سرقت بی سابقه درپوش منهول فاضلاب در خرمشهر

رئیس اداره آب و فاضلاب خرمشهر گفت: خرمشهر ظرف ۴ماه گذشته با سرقت بی‌سابقه درپوش منهول فاضلاب مواجه شد که انبار آبفای این شهر را از درب منهول خالی کرد.

سرقت بی سابقه درپوش منهول فاضلاب در خرمشهر

غلامرضا پور جلالی رئیس اداره آب و فاضلاب خرمشهر اظهار کرد: سرقت‌های مکرر از بزرگ‌ترین مشکلات در زمینهٔ تجهیزات آب و فاضلاب خرمشهر است که طی چهار ماه گذشته بیش از دو هزار و ۵ درپوش منهول فاضلاب و تنها در هفته گذشته بیش از ۱۰ ایستگاه پمپاژ در این شهرستان به سرقت رفت و خسارت مالی قابل‌توجهی را بر جای گذاشت.

وی افزود: تهیه هر درب منهول با احتساب هزینه جابه‌جایی به ۷۵۰ هزار تومان می‌رسد که این به جز هزینه نصب که شامل تخریب آسفالت است.

رئیس آبفای خرمشهر بابیان اینکه سال گذشته ۱۵۰ درپوش منهول برای شهرستان خرمشهر خریداری شده بود، از استفاده همه این ظرفیت و حتی ذخیره انبارها برای رفع مشکل فاضلاب‌های سرباز در خرمشهر اشاره کرد.

پورجلالی در ادامه به سرقت از ایستگاه‌های پمپاژ اشاره کرد و افزود: در مدت اخیر در تمام مناطق سرقت از ایستگاه پمپاژ وجود داشته است و تنها سرقت از ۱۰ ایستگاه پمپاژ که در یک هفته گذشته انجام شد، معادل ۹۰ میلیون تومان به تأسیسات خسارت وارد کرد.

وی متذکر شد: این سرقت‌ها علاوه بر خسارت‌های مالی، مشکلات مختلفی را برای مردم مناطق ایجاد می‌کند و سرقت منهول هم می‌تواند تهدید جدی برای سلامت و جان شهروندان باشد.

رئیس آبفای خرمشهر همچنین از انشعاب‌های غیرمجاز به‌عنوان دیگر مشکل سیستم آب و فاضلاب خرمشهر یاد کرد و گفت: بیش از ۵ هزار انشعاب غیرمجاز در سطح شهرستان خرمشهر وجود دارد که علاوه بر خسارت‌های جبران‌ناپذیر مالی، می‌تواند خطرات بهداشتی را نیز بر تأسیسات آب‌رسانی ایجاد کند.

وی به مصرف زیر پنج لیتر آب در ۲۵ درصد مشترکان خرمشهر نیز دیگر موضوع در دست پیگیری است، اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه بیشتر خانه‌ها در خرمشهر ویلایی و این شهر در منطقه گرمسیری قرار دارد، حدود ۲۵ درصد مشترکان در خرمشهر مصرف ماهیانه بین صفر تا پنج لیتر دارند که قابل‌پذیرش نیست و برای پیگیری این‌گونه تخلفات در سال جاری، برنامه‌ریزی شده است.

پورجلالی در ادامه به بیماری کرونا و تأثیر آن بر مصرف آب در خرمشهر پرداخت و بیان کرد: میانگین میزان تولید آب مصرفی در خرمشهر ۸۹ مترمکعب است که این رقم اکنون به ۱۰۵ مترمکعب رسیده و شاهد رشد ۱۰ درصد در بحث مصارف خانگی است.

وی افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب را در روزهای آینده پیش‌بینی کرد و گفت: با آغاز به کار واحدهای صنعتی پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف آب در خرمشهر با گذر از ۱۳۰ مترمکعب شاهد رشد ۳۰ درصدی باشد.

رئیس آبفای خرمشهر با اشاره به اینکه برای هر بار شست و شوی دست‌ها در ۲۰ ثانیه برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا، ۴۸ لیتر آب مصرف می‌شود، افزود: در خرمشهر با احتساب جمعیت ۱۵۰ هزار نفری، میزان مصرف روزانه آب تنها برای شست و شوی دست‌ها به ۷ هزار و ۲۰۰ مترمکعب می‌رسد که معادل دو برابر مصرف روزانه مینوشهر است.

وی از شهروندان خواست با توجه به کمبود منابع آبی قابل شرب در کشور و برای صرفه‌جویی در مصرف آب در زمان شست و سوی دست‌ها شیر آب را ببندند.

وی همچنین فراهم شدن امکان قرائت کنتور و صدور قبوض آب را بدون مراجعه حضوری یادآور شد و اظهار کرد: سایتی برای قرائت کنتور تعریف شد و شماره تماس‌هایی به اطلاع عموم رسید که تنها نیاز است شماره اشتراک و رقم از سوی مشترک به این شماره‌ها ارسال تا هزینه دوره محاسبه و بدون مراجعه حضوری به اطلاع برسد.

پور جلالی از مشترکان خواست در راستای حذف قبوض کاغذی و حفظ سلامت خود، شماره تماس خود را به شماره‌های اعلام شده ارسال کنند.

رئیس آبفای خرمشهر در ادامه سخنانش به اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب در شهرستان خرمشهر اشاره کرد و گفت: با توجه به فرسودگی شبکه آب و اجرا نشدن شبکه فاضلاب در بخش‌های از شهرستان، هزینه‌ای معادل ۲۵۰ میلیارد تومان برای پروژه‌ای آب و ۴۰۰ میلیارد تومان برای احداث و توسعه شبکه فاضلاب خرمشهر برآورد شده است که اجرای کامل آن‌ها در این شرایط مالی امکان پذیر نیست.

وی افزود: با این وجود، پروژه‌های فاضلاب در بخش‌های مختلف شهرستان اعم از کوی بوستان، عباره، مولوی، کوی معین، ۱۲۰ هکتاری، دوربند و بازار صفا تعریف شده و در حال اجراست که با پایان این پروژه‌ها ۳۰ درصد طرح جامع فاضلاب خرمشهر اجرایی و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مشکلات در این بخش مرتفع می‌شود.

پورجلالی از بخشودگی جرایم در صورت خود اظهاری در مورد انشعاب‌های غیرمجاز خبر داد و اظهار کرد: هر فردی که به صورت داوطلبانه به اداره آبفا مراجعه و وجود انشعاب غیرمجاز را اطلاع دهد، تمام جریمه‌های سال‌های گذشته وی بخشوده و در صورت اثبات ناتوانی مالی در هزینه‌های نصب انشعاب هم با این فرد همکاری می‌شود.

وی افزود: اما در صورت کشف انشعاب غیرمجاز توسط مأموران تمام جریمه‌های از فرد خاطی دریافت خواهد شد.

بنا به گفته رئیس آبفای خرمشهر، تاکنون ۱۵۰ مورد انشعاب غیرمجاز آب در این شهرستان کشف شده‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها