کمبود مراکز دولتی درمان ناباروری در خراسان رضوی

کمبود مراکز دولتی درمان ناباروری در خراسان رضوی

رئیس انجمن اورولوژی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت چهار مرکز ناباروری در مشهد، گفت: متاسفانه تنها یکی از این مراکز دولتی است.

به گزارش ایسنا، محمداصل زارع، امروز هفتم اسفند ماه در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت مردان در بیمارستان قائم(عج) مشهد برگزار شد، با بیان اینکه ناباروری مردان تنها مربوط به آنان نیست و مشکل یک خانواده است، اظهار کرد: زوجین هرکدام 30 درصد در ناباوري سهم دارند و درصد باقی مانده می تواند مشکلات مشترکی بین آنان باشد.

رئیس انجمن اورولوژی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در ماه اول اقدام به باروری 25 درصد امکان بارداری وجود دارد، عنوان کرد: این میزان بعد از ماه ششم به 50 و در طول یک سال به 90 درصد افزایش پیدا می‌کند.

اصل زارع با اشاره به دلایل ناباروری گفت: 25 درصد از ناباروری مردان مربوط به پایین بودن کیفیت اسپرم، 12 درصد مربوط به بیماری واریکوسل که قابل درمان‌ترین بیماری‌ ناباروری در مردان است بر 6 درصد عفونت‌ها، سه درصد مربوط به سیستم ایمنی بدن، 1.5 درصد مشکلات مادرزادی و بقیه دلایل نیز درصدهای کمی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزایش سن ازدواج را در کاهش باروری موثر دانست و افزود: ابتلا به سرطان، طی کردن مراحل درمان و شیمی درمانی، برخی از بیماری‌های ژنتیکی و ... نیز در کاهش باروری مردم موثر هستند.

رئیس انجمن اورولوژی خراسان رضوی ادامه داد: سیگار نیز یکی دیگر از عوامل اصلی ناباروری در مردان است زیرا مواد موجود در سیگار موجب کاهش کیفیت اسپرم می‌شود.

اصل‌زارع به راه‌های درمان باروری نیز اشاره و عنوان کرد: روش‌های درمان ناباروری شاملARTs ، ivf و ... است، خوشبختانه روش‌های درمان ناباروری افزایش پیدا کرده و این روش‌ها از کیفیت خوبی نیز برخوردار هستند.

وی با اعلام اینکه این روش‌های درمانی به ویژه در زنان ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: این روش‌ها در 20 درصد زنان عوارض خفیف، پنج درصد متوسط و یک درصد عوارض شدید ایجاد می‌کند، همچنین روش‌های درمان ناباروری امکان دوقلوزایی را تا 35 درصد و سه قلوزایی و بیشتر را تا 10 درصد افزایش می‌دهد.

رئیس انجمن اورولوژی خراسان رضوی با بیان اینکه این درمان‌ها سخت و پر هزینه هستند، تصریح کرد: ناتوانی جنسی در مردان از ناباروری شایع‌تر است متاسفانه برخی از آنان به افراد غیر متخصصی مراجعه می‌کنند که با مصرف داروهای آنان می‌توانند به بیماری‌های کبدی، خونی و ... مبتلا شوند.

اصل‌زارع یادآور شد: گاهی علت برخی از ناباروری‌ها مربوط به بیماری‌هایی است که فرد به آن مبتلا بوده به عنوان مثال یکی از مراجعه‌کنندگان ما بعد از معاینه متوجه شد که به بیماری دیابت مبتلا است و به همین دلیل امکان باروری برای او کمتر شده است.

وی با بیان اینکه موضوع سلامت مردان مغفول واقع شده است، ‌افزود: عدم اعتماد به پزشکان، مطرح نشدن موضوع و ... می‌تواند از دلایل این مساله باشد.

رئیس انجمن اورولوژی خراسان رضوی با اعلام اینکه تا 90 درصد ناباروری‌ها منشا روانی دارد، خاطرنشان کرد: چهار مرکز درمان ناباروری در مشهد فعال است که متاسفانه تنها یکی از این مراکز دولتی اداره می‌شود و بقیه مراکز خصوصی و با هزینه‌های بالا بیمار پذیرش می‌کنند.

دکتر محمود فرزین، دبیر انجمن اورولوژی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند برای نشان دادن اهمیت مسئله سلامت مردان، یک ستون خاص را به این موضوع اختصاص دهند، عنوان کرد: بیش از 50 نفر در انجمن اورلوژی استان فعال هستند و آماده همکاری با رسانه‌ها و درج مطالب در آن‌ها را دارند.

وی با اشاره به مصرف داروهای خودسرانه برای درمان ناباروری، افزود: تلاش ما این است که در سال جاری موضوع سلامت مردان را در اولویت قرار داده و این مشکل را مساله تمام خانواده‌ها بدانیم.

دبیر انجمن اورولوژی خراسان رضوی با اعلام اینکه بیشتر مردان ناتوانی جنسی دارند نه ناباروری، گفت: این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که پس از معاینه مشخص خواهد شد برخی از مردان به این دلیل که رابطه عاطفی خوبی با همسران خود ندارند به این بیماری مبتلا شدند.

فرزین با اشاره به مصرف مکمل‌ها برای درمان ناباروری در مردان، عنوان کرد: متاسفانه برخی از داروهایی که در این خصوص تجویز می‌شود بسیار گران‌قیمت بوده و ترکیبات آن‌ها مشخص نیست که این موضوع می‌تواند عوارض زیادی را برای مردان داشته باشد و درمان بیماری آنان را سخت‌تر کند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از مردم اعتماد خود به پزشکان را از دست داده‌‌اند و برای درمان بیماری‌ها به افراد غیر متخصص مراجعه می‌کنند که این موضوع می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد.

دبیر انجمن اورولوژی خراسان رضوی به دلایل ناباروری نیز اشاره و اظهار کرد: درصد زیادی از این مشکل مربوط به موضوعات روان‌شناختی است.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها