زنگ خطر کاهش نرخ رشد جمعیت به صدا درآمد/ در سال ۱۴۲۰ نرخ باروری ‌منفی می‌شود

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با اشاره به روند کاهش نرخ رشد جمعیت در طول دهه‌های اخیر گفت: اگر این رویه ادامه پیدا کند، نرخ رشد جمعیت در سال ۱۴۱۵ به صفر رسیده و ۵ سال بعد در ۱۴۲۰ نرخ باروری ما منفی می‌شود.

زنگ خطر کاهش نرخ رشد جمعیت به صدا درآمد/ در سال ۱۴۲۰ نرخ باروری ‌منفی می‌شود

صالح قاسمی امروز در همایش توانمندسازی ارائه‌دهندگان خدمت در حوزه جمعیت که در سالن اجتماعات شهیدبابایی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: 45 متغیر بر نرخ رشد جمعیت اثر می‌گذارند و قطعاً نمی‌توانیم با اثرگذاری بر چند متغیر مشکلات جمعیتی را برطرف کنیم.

وی با مقایسه تأثیر عوامل اقتصادی و فرهنگی در رشد جمعیت اضافه کرد: بر خلاف تصور عامه مردم که فکر می‌کنند، نقش مشکلات اقتصادی در کاهش نرخ رشد جمعیت بیشتر است، اما مطالعات ثابت کرده که دیدگاه‌های فرهنگی در این حوزه نقش بیشتری دارند و مصداق آن هم کشورهای اسکاندیناوی هستند که با داشتن بالاترین سطح رفاه اجتماعی کمترین میزان زادوولد را دارند.

قاسمی سقط جنین را از متغیرهای مؤثر در رشد جمعیت دانست و گفت: با توجه به آمارهای موجود 95 درصد سقط‌ جنین در کشور ما به صورت غیرقانونی انجام می‌شود و تنها 3 درصد سقط‌ها قانونی هستند. در عین حال 2 درصد سقط‌ها ناخواسته و خود‌بخودی هستند.

وی ادامه داد: 96 درصد سقط‌های جنین قانونی مربوط به ازدواج‌های رسمی است و فقط 4 درصد سقط‌ها در نتیجه روابط نامشروع اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه سقط‌های قانونی یک‌سوم تولدهای کشور را شامل می‌شود که آمار تکان‌‌دهنده‌ای است. در حوزه غربالگری هم باید گفت که قانون جوانی جمعیت مشکلی با غربالگری ندارد، بلکه بنا دارد این کار را قانونمند و استاندارد کند.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش نرخ ناباروری در کشور خبر داد و گفت: 20 درصد زوج‌های ایرانی نمی‌توانند صاحب فرزند شوند و به همین خاطر باید مراکز درمان ناباروری توسعه پیدا کنند.

قاسمی با اشاره به روند کاهش نرخ رشد جمعیت در طول دهه‌های اخیر افزود: نرخ باروری هر زوج از 3.91 فرزند در سال 1365 به 0.7 درصد در سال 1400 رسیده و اگر این رویه ادامه پیدا کند، نرخ رشد جمعیت در سال 1415 به صفر رسیده و 5 سال بعد در 1420 نرخ باروری ما منفی می‌شود. معنای این آمارها این است که ایران هیچ‌گاه جمعیت 100 میلیون نفری را تجربه نمی‌کند.

وی با بیان اینکه بین سال‌های 1394 تا 1400 هر سال 500 هزار تولد از دست رفته است، گفت: در حال حاضر 11 درصد جمعیت کشور بیشتر از 60 سال سن داشته و سالمند محسوب می‌‌شوند که این میزان در سال 1430 یعنی 29 سال بعد به 32 درصد که تقریباً یک‌سوم جمعیت کشور است. موضوعی که سبب فشار به شبکه بهداشت و درمان می‌شود، چرا که هر سالمند 5 برابر یک جوان هزینه درمانی دارد.

قاسمی ادامه داد: سالمندی جمعیت بحران‌های در حوزه قدرت دفاعی، نرخ تولید و درآمد ملی ایجاد می‌کند و با پیر شدن جمعیت صندوق‌های بازنشستگی به سختی می‌توانند تعهدات خود به بازنشستگان را عملی کنند.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ناشناس
    0

    خدایا شکرت سپاسگزارم که مردم میفهمند بچه دارشدن هزینه زیادی دارد وگول دولت را نمیخورنذ

    نظرات شما -
    • داروغه ناتینگهام
      0

      نگران نباشید بزودی فاطمیون و زینبیون واستون بچه هم میارن

    • ناشناس
      0

      وقتی یک زن و شوهر یک خانه درست حسابی ندارند برای زندگی حتی یک اتاق خواب جداگانه ،، به دنیا آوردن فرزند چه معنایی دارد ؟
      مگر مغز خر خورده‌اند که خود و بچه هایشان را به خاک سیاه بنشانند

  • وا مصیبتا
    0

    می بایست کسی باشه بره به خاطر افاغنه مها جر خدمت کند ودولت پشتیبان افغان ...دوم به کدام اینده وامید شمایی که یک روز میگویید فرزند کمتر اسایش بیشتر ...الان بعضی خانمها دیگر حتی برای نان خوردن سر از موبایل و فضای مجازی بر نمی دارند...دولت باید چارهای کند این مهاجران بیرون کند از

    نظرات شما -
    • 0

      درسته هیچ خانمی دوست نداره بیشتر از یک بچه داشته باشه مگه آدم دیوانه است از جوانی و خوشی هایش بگذره بیاد بچه بزرگ کنه ؟!
      که چی بشه مثلا ؟
      نه فقط یکی جواب بده منطقی جواب بده
      زن بیاد با عذاب بچه رو به دنیا بیاره با عذاب بزرگ کنه جوونیشم بزاره و هزاران جوش و غصه رو هم بابتش تحمل کنه
      چی بشه ؟
      چی گیرش میاد؟
      یه زمانی بچه‌ها از والدین مراقبت میکردند الان میبرن خانه سالمندان
      پس هر جور در نظر بگیری هیچی گیر مادر نمیاد
      این نظر اکثریت خانمهایی هست که من باهاشون در این مورد صحبت کردم

  • ناشناس
    0

    مردم خوب میدانند که دولت درتامین نیازهای بحق جوانان مثل اشتغال ومسکن ناتوان است ومیدانند از چشم گشودن یک نوزاد تا به سن ازدواج او باید چه مرارتهایی را طی کند تازه با این تورم وحشتناک که افسانه شده است کدام عقل سلیمی حکم میکند که فرزندی بدنیا بیاید که سراز چهارراهها ویا سطل های زباله درآورد ویا درخوشبینانه ترین حالت او را درمقاطع تحصیلی هدایت کند با آن همه هزینه دحشتناک وبعد هم راننده تاکسی تلفنی شود .یعنی کسی به حرف افراد طرفدار فرزند آوری گوش میکند من که باور نمیکنم وکسانیکه چنین باوری دارند ناقص العقل هستند

  • ناشناس
    0

    یه زمانی به خاطر کوپن گول خوردند و هر سال یکی
    ما ده تا خواهر برادریم
    با اینکه بزرگ هم شده ایم ولی پدر و مادر هر روزی نگران و ناراحت یکی از بچه ها هستن
    هیچ وقت از زندگی خودشان لذت نبردن
    فقط و فقط کار و کار و کار تا شکمشان رو سیر کنند
    دهه ی شصتی ها اکثرا مثل ما هستند

  • رضا
    0

    جالبه از الان دارند میگن دهه شصتی ها اگر به سن بازنشستگی برسند صندوق‌های بازنشستگی به سختی می‌توانند تعهدات خود به بازنشستگان را عملی کنند. یعنی پولی که برای بیمه پرداخت کردیم کشک میشه

  • Amir
    0

    نمیدانم چرامسیولین ما مثل کبک سرشان رادربرف کرده اند واز حقیقت بیزارند.عزیز من ،درخوشبینانه ترین حالت ۸۰ درصدعلت جلوگیری ازفرزند آوری همان مسئله اقتصادی است نه فرهنگی .یه پدر ومادر باچه امیدی اقدام به فرزند آوری کند درحالی که ازآینده سیاه او باخبر است؟به امید کدام آسایش،کدام رفاه،کدام مسکن،کدام شغل،کدام وعده ووعید مسئولان؟مسئولین چشمها رابازکنند وازحقیقت فرارنکنند.آسایش ورفاه مردم رافراهم کنند وبه مردم باهمان چشمی نگاه کنند که به مردم دیگر کشورهای بیگانه نگاه میکنند،آن وقت درکمتر از دوسال نتیجه آن را ببینند

  • رهگذر
    0

    دولتهای بعد از انقلاب با رشد انفجاری جمعیت در دهه شصت چه تاجی بر سر مردم گذاشتند که حالا نگران کاهش نرخ رشد هستند . همین جمعیت فعلی را از نظر اشتغال و رفاه اجتماعی حتی در سطح ابتدایی نمیتونند مدیریت کنند بعد انتظار افزایش جمعیت دارند . البته به نظرم مقامات ذیربط بیشتر به دنبال افزایش مشتریان مواد مخدر می باشند .

  • 🐜
    0

    نگاهداری دوعدد مرغ و خروس جاه ومکان میخواد آب و دان میخواد چطورازملت ایران توقع دارید فرزندآوری کنند ماملت فرودست که سرگرسنه بربالین میگذاریم چطوری باید فرزندآوری کنیم باگرانی وتورم واجاره مسکن سرب فلک کشیده مگه ماملت مغزخرخوردیم

  • دانیال
    0

    قالیباف باید باردار شود در غیر اینصورت مسلمان نیست. آقای قالیباف زودتر بچه دار شوید.

  • ناشناس
    0

    ادم خ....ازدواج میکند .خ....تر بچه دار میشود .ادم خ...خ....خ....داخل ایران زندگی میکند .خ................................مسلمون میشه.خ......................................................................................شیعه میشود.

  • ناشناس
    0

    از مسئله کاهش جمعیت مهم تر و تاسف بارتر خروج و مهاجرت نخبگان و تحصیل کرده آن هم در تمامی رشته ها می باشد .

  • محسن رزاقی ((سلام بر حامیان جانداران))
    0

    با سلام و عرض ادب

    آخه چرا این حرفا رو میزنید عزیز من!!! همیشه جمعیت انسان رشد داشته و باعث نابودی همه چیز شده من که اصلاً صحبت شما را قبول ندارم.
    آیا این حرف اصلا چه پایه و اساسی داره، من که نمیدونم و نمی دونم رشد جمعیت برای شما چه منفعتی داره که این طور هر جا به طبل افزایش جمعیت میکوبید، اما یک چیز رو خوب می‌دونم اینکه با خطر افزایش جمعیت کاملا آشنا هستم: رشد جمعیت انسانی همیشه باعث فشار خطر و نابودی سایر ساکنین زمین و طبیعت بوده بطوری که تقریباً چیز زیادی دیگه از طبیعت های زیبای الهی باقی نمانده گونه های زیادی منقرض شدند که همه دلیلش به همان عامل انسانی برمیگردد. رشد جمعیت نه تنها برای گونه های دیگر سبب نابودی شده بلکه باعث کمبود برای خود انسان هم بوده. اما متاسفانه همواره دولت ها به دلیل اهداف و سیاست خود باز جمعیت را تبلیغ میکنند. شما اگر واقعاً خیر را بخواهید بیشتر روی فرهنگ بشر باید کار کنید. شما اگر یک فرزند داشته باشید و آن را مفید بار بیاورید بسیار بسیار بهتر از چند بچه است که پیشرفت نکرده باشند «به قول معروف یک ده آباد به از صد شهر خراب است».
    انسان انحصار طلب بزرگترین و حتی میشه گفت تنها گونه مهاجم است و متاسفانه با وجود اینکه ما از محدودیت منابع زمین خبر داریم همیشه رشد انفجاری جمعیت انسان منابع محدود زمین را رفته رفته رو به پایان میبرد. که شوربختانه این وسط یک عده میرسند و دوباره به تبلیغ جمعیت هم میپردازند!!!!!!!
    خواهش می کنم به دلیل اهداف سیاسی یا هر هدف دیگری که دارید با این آتش بازی نکنید و حقیقت را مخفی نکنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها