سرمایه گذاری 12 میلیارد یورویی ایران بر روی چینی ها

براساس گزارش خبرگزاری‌ها، چینی‌ها برای ساخت هتل، شهربازی و مترو به تهران سفر می‌کنند. روز یکشنبه 15 بهمن 1402 علیرضا زاکانی شهردار تهران، با حضور در صحن علنی شورای شهر گزارش سفر خود به همراه معاونانش به چین را ارائه داد.

سرمایه گذاری 12 میلیارد یورویی ایران بر روی چینی ها

بر اساس این سفر دولت، ایران با قرارداد اولیه 12 میلیارد یورو از چین انتظار ساخت هتل و ساختمان در تهران را دارد. در طی ادامه گفتگوها هر دو طرف با ساخت هتل، ساختمان، دو شهربازی و یک پارک آبی به نتایج مطلوبی رسیدند. ساخت پنج هتل 5 ستاره در تهران خبر از گسترش صنعت هتلداری و هتل دارد. این اتفاق با قرار گرفتن در سرفصل توسعه گردشگری پایتخت امکان رزرو هتل های بهتر و مناسب‌تر، جذب توریست و گردشگر بیشتر و رشد و رونق بخش هتلداری کشور را در برمی‌گیرد.

2

پدر این رایزنی‌ها علاوه بر ساخت و طراحی هتل در تهران، 200 هزار واحد مسکونی نیز عنوان شده که همین امر می‌تواند مشکل مسکن را سرشکن کرده و شرایط این حوزه را بهبود ببخشد. برای ساخت مسکن توسط چینی‌ها، بی‌شک سرعت، کیفیت و قابلیت ساخت و ساز مدنظر بوده است که با این اقدامات می‌توان منتظر شکسته شدن قیمت غول مسکن در پایتخت باشیم. از عدد 12 میلیارد یورو، پنج میلیارد آن برای هتل و مسکن و دو میلیارد دلار آن در بخش مراکز تفریحی سرمایه گذاری شده است.

 

3

 

نکته جالب در مورد ورود چینی‌ها به پروژه ساخت هتل این است که این نخستین بار نیست و مهندسان و طراحان چینی پیش از این نیز برای مرمت و بازسازی هتل آزادی تهران به ایران وارد شده بودند.

طبق برنامه‌ ریزی‌های انجام شده توسط مدیر عامل سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان، عملیات بازسازی هتل پارسیان آزادی از ابتدای مهر سال 1384 آغاز شد. در مجموع برای بازسازی این هتل تهران 23 میلیون یورو اعتبار اختصاص داده شده بود و هدف از این بازسازی افزایش اماکن اقامتی در کشور و توسعه صنعت گردشگری اعلام شد. با بازسازی این هتل بسیاری از امکانات هتل آزادی ارتقا پیدا کرده و سطح کیفی آن افزایش یافت. این بازسازی دربردارنده پایدارسازی سازه ( دارای مقاومت در برابر زمین لرزه با بزرگی هشت در مقیاس ریشتر)، معماری درونی، نمای بیرونی و تمامی تجهیزات و تاسیسات بود.

4

 

علاوه بر این ساخت و ساز شهری و هتل توسط چینی‌ها در تهران، باید منتظر گسترش خطوط مترو تهران، سه ورزشگاه، تراموا و متروی سریع‌السیر نیز باشیم. ایران با سه قرارداد منتظر ساخت و سازهای مبتنی بر تکنولوژی توسط چینی‌ها است. البته لازم به ذکر است که تمامی این موارد توسط ایرانی‌ها و براساس مبانی ملی و معماری ایرانی_ اسلامی طراحی و تبیین می‌شود و تنها از تکنولوژی و نحوه اجرای چینی‌ها در این ساخت و ساز‌ها بهره خواهیم برد. با این قرارداد در آینده‌ای نه چندان دور باید شاهد تحول در زمینه حمل و نقل، صنعت گردشگری و هتلداری، اماکن تفریحی و مسکن باشیم.

لازم به ذکر است که همه این ساخت و سازها در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک برنامه 10 ساله خواهد بود و در میان طرح درازمدت توسعه شهر تهران قرار می‌گیرد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها