آمار عجیب در سرشماری۹۵: تعداد مردان متاهل از زنان پیشی گرفت+اینفوگرافیک

۶۰ سال پس از انجام نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران، فزونی گرفتن تعداد مردان دارای همسر از زنان متاهل در سرشماری ۹۵ تعجب و پرسش جمعیت‌شناسان و کارشناسان را سبب شده است. مساله ای که طی دهه‌های اخیر در شرایط عکس قرار داشت.

آمار عجیب در سرشماری۹۵: تعداد مردان متاهل از زنان پیشی گرفت+اینفوگرافیک

به گزارش خبرگزاری مهر، ۶۰ سال پس از انجام نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران، فزونی گرفتن تعداد مردان دارای همسر از زنان متاهل در سرشماری ۹۵ تعجب و پرسش جمعیت‌شناسان و کارشناسان را سبب شده است. مساله ای که طی دهه‌های اخیر در شرایط عکس قرار داشت.

در سرشماری ۹۵ تعداد مردان دارای همسر ۲۱ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۲۶۹ نفر اعلام شده است در حالی که زنان دارای همسر ۲۱ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۵۲۳ نفر سرشماری شده‌اند. اکنون جمعیت شناسان هیچ توجیه جمعیت شناختی برای توضیح این آمار ندارند. مرکز آمار ایران می گوید جداول نهایی نیست.

محمد میرزایی جمعیت شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در توضیح آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار، با بیان اینکه افراد در سرشماری‌های آماری یا در وضعیت مجرد هستند یا دارای همسر یا بدون همسر در اثر فوت و یا بدون همسر در اثر طلاق هستند و کسی از این وضعیت خارج نیست، گفت: «از آنجا که در فرهنگ ما معمولا تک همسری شایع است، بنابراین تعداد مردان دارای همسر در سرشماری‌های مختلف تقریبا برابر با زنان دارای همسر است. البته در این زمینه اختلافی اندک مشاهده می‌شود که ناشی از تعدد زوجین در بخش کوچکی از مردان است. در سرشماری سال ۸۵ هم مشاهده می‌کنیم که در این شاخص آماری، تعداد زنان دارای همسر حدود ۸۰ هزار نفر بیش از مردان است که طبیعی و معقول است.» به گفته او "این اختلاف پیش آمده در سرشماری ۹۵ الگوی جمعیت شناختی ندارد."

شهلا کاظمی پور، عضو هیأت علمی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، اما یک احتمال را مربوط به موضوع طلاق می‌داند. او به خبرگزاری مهر می‌گوید: «در حال حاضر تعداد زیادی از پرونده‌های طلاق در دادگاه‌های کشور در حال رسیدگی است. در این وضعیت ممکن است تعدادی از زنان در حالی که پرونده آنها در دادگاه است و هنوز حکم طلاق صادر نشده به هر دلیلی خود را فاقد همسر معرفی کرده باشند. اما مردان در شرایط مشابه خود را دارای همسر معرفی کرده‌اند.» به گفته او همچنین "یک احتمال دیگر این است که چون برای نخستین بار سرشماری اینترنتی انجام شده ممکن است گروهی از افراد گزینه مربوط به وضعیت تاهل خود یا اعضای خانواده را جابجا پر کرده باشند."

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها