در نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری میان ۲ نامزد دموکرات و جمهوریخواه

ترامپ: اگر بایدن رئیس جمهور بود میلیون ها نفر بر اثر کرونا از بین می رفتند/ بایدن: همه می‌دانند ترامپ دروغگوست

نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری میان ۲ نامزد دموکرات و جمهوریخواه در دانشگاه کیس وسترن رزرو، در شهر کلیولند ایالت اوهایو برگزار شد.

ترامپ: اگر بایدن رئیس جمهور بود میلیون ها نفر بر اثر کرونا از بین می رفتند/ بایدن: همه می‌دانند ترامپ دروغگوست

دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا و نامزد جمهوریخواهان و جو بایدن نامزد دموکرات‌ها، شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی این مناظره را آغاز کردند و ۹۰ دقیقه فرصت دارند تا دیدگاه‌های خود را در مورد ۶ موضوع سوابق ترامپ و بایدن، دیوان عالی آمریکا، کووید- ۱۹، اقتصاد، مسایل نژادی و خشونت در شهرها و یکپارچگی انتخابات تشریح کنند.

مجری این برنامه کریس والاس از فاکس نیوز است و هیچ آگهی بازرگانی بین این مناظره پخش نخواهد شد.

قرار است علاوه بر این مناظره، ۲ مناظره دیگر بین ترامپ و بایدن و یک مناظره هم بین کامالا هریس و مایک پنس معاونان این دو نامزد انتخاباتی برگزار شود.

نخستین سوال درباره دیوان عالی و گزینه جایگزین کرسی خالی این دیوان پرسیده شد که ترامپ گفت: ما انتخابات را بردیم و حق داریم که این انتخاب را انجام دهیم، اگر دموکرات ها بر سر کار بودند این کار را به سرعت انجام می‌دادند.

جو بایدن نامزد دموکرات‌ها هم در این باره اظهار کرد: مردم آمریکا حق دارند که تصمیم بگیرند که نامزد دیوان عالی کیست. الان ما وسط انتخابات هستیم و آغاز شده است. ده ها هزار نفر رای خود را داده‌اند و باید صبر کنیم تا مردم آمریکا مشخص کنند که چه کسی را برای رئیس جمهوری بر می گزینند.

وی افزود: من مشکلی با این قاضی برگزیده شده ندارم اما اگر اختلاف بر سر بیمه همگانی به دیوان عالی برود، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر متضرر می‌شوند.

ترامپ در این مناظره بایدن را به افکار سوسیالیستی متهم کرد و گفت من هنوز رئیس جمهوری هستم و سنا را در اختیار داریم.

بایدن پاسخ داد: ۲۰۰ هزار نفر تحت کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

ترامپ: اگر شما بودید ۲ میلیون نفر در اثر کووید-۱۹ جان می‌باختند.

سوال دوم درباره بیمه خدمات درمانی موسوم به اوباما کر بود، از ترامپ پرسید دراین چهار سال می‌خواستید که طرح جایگزین را ارائه دهید، اما تا کنون اقدام نکرده‌اید. در هفته پیش فرمان اجرایی نمادین را درست پنج روز پیش از این مناظره امضا کردید.

ترامپ به مجری برنامه گفت من فکر می کنم که با شما مناظره می کنم نه بایدن.

بایدن اظهار کرد همه می‌دانند که شما دروغگو هستید و ترامپ هم در پاسخ گفت شما دروغ می‌گویید.

ترامپ، بایدن را متهم کرد که سندرز را نمایندگی می‌کنند و با طرح سوسیالیسم او موافقت کردید.

بایدن تاکید کرد: ترامپ اصلا برنامه‌ای برای مساله بیمه سلامتی ندارد و حتی نمی داند درباره چه چیزی صحبت می‌کند.

بایدن درباره این سوال که چرا مردم آمریکا باید به اظهارات شما درباره مقابله کووید-۱۹ اعتماد کنند، گفت: رئیس جمهوری هیچ برنامه ای ندارد و گفت که همین است که هست. این را گفت چون خودش همین است که هست.

وی افزود: او می دانست که چه چیزی قرار است اتفاق بیفتد، گفت نمی خواهد مردم بترسند، این در حالی است که او می ترسید.

معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا ادامه داد: من در ماه مارس و پس از آن هم گفتم که ما باید کمک‌های مالی را به مردم ارائه دهیم. شما باید از سنگر و زمین گلفتان بیرون بیایید.

ترامپ گفت: اگر شما می بودید میلیون ها نفر از بین می رفتند، این تقصیر چین بود. من مرزها را بستم و گفتند که این تبعیض نژادی است. شما محال بودید که مرزهای آمریکا را ببندید.

وی افزود: فرمانداران زیادی گفتند که دولت کار فوق العاده ای کرده است، ما ماسک و دستگاه حفاظتی را فراهم کردیم و تا چند هفته دیگر به واکسن دست می یابیم. اینها به خاطر رسانه های جعلی است، هر کاری کنیم بازتاب منفی می دهند و شما را مثبت جلوه می‌دهند.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: شما محال بود کار ما را انجام دهید چرا که اصلا در ماهیت شما چنین چیزی وجود ندارد. در مساله آنفلوآنزای مرغی چه کار کردید.

بایدن گفت: در آن زمان ۱۴ هزار نفر جان باختند و اقتصاد اینگونه نشد.

سوال بعدی درباره واکسن کرونا بود، که ترامپ گفت: ما آماده توزیع آن هستیم و ارتش آماده این کار است.

بایدن گفت: این همان آدمی است که گفت تاعید پاک از بین می رود، حتی گفته بود که وایتکس تزریق کنید. ما برای یک لحظه حرف او را باور نمی کنیم، آیا شما با همه دروغ هایی که گفته است، باور می‌کنید؟

وی افزود: اگر او با هوشتر شود، ممکن است بتواند کاری انجام دهد

رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و گفت درباره هوش با من صحبت نکنید، ۴۷ سال زمام امور را داشتید و هیچ کاری نکردید.

بایدن در پاسخ به سوالی درباره مخالفت با بازگشایی کارها اظهار کرد: این برای آن است که او برنامه ندارد، باید کمک مالی پرداخت می شد.

ترامپ گفت این را به نانسی پلوسی بگو.

بایدن افزود: نانسی پلوسی و چاک شومر اصلا با او ملاقات نمی کنند، آنها برای این مساله برنامه دارند. او فقط در زمین بازی گلف است.

ترامپ از بایدن به خاطر استفاده از ماسک حتی اگر صد متر با دیگران فاصله داشته باشد، گفت او بزرگترین ماسک را بر صورت خود می‌زند. من ماسک در جیبم دارم و هرگاه نیاز باشد از آن استفاده خواهم کرد.

بایدن درباره فاصله اجتماعی گفت: ترامپ بسیار غیرمسئولانه عمل کرده است و در گردهمایی‌های انتخاباتی خود فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

ترامپ گفت: اگر شما می توانستید چنین جمعیتی را جمع کنید، هم این کار را می کردید.

سوال بعدی درباره اقتصاد آمریکا بود که ترامپ گفت ما بهترین اقتصاد آمریکا را داشتیم تا اینکه ویروس یا طاعون چینی وارد شد. ۱۰.۴ میلیون نفر را به کار بازگرداندیم اما بایدن می‌خواهد کشور را تعطیل کند. به ایالت‌های تحت مدیریت دموکرات‌ها نگاه کنید. یکی از آنها گفت که بعد از نوامبر بازگشایی انجام می‌دهند، چرا؟ می خواهند انتخابات تمام شود.

وی افزود: به مصرف مواد مخدر، الکل و طلاق در ایالت‌های بسته شده نگاه کنید. اگر این شخص مسئول بود کل کشور را تعطیل می کرد.

بایدن در پاسخ گفت: میلیون‌ها و میلیاردرها در این شرایط وضع خیلی خوبی داشتند. چون مالیات آنها را کسر کرد. اما افراد عادی چگونه هستند؟ او ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است.

وی افزود: او به گونه ای کار می کند که وقتی پست خود را ترک می کند، کمترین اشتغال را داشته باشیم. ایده‌ای که او پافشاری می‌کند که کشور را باز کند، آن هم در بحبوحه کرونا برای چیست؟ او هیچ کمکی به کسب و کار کوچک نکردند. از هر ۶ کسب و کار کوچک، یکی تعطیل شده است.

میلیون‌ها و میلیاردرها در این شرایط وضع خیلی خوبی داشتند. چون مالیات آنها را کسر کرد. اما افراد عادی چگونه هستند؟ او ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است

مجری برنامه از ترامپ پرسید: گزارش تازه ای است که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تنها ۷۵۰ دلار برای مالیات درآمد فدرال پرداخت کرده اید، آیا درست است؟

ترامپ گفت: من میلیونها دلار پرداخت کردم. به هیات انتخاباتی بروید و پرونده‌ای شامل ۱۱۸ صفحه وجود دارد.

مجری گفت: سوال من مشخص است، مالیات بر درآمد فدرال شما چقدر بوده است؟

ترامپ اظهار کرد: میلیون‌ها دلار. شما پرونده آن را خواهید دید. من پیش از این یک بازرگان خصوصی بودم.

بایدن در این رابطه گفت: قوانین مالیاتی که او تصویب کرد باعث شد مالیاتی که می دهد کمتر از مالیات یک معلم است. برای همین می خواهم قوانین مالیاتی ترامپ را حذف کنم.

وی افزود: تو بدترین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بوده ای.

ترامپ پاسخ داد: من بهترین کار را انجام دادم، ارتش ورشکسته‌ای را که تحویل دادید بازسازی کردم.

بایدن گفت: بسیاری از بخشودگی های مالیاتی او را حذف می کنم، ۹۰ درصد شرکت ها مالیات نمی دهند برای اینکه شما این قانون را تصویب کردید و اقتصاد را به این وضع درآوردید.

ترامپ افزود: اگر برنامه شما را دنبال کنیم، نیمی از شرکت‌ها از آمریکا خارج خواهند شد.

بایدن گفت: ما توانستیم بدترین شرایط اقتصاد را بازگردانیم. من بودم که جنرال موتور را به اوهایو بازگرداندم اما او خراب کرد.

ترامپ گفت: رونق نبود، ضعیف‌ترین اقتصاد آمریکا بود.

بایدن اظهار کرد: ترامپ کار بسیار کمی کرده است. او از هنر معامله صحبت می‌کند اما اکنون کسری موازنه تجاری ما بدتر از همیشه است.

ترامپ موضوع را به فرزند بایدن کشاند که بایدن گفت هیچ کدام از اینها واقعیت ندارد. اعتبار این حرف ها کاملا رد شده است.

رئیس جمهوری گفت: آیا او ۳.۵ میلیون دلار از شهردار مسکو دریافت نکرده است؟

بایدن افزود: این حقیقت ندارد. ادعا و اعتبار او در رسانه ها و بانک جهانی رد شده است. اگر بخواهیم درباره خانواده صحبت کنیم، تا صبح می توانیم درباره خانواده او صحبت کنیم. ای مردم آمریکا اینجا باید درباره شما صحبت کنیم اما او (ترامپ) نمی‌گذارد.

موضوع بعدی مسایل نژادی بود. سوالی که پرسیده شد درباره ادعاهای دو طرف درباره تبعیض نژادی و چرایی اعتماد مردم به ادعاهای شما برای مبارزه با تبعیض نژادی باور کنند؟

بایدن گفت: موضوع برابری و عدالت است. موضوع رفتار درست و قانون اساسی است. ما همیشه تلاش کردیم اما دست نیافتم اما هرگز همچون او، راهمان را دور نکردیم. آنچه که در شارلوتزویل رخ داد، او حمایت کرد.

وی افزود: وقتی جورج فلوید کشته شد، اعتراض مسالمت آمیز در حال برگزاری بود اما او از ارتش استفاده کرد تا از پناهگاه خود بیرون آید و به کلیسا برود. این کسی است که از اختلاف نژادی استفاده کرده است. هزاران آمریکایی آفریقایی تبار به خاطر رفتار او در اثر کووید-۱۹ کشته شدند. آیا او منجی آنها خواهد بود؟ او هیچ کاری نکرده است.

ترامپ در این باره اظهار کرد: لایحه مربوط به جرم ها را شما انجام دادید و گفتید که آمریکایی های آفریقایی تبار را به زندان انداختید. شما با جامعه سیاهپوستان آمریکا بسیار بدرفتاری کردید. من در مقایسه با جمهوریخواهان عملکرد بسیار بهتری با سیاهپوستان داشته‌ام.

وی افزود: شما حتی نمی توانید مجری قانون را استفاده کنید، چون تمام طرفداران جناح چپ خود را از دست خواهید داد. به پورتلند نگاه کنید، ما به سرعت می توانستیم آنجا را آرام کنیم. برای اینکه ما به نظم و قانون اعتقاد داریم. آنها کنترل شما را به دست گرفته اند.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید که یک ساختار نژادپرستانه وجود دارد، گفت: بله یک بی عدالتی نظام مند در اجرای قانون در نیروی پلیس وجود دارد. اگر افراد بدی در نیروی پلیس باشند، باید آنها را مجازات کرد. اگر رئیس جمهوری شوم یک گروهی از نیروهای پلیس و جامعه مدنی تشکیل می دهم. پلیس از اتفاقاتی که برای فلوید و تیلور افتاد خوشحال نیستند اما باید سیستمی داشته باشیم که افراد مجرم را پاسخگو نگهداریم.

ترامپ، بایدن را مخالف نظم و قانون دانست اما بایدن گفت من موافق قانون هستم. در دولت ما جرایم خشونت ‌آمیز ۱۷درصد کاهش داشت.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد: اینها واقعیت ندارد، در ایالت‌های دموکرات ها این خشونت ها افزایش داشته است.

مجری پرسید: میزان قتل در تابستان گذشته در آمریکا افزایش یافته است، در حالی که بسیاری از شهرهای تحت اداره جمهوریخواه هستند.

ترامپ بدون پاسخ به این سوال باز هم اتهامات خود را متوجه ایالتهای دموکرات ساخت و گفت: او تحت کنترل جناح چپ است.

سوال: آیا موافق جنبش هواداران سیاهپوستان هستید؟

بایدن گفت: پلیس باید از جوامع حفاظت کنند. ترامپ بودجه پلیس های محلی را کاهش داد.

ترامپ در واکنش به اظهارات بایدن گفت تنها یک گروه از مجریان قانون که از شما حمایت می کنند را نام ببرید. بایدن گفت ما وقت نداریم درباره این چیزها صحبت کنیم.

سوال: آیا شما با مقامات دموکرات اورگان تماس گرفتید تا جلوی خشونت را بگیرید؟

بایدن گفت: من الان مسئولیت رسمی ندارم اما در بیانیه های خود گفتم که باید با خشونت مبارزه کرد. اگر ترامپ خود را کنار می‌کشید، آنها می‌توانستند کار خود را انجام دهند.

وی افزود: سخنگوی پیشین کلی کانوی گفت خشونت‌ها به نفع ترامپ است. او نمی خواهد اوضاع را آرام کند. کاری که می کند آتش را شعله ورتر می سازد.

سوال از ترامپ: همیشه طرف مقابل را به خاطر اینکه از جناح چپ انتقاد نکرده است، متهم می کنید آیا خودتان حاضرید از سفید پوستان برتری طلب انتقاد کنید؟

رئیس جمهوری آمریکا بدون اینکه به این سوال پاسخ روشنی دهد، گفت: یک نفر باید یک کاری درباره طیف چپ انجام دهد.

بایدن واکنش نشان داد و درباره آنچه که ترامپ از آنتیفا یاد کرد، گفت: آنتیفا یک ایده است نه گروه. این آن چیزی است که رئیس اف بی آی او مطرح کرده است.

ترامپ گفت آنتیفا یک گروه خطرناک است.

بایدن بار دیگر به ثروتمندتر شدن میلیاردرها در طول کووید-۱۹ اشاره کرد و گفت: در دوران ما خشونت ۱۵ درصد کمتر بود.

وی با اشاره به اظهارات ترامپ علیه کهنه سربازان آمریکا، درباره فرزند خود اظهار کرد: پسر من در عراق بود، ستاره داشت، او یک قهرمان بود نه بازنده. من درباره پسرم بو بایدن صحبت می کنم.

ترامپ گفت: من فقط هانتر را می شناسم. که به خاطر استفاده از کوکائین از ارتش خارج شد، هیچ شغلی نداشت تا اینکه معاون رئیس جمهوری شدید.

بایدن پاسخ داد: حقیقت ندارد. پسرم مشکل مواد مخدر داشت اما خود را درست کرد. هیچ یک از ادعاهای وی صحت ندارد. گزارش دریافت پول از مسکو کاملا رد شده است.

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره تغییرات اقلیمی گفت: ما می خواهیم هوا و آب تمیز داشته باشیم. اگر به پیمان اقلیمی پاریس نگاه کنید از دیدگاه ما فاجعه بود. درباره حریق باید مدیریت جنگلبانی درست داشته باشید. درختان مرده وجود دارد و دولت های قبل باید آنها را جمع می کرد. اینها موجب آتش سوزی می شود.

وی افزود: همه ساله می گویند که کالیفرنیا می سوزد، اگر مدیریت جنگلی داشتیم این طور نمی شد. من با رهبر یک کشوری بودم که جنگلهای زیادی دارند، او می گفت درختهایی داریم که ساده تر از درختان کالیفرنیا آتش می گیرد.

سوال: اگر قایل به این مساله هستید چرا مقررات اوباما را کنار گذاشتید؟

ترامپ: برای اینکه قیمت انرژی را افزایش می داد، قیمت ماشین ها افزایش می یافت.

مجری برنامه از بایدن پرسید : شما ۲ تریلیون دلار برای مشاغل سبز پیشنهاد کردید و گفتید که باید وضع به گونه ای باشد که در ۲۰۵۰ گاز کربنی وجود نداشته باشد.

بایدن در پاسخ گفت: او کاملا در اشتباه است. در دولت ما هزینه انرژی کاهش یافت. هیچ کسی نمی خواهد نیروگاه گازی یا زغال سنگی بسازد. دوم اینکه ماشین های دولتی را به الکتریکی تبدیل کنیم.می توانیم از لحاظ تولید انرژی صفر شویم، نه اینکه مشاغل را از بین ببریم، زیر ساخت های سبز ایجاد کنیم. من به پیمان پاریس باز خواهم گشت.

وی افزود: ما درباره کسی صحبت می کنیم که هیچ ارتباطی با سیاست خارجی ندارد.

بایدن به طوفان‌های سهمگینی که در آمریکا می‌آید و اظهاراتی که نقل می شود ترامپ پیشنهاد استفاده از بمب اتمی کوچک در این طوفان داده است، اشاره کرد که ترامپ گفت من هرگز این را نگفته‌ام.

معاون اوباما با تاکید بر اینکه توافق سبز طرح او نیست و با طرح او متفاوت است.

موضوع بعدی درباره اعتبار انتخاباتی بود، که چگونه مردم آمریکا اعتماد کنند که رئیس جمهوری بعدی مشروع است؟

بایدن گفت: مردم باید به سایت مربوطه بروند و رای بدهند. رئیس اف بی آی و اطلاعات داخلی گفتند که هیچ نشانه ای از ناامنی وجود ندارد. باید کسانی بیشتری که می خواهند رای بدهند، هم بتوانند این کار را انجام دهند. باید موانع را از سر راه مردم برداریم.

وی خطاب به مردم اظهار کرد: بروید و رای بدهید. او نمی تواند جلوی شما را بگیرد. نتیجه انتخابات هرچه باشد را می پذیرم.

معاون باراک اوباما گفت: اگر ما رای را بگیریم، او باید برود. می تواند چهار سال دروغ او را تغییر دهد.

ترامپ در پاسخ گفت: انتقالی در کار نبوده است، وقتی از هیلاری کلینتون حقه باز بردم، آنها از کارزار من جاسوسی کردند.

وی بار دیگر تقلب انتخاباتی در صورت رای گیری پستی را تکرار کرد و اظهار کرد: به سوم نوامبر نگاه کنید، فکر می کنم موفق خواهیم شد اما ممکن است تا ماه ها از نتیجه مطلع نشویم. گاهی ۲۰ تا ۳۰ درصد آرا سرگردان خواهند شد. این ها همه کار دموکراتها است که می خواهند تقلب کنند.

رئیس جمهوری فعلی آمریکا درباره رای گیری پستی و اینکه آیا روی دیوان عالی حساب می کنید، گفت: امیدوارم نیازی به آنها نباشد اما روی آنها حساب می‌کنم. برگه‌های رای فروخته می‌شود یا در رودخانه دیده می شود، اینها خوب نیست.

اما بایدن گفت: سال ها است که رای گیری پستی وجود دارد. او فقط از شمارش آرا می ترسد.

سوال آخر: در هشت ایالت، کارکنان انتخاباتی اجازه ندارند که کار شمارش آرا را آغاز کنند تا روز انتخابات. ممکن است طول بکشد. آیا شما به هواداران خود توصیه خواهید کرد که آرامش خود را حفظ کنند و وارد اعتراض های مدنی نشوند؟

ترامپ گفت: من به آنها می گویم که به مراکز رای گیری بروید و مراقب رای خود باشید. من به هواداران خود توصیه می کنم. اگر ببینم که ده ها هزار رای دستکاری شده وجود دارد، آنگاه یک انتخابات متقلبانه بوده است و نمی توانم تحمل کنم.

در مقابل، بایدن اظهار کرد: بله، ما آرا را می شماریم، برخی از این آرا حتی تا روز انتخابات نمی توانند باز شوند. نظامیان ما از پایان جنگ داخلی تا الان با پست رای می داده‌اند، روند همان روند است. هیچ کسی نگفته است که رای گیری پستی متقلبانه است.

وی افزود: او حتی نمی داند که درباره چه صحبت می کند، من نتیجه را می پذیرم و او هم خواهد پذیرفت. تمام است. اگر من انتخاب شوم، رئیس جمهوری جمهوریخواهان هم خواهم بود.

مناظره بعدی بین کامالاه هریس و مایک پنس معاون اول های دو نامزد برگزار خواهد شد.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • داروغه
    0

    خبری فوری الکی ساندیسی ها رو دلخوش نکن بزار برو فوری برای چهار سال بعدی ترامپ کنند

  • امیرحسین
    0

    هر دوتاشون دغل بازند. به سوالات یا جواب نمی دادند یا جوابشون مبهم و بی ربط بود و مناظره رو به حاشیه کشیدند. وقتی توانایی پاسخ گویی ندارند یعنی لیاقت گرفتن پست چنین مهمی رو ندارند. البته که نامزدهای انتخاباتی ایران هم همین طور بودند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟