بودن در آن مطرح نشده و واژه رجال سیاسی زنان را هم شامل می‌شود؛ بنابراین منعی در این زمینه وجود ندارد.

غیرت با اشاره به عدم تایید صلاحیت اعظم طالقانی در ابتدای انقلاب توسط شورای نگهبان، افزود: خانم اعظم طالقانی یک باز کاندیدا شدند که مخالفت هایی برای حضور او صورت گرفت؛ اما این مخالفت‌ها به سبب زن بودن او نبود. البته در این باره که واژه رجال سیاسی زنان را هم شامل می‌شود یا خیر تفاوت نظرهایی وجود دارد، اما ما معتقدیم که زن ها هم شامل این بند می‌شوند.

این فعال حقوقی کشورمان در پاسخ به این سوال که پس چرا تا به حال رئیس جمهور زن در کشور نداشتیم؟ گفت: اگر رئیس جمهور زن نداشتیم به این سبب است که داوطلبی هم در این زمینه نداشتیم و تلاشی هم در این باره انجام نشده است؛ ناگفته نماند که این موضوع ساده‌ای نیست و تمام جوانب امر باید سنجیده شود.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما فقط ۴ نفر نامزد ریاست جمهوری نداریم که بگوییم خانم‌ها داوطلب شده‌اند و کسی مانع آنها شده؛کما اینکه در حال حاضر اصلا کسی داوطلب این موضوع نشده است، ولی اگر داوطلب وجود داشته باشد باید به این موضوع توجه کرد که واژه رجال سیاسی صرفا شامل مردان نشده و خانم ها را هم شامل می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • کاربر ناشناس
    0

    درودبرشماشیرزن اگرزن وجودنداشت مردهاازکی تولدمیشدنندومدافعان مرزهاوکشورشونندزن رحمت خداست مردنعمت خداست

  • ایرانی
    0

    ولی منع عرفی چرا ؟؟؟

  • احمدی
    0

    بطور صریح رجال سیاسی شرط برا کاندیداتوری ریاست جمهوری هست اگر چه برخی این واژه را مصداق مرد بودن بحساب نمیاورند

  • محمد راد
    0

    اگه هرآنچه موجب تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان می شود وبه مردم جهت رای دادن معرفی می گردد ،زن هم دارا باشد چه اشکال دارد

  • ایرانی
    0

    بله منع نداریم و حق هم نداریم!!!! ریش ملاک است نه گیس...

  • ناشناس
    0

    خوب قانون را اصلاح کنید یا از حکم حکومتی استفاده کنید

  • ناشناس
    0

    انقدر از حق زنان گفتین عقده ای شدیم به خدا مردان خق زنان را پایمال نکرده اند بروید بگردین ببینین کیا دارن حقتون رو پایمال می کنند ضمنأ دست از سر پسران هم بردارید قرا نیس برای حق زنان حق پسران پایمال کنید

  • یک دانشجوی پسر
    0

    اگه قاعده بشه چند روز مملکت تعطیل میشه ؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      به نکته ظریفی اشاره کردی

  • عبداله اسدی
    0

    حالا همه چیزمان درسته فقط زن بودن رئیس جمهور کاستی ماست ؟ رجال سیاسی معنا و مفهوم سر در گمی ندارد رجال سیاسی یعنی از بین مردان سیاسی یک نفر انتخاب شود

  • سهامدارحقیقی
    0

    مردها چه غلطی کردند؟؟؟؟ نوبت شما هم میرسد !!!

  • ایرانی
    0

    ای کاش یه خورده خدا راهم درنظرمیگرفتید وبرای حیا وعفت زنان هم یه ذره وقت میگذاشتید....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها