بررسی چالش های دانشجویان به بهانه روز دانشجو

چالش های دانشجویی یکی از تجربه‌هایی است که اکثر افراد هنگام تحصیل با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند. این چالش‌ها با توجه به رشته تحصیلی، دانشگاه، اساتید و پیداکردن شغل متفاوت هستند که در این مقاله به بررسی همه این موارد می‌پردازیم.

بررسی چالش های دانشجویان به بهانه روز دانشجو

 

پس اگر دانشجو هستید یا قصد ورود به دانشگاه دارید، در این مطلب با ما همراه باشید تا کمی در مورد دغدغه‌های دانشجویان با شما صحبت کنیم. همچنین به بررسی برخی از رشته‌های دانشگاهی بپردازیم که بیشترین میزان چالش و سختی را برای دانشجوها ایجاد می‌کنند.

2

با چالش های دانشجویی آشنا شوید

اگر بخواهیم به مجموعه‌ای از چالش‌ها و مشکلاتی که دانشجوها با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند اشاره کنیم، به لیست بلندبالایی می‌رسیم که هر کدام از آن‌ها نیاز به تشریح دارند. به همین دلیل قصد داریم تا بعد از معرفی، به بررسی تک‌تک آن‌ها بپردازیم:

  • جابه‌جایی و نقل مکان
  • دوری از خانه و افسردگی
  • نداشتن حریم خصوصی
  • محدودیت‌های زندگی در خوابگاه
  • هزینه‌ها
  • مشکلات تحصیلی
  • سخت‌گیری‌های جامعه

چرا جابه‌جایی و نقل مکان تا این اندازه برای دانشجوها دشوار است؟

نقل مکان در هر شرایطی نیازمند صرف هزینه و صبر است. این موضوع به‌قدری می‌تواند استرس‌زا باشد که در صورت نداشتن تجربه، فرد با لحظات تلخ و منفی زیادی مواجه می‌شود. حال تصور کنید که یک دانشجو، بدون داشتن پیشینه خاصی در مورد جابه‌جایی، مجبور است تا در سن پایین این تجربه را از سر بگذراند.

البته ذکر این نکته لازم است که بسیاری از دانشجوها در شهر خود تحصیل می‌کنند و نیازی به جابه‌جایی ندارند. با این حال گفتنی است که نقل مکان یکی از مهم‌ترین چالش های دانشجویی به‌حساب می‌آید که تحمل آن منجر به استقلال فرد در سنین پایین خواهد شد.

مراقب دوری از خانه و افسردگی باشید!

افسردگی یکی دیگر از مشکلاتی است که دانشجوها با آن روبه‌رو می‌شوند. زیرا سبک زندگی آن‌ها تغییر می‌کند و دایره ارتباطی‌شان گسترده‌تر می‌شود. ازاین‌رو فرقی نمی‌کند که فرد در شهر خود به تحصیل ادامه دهد یا خیر؛ نکته حائز اهمیت این است که به‌واسطه مباحث ذکرشده، افسردگی ممکن است روحیه هر دانشجویی را به‌خود درگیر کند.

زندگی جمعی و خوابگاهی با حریم خصوصی مخالف است!

یکی از تجربه‌های باارزشی که انسان‌ها می‌توانند در طول عمر خود کسب کنند، زندگی در خوابگاه و محیطی مستقل است. اما توجه داشته باشید که تمام زیبایی‌های این سبک زندگی، فقط برای ترم اول است و بعد از گذشت این بازه‌زمانی، افراد با یکی دیگر از چالش های دانشجویی مواجه می‌شوند که آن نداشتن حریم خصوصی است.

زندگی دانشجویی، افراد را محدود می‌کند!

باید بگوییم که اگر یک دانشجو در شهر خود تحصیل کند، محدودیت‌های زندگی او هیچ تفاوتی با گذشته‌اش نخواهد کرد. ازاین‌رو این نکته را لحاظ کنید که در این مطلب، روی صحبت ما با کسانی است که در یک شهر دیگر به دانشگاه می‌روند.

پس ذکر این موضوع مهم است که زندگی در خوابگاه نیاز به رعایت قوانین زیادی دارد. این قانون‌ها موجب محدودیت می‌شوند که با روحیه همه سازگار نیست. از جمله مهم‌ترین این محدودیت‌ها می‌توان به ساعت خواب، ساعت خروج و بازگشت و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

3

 

چقدر در مورد هزینه‌های زندگی دانشجویی می‌دانید؟

هزینه‌ها یکی دیگر از چالش های دانشجویی هستند. زیرا هر دانشجو جدا از بودجه‌ای که برای خرید کتاب، جزوه یا واحدهای افتاده صرف می‌کند، باید به فکر راهی برای گذران زندگی خود باشد. ازاین‌رو اکثر دانشجوها، حتی اگر از سمت خانواده حمایت مالی شوند، باز هم به‌دنبال یافتن یک شغل پاره‌وقت می‌گردند تا بتوانند از عهده هزینه‌های خود برآیند.

آیا دانشجوها با مشکلات تحصیلی مواجه هستند؟

بهتر است مشکلات تحصیلی دانشجوها را با یک سوال ساده شروع کنیم. برای مثال، اکثر دانشجو‌های مکانیک این سوال را می‌پرسند که با چالشهای رشته مهندسی مکانیک چگونه روبرو شویم؟ این سوال نشان می‌دهد که رشته تحصیلی چقدر می‌تواند در سرنوشت یک دانشجو از نظر سختی تاثیر بگذارد.

این موضوع به‌قدری جدی است که عده‌ای دیگر از دانشجوها در مورد چالش های رشته مهندسی مواد جستجو می‌کنند تا قبل از انتخاب رشته اطمینان حاصل کنند که قرار نیست از نظر تحصیلی با سختی‌های زیاد و عجیبی دست‌وپنجه نرم کنند.

البته باید به این مطلب نیز اشاره کنیم که برخی رشته‌های تحصیلی، مشابه مهندسی مکانیک و مواد در دسته چالش های دانشجویی قرار نمی‌گیرند. با این حال ممکن است که بعضی سخت‌گیری‌ها از طرف اساتید باعث شود که دانشجوها روزهای پراسترس و پرفشاری را پشت سر بگذارند.

منظور از سخت‌گیری‌های جامعه چیست؟

جدا از موضوعاتی که به آن‌ها اشاره کردیم، سخت‌گیری‌های جامعه یکی دیگر از مشکلاتی است که دانشجوها با آن‌ها مواجه می‌شوند. علت این است که هر شهر از کشور ایران، دارای فرهنگ، تاریخ و آداب مخصوص به خود است. ازاین‌رو جای تعجب ندارد که مردم آن شهر، سعی کنند تا برای محافظت از فرهنگ خود، زندگی و شرایط را به دانشجوها که نوعی مهاجر محسوب می‌شوند، خیلی آسان نگیرند.

آیا برای روز دانشجو آماده هستید؟

با توجه به اینکه در یک جامعه مدرن، در هر خانواده حداقل یک دانشجو پیدا می‌شود، تصمیم گرفته‌ایم تا به مناسبت روز دانشجو، خبر خوبی به شما بدهیم. این خبر مربوط به 30 درصد تخفیف می‌شود که در آن، شرایط آموزشی و تحصیلی برای این قشر عزیز جامعه هموار شده است.

باید بگوییم که 30 درصد تخفیف گروه آموزشی پارس پژوهان بمناسبت روز دانشجو در اختیار تمام کسانی قرار می‌گیرد که دوست دارند در این روز، گام دیگری جهت رسیدن به اهداف تحصیلی خود بردارند. دقت کنید که استفاده از این تخفیف دانشجویی محدودیت دارد و امکان دارد با پایان این روز به اتمام برسد.

4

پس درصورتی‌که یکی از اعضای خانواده یا دوستان شما دانشجو است، پیشنهاد می‌کنیم که با دادن این خبر به او، روز دانشجو را تبریک گفته و شرایطی را در اختیارش قرار دهید که بتواند با قدرت بیشتری از عهده چالش های دانشجویی برآید.

جمع‌بندی

هر دانشجویی، فارغ از اینکه در شهر خود تحصیل کند یا مجبور به جابه‌جایی شود، با سختی‌های زیادی مواجه خواهد شد که از میان انواع چالش های دانشجویی، می‌توان به مشکلات تحصیلی، افسردگی و هزینه‌ها اشاره کرد که در راستای این موضوع، گروه آموزشی پارس پژوهان، به‌مناسب روز دانشجو، یک تخفیف 30 درصدی ارائه داده که همه دانشجوها می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها