دمای مناسب برای جوجه تازه متولد شده چقدر است؟

جوجه ها موجودات کوچک و ظریفی هستند که نیاز به مراقبت و نگهداری دارند و عدم توجه به آن ها می تواند سبب از دست دادن جانشان شود. گذشته از اینکه جوجه ها در تمامی مراحل زندگیشان نیاز به مراقبت دارند، باید توجه کنید که جوجه های تازه متولد شده نیاز به مراقبت چندین و چند برابری دارند تا جایی که باید تمامی شرایط برایشان مهیا باشد.

دمای مناسب برای جوجه تازه متولد شده چقدر است؟

یکی از شرایط مهم که در صورت عدم رعایت آن باعث تلف شدن جوجه می شود دمای مناسب برای جوجه های تازه متولد شده است. در این مقاله دمای مناسب را برای جوجه تا چندین هفته پس از تولد بررسی می کنیم.

دمای مورد نیاز جوجه های یک روزه

احتمالا در زمان بچگی در انیمیشن ها  کارتون ها دیده اید که مرغ مادر جوجه هایش را زیر بال و پر خود نگه می دارد تا آن ها را گرم کند و این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا جایی که عدم فراهم کردن دمای مناسب برای جوجه ها می تواند به قیمت از دست دادن جانشان تمام شود. در بسیاری از جوجه ها حتی اگر زنده بمانند بدون شک مشکلات زیادی بر عملکرد آن ها در آینده ایجاد خواهد شد که تا آخر عمر گریبان گیر آن ها می شود، بنابراین تعیین دمای مناسب برای جوجه یک روزه را از یاد نبرید.

همانطور که بالاتر گفتیم، جوجه های تازه متولد شده زیر پرهای مرغ مادر قرار می گیرند اما اگر تعداد جوجه ها زیاد باشد چگونه می توان از آن ها نگهداری کرد؟ زمانی که جوجه ها متولد می شوند، به منظور خشک شدن بدن آن ها، به مدت 24 ساعت درون دستگاه جوجه کشی قرار می گیرند و پس از گذشت این زمان نیاز است که به سالن پرورش منتقل شوند. دقت داشته باشید که پیش از ورود جوجه های تازه متولد شده سیستم مرغداری را فعال کرده تا در زمان ورود جوجه، دما کاملا مطابق با شرایط جوجه ها باشد. اگر قرار است که جوجه ها را در اتاق نگهداری کنید به کمک بخاری برقی و شوفاژ دما را مناسب آن ها نگه دارید.

برای پیشگیری از وقوع هرگونه مشکل برای جوجه ها، سعی کنید هر 2 ساعت به کمک دماسنج دمای اتاق را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید تمام شرایط برای جوجه های شما مهیا باشد. با رشد جوجه ها به تدریج می توانید دما را کاهش دهید. در ادامه برای سنین مختلف دمای مورد نیاز را ذکر خواهیم کرد.

دمای مورد نیاز جوجه ها در سنین مختلف

جوجه هایی که تازه متولد می شوند، به دلیل نداشتن پر و عدم توانایی در نگهداری خود، زمانی است که بیشترین دما را برای زنده ماندن نیاز دارند. با گذشت زمان این دما به تدریج کمتر می شود که در جدول زیر به طور دقیق بررسی خواهیم کرد.

از زمان تولد تا 1 هفتگی جوجه

32 تا 35 درجه سانتی گراد

2 هفتگی جوجه

30 درجه سانتی گراد

3 هفتگی جوجه

26 درجه سانتی گراد

4 هفتگی جوجه

23 درجه سانتی گراد

5 هفتگی جوجه

20 درجه سانتی گراد

6 هفتگی به بعد

16 تا 17 درجه سانتی گراد

 

در جدول بالا به طور دقیق دمای مورد نیاز برای زندگی جوجه در هر دوره از زندگیشان ذکر شده است. سعی کنید برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، دمای مناسب را برای جوجه هایتان تامین کنید.

تاثیرات سرما بر سلامت جوجه ها

دما از اصلی ترین عوامل و یک فاکتور کلیدی برای رشد جوجه ها به شمار می رود. در صورتی که دمای مناسب برای جوجه ها فراهم نشود سرما بر محیط زندگی آن ها غالب شود سبب بروز بسیاری از مشکلات می شود که شامل موارد زیر می باشد:

  • تلف شدن و جان باختن جوجه
  • سرما خوردگی
  • بی اشتهایی
  • کاهش رشد
  • ابتلا به انواع عفونت ها به خصوص عفونت کیسه زرده

خطرات ناشی از افزایش دمای زیاد

2

هر چیزی در این دنیا به اندازه اش خوب است و افراط و تفریط در آن سبب بروز مشکلات متعددی می شود. تا به اینجای مطلب درباره افزایش دما و جلوگیری از هرگونه سرما صحبت کردیم اما دقت کنید که افراط در این موضوع و افزایش دما تا میزان بسیار زیاد می تواند مشکلات جدیدتری برای شما و جوجه هایتان ایجاد کند. از جمله خطراتی که ناشی از افزایش دما جوجه هایتان را تهدید می کند شامل:

  • افزایش ضربان قلب
  • ایجاد برخی مشکلات تنفسی
  • از دست دادن وزن
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن جوجه

تامین دمای مورد نیاز بدن جوجه

3

یکی از راه های آسان و رایج که برای ایجاد دمای مورد نیاز جوجه ها استفاده می شود، لامپ های رشته ای است. این لامپ ها می توانند دمای مورد نیاز را در فضای زندگی جوجه ها تامین نمایند و برای این کار کافی است این لامپ ها را بالای قفس جوجه ها نصب نمایید.

همچنین برای ایجاد چنین دمایی در مرغداری ها می توانید از سیستم های گرمایشی مانند انواع هیترها استفاده کنید.

راه های تشخیص سرما و گرما در جوجه ها

  1. چنانچه از لامپ های رشته ای استفاده می کنید؛ در صورتی که جوجه ها نزدیک لامپ تجمع کنند به معنای سردی و پایین بودن دما است. توجه کنید که تجمع جوجه ها نزدیک لامپ به دلیل سرما سبب عدم دسترسی آن ها به آب و دان خواهد شد که می تواند زمینه ساز تلفات بر اثر گرسنگی شود.
  2. جیک جیک و سروصدای زیاد از حد، یکی دیگر از علائم سردی جوجه ها است. در این زمان سعی کنید لامپ ها را به جوجه ها نزدیک کنید تا بتوانند گرمای بیشتری را احساس کنند.
  3. اگر خلاف موارد بالا را مشاهده کردید و متوجه شدید که جوجه ها از لامپ دوری می کنند؛ به احتمال زیاد دمای فضای نگهداری جوجه ها افزایش بسیار زیادی داشته است. له له زدن جوجه ها و باز کردن بال هایشان به همراه بی حالی نیز از جمله نشانه های گرم بودن است.

بستر مناسب را فراموش نکنید!

بسیاری از افراد دمای محیط را به ایده آل ترین حالت ممکن تبدیل می کنند اما با عدم توجه به کف سالن، تمامی زحمات خود را به باد می دهند. باید بدانید که جوجه ها دمای زیادی را از طریق پاهایشان از دست می دهند و سرد بودن بستر منجر به فلج شدن جوجه های می شود.

برای حل این مشکل می توانید از رول های مرغداری یا پوشال های مخصوص استفاده کنید تا بتوانید دمای کف سالن را نیز تنظیم نمایید.

نتیجه گیری

ما در این مطلب سعی کردیم دمای مناسب و مورد نیاز جوجه ها را ذکر کنیم تا بتوانید سلامت این حیوانات را فراهم کنید. از یاد نبرید که جوجه های یک روزه نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند چراکه این جوجه ها بر خلاف پرندگان بالغ توانایی تنظیم حرارت بدن خود و به صورت کلی نمی توانند از خودشان دفاع کنند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها