یک حقوق دان:

کم‌حجابی یا بدحجابی، فاقد عنوان مجرمانه است/ نمی‌توان با دستور و بخشنامه، شهروندان را از حقوق اجتماعی محروم کرد

یک وکیل دادگستری گفت: ایجاد هرگونه ممنوعیت برای بانوان کم حجاب در دسترسی به خدمات عمومی مصداق بارز محرومیت ایشان از حقوق اجتماعی است که سلب آن الزاما باید به موجب قانون باشد نه تصمیمات سلیقه‌ای و موردی اشخاص و مقامات رسمی.

 کم‌حجابی یا بدحجابی، فاقد عنوان مجرمانه است/ نمی‌توان با دستور و بخشنامه، شهروندان را از حقوق اجتماعی محروم کرد

سیدمهدی حجتی در رابطه با دستور یک مقام قضایی در مشهد دایر بر عدم ارائه برخی خدمات عمومی به بانوان بدحجاب گفت: هنجارهای اجتماعی در بستر زمان و در چارچوب تغییر تدریجی عرف حاکم بر هر جامعه‌ای به تدریج دستخوش تحول و تغییرات جزئی و کلی می‌شوند و مفهوم حجاب نیز در طول چهار دهه‌ای که از انقلاب اسلامی می‌گذرد در بستر زمان، متحول شده و جامعه امروز مفهومی متفاوت از حجاب را که در دهه شصت ارائه می‌شد، استنباط می‌کند و در نتیجه حاکمیت با حفظ اصولی که به آن معتقد است باید بر مبنای مقتضیات زمان با آنچه که اکثریت شهروندان از حجاب، در سطح عمومی به عنوان یک هنجار اجتماعی می‌پذیرند و خلاف عرف مسلم محسوب نمی‌شود هم داستان شود وگرنه طبیعی است که شکاف بین دو دیدگاه عرفی و حاکمیتی در خصوص یک موضوع و هنجار اجتماعی واحد باعث تقابل مستمر و شکاف آشکار بین شهروندان و حاکمیت می‌شود و در مواردی نیز منتهی به اتخاذ تصمیماتی از قبیل آنچه اخیرا در مشهد اعلام شد، می‌گردد.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه نظم عمومی در کشور ما ترکیبی از نظم عمومی تکوینی و تشریعی است، افزود: برخی از مفاهیم شرعی همچون حجاب به لحاظ مصداقی در بستر جامعه و بر مبنای عنصر زمان و مکان تعریف می‌شود و همین که جامعه در قبال نوع پوشش افراد از خود واکنش اجتماعی بروز نداده و نوع پوشش را متعارف محسوب کند، برای محجبه بودن فرد کافی است.

حجتی گفت: در حال حاضر به موجب تبصره ماده ۶۳۸ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، بی‌حجابی بانوان به قید مجازات ممنوع و جرم‌انگاری شده است و کم‌حجابی یا بدحجابی فاقد عنوان مجرمانه است لذا وقتی که اصل یک رفتار جرم و قابل مجازات نیست، نمی‌توان با دستور و بخشنامه و ... به نوعی شهروندان را در معرض اعمال مجارات‌های تبعی و محرومیت از حقوق اجتماعی قرار داد زیرا محرومیت از هرگونه حقوق اجتماعی درصورتی بر شهروندان قابل اعمال است که فرد مرتکب جرم بزرگ‌تری شده باشد و در اثر اجرای حکم محکومیت، برخی از حقوق اجتماعی که در قانون احصا شده است از مرتکب برای مدت معینی سلب شود و جالب آنکه حتی اگر بانویی به اتهام بی‌حجابی محکومیت پیدا کند، این نوع محکومیت فاقد هرگونه آثار تبعی است و سلب حقوق اجتماعی را به کیفیت منعکس در قانون مجازات از حیث مصادیق را هم در پی ندارد و هیچ قانون و مقرره‌ای در این رابطه وجود ندارد.

عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز با اشاره به اینکه ایجاد هرگونه ممنوعیت برای بانوان کم‌حجاب در دسترسی به خدمات عمومی مداق بارز محرومیت ایشان از حقوق اجتماعی است، گفت: سلب حقوق افراد الزاما باید به موجب قانون باشد نه تصمیمات سلیقه‌ای و موردی اشخاص و مقامات رسمی. انتظار می‌رود که مقامات قضایی، آیینه تمام‌نمای قانون‌مداری در کشور باشند چرا که بر مبنای اصل قانونی بودن جرم و مجازات و اصل ۳۶ قانون اساسی، هیچ مجازاتی را نمی‌توان بدون وجود قانون بر افراد وارد نمود و به موجب اصل بیستم قانون اساسی، همه‌ افراد ملت‌ اعم‌ از زن‌ و مرد در حمایت‌ قانون‌ قرار دارند و از همه‌ حقوق‌ انسانی‌، سیاسی‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ برخوردارند .

حجتی گفت: قانون اساسی در خصوص حقوق ملت فصل الخطاب است و نباید با رفتارها و دستوراتی که فاقد مبنای قانونی است به حقوق شهروندان تعرضی شود و قاعده حرمت تنفیر از دین نیز اقتضای آن را دارد که تصمیماتی در کشور گرفته نشود تا مردم ناخودآگاه به اصول و موازین دینی و شرعی بدبین شوند.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • ناشناس
    4

    مگه ما حقوقدانی که بتونه تواین مملکت حرف بزنه هم داریم؟؟؟

    نظرات شما -
    • محمد گلکار خوزانی
      2

      باسلام
      داریم ولی میدان به چنین افرادی به دلایلی متاسفانه نمی‌دهند و بجای اینکه از افراد با تجربه استفاده کنند از افراد مدرک گرا و به ظاهر دکتر استفاده می‌کنند!!!!!

  • محمد گلکار خوزانی
    3

    باسلام
    مشکل ما در گرانی و تورم افسارگسیخته است که هیچ ثباتی در این خصوص حتی برای یک هفته نیست. فعلا الویت اول کشور گرانی و تورم است و اگر این مهم حل و فصل گردد مشکل بد حجابی هم حل خواهد شد.
    چون اگر گرانی و تورم حل شود بهانه ی برای بد حجابی نیست و ما بی حجابی نداریم ولی بد حجابی وجود دارد و بیش از دو دهه است این موضوع بد حجابی را رها و چسبیدن به رقابت های کاذب جناحی!!!!!
    با دستور و بگیر و بند حل نمی‌شود بجز فرهنگ سازی از دبستان گرفته تا دانشگاه.
    صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رسالت خودش را در این زمینه فراموش و بیشتر دنبال برنامه های تلویزیونی پر حاشیه است.!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پس با این حساب دزدان خرده پا را میگرند و فقط گردن کلفت های دزد و اختلاسگران رابگیرند
      می بینی سطحی حرف زدن چه راحت هست که ما هم بلد هستیم بزنیم

  • ناشناس
    4

    مسولین محترم ححاب نباید اجباری باشد خشونت را در جامعه بوجود میاد پلیس ها چه نیرو انتظامی و چه ناجا باشد برای امنیت کشور هستند نه برای حجاب لباس پلیس قانون امنیت مردم کشور میباشند

  • مهين تاج
    3

    همين زنها هستند كه پدر شما را در مى آورند مردها كه عرضه اى ندارند خواهيم ديد اگر توانستيد جلوى آنها را بگيريد انقلابى راه مى اندازند رضا شاه نتوانست چادر را از سرشان بردارد شماها هم نمى توانيد چادر سرشان كنيد !!!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      به راحتی با منع خدمات 99درصد رام می شوند اگر حکومت خواسته باشد آن را اجرایی کند بدون دردسر

  • حقوقدان حاذق
    1

    ما در قانون مجازات اسلامی {مبحث تعزیرات} جرمی تحت عنوان بدحجابی نداریم و هر عملی تحت عنوان بی حجابی قلمداد می شود مصداق تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی (مبحث تعزیرات) است. البته اگر مرتکب فعل حرام در مرئی و منظر عمومی و معابر و مکانهای عمومی نفس عملش در قانون دارای کیفر نباشد {مانند روزه خواری و بدخجابی} ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد!

  • ناشناس
    11

    بی حجابی جرم مشهوده و باید با اقتدار در مقابل این فساد مبارزه کرد.

  • ناشناس
    7

    بدحجابی مصداقی از بی حجابی کامل است و در رویه قضایی از لحاظ اجرای مجازات فرقی با بی حجابی کامل ندارد!

  • ناشناس
    2

    در قرن ۲۱ تمام کشورهای با ثروت ایران پیشرفت داشتند مردم ایران فقیر و گرسنه بیکار شدیم فرهنگ آزادی و هویت وحقوق بشر از ایران بوده حال مسولین باید مشکل اقتصادی را حل کنند به بهانه بد حجابی خشونت را اجرا می کنند حجاب کلا نباید اجباری باشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      چون در قرن 21 رفته اید و مشکلات را از بی حجابی شروع کرده‌اید نمی خواهیم بیشتر دامن بزنید

  • مسعوداحمدی
    1

    سوای اینڪه قانونی هست یا نیست
    اصلا ڪرامت انسانی ڪجارفته ڪه عده ای را چون افڪارشان،سلیقه شان و .. متفاوت از من نوعی است ، از خدمات عمومی و اجتماعی وحق شهروندی ، محروم ڪرد !
    این است استنباط بعضی ها از دین رحمت و عطوفت !؟

  • ناشناس
    4

    همانند واکسن کرونا که انجام دادن و امثال تو هیچ کاری نتوانستی بکنی این را هم انجام می‌دهند تا بی قانونی تمام شود و بی حیاها جولان ندهند برای به گند کشیدن جامعه

  • ناشناس
    5

    چرا زنان و دختران تمایل به بی حجابی دارند ؟؟
    رعایت کردن یک قانون الهی اینقدر سخت و دردناک که عرصه به همه تنگ آمده ؟؟!!
    یه قانون ساده هست ، رعایت کن تا امنیت روانی و جانی داشته باشی
    به همین سادگی

  • ناشناس
    6

    بی حجابی جرم مشهود است. با تمام قدرت بابد با این مفسده برخورد بشه. ان شاء الله خدای متعال پشتیبان ظاابطین شریعت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها