امسال حذف مرحله‌ای کنکور اجرایی می‌شود/ حذف مرحله‌ای کنکور جزء مصوبات قانونی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص حذف مرحله‌ای کنکور، گفت: حذف کنکور جزء مصوبات قانونی است و برای انجام آن تکلیف قانونی داریم.

امسال حذف مرحله‌ای کنکور اجرایی می‌شود/ حذف مرحله‌ای کنکور جزء مصوبات قانونی است

منصور غلامی امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی آموزش عالی، گفت: این طرح باعث ارتقا کیفی آموزش عالی و همچنین صرفه جویی در مجموعه‌های آموزش عالی می‌شود.

وی گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های اجرای این طرح آن است که مجموعه دانشگاه‌های کوچک در ارتباط با دانشگاه‌های بزرگ بصورت همکاری و یا قرار گرفتن در زیرمجموعه آن‌ها می‌توانند خدمات علمی بهتری را ارائه دهند.

غلامی افزود: این طرح از طرح‌های برنامه ششم توسعه کشور و همچنین از مصوبات ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: البته بخش‌هایی از این طرح مانند توقف پذیرش دانشجو توسط مؤسسات آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و پژوهشگاه‌های خارج از وزارت علوم بود که اجرا شده است و آن‌ها را نیز به سمت همکاری‌های مشترک با دانشگاه‌ها هدایت می‌کنیم.

غلامی افزود: در مجموع این طرح موجب انسجام و قوامی برای کیفی سازی در آموزش عالی کشور می‌شود.

وی گفت: هفته آینده هفته پژوهش و فناوری است و در این هفته دستاوردهای علمی - فناوری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در نمایشگاهی عرضه می‌شود.

غلامی افزود: در کنار این نمایشگاه یک بازار برگزار می‌شود که دستگاه‌های اجرایی و صنایع در آن نیازهایشان را عرضه می‌کنند که علاوه بر آن دانشگاه ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی نیز یافته‌های جدید خود را ارائه می‌کنند.

وی گفت: پارسال در یکی از این نمایشگاه‌ها نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد میان صنعت و دانشگاه‌ها امضا شد که تعداد قراردادها بسیار چشمگیر بود.

غلامی افزود: امسال نیز پیش بینی می‌کنیم با توجه به موضوع حمایت از تولیدات داخلی، شاهد رویدادی خوب در هفته پژوهش و در نمایشگاه پژوهش باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به پرسشی در خصوص حذف مرحله‌ای کنکور گفت: حذف کنکور جزء مصوبات قانونی است و برای انجام آن تکلیف قانونی داریم.

غلامی افزود: این موضوع در شورای سنجش و پذیرش مصوب شده است.

وی گفت: در سال‌های گذشته سوابق تحصیلی داوطلبان را در پذیرش اعمال می‌کردیم و با توجه به اینکه این روش در اجرا نشان می‌داد که حدود ۸۵ درصد از قبولی‌های دانشگاه‌ها بدون نمره کنکور می‌تواند در رشته‌های مورد علاقه شان تحصیل کنند، از این رو میان رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های مهم و آن‌هایی که به اندازه ظرفیت خودشان داوطلب دارند، تفکیک کردیم.

غلامی افزود: قرار است امسال بخشی از افرادی که می‌خواهند در دانشگاه‌ها پذیرش شوند، بدون ثبت نام در کنکور و شرکت در آزمون تنها از طریق ارائه مدارک و سوابق تحصیلی، درخواست پذیرش در دانشگاه را بدهند.

وی گفت: روش اجرایی این موضوع را سازمان سنجش قبل از ثبت نام کنکور در سایت اینترنتی اش منتشر می‌کند و تعداد رشته‌ها در این باره حدود ۸۰ رشته است.

غلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌ها افزود: ما لیست سیاهی برای سخنرانان در کشور نداریم.

وی گفت: در این باره به طور معمول در دانشگاه‌ها هیأتی ۳ نفره متشکل از رئیس دانشگاه، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و یک نفر نماینده وزیر علوم تصمیم می‌گیرد.

غلامی افزود: در برخی استان‌ها با توجه به شرایط خاصی که گاهی وجود دارد با شورای تأمین استان و نهادهای امنیتی هماهنگی‌های لازم را در مواردی که خودشان تشخیص دهند، انجام می‌دهند و ضرورتی ندارد که همه موارد را بخواهند مشورت کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره لغو مراسم و سخنرانی در ۱۶ آذر، گفت: در این خصوص ممکن است به علت مصلحت‌هایی باشد که مجموعه امین استان تشخیص داده است، ولی اصل برای ما نظر شورای ۳ نفره است.

غلامی در پاسخ به سوالی درباره سخنرانی مخالفان دولت در مراسم‌های روز دانشجو افزود: بنده هم قبول دارم تعداد افرادی که نقد دولت را مطرح کردند بیشتر بودند، اما این به آن معنا نیست که از آن طرف هم کسانی نبودند که بیایند بحث و یا صحبت کنند و بیشتر دانشگاه‌ها در این باره ترجیح دادند سخنرانی‌ها بصورت مناظره باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره استیضاح وزیر علوم و اینکه موضوع سیاسی کاری است گفت: این موضوع را باید از مجلس بپرسید.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • mohsen moradi
    0

    کنکور فقط باعث پر شدن جیب ی عده و تلف شدن استعداد ی عده دیگه میشه و جز این کاربرد دیگه ای نداره . البته نمیشه گفت که با حذف کنکور همه مشکلات حل میشه ولی تاثیر داره .

  • ههه
    0

    شما خودت یکی از سود برهای اصلی کنکوری پس مارو دست ننداز

  • علی
    0

    برای صدا و سیما و مدیران و همکاری کنندگان با این موسسات متاسفم که با استرس کنکور فرزندان ما تجارت میکنن صدا وسیماماهیانه یک میلیارد درآمد داره این تازه در آمد اینهاست حساب کنید اون موسسات چه در آمدی دارن مشاوره هاشون هم همه بازار یاب برای فروش محصولات اکثرا به درد نخور برای پسرم دوره تخصصی یازدهم سفارش دادم با 40 درصد تخفیف 800 واریز کردم بعد از یکسال سی دی آموزشی یکی از کتابها رو نفرستادن به اندازه 200هزار هم هزینه تماس دادم تا 200 تومن عودت دادن این موسسات از اعتماد مردم که صدا و سیما ایجاد کرده سوءاستفاده میکنن و عملا کلاهبرداری میکنن خدا شاهده هیچکدوم از سی دی ها هم به درد نخورد امیدوارم این تجارت کثیف هر چه زودتر بساطش جمع بشه

  • محمود عبدی
    0

    با سلام و احترام در صورت حرف کنکور چطوری عدالت رعایت میکنید تضمینی است که فرزندان مسئولین و پارتی بازی نباشه . حداقل وجود کنکور صرف نظر از سهمیه های ناعدالتی روزنه ورود ی وجود دارد . با حرف کنکور صورت مسئله کامل پاک خواهد شد و هیچ تضمینی وجود ندارد که کسی بغیر از خودشان در دانشگاهها و رشته های خوب قبول بشوند . امید به روزی که عدالت در این سرزمین گسترانده شود البته به دست اهلش .

  • خداداد ندیمی
    0

    حذف کنکور حکایت دزدیدن مناره بدون کندن چاه هست. کنکور تنها آزمونی هست که تخلف و حق خوری به حداقل میزان میرسه. و خیلی از سالها دانش آموزانی بدون هیچ امکانات از دور ترین روستاهای کشور در کنکور رتبه عالی آورده اند و توانسته اند آینده خود را تغییر دهند( مثل آقای رستگار رحمانی که از روستاهای دور کردستان در کنکور سال ۸۸ توانست رتبه ۱ کشور شود لازم به ذکر است معدل ایشان حدود نمره ۱۲ بود) و دلیل رتبه آوردنش را گفت " برای تغییر زندگی چاره دیگری نداشتم" . اما در صورت حذف کنکور و شرط معدل شدن ، دانش آموز پولدار غیر انتفاعی با پول معدل ۲۰ خواهد داشت و دانش آموز توانمند بی بزاعت معدل ۱۸ و البته آموزش پرورش هم نمی تواند امتحان نهایی سالم برگزار کنند همچنان که هر سال چند ساعت قبل از امتحان سوالات امتحانی در کانالهای تلگرامی به فروش میرسد در صورتی که خیلی کمتر همچین مشکلی برای سوالات کنکور پیش می آید. و در این صورت دانش اموز بیچاره روستایی و ... تنها راه رسیدن به آینده روشن را هم از دست خواهد داد هر چند کلا سیاست دولت در جهت بی سواد بار آوردن مردم می باشد. به هر حال اول چاه را حفر کنند بعد مناره را بدزدند. حذف کنکور فقط یک شعار و ابزار برای بازار سیاسی و بُرد تبلیغاتی است و دلشان برای فرزندان مملکت نسوخته. در صورت برداشتن کنکور مطمئناً چند سال دیگر باید تحصیلات عالیه رایگان و دانشگاه دولتی را در خواب ببینیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها