معرفی سکوبندی تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی برای آسان تر شدن کاربران در محیط های آزمایشگاهی و بیمارستان ها کاربرد دارند. در این محیط ها نوع سکوبندی آزمایشگاه به نوع فعالیت آن بستگی دارد.

معرفی سکوبندی تجهیزات آزمایشگاهی

مقدمه

تجهیزات آزمایشگاهی و ابزار دقیق در دستیابی به یک نتیجه دقیق نقش اساسی و کلیدی ایفا می کنند. هر چه تجهیزات آزمایشگاهی دقیق تر باشند، نیاز به تجدید آزمایش کمتر خواهد بود. تحقیقات آزمایشگاهی می تواند شامل کار با پروتئین ها، کشت سلول، هوا، آب، خاک یا خون باشد. تجهیزات آزمایشگاهی نیازهای مختلف  یک آزمایش  را پشتیبانی می کنند. این تجهیزات در آزمایشگاه های تحقیقاتی، پزشکی، آموزشی، تحقیق و توسعه، تضمین کیفیت و ساخت به کار می روند.

سکوبندی  تجهیزات آزمایشگاهی

سکوبندی آزمایشگاه  یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که نوع طراحی و اجرای آن  باید شاخص و ویژه باشد. این تجهیزات آزمایشگاهی باید دارای ایمنی دوام و زیبایی باشند. آنچه که در سکوبندی آزمایشگاه جلوه دارد؛ نوع طراحی و متریال استفاده شده در بدنه تجهیزات است. استفاده از رنگ های مستحکم، نحوه  قرارگیری دریچه  دسترسی هوا همه و همه در ایجاد یک چیدمان اصولی نقش دارند. سکوبندی  باید به گونه ای کار را برای کاربر چه در امر نگهداری مواد و چه در امر آزمایش آسان سازد.

اجزای کابینت بندی آزمایشگاه

 کابینت بندی آزمایشگاه بر پایه سه اصل اصلی  اعم از نوع اسکلت بندی کابینت، نوع صفحات رویی، طرح بندی و جنس کابینت استوار است. در مجموع به همه کابینت های موجود در یک آزمایشگاه، سکوبندی بندی یا میزبندی آزمایشگاه گفته می شود. این مجموعه  تجهیزات آزمایشگاهی شامل: کمد نگهداری مواد، کمد رختکن آزمایشگاه، کمد اسناد آزمایشگاه، میز توزین  و ... می باشد.

انواع سکوبندی  تجهیزات آزمایشگاهی

سکوی یک طرفه و سکوبندی دو طرفه دو مورد از انواع چیدمان تجهیزات آزمایشگاهی است که می توان در محیط آزمایشگاه پیاده سازی کرد.

 

سکوبندی تجهیزات آزمایشگاهی

سکو یا میز یک طرفه در کنار دیوار نصب می شود و فقط در یک سمت آن می توان قرار گرفت. سکو یا میز دو طرفه به گونه ای است که میز وسط قرار گرفته و کاربر در محیط پیرامون آن می تواند با آزادی عمل بیشتری کار کند؛ به سکوبندی دو طرفه، جزیره نیز می گویند.

سکوبندی یک طرفه

از نظر ابعاد و اندازه متفاوت است و در عرض های 60 تا 80 سانتی متر و ارتفاع 85 تا 90 سانتی متر طراحی می شوند. صفحات روی کابینت ها در این نوع سکوبندی از جنس سنگ، استیل، اپوکسی، سرامیک و فرمیکا است. این مواد معمولا ساختار ضد اسیدی دارند. بر روی این کابینت ها می توان انواع شیرآلات، سینک، پریز برق و دریچه های دسترسی هوا را می توان نصب کرد.

سکوبندی دوطرفه

این سکو جهت قرار دادن تجهیزات آزمایشگاهی بر روی آن، در وسط آزمایشگاه نصب می شود. کاربران به راحتی می توانند دور تا دور آن در حرکت باشند. ابعاد استاندارد برای عرض و ارتفاع آن به ترتیب 120 تا 160 و 85 الی 90 سانتی متر است. در انواع سکوبندی، جنس صفحه رویی سکو، تعیین کننده قیمت آن است. معمولا جنس صفحه رویی از مواد مقاوم در برابر خوردگی انتخاب می شود.

 

 

عوامل موثر بر انتخاب سکوبندی آزمایشگاه

این که در تجهیزات آزمایشگاهی  چه نوع سکوبندی طراحی و اجرا شود به نوع آزمایشگاه بستگی دارد. با توجه به نوع فعالیت آزمایشگاه، طراحان در انتخاب متریال دقت و وسواس خاصی به خرج می دهند تا رضایت کاربر را در بالاترین جایگاه  برآورده سازند.

لاابلال

سکوبندی تجهیزات آزمایشگاهی دو طرفه

این جاست که هنر طراح و تخصص به کمک هم می آیند تا در کنار تکنولوژی های روز دنیا محیطی کاربرپسند خلق شود. یک سکوبندی مناسب باید بالاترین سطح ایمنی برای کاربر را فراهم کند و از مقاومت کافی در برابر عوامل محیطی برخوردارباشد. همچنین امکان جابجایی آن نیز آسان باشد.

  هود آزمایشگاهی

هود ابزاری برای خارج ساختن هوای آلوده، دود و بخارات ناشی از مواد شیمیایی و گازهای سمی از داخل محیط آزمایشگاه است. معمولا این تجهیزات آزمایشگاهی مجهز به یک سانتریفیوژ هستند و از پخش هوای کثیف و آلوده در محیط آزمایشگاه  جلوگیری می شود. هود امکان تنفسی بهتر را برای اپراتورهای آزمایشگاه فراهم می کند. هود شیمیایی، لامینار،کانویی و میکروبی از انواع هودهای مورد استفاده در آزمایشگاه هستند.

هود شیمیایی

از پرکاربردترین هود های آزمایشگاهی می توان به هود شیمیایی اشاره کرد که دارای یک کابینت نگهداری مواد شیمیای است و بخارات سمی را به بیرون هدایت می کند.

هود لامینار

 یکی از تجهیزات آزمایشگاهی هود لامینار است. هود لامینار یا میکروبی در محیط کشت سلول و اتاق تمیز که نیاز به تهویه هوا دارند به کار می روند.

Top of Form

 

هود پاتولوژی

از هود پاتولوژی در آزمایشگاه های پاتولوژی که بر روی ادرار و مدفوع و سلول های سرطانی آزمایش می شود؛ استفاده می شود. این هود جهت جلوگیری از سرایت میکروب و عفونت به کارکنان آزمایشگاه و دیگر نمونه های مورد آزمایش موجود در محیط آزمایشگاه کاربرد دارد.

 

میز توزین

میز توزین یکی از تجهیزات آزمایشگاهی با ساختار بتنی و کمترین لرزش است تا به هنگام قرارگیری ترازوی حساس آزمایشگاه بر روی آن بتوان یک اندازه گیری دقیق و اصولی را انجام داد.

تلاتلاتا

میز توزین آزمایشگاه

 به هنگام نصب این میز حتی الامکان آن را در مسیرهای عبور هوا قرار ندهید تا کیفیت عملکرد ترازو افزایش یابد. استفاده از یک محفظه شیشه ای دور تا دور آن پیشنهاد مناسبی است تا ارتعاشات هوا به حداقل برسد. این میز دارای پریز برق و ضربه گیر است و در ابعاد 80 در 80 و ارتفاع 75 تا 95 به بازار عرضه شده است.

اتاق تمیز

 یکی از تجهیزات آزمایشگاهی اتاق تمیز است که دارای دوش هوا و هود لامینار است در این اتاق ذرات موجود در هوا به حداقل رسیده اند و با استفاده از فیلترهای مخصوص هوا مدام در حال تصفیه شدن است. ورود و خروج افراد به این اتاق بر طبق ضوابط و کاملا کنترل شده است. در این اتاق از پارتیشن آزمایشگاهی برای جداسازی محیط استفاده شده است.

دوش چشم شوی

یکی دیگر از تجهیزات آزمایشگاهی دوش چشم شوی یا دوش اضطراری است. این ابزار بیشتر در آزمایشگاه های شیمیایی که امکان پاشیدن مواد بر روی کاربر وجود دارد؛ به کار می رود. این دوش دارای یک محفظه آب و یا زنجیر است که با کشیدن آن آب از نازل ها به بیرون هدایت می شود و کارکردن با آن بسیار آسان است.

سخن آخر

شرکت مهام طب دانش و تخصص روز دنیا را در زمینه ساخت انواع پارتیشن آزمایشگاهی، تجهیزات آشپزخانه صنعتی بیمارستان و سکوبندی اتاق کنترل به کار گرفته است.  با توجه به حساس بودن کار در محیط های آزمایشگاه و بیمارستان به دلیل بالا بودن سطح آلودگی نحوه چیدمان محیط بسیار حائز اهمیت است. با بکارگیری یک متخصص کاردان می توان بستری پاک و تمیز را برای کار در این مکان ها فراهم نمود.

 

مهام طب عرضه کننده تجهیزات آزمایشگاهی

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها