ساخت مجتمع فرش دوروی ابریشمی دویدوخ خراسان شمالی آغاز شد

عملیات اجرایی ساخت نخستین مجتمع تولیدی فرش دوروی ابریشمی روستای «دویدوخ» از توابع شهرستان ترکمن‌نشین راز و جرگلان در استان خراسان شمالی، که تولیدات آن آوازه جهانی دارد، آغاز شد.

ساخت مجتمع فرش دوروی ابریشمی دویدوخ خراسان شمالی آغاز شد

بخشدار جرگلان شهرستان راز و جرگلان روز شنبه اظهار داشت: پروژه ساخت این مجتمع فرش با ۸۰۰ متر زیربنا و با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آغاز شده است.

پولاد نجاهی افزود: کل اعتبار مورد نیاز برای ساخت این مجتمع ۱۲ میلیارد ریال است، که قرار است از محل تسهیلات کمیته ملی دهیاری های کشور تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: مجتمع فرش دوروی ابریشمی دویدوخ در سه طبقه ایجاد می شود که طبقه اول آن به سالن چندمنظوره و سالن نمایشگاه دایمی فرش اختصاص می یابد و در دیگر طبقات نیز ۸۰ دار قالی برپا می شود که همزمان ۱۶۰ بافنده در آن به کار مشغول خواهند شد.

نجاهی با اشاره به اینکه هم اکنون در این روستا ۶۰۰ دار قالی برپاست، تصریح کرد: بدون شک ایجاد این مجتمع با توجه به ظرفیت این منطقه در تولید فرش هایی با شهرت جهانی، نقش ویژه ای در ایجاد فرصت های شغلی در منطقه مرزی جرگلان خواهد داشت.

روستای ترکمن نشین دویدوخ در بخش مرزی جرگلان شهرستان راز و جرگلان، در ۱۶۷ کیلومتری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد.

مردم این روستا سابقه طولانی در زمینه تولید صنایع دستی از جمله فرش دوروی ابریشمی دارند و شغل اصلی آنها تولید فرش و نوغانداری است که در کنار آن به دامپروری و کشاورزی هم مشغول هستند.

فرش دوروی تمام ابریشمی ترکمن که در روستای دویدوخ خراسان شمالی بافته می‌شود با توجه به ضخامت کم و زیبایی بی نظیر، هنری فوق العاده و منحصر به فرد است که از زیباترین صنایع دستی کشور محسوب می‌شود.
روستای ۶۲۰ خانواری دویدوخ ۲ هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت دارد که هر خانواده دارای یک دار قالی است و اکثر قالی‌های بافته شده این روستا به صورت دورو و تمام ابریشمی است که بافت هر قالیچه سه متری حدود هفت ماه به طول می‌انجامد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها