جمهوری آذربایجان حلقه اتصال ایران و کشورهای مشترک‌المنافع است

جمهوری آذربایجان حلقه اتصال ایران و کشورهای مشترک‌المنافع است

حسن انتظار شب گذشته در همایش تجاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان که با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان، قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی و با شرکت تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور در ارومیه برگزار شد اظهار داشت: اشتراکات فراوان دینی و فرهنگی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان بستر اصلی توسعه مناسبات دو کشور دوست و همسایه است و در این میان بخش خصوصی موتور محرک افزایش تبادلات بازرگانی و تجاری است.

وی گفت: جمهوری آذربایجان حلقه اتصال ایران به کشورهای مشترک‌المنافع است و امیدواریم این کشور نقش واسطه‌ای خوبی در این راستا ایفا کرده و زمینه‌های تبادلات بازرگانی با کشورهای بلاروس و روسیه را بیش از پیش فراهم سازد.

انتظار تصریح کرد: بخش خصوصی ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اتاق‌های بازرگانی کشور آمادگی خود را برای ارتقاء روابط تجاری دو کشور اعلام کرده و همزمان انتظار می‌رود مسئولین عالی رتبه دو کشور برای رفع موانع بانکی، گمرگی، عبور و مرور و سایر مشکلات عنایت خاصی به بخش خصوصی داشته باشند.

وی افزود: بازار جمهوری آذربایجان به ویژه نخجوان از اهمیت ویژه‌ای برای تجار و بازرگانان استان آذربایجان غربی برخوردار است بنابراین باید تلاش شود در توافقات اقتصادی دو کشور پیش‌نیازهای لازم برای بهره‌مندی فعالان بخش خصوصی از ظرفیت‌های اقتصادی این بازار فراهم آورد شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: منطقه آزاد ماکو به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه آزاد کشور و دومین منطقه آزاد بزرگ جهان یک ظرفیت بالقوه و کم‌نظیر برای افزایش تعاملات تجاری است و سرمایه گذاران کشورهای همسایه به‌ویژه جمهوری آذربایجان می‌توانند از این فرصت برای سودآوری و راه اندازی پروژ های بزرگ اقتصادی بهره مند شوند.

وی اظهار داشت: موضوعاتی همچون توریسم و گردشگری، صنایع تبدیلی کشاورزی به ویژه کنسانتره، معدن و محصولات کشاورزی جزو ویژگی‌های اقتصادی آذربایجان غربی در زمینه اقتصادی است که می‌تواند در ارتقا روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان نقش‌آفرین باشد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها