آغاز عملیات اجرایی فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری تربت حیدریه

عملیات اجرایی فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری تربت حیدریه بزودی آغاز می شود.

آغاز عملیات اجرایی فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری تربت حیدریه

بنا به گزارش شرکت توس مسیر، اجرا و تکمیل، بهره برداری و نگهداری تاسیسات فاضلاب شهری تربت حیدریه جزو برنامه‌های اولویت‌دار این شهرستان است که با همکاری خوب مردم و مسئولان، شتاب بیشتری گرفته است.

بزودی کلنگ زنی فاز دوم مدول تصفیه خانه برای تصفیه 12هزار مترمکعب فاضلاب شهری جدید به ارزش 3500 میلیارد ریال با حضور مقامات ملی و استانی  انجام خواهد شد.

بهره مندی از سیستم تصفیه فاضلاب باعث بهبود سلامت محیط زیست و حفظ پاکیزگی آب که نیاز اساسی برای یک زندگی آرام و محیطی سالم است، کاهش میزان پولی که یک کشور در پروژه های توانبخشی محیط زیست برای مقابله با آلودگی های بزرگ و وحشتناک صرف می کند، صرفه جویی در منابع آب بعنوان یک راهکار در مقابله با بحران آب که از بزرگ ترین تهدیدات امروز جامعه جهانی است از اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد، بازیابی فاضلاب و استفاده مجدد آن در چرخه طبیعی زندگی و همچنین تولید کود در بخش کشاورزی و افزایش بازدهی محصول و همچنین استفاده در صنایع مختلف است.

photo_2024-02-14_09-42-21

اجرای این طرح علاوه بر مزیت های زیست محیطی باعث توسعه سایر طرح های اقتصادی وابسته به آب و همچنین رونق اشتغال و رفع بیکاری در این حوزه می شود.

تربت‌ حیدریه از معدود شهرستان‌های خراسان رضوی است که از سال 1375 پروژه سیستم فاضلاب و تصفیه خانه آن با حمایت های دولتی آغاز شده است . این روند تا سال 1388 ادامه داشته ولی با وجود مشکلات متعدد اقتصادی از جمله تحریم ها، ادامه کار و تکمیل و بروز رسانی آن با بودجه های دولتی راکد ماند. در سال 1397 که مشکلات این عرصه در تربت حیدریه در حال گسترش بود مدیران استان برابر مطالعات و بررسیهای مختلف تصمیم به واگذاری کار به سرمایه گذار بخش خصوصی می نمایند. 

لازم بذکر است این اولین پروژه فاضلاب در کشور بود که به روش بیع متقابل به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار می شد. آن هم در شرایطی که استقبالی برای سرمایه گذاری در طرح های مشابه بدلیل ریسک بالای اقتصادی وجود نداشت. 

دکتر محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: یکی از مبانی اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیت های مردمی (بخش خصوصی) برای رشد و توسعه کشور است.  

وی با بیان اینکه در پروژه های عمرانی که عمده آن در دست دولت است کمتر از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می کنیم، تصریح کرد: یکی از عرصه هایی که حضور بخش خصوصی می تواند ارزشمند باشد، بحث پساب ها است لذا پروژه های تجمیع فاضلاب ها و آبهای شهری و روستایی برای اولین بار در کشور در این شهرستان به بخش خصوصی واگذار شده تا در قالب سرمایه گذاری از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود..

زنگنه خاطر نشان کرد: اجرای طرح جمع آوری فاضلاب توسط سرمایه گذار بخش خصوصی (شرکت توس مسیر)، تجربه بسیار موفقی است که در سراسر کشور شاهد اجرای آن هستیم.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با اشاره به انعقاد قرارداد جمع آوری فاضلاب شهری با شرکت توس مسیر در سال 97، اظهار کرد: در این سال قراردادی مبنی بر اجرای صد کیلومتر شبکه فاضلاب شهری و بروز رسانی و ساخت تصفیه خانه تربت و جمع آوری پساب منعقد شد، که اکنون شاهد تسریع در انجام پروژه هستیم.

او با بیان اینکه در یکسال گذشته بیشتر از نیمی از مسیر باقیمانده این پروژه انجام شده است، اظهار امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۳ شاهد تکمیل مقدار باقیمانده باشیم.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی همچنین به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دولت باید نقش پدری داشته باشد، اشاره کرد و افزود: استان خراسان رضوی ساخته نخواهد شد مگر به دستان بخش خصوصی توانمند و حمایت دولت. خصوصا اینکه حمایت دولت باعث افزایش توان و انگیزه بخش خصوصی می شود

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد معلمی امام جمعه تربت حیدریه نیز احداث تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب را مصداق خدمت به مردم خواند و گفت: یکی از فعالیت های خوب در شهر تربت حیدریه که با مشکل کم آبی مواجه است مدیریت فاضلاب و تصفیه آنها است، که می شود در بخش کشاورزی و صنعت به کار برد. من از این مجموعه بازدید داشته و اقدامات ارزشمندی در آنجا در حال انجام است.

حجت الاسلام معلمی تاکید کرد: پروژه جمع آوری فاضلاب در سطح شهر پروژه بزرگی است که نیازمند همکاری مردم و حمایت دستگاه های دولتی از بخش خصوصی است.

اجرای شبکه‌های فاضلاب تربت‌حیدریه سرعت گرفته است

دکتر موسوی معاون عمرانی فرماندار تربت حیدریه نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: پروژه جمع آوری فاضلاب شهرستان تربت حیدریه که از سالهای دور آغاز شده به دلیل فراز و نشیب هایی که داشت، از سال 98 به شرکت توس مسیر واگذار شد و از سال ۱۴۰۰ شاهد شتاب در پروژه هستیم. 

موسوی تصریح کرد: ظرفیت تصفیه خانه بعد از اجرای مدول دوم ۲۵ هزار متر مکعب است که شرایط مطلوبی را برای شهرستان ما ایجاد می کند.

وی با اشاره به گلایه های مردم در خصوص خرابی در خیابان ها، متذکر شد: کار عمرانی همیشه خرابی دارد ولی برای رسیدن به شرایط مطلوب این مسئله نیز حل می شود.

آب مورد نیاز صنایع باید از پساب فاضلاب تامین شود

نور محمدی مسئول اداره محیط زیست تربت حیدریه نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: با توجه به کمبود آب در شهرستان تربت حیدریه و نیاز به جمع آوری فاضلاب و احداث تصفیه خانه، مشارکت بخش خصوصی بسیار مفید فایده بوده است. در این خصوص شرکت توس مسیر به عنوان یک شرکت موفق اقدامات خوبی را سازمان داده است.

وی با بیان اینکه در بحث ساخت تصفیه خانه از بخش خصوصی کمک گرفته شد، تاکید کرد: اولویت استفاده از پساب تصفیه شده باید در بحث صنعت باشد. 

تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب شهر تربت حیدریه تا پایان سال آینده 

 خانم الهه پیوندی رئیس هیئت مدیره شرکت توس مسیر در گفت و گو با خبرنگار ما از تکمیل سیستم فاضلاب شهرستان تربت حیدریه تا پایان سال آینده خبر داد.

 وی بیان کرد: شرکت توس مسیر در سال ۹۸ در یک حرکت جهادی و مسئولیت اجتماعی و اقتصادی اجرای پروژه تصفیه خانه و شبکه فاضلاب تربت حیدریه را برعهده گرفت.

پیوندی افزود: در ابتدای بهره برداری و بهسازی تصفیه خانه اجرایی شد و تاکنون بیش از ۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در سطح شهر اجرا و پنج هزار انشعاب جدید واگذار شده است. که البته تعداد خانوارهایی که از انشعابات جدید بهره برداری می نمایند، بالغ بر 7 هزار خانوار می باشند.

رئیس هیئت مدیره شرکت توس مسیر با اشاره به بهره برداری از ۶۰ کیلومتر از 310 کیلومتر شبکه فاضلاب شهری تربت حیدریه، گفت: مناطق عملیاتی شده توسط این شرکت، عمدتا قسمت های محروم و حاشیه شهر و قسمت هایی سنگی بوده که اجرای شبکه در این مناطق بسیار سخت می باشد.

وی خاطر نشان کرد: بسیار خوشحال و مفتخریم که در این شرایط کمبود آب، توانسته ایم با جمع آوری اکثر فاضلاب شهر و انجام تصفیه آن خدمت بزرگی را به مردم فهیم و زحمت کش تربت ارائه داده و بستر های لازم را برای استفاده از پساب برای تزریق به سفره های زیر زمینی یا بهره گیری در صنعت و کشاورزی را فراهم آوریم.

شایان ذکر است شرکت توس مسیر با اتکاء به پشتوانه های قوی فنی، تاسیساتی و اقتصادی خود و همچنین استفاده از نیروهای بومی و با طراحی یک برنامه منظم و منسجم، کار مطالعاتی و رفع نقایص شبکه فاضلاب و هدف گذاری برای تکمیل خطوط فاضلاب و افزایش انشعابات را آنهم در مناطق محروم و کم برخوردار شهر که اتفاقا از نگاه فنی جز مناطق سنگی و مسیر سخت بوده، آغاز و بصورت همزمان اقدام به بازسازی و تعویض ساختار مستهلک تصفیه خانه نموده است. 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها