رئیس شبکه دامپزشکی‌ میاندوآب:

طرح رایگان مایه‌کوبی تب‌مالت ۶۵ هزار راس جمعیت دامی میاندوآب‌ آغاز شد

رئیس شبکه دامپزشکی‌ میاندوآب‌ گفت: طرح رایگان واکسیناسیون ۶۵ هزار راس از جمعیت دامی این شهرستان علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) آغاز شد.

طرح رایگان مایه‌کوبی تب‌مالت ۶۵ هزار راس جمعیت دامی میاندوآب‌ آغاز شد

مهدی فتاحی روز دوشنبه اظهار داشت: طرح رایگان واکسیناسیون تب مالت تا ۳۰ بهمن ماه ادامه خواهد داشت و در طول اجرای آن، ۴۸ هزار راس گاو و ۱۷ هزار راس گوسفند واکسینه می‌شوند.

وی با بیان اینکه این طرح توسط ۱۸ تیم بخش خصوصی و ۲ تیم بخش دولتی اجرا می‌شود، افزود: بخشداران، دهیاران و بهورزان مستقر در واحدهای روستایی در خصوص جلب همکاری دامداران و افزایش آگاهی در راستای پوشش حداکثری واکسیناسیون بر علیه این بیماری مشترک بین دام و انسان همکاری‌های لازم را با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی داشته باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به این که انتقال عامل بیماری بروسلوز به واحدهای دامداری به طور عمده از طریق خرید دام‌های جدید صورت می‌گیرد، به دامداران توصیه می‌شود که از خرید دام‌های بدون پیشینه بهداشتی مشخص و مطلوب که واکسینه نشده‌اند خودداری کنند و با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری مناسب جهت مایه کوبی دام ها داشته باشند، تا این مهم به نحو مطلوب میسر شود.

فتاحی همچنین از مردم خواست تا حد امکان از شیر و محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنند و در صورت استفاده از شیر خام، آن را قبل از مصرف به طور کامل بجوشانند.

رئیس شبکه دامپزشکی میاندوآب همچنین از آغاز فاز سوم طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در این شهرستان خبر داد و گفت: طرح واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین میاندوآب همزمان با سراسر استان آذربایجان‌غربی از ۲۵ دی ماه سال‌جاری آغاز و طی یک ماه پیش‌بینی می‌شود ۸۰ هزار راس دام سنگین شهرستان تحت عملیات واکسیناسیون قرار گیرد.

فتاحی با بیان اینکه برای حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی و پیشگیری از خسارت‌های وارده به دامداران هر چهار ماه یکبار طرح واکسیناسیون تب برفکی انجام می‌شود، از دامداران خواست‌ برای پوشش حداکثری واکسیناسیون با گروه‌های مایه کوبی دامپزشکی همکاری کنند.

وی با بیان اینکه این طرح توسط ۱۸ اکیپ عملیاتی بخش خصوصی و به صورت بهادار اجرا می‌شود، گفت: واکسیناسیون دام سنگین امسال در فاز دوم با پوشش بالای ۷۰ درصد در طی چهار ماه اخیر نتایج بسیار مطلوبی برای دامداران به همراه داشته و انتظار می رود بخشداران، دهیاران و دامداران شهرستان در راستای پوشش حداکثری نهایت همکاری با اکیپهای واکسیناسیون دامپزشکی را داشته باشند.

تب‌مالت یک بیماری واگیردار مشترک بین انسان و دام است که همواره از ۲ بعد بهداشتی و اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد و شیوع این بیماری به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه نیز بیشتر می‌شود.

همچنین علائم این بیماری در انسان تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل است.

بیماری تب برفکی نیز یکی از بیماری‌های ویروسی مُسری دام بوده و زخم دهانی، ریزش بزاق، تب، بی‌اشتهایی، کاهش تولید شیر، لنگش و تلفات در حیوانات جوان برخی از علائم این بیماری است که رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای، واکسیناسیون مؤثر در مدیریت، کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی مهم هستند.

تب‌برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم حیوان از علایم بیماری تب‌برفکی است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب‌برفکی است.

واکسیناسیون تب‌برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد و یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه‌کوبی جلوگیری کرد.

میاندوآب دارای ۷۴ هزار راس دام سنگین و ۴۳۵ هزار راس دام سبک است که سالانه به طور متوسط ۱۱۵ هزار تن محصول دامی در این شهرستان تولید می‌شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها