مکانی که ستون‌هایش ۷۰۰ سال است به صفِ ملاقات خدا ایستاده‌اند

سفر به هر شهر و دیاری با دیدن جاذبه‌های آن شهر که نماد تاریخ و به عبارتی شناسه آن محسوب می‌شوند، بسی لذت‌بخش هست.

مکانی که ستون‌هایش ۷۰۰ سال است به صفِ ملاقات خدا ایستاده‌اند

برای لمس زندگی گذشتگان و تاریخ شهر باید مسیر سفر را به سمت قلب شهر انتخاب کرد، چرا که آغازگر مدنیت بوده و سازه های تاریخی را می توان دید.

امسال دومین سالی است که توصیه به سفر باتوجه به شیوع کرونا جایز نیست اما زیبایی ها و تاریخ آذربایجان غربی و شهرهایش با بناها وطبیعت کم نظیرش من را ترغیب کرد که اینبار این زیبایی ها را قدم به قدم از زبان یک گردشگر فعال به اشتراک بگذارم.

رزا مصطفوی، یک بانوی گردشگر در گفت‌وگویی با بیان اینکه عبور از تونل تاریخ همواره او را به وجد آورده دیدن عظمت و شکوه مسجد جامع ارومیه را برای هر گردشگری توصیه می کند و می گوید: قدم زدن و پیاده روی در مسیر تاریخ حس و حال فوق العاده ای دارد و برای دیدن مسجدی که قدمتش به دوران سلجوقی می رسد از مسیر بازار قدیم ارومیه شروع می کنم. در مسیر عبور از تونل تاریخ و بازار قدیمی شهر که خود نیازمند گشودن باب دیگری برای وصف زیبایی هایش است با گذر از راسته های مختلف، مسجدی زیبا در دل بازار قدیم که مردم شهر جذب شکوه و عظمت آن شده اند و گاهی برای سپری کردن لحظاتی در آرامش به آن پناه می برند، خودنمایی می کند.

مکانی که ستون‌هایش ۷۰۰ سال است به صفِ ملاقات خدا ایستاده‌اند

سفری به قرن هفتم هجری است، مسجدجامع ارومیه با قدمتی نزدیک به هفتصد سال یکی از نخستین بناهای تاریخی ثبت‌شده آذربایجان غربی از دوران سلجوقی است.

مجموعه ای از صحن شامل شبستان، محراب ایلخانی، چهلستون، حجرات اطراف صحن، شبستان ضلع شرقی گنبد خانه است.

از در چوبی زیبایش وارد محوطه می شویم ،شاید در نگاه اول مسجد کوچک و ساده ای به نظر برسد.

مکانی که ستون‌هایش ۷۰۰ سال است به صفِ ملاقات خدا ایستاده‌اند

چهلستون مسجد پس از شبستان گنبد دار، قدیمی ترین بخش کالبد موجود مسجد جامع ارومیه است.

وارد شبستان چهل ستونش می شوم، چه لحظه پر از آرامش و زیبایی. هم چون افرادی که به صف ملاقات خدا ایستاده اند، چهار ردیف ستون ها به صف شده اند و زیبایی دو چندانی را بوجود آورده اند.

در کنار منبر چوبی زیبا که دستان توانمند هنرمندی این محراب را اینچنین زیبا خلق کرده است. ناگه به خود می آیم و می بینم درِ دیگری در انتهای شبستان وجود دارد، آرام آرام حرکت می کنم و ناگهان با باز کردن در، در جای خود میخکوب می‌ شوم.

مکانی که ستون‌هایش ۷۰۰ سال است به صفِ ملاقات خدا ایستاده‌اند

خدایا چه زیبای منحصر بفردی دارد این محراب و گنبدخانه. محراب گچبری شده دو پوسته زیبا ....

واقعا در مقابل استاد معمار این محراب باید تمام قد ایستاد و احترام کرد، چشمان آدمی از دیدن این همه زیبایی سیر نمی شود.

مصطفوی از نقوش هندسی زیبا و کتیبه ای به خط زیبای کوفی که دور تا دور محراب را قاب گرفته میگوید و به لحاظ نقوش و تشابهاتش با محراب الجایتو (مسجد جامع اصفهان) این دو را به سان خواهر می داند.

در تاریخ آمده است محراب مسجد از نظر گچبری و خطوط در اعداد زیباترین آثار هنری دوران مغول است. در قسمت پایین دو ستون گچبری دارد و در وسط کتیبه ای به خط رقاع خوانده می شود، که معرف نام و نشان نقاش محراب و تاریخ سال ۶۷۶ هجری است.

مکانی که ستون‌هایش ۷۰۰ سال است به صفِ ملاقات خدا ایستاده‌اند

این گردشگر جوان که از بناهای مختلفی در شهرهای مختلف کشور دیدن کرده است مساجد جامع را یکی از زیباترین ابنیه تاریخی توصیف میکند که علاوه بر لمس ترکهای زمان بر کالبد بنا، معنویتی که بر دل و جان می گذارد را وصف ناپذیر می داند بواسطه ارامشی که هدیه می دهد...

او گردشگران و مسافران را بعد از ایام کرونا به دیدن بخشی از تاریخ در مسجد جامع ارومیه دعوت می کند تا خود از نزدیک با گذر از لابه لای ستونهای تنومند مسجد که بار زمان را بر دوش می کشند با خود زیبایی های محراب مسجد را که با ایاتی از قرآن مزین شده با دوربین چشمانشان در ذهن ثبت کنند.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها