عضو شورای شهر: اظهارات نسنجیده نماینده مجلس باعث ضرر انگورداران ترشیز شد/ یک باغدار: با داشتن ۵٠ خروار کشمش در انبار، مجبورم گدایی‌کنم

باغداران انگور خراسان رضوی می گویند: اظهارت نسنجیده نماینده کاشمر و به تبع آن تایید جهاد کشاورزی مبنی بر خرید تضمینی کشمش، باغداران را به روز سیاه نشانده است.

عضو شورای شهر: اظهارات نسنجیده نماینده مجلس باعث ضرر انگورداران ترشیز شد/ یک باغدار: با داشتن ۵٠ خروار کشمش در انبار، مجبورم گدایی‌کنم

یک عضو شورای شهر کندر در نزدیکی خلیل آباد گفت: درحالی که تا جند روز گذشته تجار استان در حال خرید کشمش منطقه هر من( ۳ کیلو) تا ۸۰ هزار تومان از باغداران بودند، با اعلام نماینده مجلس ترشیز مبنی بر خرید تضمینی کشمش تجار ،دست از خرید ان کشیدند و هم اکنون کشمش باغداران خریداری ندارد.

محمدعلی نوروزی افزود: ۲۰۰ هکتار از زمین های اطراف کندر به زیر کشت انگور رفته و هر باغدار کندر از بیست تا ۷۰ خروار کشمش دارد ولی متاسفانه خریداری برای آنها وجود ندارد.

این عضو شورای شهر کندر افزود: متاسفانه هیچ حمایتی از باغداران نمی‌شود و تجاری هم که کشمش باغداران را خریداری می کنند پولشان را به صورت مدت‌دار ۳ تا ۴ ماهه و آن هم هرمن (۳)کیلو ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان می پردازند که با توجه به شرایط اقتصادی و کلاهبرداری های گذشته اعتباری به این گونه معاملات نیست.

نوروزی افزود: سال گذشته و سال های قبل که قیمت دلار ۱۰ هزار تومان و یا پایین تر بود، دستمزد کارگر نیز روزی ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان بود و کود و آب هم ارزانتر بود، در آن زمان هر من کشمش سبز و زرد منطقه را حدودا ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان نقد خریداری می کردند، ولی اکنون که دلار به مرز ۳۰ هزار تومن و کارگر به روزی ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزارتومان رسیده و کود و سایر اقلام چندین برابر شده، کشمش منطقه به پایین تر از قیمت سال های گذشته و آن‌هم به صورت فروش شرایطی رسیده که فروش آن به این شرایط نوعی ریسک برای کشاورز است.

او افزود: اگر این نماینده ترشیز، به حرف مشاوران دلسوز و باسواد منطقه گوش می داد نه خودش دچار چنین اشتباهی می شد که شعار خرید تضمینی کشمش و حمایت از کشاورز بدهد و نه باغداران را بیچاره می کرد.

قربانی از باغداران این منطقه نیز گفت: هر کدام از ما حدود ۲۰ تا ۷۰ خروار کشمش دپو شده در انبار داریم که مشتری برای فروش آنها پیدا نمی شود. باغداران منطقه با وجود این همه محصول حتی پولی برای خرید مایحتاج روزانه‌مان هم نداریم.

قربانی افزود: اگر قانون شود هر کسی باتوجه به علم و تخصص مدرک تحصیلی‌اش در مسائل اظهار نظر کند این مشکل برای کشاورز و باغدار پیش نمی آید که با وجود ۵۰ من کشمش ، برای چرخاندن زندگی‌مان برویم گدایی کنیم.

زراعتی دیگر کشمش دار و باغدار منطقه نیز می گوید: از مسئولینی که شعار توخالی حمایت از کشاورز و باغدار و خرید تضمینی محصولات کشاورزی و باغی را دادند و تجار را از خرید محصولات‌مان منصرف کردند تقاضامندم از انبارهای کشمش شهرهای خلیل آباد و کندر و روستاها بازدید کنند تا ببینند کشاورز را به چه روزی رسانده‌اند که با وجود ۷۰ من کشمش دپو شده پول خرید یک گوشی هوشمند برای بچه هایمان هم نداریم که بتوانند غیر حضوری سر کلاس حاضر شوند.

زراعتی گفت: اظهارت نسنجیده نماینده کاشمر و به تبع آن تایید جهاد کشاورزی مبنی بر خرید تضمینی کشمش باغداران را به روز سیاه نشانده است.

صلاحی یکی دیگر از باغداران منطقه خلیل آباد می گوید: کندر به شربت خانه خراسان از گذشته معروف بوده و هست، اگر مجوز تبدیل و ساخت این شربت خانه ها را برای سایر کشورها صادر کنند مشکل فروش این محصول از بین می‌رود ، ضمن اینکه درآمد ارزی سراسری نیز برای کشور دارد، مسئولان نیز می دانند تمام کشمش زرد منطقه به پاکستان و سایر کشورها به همین منظور خریداری و صادر می شود. پس چه بهتر تحت نظارت دولت این دستگاه های تبدیلی وارد و محصول فرآوری شده صادر شود.

کندر مرکز بخش ششطراز شهرستان خلیل آباد در۲۵۰ کیلومتری مشهد است که حدود ۷۰ درصد کشمش دیار ترشیز (شامل شهرهای کاشمرْ بردسکن ْخلیل آباد و کوهسرخ) از این شهرستان به دست می آید.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها