افزایش قیمت اقلام مرتبط با صبحانه/ آخرین قیمت پنیر، تخم مرغ و شکر

بنا بر آخرین قیمت ها و اعلام مرکز آمار ایران، آمار ها از افزایش قیمت اقلام صبحانه در سفره مردم حکایت دارد.

افزایش قیمت اقلام مرتبط با صبحانه/ آخرین قیمت پنیر، تخم مرغ و شکر

با وجود افزايش قيمت چشمگير در ميان اقلام مختلف سبد خانوار، مركز آمار تورم را در دوازده ماهه منتهی به مرداد ۹.۷درصد اعلام كرده است كه به عقيده كارشناسان اين آمار جاي سوال دارد.

بنا به گزارش‌های مرکز آمار، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ٩٧ به ٩,٧ درصد رسیده که نسبت به همین آمار در ماه قبل (٨,٧ درصد) ١.٠ واحد درصد افزایش داشته است.

مطابق با آمارهای مرکز آمار ایران، در مرداد ٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٢٧,٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٥.٢ درصد افزایش نشان می دهد.

در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٩.٣ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ١٩.٣ درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به همین آمار در ماه قبل (١٣,٨ درصد) ٥.٥ واحد درصد افزایش داشته است.

همچنین شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٩,١ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٣.٦ درصد افزایش نشان می دهد. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ١٢,١ و ٨.٨ درصد بوده است.

پنیر تبریز درجه یک و کم چرب با قیمت مصوب هر کیلو گرم 20 هزار تومان، پنیر تبریز مخلوط گاو و گوسفندی با قیمت مصوب هر کیلو گرم 22 هزار تومان، پنیر گوسفندی لیقوان درجه 1 با قیمت مصوب هر کیلو گرم 26 هزار تومان، پنیر گوسفندی لیقوان ممتاز با قیمت مصوب هر کیلو گرم 29 هزار تومان، پنیر سفید پاستوریزه ایرانی uf با قیمت مصوب هر کیلو گرم 11 هزار تومان، پنیر لاکتیکی پاستوریزه با قیمت مصوب هر کیلو گرم 14 هزار تومان و پنیر سفید پاستوریزه گلپایگان با قیمت مصوب هر کیلو گرم 19 هزار تومان مشخص شد.

شکر بسته بندی 5کیلوگرمی نیز با قیمت مصوب هر عدد 19 هزار تومان، شکر بسته بندی 3 کیلوگرمی با قیمت مصوب هر عدد11 هزار و 400 تومان، شکر فله (کیسه 50 کیلویی) با قیمت مصوب هر کیلو گرم 3 هزار و 400 تومان و شکر بسته بندی 10کیلوگرمی با قیمت مصوب هر عدد 34 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

براساس قیمت های بازار، تخم مرغ در بسته 20 عددی با بسته بندی شانه های خمیری شرینگ شده با 9 هزار 200 تومان و با بسته بندی شانه های خمیری-کارتنی و مقوایی درب دار با 9 هزار 400 تومان و همچنین تخم مرغ در بسته بندی 15 عددی با بسته بندی شانه های خمیری شرینگ شده به قیمت 6 هزار و 500 تومان و با بسته بندی شانه های خمیری-کارتنی و مقوایی درب دار به 6 هزار و 700 تومان به مشتریان فروخته شد.

مرکز آمار با انتشار تازه ترین گزارش از روند قیمت هاو نرخ تورم، از رشد سریع قیمت ها در مرداد ماه خبر داد. براساس این گزارش، نرخ تورم سالانه با یک درصد رشد به 9.7 درصد رسید.

با این حال تورم نقطه به نقطه با رشد 5.5 درصدی طی یک ماه به 19.3 درصد رسید. در این میان قیمت خوراکی ها رشد قابل توجهی از خود نشان داد و در مرداد امسال نسبت به مرداد سال قبل 26.3 درصد افزایش یافت.

تورم نقطه به نقطه به 19.3 درصد رسید

به گزارش مرکز آمار ایران، در مرداد ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل نسبت به ماه قبل 5.2 درصد افزایش یافت. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 19.3 درصد اعلام شد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 19.3 درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به همین شاخص در ماه قبل که 13.8 درصد بود، 5.5 واحد درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم 12 ماهه منتهی به مرداد ماه ١٣٩٧ به 9.7 درصد رسید که نسبت به همین شاخص در ماه قبل که 8.7 درصد بود، یک واحد درصد افزایش را نشان می دهد.

در این میان رشد سریع قیمت کالاهای خوراکی قابل توجه است که نشان می دهد قیمت این کالاها در مرداد امسال نسبت به مرداد سال قبل 26.3 درصد افزایش یافته است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها