به جای قرص آرام بخش از خشک شده این گیاه استفاده کنید

یکی از گیاهانی که در طب سنتی به عنوان کمک کننده در خواب و آرام بخش به کار رفته است گیاه بابونه است.

به جای قرص آرام بخش از خشک شده این گیاه استفاده کنید

خواب از نیازهای اساسی انسان است و هر گونه اختلال در جریان طبیعی آن، علاوه بر ایجاد مشکلات روانی، کارایی فرد را نیز می‌تواند کاهش دهد.

دکتر رضا غفارزادگان رییس و عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اظهار کرد: یکی از گیاهانی که در طب سنتی به عنوان کمک کننده در خواب و آرام بخش به کار رفته است گیاه بابونه است.

وی افزود: عصاره گل‌های بابونه محتوی فلاونوئیدها، کومارین‌ها، اسپیرواترها، مواد موسیلاژی، املاح، پلی ساکاریدها، تانن‌ها و اسیدهای چرب است و اسانس حاصل از گل‌های بابونه دارای خواص ضـدعفونی کننـده، آرام بخـش، ضـد اسپاسـم، ضـد آلرژی و ضد نفخ است.

دکتر غفارزادگان با اشاره به اینکه گیاه بابونه یکی از گیاهان خواب‌آور است که سطح گلیسین را در بدن افزایش می‌دهد عنوان کرد: گلیسین، نوعی انتقال‌دهنده عصبی است که باعث تمدد اعصاب می‌شود و همانند نوعی آرام‌بخش عمل می‌کند.

البته بابونه، ویژگی‌های مهم دیگری هم دارد از جمله اینکه بابونه، حرارت مرکزی بدن را افزایش داده و واکنش بدن برای خنک کردن خودش را برانگیخته می‌کند که درنهایت به خواب‌آلودگی منجر می‌شود.

این عضو هیات علمی تصریح کرد: بابونه به علت داشتن اثرات تقویت سیستم عصبی و ایمنی، خواب‌آوری، آرام بخشی و ضد درد استفاده شده است و نتایج مطالعاتی که در این پژوهشکده انجام شده نشان داده است که مصرف بابونه اثری مثبت در جهت بهبود علایم اختلالات خواب و عملکرد روزانه بیماران مبتلا به اختلالات خواب نسبت به دارونما داشته است.

همچنین اسانس بابونه باعث کاهش اضطرب و بهبود وضعیت خواب بیماران می‌شود. دکتر غفارزادگان گفت: محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با بررسی نمونه‌های خارجی مکمل‌های درمان اختلالات خواب در سطح بازارهای جهانی، در نهایت به یک فرمولاسیون مؤثر و کارآمد برای درمان اختلالات خواب رسیده‌اند که حاوی بابونه و گیاهان دارویی و شیمیایی دیگر است.

منبع: عصر ترکیه
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها