« چشمه علی» مجددا آب دار شد

پس از خشکی ۲ هفته ای، مجددا آب در «چشمه علی» جاری شد.

« چشمه علی» مجددا آب دار شد

«چشمه علی» یکی از نقاط باستانی و از جاذبه های گردشگری جنوب تهران است، که از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری می شود و قدمتی ۸ هزار ساله دارد، که بر اثر حفر تونل مترو تهران، ابتدا کم آب و سپس به طور کامل خشک شد.

این چشمه ۲ حوضچه دارد، که حوضچه اول منبع اصلی است، که پس از اقدامات شرکت مترو، تا امروز خشک شد و امروز اندکی آب در آن جاری شده است، اما حوضچه دوم تنها چند ماه بی آب بود و پس از آن در تیرماه ۹۷ مجددا شاهد جاری شدن آب بود.

آب حوضچه دوم، اما ۹ شهریور ۹۷ خشک شد و این خشکی سبب نگرانی میراق فرهنگی و گردشگری و نیز فعالان حوزه گردشگری شد.

رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون کارگاه مترو در این منطقه تعطیل شده است، اما رها شدن کانال های بدون آب بندی لازم سبب خشکی مجدد چشمه علی شد و در این خصوص شاهد بد عهدی های مسئولان شرکت مترو هستیم.

حسن خلیل آبادی با تاکید بر این که خشکی چشمه علی به دلیل مسائل اقلیمی و طبیعی نیست، اضافه کرد: این خشکی به دلیل بی توجهی مسئولان شرکت مترو است، آن ها قول داده بودند، که ۶۰ درصد از آب این چشمه را باز گردانند، که محقق نشد.

اهالی ری خاطرات خوبی از چشمه علی دارند

یکی از افرادی ساکنان منطقه گفت: آب چشمه علی به قدری بود، که خطر غرق شدن افراد در آن وجود داشت.

وی گفت: متاسفانه آبی که در تیر ماه به چشمه علی آمد نمایشی بود و پس از مدتی خشک شد.

محمد علوی که از جاری شدن مجدد آب در چشمه علی خوشحال به نظر می رسید، ادامه داد: این چشمه سبب نشاط این منطقه است و نباید خشک شود، کودکان ری در این چشمه علی آب تنی می کردند و با آن خاطرات دارند.

وی افزود: قالیشویی در آب چشمه علی بسیار معروف است و مردم این منطقه معتقدند، آب چشمه علی سبب براق شدن و تمیزی مناسب قالی ها می شود.

بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار مهر، اکنون و پس از گذشت حدود ۲ هفته، آب به میزان کم در حوضچه اول و منبع اصلی چشمه علی جاری شده است، اما جریان آب در حوضچه دوم بسیار بالاتر است و شور و نشاط به این حوضچه و مناطق اطراف بازگشته است.

باید از خشک شدن مجدد چشمه علی جلوگیری شود

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این خصوص اظهار داشت: احداث خط ۶ مترو تهران دلیل خشک شدن چشمه علی است.

دلاور بزرگ نیا ادامه داد: مطالعات به خوبی نشان می دهد، که چشمه علی در طول سال‌های گذشته هرگز خشک نشده است.

وی ضمن ابراز خرسندی از جاری شدن آب در این چشمه باستانی گفت: هنوز حجم آب وارده به چشمه علی مانند گذشته نیست، اما همین امر که این چشمه از حالت خشک خارج شده باعث خرسندی است، اما باید مسئولان مترو اقداماتی برای ماندگار شدن آب در این چشمه و جلوگیری از خشکی آن کنند.

منبع: مهر

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها