نانوایانی که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند

از چند سال گذشته هزینه‌های تولید نان در حال افزایش است، اما این تورم در قیمت نان دیده نشده است و حمایت‌های دولتی نیز هزینه‌های سرسام‌آور تولید در این بخش را جبران نمی‌کند.

نانوایانی که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند

نان یکی از ضروری‌ترین کالاهای مصرفی مردم به‌شمار می‌رود، بحث کیفیت و قیمت نان همواره مورد گلایه مصرف‌کنندگان و نانوایان است، نانوایان از قیمت پایین نان، افزایش هزینه‌های پخت نان و کیفیت آرد مصرفی و شهروندان نیز از کیفیت نان گلایه دارند، اما به‌نظر می‌رسد تاکنون چاره‌ای برای این مسئله اندیشیده نشده است.

قطعا افزایش قیمت نان نیز تاثیر زیادی در سفره‌های دهک‌های پایین جامعه خواهد گذاشت و سفره‌های این قشر را که نان قوت قالبشان است را کوچکتر از گذشته می‌کند، شواهد نشان می‌دهد دولت نتوانسته تدبیر چندانی برای جلوگیری از فشار اقتصادی به دهک‌های پایین جامعه و نانوایان برای تامین معیشت داشته باشد.

پایین بودن قیمت نان موجب می‌شود که برخی نانوایان اقدام به فروش آرد دولتی به قیمت آزاد کنند، این در حالیست که فروش آرد دولتی ممنوع است و نانوایان باید سهمیه اختصاص یافته را به پخت نان اختصاص و در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند.

یکی دیگر از موضوعاتی که این روزها گلایه شهروندان شهرکردی را در پی دارد، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نانوایی‌ها است، بازرسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی معتقدند میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها مطلوب نیست، شاید یکی از دلایل این مسئله کم بودن تعداد کارگران و ایجاد صف‌های طولانی در نانوایی‌ها باشد، زیرا اگر نانوایان درآمد کافی نداشته باشند نمی‌توانند کارگر به اندازه نیاز به‌کار بگیرند.

در این روزهای کرونایی اگر چاره‌ای برای حل مشکلات معیشتی نانوایان اندیشیده نشود، نان نانوایان در تنور بی‌تدبیری‌ها آجر می‌شود و دود این بی‌تدبیری‌ها در چشم مصرف‌کننده می‌رود، نانوایان این روزها با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند، مسئولان باید در اسرع وقت تدبیری برای حمایت از این قشر که امروز نقش موثری در تامین مهم‌ترین کالای اساسی مردم دارند، بیاندیشند.

قیمت پایین نان جوابگوی هزینه‌های معیشتی نانوایان نیست

تعدادی از نانوایان شهرکردی اظهار کردند: در حالیکه هزینه‌های تولید در طول چند سال گذشته افزایش چند برابری داشته است، اما افزایش قیمت نان به اندازه‌ای نبوده که این هزینه‌ها را جبران کند؛ پخت نان در کار مشقت زیاد آن سود چندانی ندارد.

این نانوایان گفتند: بسیاری از کارگران نانوایی از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند و با این حقوق اندک نمی‌توانند از پس هزینه‌های معیشتی خود بر بیایند، قطعا افزایش قیمت نان با تورم در جامعه سازگار نیست.

آن‌ها معقتد بودند: یکی از دلایل هدررفت نان، قیمت پایین آن است، اگر نان با قیمت معقول عرضه شود، مردم نیز بر اساس نیاز روزانه خود نان تهیه می‌کنند و نان به هدر نمی‌رود، زمانی‌که قیمت نان پایین باشد مردم نان را بیش‌تر از نیاز مصرفی خود تهیه می‌کنند و نان مازاد دورریز می‌شود.

افزایش قیمت نان باید سالانه اتفاق بیوفتد

بهرام قاسمی، رئیس اتحادیه نانوایان شهرکرد با اشاره به اینکه آرد مورد نیاز نانوایان بر اساس پخت روزانه نان به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند، اظهار کرد: کمبودی از نظر تامین آرد وجود ندارد، اما این آرد بر اساس سهمیه هر نانوایی در بین آن‌ها توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه‌های پخت نان از جمله هزینه بیمه، اجاره، برق، گاز، آرد و ... در طول چند سال اخیر افزایش داشته است، گفت: اما قیمت نان در چهارمحال و بختیاری افزایش چندانی نداشته، همچنین قیمت نان در استان بسیار کمتر از استان‌های مجاور است.

قاسمی در خصوص کیفیت آرد توزیعی در بین نانوایی‌های شهرکرد، توضیح داد: خوشبختانه آرد تولیدی در کارخانه آرد خوشه شهرکرد بسیار با کیفیت است، ۵۰ درصد کیفیت نان مربوط به آرد و ۵۰ درصد نیز مربوط به نانوا است، متاسفانه برخی نانوایان در پخت نان با دقت عمل نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرکرد با تاکید بر اینکه فروش آرد دولتی توسط نانوایان ممنوع است، بیان کرد: اکثر نانوایان به این قانون عمل می‌کنند، اما فروش آرد در برخی از نانوایی‌ها وجود دارد که در صورت مشاهده برخورد لازم توسط بازرسان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد نان هدر می‌رود، خاطرنشان کرد: اگر قیمت نان معقول باشد، مردم به اندازه لازم نان تهیه می‌کنند و نانوایان نیز با انگیزه بالاتری نان با کیفیت تحویل مردم می‌دهند.

قاسمی افزود: هرساله با افزایش قیمت‌ها، حقوق کارمندان حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، اما در بحث افزایش قیمت نان این اتفاق نمی‌افتد، افزایش قیمت نان به‌صورت معقول می‌تواند آبی بر روی زخم‌های نانوایان باشد، امیدواریم مسئولان چهارمحال و بختیاری در سال آینده برای افزایش قیمت نان برنامه‌ای داشته باشند.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرکرد در پایان یادآور شد: در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها تذکرات لازم به نانوایان داده می‌شود، اما به‌علت گرمای هوا استفاده از ماسک برای نانوایان تا حدودی دشوار است، تقریبا حدود بالای ۶۰ درصد نانوایان در زمان پخت نان از ماسک استفاده می‌کنند، همچنین در تمام نانوایی‌ها کارتخوان موجود است، اما برخی از خریداران با پول نقد به نانوایی مراجعه می‌کنند و نمی‌توانیم از فروش نان به این افراد خودداری کنیم، تقاضا داریم مردم با پول نقد به نانوایی مراجعه نکنند.

فروش آرد دولتی ممنوع است

غلامرضا قائدامینی، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌های سطح استان، اظهار کرد: خوشبختانه میزان رعایت پروتکل‌ها در نانوایی‌ها نسبت به سایر اصناف مطلوب‌تر است.

وی افزود: در تمامی نانوایی‌ها دستگاه کارتخوان نصب شده و دریافت پول نقد ممنوع است و نانوایان ملزم به استفاده از ماسک، کلاه و روپوش هستند، برای نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها گشت ویژه در نظر گرفته شده است.

قائدامینی با بیان اینکه با نانوایانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، به شدت برخورد می‌شود، گفت: از ابتدای سال‌جاری حدود ۱۶۰ پرونده تخلف در این زمینه تشکیل شده و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است، شهروندان می‌توانند گزارشات خود را جهت پیگیری با سازمان صمت در میان بگذارند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه فروش آرد در نانوایی‌های دولتی ممنوع است، عنوان کرد: باوجود تاکیدات فراوان برخی از نانوایان اقدام به فروش آرد دولتی به قیمت آزاد می‌کنند، این مسئله تخلف است.

وی تاکید کرد: اگر فروش آرد توسط نانوایان دولتی احراز شود، برخورد با این نانوایان غضب‌آلود خواهد بود، این برخورد تا ابطال دائم پروانه کسب نیز قابلیت اجرا دارد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها