معاون نظارت اداره حفاظت محیط زیست خراسان رضوی:

نگهداری حیوانات در باغ وحش مشهد مطلوب و همخوان با استانداردها است

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روند اجرای استانداردهای زیست محیطی برای نگهداری از گونه‌های مختلف جانوری را در باغ وحش مشهد، طی چند سال اخیر مطلوب دانست.

نگهداری حیوانات در باغ وحش مشهد مطلوب و همخوان با استانداردها است

محمد عرفانی، افزود: مجموعه باغ وحش مشهد طی چند سال گذشته مشکلات متعددی داشته است که با تغییرات مدیریتی در این مجموعه، اتفاقات خوبی در اجرای شیوه نامه های نگهداری گونه‌های مختلف در باغ وحش مشهد رخ داده است.

وی ادامه داد: انجام اصلاحات در قفس‌های نگهداری حیوانات، تعدیل گونه‌ها، نصب میکروچیپ برای رصد وضعیت گونه های مختلف، استانداردسازی فضای نگهداری حیوانات از جمله اقدامات مثبت اعمال شده در این مجموعه است که نشان از توجه مدیران باغ وحش مشهد به فعالیت مطلوب آن دارد.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که یک باغ وحش با ۶۰ سال سابقه و فضای ۳.۵ هکتاری ممکن است نتواند ۱۰۰ درصد نظر محیط زیست را تامین کند، اما وضعیت موجود این مجموعه ظرف سه، چهار سال اخیر بسیار بهبود یافته است و تلاش کرده تا خود را به استانداردهای باغ وحش‌های جدید نزدیک کند.

عرفانی تاکید کرد: البته همچنان نظارت و رصد وضعیت رعایت پروتکلها، اعمال استانداردها و نگهداری از گونه‌های زیستی در حال انجام است و از هیچ نقصی، که سلامت گونه‌ها را تهدید کند، چشم پوشی نخواهد شد.

باغ ‌وحش مشهد سال ۱۳۳۹ در محدوده خواجه ‌ربیع تاسیس شد که پس از ایجاد شرکت باغ ‌وحش وکیل ‌آباد در سال ۱۳۵۶، به ورودی پارک جنگلی وکیل ‌آباد انتقال یافته و در این محل مستقر شد. 

این مکان به عنوان بزرگترین باغ ‌وحش ایران دارای بیشترین گونه‌های جانوری است که از آن جمله می‌توان به وجود شیر، ببر، خرس، خوک، گراز، گربه وحشی، انواع پرندگان، چهار نوع گوزن، شامپانزه و دیگر جانداران اشاره کرد. 

هم اکنون ۱۰۷ گونه شامل ۶۴ گونه بومی و ۴۳ گونه غیربومی، ۶۸۰ نمونه جانوری شامل ۲۴۰ پستاندار، ۳۹۳ پرنده و ۴۷ خزنده و دوزیست در باغ وحش مشهد نگهداری می‌ شوند.

باغ پرندگان مشهد هم نخستین باغ پرندگان منطقه شرق کشور است که از سال ۱۳۹۱ آغاز به کار کرده و انواع پرندگان با گونه‌های کمیاب ایرانی، آسیایی و آفریقایی در آن نگهداری می شوند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها