زلزله‌شناس ایتالیایی: زمین‌لرزه ترکیه، کل کشور را تا ۶ متر جابه‌جا کرده؛ یعنی ترکیه ۶ متر از سوریه جدا شده

یک زلزله‌شناس ایتالیایی می‌گوید: مجموعه‌ زمین‌لرزه‌های شدیدی که ترکیه را لرزاند، احتمالا کل این کشور را تا شش متر جابه‌جا کرده است.

زلزله‌شناس ایتالیایی: زمین‌لرزه ترکیه، کل کشور را تا ۶ متر جابه‌جا کرده؛ یعنی ترکیه ۶ متر از سوریه جدا شده

پروفسور دوگلیونی، رئیس موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌شناسی درباره این حادثه ویرانگر گفت: این دو زمین‌لرزه بخشی از یک توالی لرزه‌ای واحد بود که در تقاطع چهار صفحه تکتونیکی‌- آناتولی، عربی، اوراسیا و آفریقا که پیوسته با هم برخورد می‌کنند، رخ داد.

به گفته وی، صفحه آناتولی به‌دلیل لغزش افقی به سمت صفحه عربستان در حال حرکت است.

این استاد دانشگاه به شبکه تلویزیونی ایتالیا ۲۴ گفته است: این زمین‌لرزه نوعی گسل پدید آورد که زلزله‌شناسان آن را «تراگذر کم‌عمق» دارای یک کانون زلزله می‌نامند – که در عمق بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، در برآوردها ترکیه پنج تا شش متر از سوریه جدا شده است. این پارگی عظیم که منطقه‌ای به طول ۱۹۰ کیلومتر و عرض ۲۵ کیلومتر را در برمی‌گیرد، به شدت زمین را تکان می‌دهد و توالی پدید می‌آورد که در فاصله ۹ ساعت باعث این دو اوج بسیار شدید می‌شود.

پروفسور توضیح داد: اما درواقع لرزش و تخریب زمین همچنان با شدتی چشمگیر، در حدود ۵ تا ۶ درجه در مقیاس ریشتر ادامه یافت.

وی افزود که در روزهای آتی و بعد از پایش از طریق ماهواره‌های ئی‌اس‌ای سنتینل (ESA Sentinel) و ای‌اس‌آی کازمواسکای‌مد (ASI CosmoSkymed) به داده‌های دقیق‌تری خواهیم رسید.

این زمین‌لرزه باند فرودگاه استان هاتای را تخریب و صدها ساختمان در سراسر این منطقه را با خاک یکسان کرد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ناشناس
    0

    حالا اون 6متر مال کی میشه ؟

  • ناشناس
    3

    آن شش متر را بنام دنیا دوستان محتکر زمین باز ایران بزنید

  • ناشناس
    11

    ترکیه تبدیل به فسادخونه شده بود به خدا این بلاها نشانه است

  • نظر
    0

    زمین لرزه پسین در کنستانینوپل خواهد آمد

  • ایرانی
    0

    ساخت سد آتاتورک ووارد کردن وزن عظیمی نزدیک به 50 میلیارد تن می‌تواند در بروز این زلزله دخیل باشد همانطور که این سد نیز آسیب‌هایی از زلزله دیده است. ظرفیت این سد از مجموع کل سدهای ایران بسیار بیشتر بوده و با ایجاد یک تنش وزنی بسیار عظیم در یک محدوده می‌تواند باعث جابجایی لایه‌ها ی زمین شود. شاید این زلزله پاسخی به جسارتهای انسان به طبیعت باشد.

  • مهران خدمتی
    0

    سلام به همه دوستان من فقط این میدونم از دست دادن عزیزان در اینجور حوادث وحشتناک سخت هست .بازمانده ها واقعا تحت فشار هستن .پدر مادری که فرزندشان از دست دادن .یک خانواده تنها دختر خانواده از دست دادن یک خانواده کسی زنده نمونده اینها درد آور است و تحملش خیلی سخته و این طور مواقع انسانها نیاز به کمک و یک نفر که کمک کنه و امید بدن به اونها نیاز است .باور کنید وقتی یک پدر یا مادر به مرگ فرزندشان روبرو می شوند ببینید چه احساسی داره .امیدوار باشید این زلزله سریعتر با کمک. دولتها و نیروهای جمع بشه .زلزله چه ایران .یا ترکیه سوریه یا ژاپن آمریکا هرکجا خرابی داره. و مردم گناه دارن. حساب ملت و سیاست دولت مردان کنار بزارید .دولت ترکیه کثیف هست مردم ترکیه چه گناهی داره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بله درست می فرماییدو یادمون نره تو کشور خودمون که زلزله اومد هم ترکیه پیشنهاد کمک کرده بود به زلزله زدگان

  • مهران خدمتی
    6

    دوستان خدمتتان عرض کنم اون شش متر عرض طول صد و نود کیلومتر هست که واقعیتش پدر بزرگ من برای راه اندازی دامداری به من داده .خواهش میکنم کسی اشغال نریزه .لطفا تا وقت کنم دیوار بکشم خوب قطعا طول میکشه چون از سمت سوریه هم شیش من ارث پدری دارم که سو ریه از دریا فاصله گرفته فعلا تکلیف اون روشن کنم . لعنت بر پدر مادری که د. این شش متر زمین شخصی اشغال بریزد و ماشین هرکس پارک کند پنچر میشود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تو مهران خدمتی نیستی درسته ؟؟ کامنت بالایی مال اون بنده خداست درسته ؟؟
      از رفتارت خجالت بکش کامنت‌گذار بی‌ادب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها