تفاوت‌های ازدواج مدرن و سنتی/ نقش والدین در انتخاب شریک زندگی

یک جامعه شناس گفت: در جوامع سنتی و قدیمی‌تر، نقش خانواده‌ها در انتخاب شریک زندگی فرزندان تاثیر گذار‌تر از جوامع مدرن بوده است.

تفاوت‌های ازدواج مدرن و سنتی/ نقش والدین در انتخاب شریک زندگی

محمد روزبهانی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در خصوص تاثیر والدین در انتخاب شریک زندگی برای فرزندانشان اظهار کرد: در گذشته و در جوامع سنتی، خانواده ها در انتخاب شغل، محل زندگی، تامین منابع مالی و انتخاب همسر برای فرزندانشان نقش موثری داشتند؛ همچنین فرزندان به خانواده خود وابسته تر بوده اند.

وی در ادامه بیان کرد: شرایط اجتماعی در گذشته به نوعی بوده است که جوانان برای انتخاب شریک زندگی خود راهی جز ارتباط گیری به شیوه سنتی نداشته اند و تصمیم اساسی در این زمینه به عهده خانواده بوده است.

روزبهانی با اشاره به اینکه در ازدواج به شیوه سنتی میزان طلاق کمتر است افزود: در ازدواج سنتی به دلیل ازدواج در سنین کمتر و وجود وجه اشتراکات بیشتر، زوجین دچار تنش کمتری می شدند؛ بنابر این طلاق کمتر صورت می گرفت.

مشاوره های پیش از ازدواج را جدی بگیرید/ شناخت زوجین در ‌مشاوره های قبل از ازدواج

این جامعه شناس خاطر نشان کرد: با رشد و پیشرفت تکنولوژی، جوامع به سمت صنعتی شدن پیش رفته و فرهنگ جامعه و سبک زندگی متفاوت تر شده و ازدواج مدرن جایگزین ازدواج های سنتی شده است.

وی تصریح کرد: در ازدواج مدرن تصمیم گیر اصلی خود فرد است و خانواده دیگر نقش اساسی ندارند؛ اما در ازدواج های سنتی خانواده ها علاوه بر انتخاب همسر برای فرزند خود، بعد از ازدواج نیز نقش موثری داشته اند.

روزبهانی در نهایت مطرح کرد: جوانان امروزه به دلیل اینکه استقلال بیشتری دارند، به ازدواج مدرن گرایش بیشتری دارند که این ازدواج ها نقاط مثبت و منفی خواهد داشت. البته نمی توان به طور قطعی گفت که این ازدواج ها نتیجه خوبی نخواهند داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها